motor udskiftning problemer
Fra : Søren B

Dato : 22-04-07 13:09

Hej

Vi har lige fået skiftet motoren i vores båd, en bukh DV10 ud med en ny
Volvo penta D1-13.

Forhandleren fortalte at omløbsretningen på skruen er den samme på Bukh og
Volvo, men det er selvfølgelig min fejl at jeg ikke lige brugte 2min inden
den blev sat i vandet på at kontrollere.
Vi havde talt om at skifte skruen men blev rådet til at sejle med den gamle
en sæson for evt at se om størrelse og stigning skulle passe til den nye
motor. men nu står vi med en båd der sejler frem når gashåndtaget er tilbage
og udvekslingen er ikke den samme frem og bak. er der nogen der ved om
Volvo har ændret på omløbsretningen, eller har jeg fået en forkert
gearkasse.

Mvh
Søren

Fra : Jan

Dato : 22-04-07 14:19

Sun, 22 Apr 2007 14:08:55 +0200, "Søren B" <soerenb_vta@hotmail.com>;
<462b5058$0$13991$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>; <dk.fritid.sejlads>:

> [...]
> og udvekslingen er ikke den samme frem og bak. er der nogen der ved om
>Volvo har ændret på omløbsretningen, eller har jeg fået en forkert

Det er muligvis bare træk-kablerne, der er monteret modsat. Det skete
også for os, da vi skiftede maskine (fra en Volvo til en Vetus).
--
/Jan
<jan@jpharo.net>

Fra : Søren B

Dato : 22-04-07 14:39

">
> Det er muligvis bare træk-kablerne, der er monteret modsat. Det skete
> også for os, da vi skiftede maskine (fra en Volvo til en Vetus).
> --

Jeg er selvfølgelig ikke helt sikker men skiftearmen på gearkasse er bagud
når man sejler fremad og omvendt.

Søren

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-04-07 16:48

Hej Søren,

For en del år siden eksploderede vores gamle Arona 12 HK motor i
Stralsund på en ferietur. Hele motorhuset lignede patchwork med
revner overalt på op til 20 cm længde og største bredde 6 mm. Så
der skulle en ny i.
Der blev monteret en ny 20 HK Perkins.
Omløbsretningen på den gamle skrueaksel var venstregående og på
den nye er den højregående.
Gearkasserne er af fabrikat Hurth.
På denne gearkasse kan man se at der efter partnummeret står en
H hhv. V eller et R eller L.
Dette indikerer om udgangsakselen er venstregående eller
højregående.
Da vores gamle propeller var venstregående måtte vi køre fremad
i bakgear. Det gjorde nu ikke så meget da udvekslingen i bak er
1: 2.13 og fremgearet er 1:2.83.
Siden har vi skiftet geararmen således at omløbsretningen er
blevet korrekt. Samtidigt skiftede vi til en ny propel med den
rigtige omløbsretning. Den gamle propel var på 13" X 9" og den
nye er på 15" x 12". Det giver en noget større trækkraft og lidt
lavere motoromdrejninger og dermed endnu mindre stør fra motoren
der i forvejen er næsten lydløs, da motorkassen er meget tæt med
labyrint i luftindtaget og der er monteret tre lyddæmpere med to
vandlåse.
Jeg tror at du bil blive tilfreds med en ny propel der er
tilpasser til motor og båd. Det burde forhandleren hjælpe med
til.

Mvh/Harding

Fra : Søren B

Dato : 22-04-07 17:24

.. Det gjorde nu ikke så meget da udvekslingen i bak er
> 1: 2.13 og fremgearet er 1:2.83.

Udvekslingen på min er 1 : 2,35 og 1 : 2,70 jeg troede at den højeste
gearing var fremad (1 : 2,35)
1 er vel akslen og 2,35 motoren?
Er der fare for haveri på gearkassen. Jeg tænker på om tandhjulene er
skråtstillet som på en bil, der jo har en anden lyd fra gearkassen når den
bakker.

Mvh Søren

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-04-07 17:54

Hej Søren,

Nej for propelleren var mindre kun 13" dia og stigning 9" Det
medfører at propelleren løber lidt hurtigere rundt. Selvfølgelig
vil den ikke have så stor trækkraft som en 15" i diam. og
stigning på 12" selvom den nye kører lidt langsommere.
1: er motorakselen og :2.xx er skrueakselen.
Når gearkassen kører i bak vil der være indskudt et mellemhjul.
Med det inde man man godt sige at der er et lidt større slid da
flere flader kommer i indgreb.
Det har nu ikke den store betydning i praksis.
Ud over svingningslydene som uværligt vil forekomme vil man
normalt også høre lyden lidt anderledes en i frem det kommer
bl.a. også fra det "manglende slid på tandhjulene i bakgearet,
det anvendes jo sjældent. (Normalt)

Fra : Søren B

Dato : 22-04-07 18:22

> 1: er motorakselen og :2.xx er skrueakselen.

Hej Harding

Det vil sige at når min motor går i tomgang 850 omdr/m vil skruakslen dreje
med 850 *2,7 = 2275omdr/min og ved max omdr 3200*2,7 = 8640 omdr/m det ser
ikke sådan ud når jeg kigger på propellen

Men tak for hjælpen jeg vil ringe til forhandleren imorgen og høre hvad han
siger, I mellemtiden vil jeg sejle trygt i bakgear.

