Afskaf værnepligten
Fra : dktekno

Dato : 22-04-07 21:41

Enhver borger bør have lov til frit at vælge sit arbejde. Mange bruger
argumentet med, at vi jo betaler skat, og har undervisningspligt og mange
andre ting, men at vi i forvejen har tvang på visse ting kan umuligt bruges
som argument for, at vi skal have yderligere tvang.

Staten skal ikke bestemme hvilke arbejde borgerne skal udføre. Staten skal
blande sig helt uden om, hvad den enkelte foretager sig, sålænge det, den
enkelte foretager sig ikke er ulovligt.

Alle mennesker er forskellige, og det er umenneskeligt, at afkræve bestemt
arbejde udført med trussel om yderligere frihedsberøvelse, hvis ikke det
udføres. Det er fuldstændigt umoralsk og strider imod enhver form
menneskelig værdighed.

Vi har i forvejen tvang - f.eks. igennem undervisningspligten. Men så skal
det altså også stoppe her. Staten skal ikke blande sig yderligere i folks
liv. Og den skal da slet ikke bestemme hvor borgerne skal bo, som f.eks. at
afkræve, at de skal bo på en kasserne. Det er da fuldstændigt vanvittigt, at
berøve lovlydige borgere deres frihed og deres kære hjem.

Fra : C. Overgaard

Dato : 22-04-07 21:58

On 22 Apr., 22:40, "dktekno" <dkte...@gmail.com> wrote:
> [...]
> afkræve, at de skal bo på en kasserne. Det er da fuldstændigt vanvittigt, at
> berøve lovlydige borgere deres frihed og deres kære hjem.

Vi er helt enige på en måde. Folk skal selv kunne bestemme om de vil i
militæret, men vi bør have en slags værnepligt alligevel. Hvad enten
at det er skolesystemet eller noget andet, som har svigtet, så skal
borgerne uddannes bedre til at begå sig i samfundet. Det kunne godt
blive en slags ny værnepligt.

Jeg lavede i august et oplæg, som kan læses her:
http://www.center-validering.dk/vaernepligt.htm

Der skal være mulighed for at de mennesker, som har svært ved at
forlade barndomshjemmet får mulighed for at yde noget tilbage til det
samfund, som har givet dem gratis undervisning og på sigt også gratis
ældrepleje. Hvis værnepligten gav dem mulighed for at arbejde civilt
med de svageste i samfundet, så var en af dine væsentligste anker væk.

Mvh
C.Overgaard

Fra : Char Lee

Dato : 22-04-07 23:37

"C. Overgaard" <covergaard3650@gmail.com> wrote in message
> [...]
*snip*
> [...]
> blive en slags ny værnepligt.
>
> Jeg lavede i august et oplæg, som kan læses her:

Det er da nok det fornuftigste jeg har set i denne nyhedsgruppe til dato.
Jeg håber du arbejder for at virkeliggøre dette.

Godt nok taler jeg for personlig frihed, og at folk skal have gode
muligheder for at forfølge deres drømme. Men omvendt, så synes jeg også, at
man med rimelighed kunne forlange af alle (ikke kun de drenge/mænd, som
trækker et lavt nummer), at man bruge nogle måneder på at bidrage til
samfundet med sit arbejde. At give de unge mennesker et indtryk af, at de
faktisk er en del af samfundet, selvom de måske føler sig meget små og
ubetydelige.
Jeg synes så også at det er forkert, at standarden for værnepligt er
militæruddannelse. Jeg så istedet hellere at tiden blev brugt på noget mere
konstruktivt. Og dit (C. Overgaards) bud er særdeles konstuktivt.

Fra : Char Lee

Dato : 22-04-07 23:29

"dktekno" <dktekno@gmail.com> wrote in message
> [...]
bruges
> som argument for, at vi skal have yderligere tvang.

Undervisningspligten skal sikre, at vi ikke bliver et land af tumper, som
ikke kan kende forskel på vores respektive røve og et hul i jorden. Kan du
forestille dig, at tvang ikke er ensidigt negativt? End ikke Bush er så
ydderligtgående i hans frihedsforherligelse at han fordømmer
udnervisningspligten.

> [...]
> arbejde udført med trussel om yderligere frihedsberøvelse, hvis ikke det
> udføres. Det er fuldstændigt umoralsk og strider imod enhver form

Vores samfund er skruet sammen på en måde, så langt de fleste bidrager til
samfundets opretholdelse. Dette sker når du betaler skat af din løn.
Ved at aftjene værnepligt bidrager du til samfundets opretholdelse med noget
andet, nemlig din arbejdskraft. Det er ikke alle (heriblandt mig selv) som
synes, at militæret er et fornuftigt sted at bruge mange måneder af ens liv.
Derfor har man mulighed for at vælge noget andet. F.eks. civilforsvaret,
hvor man kan lære en masse færdigheder, som kan hjælpe til at rede liv. Er
dette ikke en værdig måde at bidrage til det samfund, som du har haft glæde
af gennem din opvækst?

> [...]
at
> berøve lovlydige borgere deres frihed og deres kære hjem.

Her kan jeg måske godt følge din tankegang lidt.
Omvendt er der også nogle positive ting at sige om det. Hvis man (som jeg)
måtte tilbringe mange måneder i forsvaret, og derfor måtte tilbringe mandag
til fredag på en kasserne, så fik man prøvet hvordan det gradvist var at
flytte hjemmefra. Godt nok havde man stadig sit værelse hjemme hos mor og
far, men man var væk hjemmefra, ude blandt andre halvvoksne mennesker. Efter
min værnepligt var jeg klar til at flytte hjemmefra.
Og hvis du snakker med nogen, som har prøvet det, så siger langt de fleste
jo, at det var en særlig oplevelse, som de bagefter alt i alt ikke ville
være foruden.
Men hvis du ikke kan klare at skulle væk fra forældre/kæreste/undulaten, så
bliv militærnægter - så kan du bo hjemme.

Fra : Carsten Riis

Dato : 23-04-07 09:23

dktekno skrev den 22-04-2007 22:40:
> [...]
> blande sig helt uden om, hvad den enkelte foretager sig, sålænge det, den

Jamen, det er ulovligt ikke at aftjene værnepligt dvs. i det mindste
møde op til session.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til