MS Windows
briani 27239
Hvordan retter jeg i BIOS?
Fra : Thomsen

Dato : 28-04-07 12:16

Hej
Hvordan er det man kommer ind i BIOS'en?
Jeg skal "disable the Sound Blaster setting".

Problemet er, at når jeg tænder for computeren popper der en besked op om at
der mangler driver til PCMCIA MTD-0002.
Det skulle vist være en "fejlagtig" meddelelsen, som kan fjernes ved at
"disable the Sound Blaster setting" i BIOS'en.
Hvad den setting ellers er til har jeg ingen anelse om.

mvh Ole

Fra : Jack

Dato : 28-04-07 12:46

"Thomsen" <othomsen@gmmmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej
> Hvordan er det man kommer ind i BIOS'en?
> Jeg skal "disable the Sound Blaster setting".

Det burde stå under opstart... tit tryk F2

Fra : Thomsen

Dato : 28-04-07 12:54

"Jack" <gopot@***hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Thomsen" <othomsen@gmmmail.com> skrev i en meddelelse
>>

> Det burde stå under opstart... tit tryk F2

Tak for svaret.
Min skærm er ikke nået at komme igang til at jeg kan se det, men jeg prøver
lige F2.

mvh ole

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 28-04-07 12:47

Thomsen skrev:
> Hej
> Hvordan er det man kommer ind i BIOS'en?
> Jeg skal "disable the Sound Blaster setting".

Når du tænder computeren står der kortvarigt hvordan (på de fleste
computere...)
Ofte er det F1, F10, Del eller Esc tasterne.....

/A

Fra : Thomsen

Dato : 28-04-07 13:02

"Andreas Lorensen" <andlo@sodemark.dk> skrev i en meddelelse

> Når du tænder computeren står der kortvarigt hvordan (på de fleste
> computere...)
> Ofte er det F1, F10, Del eller Esc tasterne.....
>
> /A

Tak for tilbagemeldingen.
Min skærm er lidt langsom ved opstart så jeg ikke kan se nogen anvisninger.
Men kan man ikke komme i BIOS efter windows er gået igang?

mvh Ole

Fra : Jack

Dato : 28-04-07 13:05

> Tak for tilbagemeldingen.
> Min skærm er lidt langsom ved opstart så jeg ikke kan se nogen
> anvisninger.
> Men kan man ikke komme i BIOS efter windows er gået igang?

Nej det kan du ikke, kan du ikke genstarte så skærmen er klar ??

Fra : Thomsen

Dato : 28-04-07 13:13

> "Thomsen" <othomsen@gmmmail.com> skrev i en meddelelse

> Nej det kan du ikke, kan du ikke genstarte så skærmen er klar ??

Tror jeg har lidt problem med min skærmdriver.
Selv ved genstart lukker skærmen ned og tænder først når opstarten er noget
til "velkommen" med den blå baggrund.
Min skærm er en Samsung p193 som jeg engang godt kunne få til at køre med
digitale kabler men lige nu halter den fremad analogt.

mvh Ole

Fra : Klaus H

Dato : 28-04-07 14:06

> [...]
> Min skærm er en Samsung p193 som jeg engang godt kunne få til at køre med
> digitale kabler men lige nu halter den fremad analogt.

Prøv at trykke på Pause/break med det samme.

Klaus H

Fra : Thomsen

Dato : 28-04-07 17:53

"Klaus H" <hebs.ud@6705e.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv at trykke på Pause/break med det samme.
>
> Klaus H

Sidder i øjeblikket med et mac-tastatur så jeg kan ikke lige gennemskue hvor
Pause/break
er hende. Så jeg prøver lige Del-knappen.

mvh ole

Fra : Jack

Dato : 28-04-07 14:26

"Thomsen" <othomsen@gmmmail.com> skrev i en meddelelse

Hvis det er en lidt ældre pc... så prøv Del knappen med det samme og tryk
bare derudaf indtil du ser om der sker noget. Del var den mest brugte før
det blev nu men alle de nævnte knapper kan altså ha´ funktionen, pisse
irriterende, at de ikke kan standardiserrer sådan noget