Mvh
Søren

Fra : Karin Pedersen

Dato : 22-04-07 18:50

> [...]
>med 850 *2,7 = 2275omdr/min og ved
>max omdr 3200*2,7 = 8640 omdr/m det ser
>ikke sådan ud når jeg kigger på propellen

Hej Søren du skal dividere med 2,7 og ikke gange.
--
Hans-E

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-04-07 19:55

Hej Søren,
Det er omvendt. Tegnet : er et divisionstegn.
Går motoren i tomgang 85o RPM vil skrueakselen gå 314 RPM.
Sætter du en propel på som er optimalt beregnet til motoren skal
du nok regne med at motorens tomgangshastighed skal sættes lidt
i vejret, fordi motoren i tilkoblingsøjeblikket vil gå ned i
omdrejninger. Herved kan motoren komme under sin kritiske
minimum hastighed og den vil slå meget kraftigt fra side til
side. Rystelserne kan være så kraftige at akselen simpelt hen
slår indfæstningen af stævnrøret i stykker og det er jo meget
uheldigt.
Hvis du pågiver mig bådtypen, motorstørrelsen i HK max.,
omdrejninger og udvekslingen i gearene ( dem har jeg) så kan jeg
beregne hvor stor propelleren skal være så fremt det er en
deplacementbåd.
De vibrationer der hovedsagentlig fremkommer i gearkassen
stammer fra krumptapakselens toisionssvingninger. Er dæmpepladen
der sidder inden i svinghjulet defekt eller ikke smurt, vil de
overførte vibrationer være så kraftige at koblingen ret hurtigt
vil smuldre. De små vedvarende drejende ryk i koblingen vil
hurtigt, ødelægge koblingen.

Fra : Søren B

Dato : 22-04-07 21:34

Hej Harding

Båden er en Føns 21 og minder meget om en LM 21,dataene er følgende:

Længde. 634cm

Bredde. 233cm

Længde vandlinie 576cm

Br. Vandlinie 205cm

Dybgang 75cm

Vægt ca 1500-1700kg ifølge vognmanden der søsætter den.

Nuværende Skrue 15" stigning ukendt

Motor Volvo Penta D1-13 12,2hk max 2800-3200 omdr iflg instruktionsbog.
Den går max 2950 omdr. med nuværende propel (i bakgear 1 : 2,7)

Udveksling gear 1 : 2,35

Skrueaksel 25mm

(Gl motor bukh Dv10 10hk max3000 omdr udveksling gear 1: 2,5)

Båden har også en svag rumlen fra skrueakslen kan det være lejet der også
trænger til udskiftning, lyden er først bemærket ved den nye motor, men har
højst sandsynlig også været der før, men er druknet i larm fra den gamle
motor.

endnu engang tak for hjælpen

Søren

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 23-04-07 19:34

Hej Søren,

Regner vi med at bådens tophastighed er 4 Kn så kan du anvende
en propel på 15,6" X 9,5. Regner vi med en tophastighed på 6 Kn
kan du anvende 15,5" X 10,4, ifølge Buck´s beregningsskema for
tre-bladet propel. Anvendes Gori´s propellerdiagram skriver de
15" X 10".
Det er ud fra disse standardtal en propellerleverandør som
f.eks. Korsør Propeller A/S evt. kan optimere yderligere om der
skulle være behov herfor.

Du havde tidligere et spørgsmål vedr. gearvælgerarmens position.
Er det en Hurth gear, vil gearet være i frem med geararmen
gående bagud.

Den rumlen du omtaler kan stamme fra at motoren ikke er endelig
tfinjusteret/placeret på motorcasingenmed båden i vandet,
motorophængene skal justeres således at der ikke er
vinkelforskellem mellem udgangsflangen og flangen på
skrueakselen når båden ligger i vandet. Er der skævheder vil der
fremkomme rumlelyde.
Selvfølgelig kan det bagerste leje være slidt og så vil akselen
ikke have et konstant anlæg mod lejets inderside og akselen vil
så køre lidt som en røremaskine. Lejet bør i så fald skiftes.

--
Harding E. Larsen

Fra : Søren B

Dato : 27-04-07 13:28

Hej Harding

Det var alligevel ikke helt så galt, armen på gearkassen skal bagud på
volvoen for at det går fremad,
så det var kun et spørgsmål om at ændre kablerne i grebet, men tak for
hjælpen med beregningerne.

Mvh
Søren

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 27-04-07 13:52

Hej Søren,

Velbekomme.
Ja, det var heldigt at du kunne nøjes med bare at vende kablerne.
Da jeg skiftede fra Arona til Perkins blev gearkassen også
sikftet. Det var samme fabrikat Hurth; men i den nye gearkasse
var vandringen ændret i forhold til den gamle (der er endda
flere huller i armen for tilpasning af udslaget).
Jeg blev nødt til også at skifte gas/gear mekanikken for at få
de fornødne udslag på gearvælgeren på gearkassen. Det medførte
tillige at når motoren blev sat i gear blev der først "skruet"
op for gassen ved en noget længere bevægelse af håndtaget.
Da jeg så skiftede til den nye propel kom problemet med at
motoren kom under den kritiske hastighed ved tilkobling, det
problem havde der ikke været med den mindre propel.
Tomgangshastigheden blev derfor sat op.

Fra : ThomasB

Dato : 22-04-07 18:53

"Søren B" <soerenb_vta@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> er tilbage og udvekslingen er ikke den samme frem og bak. er der nogen
> der ved om Volvo har ændret på omløbsretningen, eller har jeg fået en

Jeg ved at det er et alm. problem ved motorskift.
Og jeg ved også at det ikke er sundt for gearet at køre i bak i længere tid
af gangen. Så du må vist hellere se at få skiftet skruen.

Fra : mit navn

Dato : 22-04-07 19:20

Jeg tror ikke på at det er sundt for gearkassen at køre baglæns.
Noget andet er, at historien med omdrejninger og propelstigning, ingen
relevans har, hvis udvekslingen ikke er den samme i begge retninger.
Det lyder som om du er nød til at skifte skruen.