CSS - Target for href.
Fra : Benn

Dato : 25-04-07 09:53

Hej.

Jeg har via CSS lavet en html side med en vandret banner og to
lodrette spalter, en menuspalte og en indholdsspalte.

Når jeg vælger et af mine menupunkter, hvordan får jeg så vist
indholdet af dette menupunkt i indholdsspalten?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-07 12:03

"Benn" <bkr@songnetworks.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Når jeg vælger et af mine menupunkter, hvordan får jeg så vist
> indholdet af dette menupunkt i indholdsspalten?

Der er som sådan ikke noget der hedder target i forbindelse med CSS som din
overskrift antyder. I praksis er alle sider komplette i dag, med menuer,
headere, footere, indhold osv. Ren hastighedsmæssigt betyder det ingenting,
da grafik og lignende som genbruges lagres i browserens cache og kun vil
blive hentet en gang.

Og for det ikke skal blive voldsomt besværligt at opdatere siderne benytter
man serverside teknologi til at sammensætte de færdige sider som sendes til
brugerens browser. Det betyder at headere, menuer footere osv. stadig kan
bestå af særskilte filer af hensyn til vedligeholdelsen af siden.
Webserveren inkluder blot disse filer inden de sendes til brugeren. Og man
har selvsagt ikke de ulemper frames medfører.

I praksis vil det være optimalt at indkludere alle de dele som genbruges på
flere sider på selve indholds siderne. Indkluderingen sker somsagt med
serverside, som oftest enten er php eller asp alt afhængig af hvad din
webserver understøtter.

Lige lidt links.
http://html-faq.dk/2014.asp
http://www.html.dk/tutorials/ssi/
http://hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp?id=incuden
http://csnet.dk/html/artikler/frames.asp

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Arbejde søges!
Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/

Fra : Birger Sørensen

Dato : 27-04-07 18:41

Carsten Sørensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> flere sider på selve indholds siderne. Indkluderingen sker somsagt med
> serverside, som oftest enten er php eller asp alt afhængig af hvad din

og så er den simpleste måde at gøre det på, at anvende AJAX som er en populær
omskrivning af XMLHttpRequest.
Denne kræver anvendelse af javascript - men uden javascript fås IMHO ikke noget
DHTML.

Birger

Fra : Allan Vebel

Dato : 27-04-07 23:25

Birger Sørensen skrev:

> og så er den simpleste måde at gøre det på, at
> anvende AJAX som er en populær omskrivning
> af XMLHttpRequest.

Hvad vil du bruge AJAX til i forbindelse med design?

Som jeg forstår tråden er det css-relateret, og forstår
ikke lige hvorfor du bringer noget andet på bane.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 28-04-07 08:49

Allan Vebel wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>
> Som jeg forstår tråden er det css-relateret, og forstår
> ikke lige hvorfor du bringer noget andet på bane.

Oprindeligt spørgsmål :

[...]

For mig at se er det et spørgsmål om at skifte indholdet af et
givet element.
Svaret på det er AJAX..

Birger

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 29-04-07 14:09

Birger Sørensen skrev:

> [...]
> indholdet af dette menupunkt i indholdsspalten?
>

> For mig at se er det et spørgsmål om at skifte indholdet af et

Når spørgsmålet stilles sådan, er det vel
godt nok med noget almindeligt DOM DHTML,

function nytIndhold(objekt,text){
document.getElementById('objekt').firstChild.nodeValue=text;
return;
}

Jørgen Farum Jensen
..