Fra : Thomsen

Dato : 28-04-07 17:55

> [...]
> det blev nu men alle de nævnte knapper kan altså ha´ funktionen, pisse
> irriterende, at de ikke kan standardiserrer sådan noget

Den er "kun" 1½ år gammel, men jeg prøver da lige.

mvh Ole

Fra : Thomsen

Dato : 28-04-07 18:05

> "Jack" <gopot@***hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Den er "kun" 1½ år gammel, men jeg prøver da lige.
>
> mvh Ole

Skærmen ville ikke tænde. da jeg brugte "Del"-knappen

mvh ole

Fra : Jack

Dato : 28-04-07 18:21

> "Thomsen" <othomsen@gmmmail.com> skrev i en meddelelse

> Skærmen ville ikke tænde. da jeg brugte "Del"-knappen

Meget mærkeligt, læs lige mine andre post, link til manual og det er del
knappen du skal bruge

Fra : CarstenGP \(8381\)

Dato : 28-04-07 15:07

> [...]
> "disable the Sound Blaster setting" i BIOS'en.
> Hvad den setting ellers er til har jeg ingen anelse om.

Eftersom du får en fejlmelding på PCMCIA,
lader det til at det er en bærbar du sidder med?

(Ud fra fejltypen ville jeg gætte på en Compaq)

Du har ikke noget siddende i en PCMCIA-slot?
http://binaervarianz.de/projekte/sonstiges/targa/bilder/pcmcia_slots.jpg
(Evt. noget, der ikke er installeret driver til)

Jeg forstår i hvertfald ikke, hvad det skulle have med dit lydkort at gøre.

Hvis det er en bærbar, kunne du så ikke blot poste modelnummeret?
Så er det lidt nemmere at hjælpe dig.

Carsten

Fra : Jack

Dato : 28-04-07 15:19

"CarstenGP (8381)" <carstengp@direkte.org> skrev i en meddelelse
> "Thomsen" <othomsen@gmmmail.com> skrev i en meddelelse
>>
> Eftersom du får en fejlmelding på PCMCIA,
> lader det til at det er en bærbar du sidder med?
>
> (Ud fra fejltypen ville jeg gætte på en Compaq)

Med en samsung skærm ??

Fra : CarstenGP \(8381\)

Dato : 28-04-07 15:42

> "CarstenGP (8381)" <carstengp@direkte.org> skrev i en meddelelse

> Med en samsung skærm ??

Så langt havde jeg ikke lige læst ind...
Men det kunne man jo egentlig også godt - Min Laptop har da skærmstik :)

Men så må vi jo have ham til at pille siden/låget af
og lede efter modelnummer på bundkortet.
Det ville jo være næste skridt i den rigtige retning.

Carsten

Fra : Thomsen

Dato : 28-04-07 17:21

> [...]
> og lede efter modelnummer på bundkortet.
> Det ville jo være næste skridt i den rigtige retning.

Det er en stationær maskine med en PCMCIA-adapter på.

Og da jeg som sagt søgte på problemet, på nettet, poppede rådet "disable the
Sound Blaster setting" op.
....når ja... jeg tjekker da lige modelnummer på bundkortet.....vender
tilbage om 5 minutter.

mvh Ole

Fra : Thomsen

Dato : 28-04-07 17:46

> [...]
> the Sound Blaster setting" op.
> ...når ja... jeg tjekker da lige modelnummer på bundkortet.....vender

Jeg fandt et nummer ved stregkoden på mit MSI-bundkort:
RS480M2-ILB0501274651

mvh Ole

Fra : Jack

Dato : 28-04-07 18:12

> RS480M2-ILB0501274651

fandt denne side http://global.msi.com.tw/index.php?func=downloadindex

oline update til dit bundkort, ikke det du søgte men måske rar at ha´

Fra : Jack

Dato : 28-04-07 18:15

"Thomsen" <othomsen@gmmmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg fandt et nummer ved stregkoden på mit MSI-bundkort:
> RS480M2-ILB0501274651

Og manual her
http://global.msi.com.tw/index.php?func=downloaddetail&type=manual&maincat_no=1&prod_no=167

Fra : Jack

Dato : 28-04-07 18:19

Og de skriver i manualen : press del to enter setup

Fra : Thomsen

Dato : 28-04-07 18:37

> Og de skriver i manualen : press del to enter setup

Tusinde tak for hjælp.
Jeg tjekker både update, manual ....og "del" igen.

mvh Ole

Fra : CarstenGP \(8381\)

Dato : 28-04-07 19:36

> [...]
>
> "Thomsen" <othomsen@gmmmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg fandt et nummer ved stregkoden på mit MSI-bundkort:

Det er jo nok sandsynligt at du mangler en opdateret driver til din PCMCIA.
Jeg ser i hvertfald ikke nogen grund til at det skulle hjælpe at ændre på
lydkortet i bios.

På den PCMCIA adapter du har... står der ikke et modelnummer på?
Måske ligger der blot en driver ov venter på dig :)

Fra : Thomsen

Dato : 28-04-07 20:14

> [...]
>
> På den PCMCIA adapter du har... står der ikke et modelnummer på?
> Måske ligger der blot en driver ov venter på dig :)

Da jeg søgte på nettet efter en løsning, var der flere tilbagemeldninger om
at der var prøvet det meste bl.a. at installere nyeste driver uden resultat.
Men det kan, for det meste, ikke skade med en driveropdatring

mvh Ole

Fra : Jack

Dato : 28-04-07 21:05

> [...]
> resultat.
> Men det kan, for det meste, ikke skade med en driveropdatring

Så er der al mulig grund til, at gå ind på den onlineupdate, den scanner
din pc og giver dig så hvad du har brug for nemmere kan det ikke være,
prøvede det fornylig med en fujitsi simens på dere side, og det virkede
perfekt

Fra : Thomsen

Dato : 29-04-07 02:13

> [...]
> din pc og giver dig så hvad du har brug for nemmere kan det ikke være,
> prøvede det fornylig med en fujitsi simens på dere side, og det virkede

Så har jeg opdateret det meste jeg kunne få fingrene i.
Skærmen viser nu, ved opstart, F1 for at fortsætte og Del for at komme til
opsætning,
så det er jo rigtig fint.
Jeg kunne dog ikke få lov til at gennemføre opdateringen af noget ATI setup
(på over 100 mb).
Den brokkede sig over at der manglede noget VGA for at gå videre??

mvh Ole

Fra : CarstenGP \(8381\)

Dato : 29-04-07 08:07

> [...]
> setup (på over 100 mb).
> Den brokkede sig over at der manglede noget VGA for at gå videre??

ATI-grafikkort skal tit bruge .NET Framework for at køre.
Prøv at gå ind på Windowsupdate og hent opdateringer,
og så prøv igen...

Fra : Thomsen

Dato : 29-04-07 09:24

> [...]
>>

> ATI-grafikkort skal tit bruge .NET Framework for at køre.
> Prøv at gå ind på Windowsupdate og hent opdateringer,

Inde på windows update var der ikke noget at hente, så det må vel betyde at
jeg
ikke mangler nogler opdateringer.

mvh Ole

Fra : Jack

Dato : 29-04-07 13:38

> Inde på windows update var der ikke noget at hente, så det må vel betyde
> at jeg
> ikke mangler nogler opdateringer.

Du skal kigge under brugerdefineret (valgfrie opdateringer) og op på mindst
vr. 2.0 hvis du spørger mig, hvilket betyder, at du skal på windows update
igen anden gang for at hente sikkerhedsopdateringer.