Primær eller sukundær
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 21-04-07 15:40

Hej NG

Tja, nu har jeg lige læst indlæget "VHF nødvendig?" og der kom rigtig mange
synspunkter på dette område både for og imod.

Jeg kommer til at tænke lidt over når alt kommer til alt, hvor mange bruger
så GPS som deres primære navigations middel, hvis de skal være helt
ærlige!!!
Vel vidende at den type GPS vi anvender i lystbådende er et sekundært
suplement til den tradiotionelle primære kort navigation.

JR

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : mit navn

Dato : 21-04-07 16:01

Jeg bruger altid papirkort, under sejladsen. Navigationsprogrammet bruger
jeg til at lave turen på. Kortplotteren er næsten aldrig tændt, jeg syntes
den er besværlig at bruge.

Fra : SørenH

Dato : 21-04-07 16:07

Jan Rasmussen skrev:
> [...]
> Vel vidende at den type GPS vi anvender i lystbådende er et sekundært
> suplement til den tradiotionelle primære kort navigation.

Hej Jan
Jeg synes ikke helt du kan sætte det op på den måde.
Min GPS er en Garmin 152 (med WAAS/EGNOS diff), - dvs moderne med
nøjagtighed ned til 5-10 meter, men uden plotter:

* Når jeg sejler i velkendt farvand bruger jeg ikke GPS'en.
* I fremmed farvand fortæller mine søkort mig hvor jeg skal sejle, og
meget ofte taster jeg et waypoint, typisk en bøje, ind (ad gangen) på
GPS'en da jeg ikke nødvendigvis har landkending, eller fordi jeg skal
holde mig fri af grunde mm.

Det er jo logisk nok, men kan man derudaf skelne mellem primær og
sekundær ??

Desuden bruger jeg GPS'ens muligheder intensivt:
* Jeg har ikke mere et kompas (i cockpittet) og jeg har osse afmonteret
loggen, da GPS'en konstant gir mig kompasrosevisning og fart over grunden.
* GPS'en gir mig forventet ankomst til valgte waypoint, som ofte er
rigtig godt for at kunne planlægge etaperne. Feks. er min havn bag en
bro som kun går op hver hele time, så for hjemadgående er havnehullet
altid indlagt som waypoint så jeg kan afpasse min sejlads.
* GPS'en leverer position via NMEA konstant til min VHF. Går noget
rigtig galt vil et tryk på den røde knap viderebringe skibsdata og
position til LYRA/SOK.

- og så har jeg slet ikke været inde på at GPS'en leverer data løbende
til den bærbare med søkortprogram nede på navigationsbordet. I
vanskelige uafmærkede farvand hopper jeg ned med et par minutters
mellemrum og checker tracen.

Jeg kunne da godt undvære min GPS, - jeg har sejlet de første 24 år af
mit sejlerliv uden - men jeg ville forbandet nødigt!

Mvh
Søren H
Marie af Næstved

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-07 16:24

Når jeg har pinden er det primære papirkortet i cockpittet.
Når selvstyreren er sat til er det GPS'en.

Da jeg 'æælsker' at sidde ved pinden vinder papirkortene ofte ...
også fordi kortplotteren sidder ved kortbordet ...

Ved længere sejladser (f.eks. uden landkending til Anholt eller mod
ukendt kyst f.eks. mod Risør indsejlingen i Sørlandet) bruger jeg et
lade GPS'en hjælpe mig til at styre præcist mod det næste waypoint ...
da jeg på displayet hele tiden kan se DTW, BTW og XTE ...

Jeg har dog aldrig fået "gjort regnskabet op" for primær eller sekundær
.... Men det er mig utænkeligt at sejle i farvand uden papirkort og jeg
vil nødigt undvære mine elektroniske søkort ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : john

Dato : 21-04-07 20:05

> [...]
> Vel vidende at den type GPS vi anvender i lystbådende er et sekundært
> suplement til den tradiotionelle primære kort navigation.

Uh ja - man er jo ikke meget for at indrømme at man er faldet lidt af på den
).

Nå men papir er stadig primær ombord hos os. I "weekend farvand" er kun
Furunoen (uden plotter) med, men den er tændt, så DSC VHF'en altid har en
position i tilfælde af brug for "den røde knap". GPS er anbragt ved
kortbordet og kan - helt bevidst - slet ikke ses fra rattet, så hvis vi
kommer ud i kantan af weekend teritoriet, så er det papirkort.

Så er der ferierne - når vi skal over åbent vand uden landkending, der
bliver kurser altid sat ud i søkortet, og et eventuelt waypoint bliver målt
op i kortet med passeren, og skrevet ind i kortet. Det er ren sikkerhed. Jeg
vil have sikkerhed for at have en streg i kortet så jeg kan se at der er
dybt nok hele vejen og ingen "uforudsete hindringer", og at jeg har en kurs
også selv om teknikken skulle gå ned. Når det er klar, så tastes waypointet
ind, og når vi så når ud af havnen og har "affarende sted", og dermed er
inde på kusen, så tjekkes det lige, at GPS og papirkurs stemmer overens.

Så sejler vi ellers på kompasset derud af, men når vagten skifter hver anden
time, så udsættes GPS positionen i kortet som observeret sted, med et kryds
og et tidspunkt, skulle elektronikken så svigte, så har vi en sikker
position som højest er 2 timer gammel.

Så er der den bærbare med det levende søkort og kortene fra NV i Tyskland,
og egen GPS mus - uh det er legetøj, men relativt praktisk at have alverdens
specialkort over indsejlinger, snævre farvande etc. som vi ellers ikke har
specialkort over, så den bliver brugt som "snyd" i de situationer.

Det er skønt, skægt og dejligt, men jeg har hele tiden den tanke - lortet
kan gå ned, så jeg stoler aldrig 100% på at det virker når jeg skal bruge
det.

Hilsen John

Fra : Jon KÃ¥re Hellan

Dato : 21-04-07 19:38

"Jan Rasmussen" <jr@***FJERN***vejen-net.dk> writes:

> [...]
> Vel vidende at den type GPS vi anvender i lystbådende er et sekundært
> suplement til den tradiotionelle primære kort navigation.

Det eneste som er godkjent til navigasjon er kart - elektronisk eller
papir - som blir holdt ved like ved at alle rettinger er
påført. Samtidig skal kompass og alle instrumenter være kalibrert av
godkjent fagmann. Og selvølgelig skal navigatøren ha styrmannseksamen.
Derfor blir det litt søkt å henge seg opp i påskriften "ikke for
navigasjon" på kartplotteren.

Dog, man skal se ut, og ikke bare på kartet. De stadig skiftende
bildene og tallene på kartplotteren kan tiltrekke seg litt for mye
oppmerksomhet. Men det er like lett å dundre inn i bryggen om du
stirrer på papirkartet som om du stirrer på kartplotteren.

Ellers synes jeg ikke en liten kartplotter gir særlig god oversikt, og
den er helt ubrukelig til planlegging

Jon KÃ¥re

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-04-07 13:35

Hej Jon,

I Danmark skal kompas og instrumenter ikke være i løbende
kalibrering eller at arbejdet skal udføres af godkendte personer
på både som ikke er omfattet af reglerne vedr. tonnage længde
m.m.

Anvendes en PC til navigation med de fornødne kort og programmer
kan det være noget letter at få den fornødne oversigt en ved
anvendelse af en lille kortplotter. Det er jo sådan at man får
hvad man betaler for.

Mvh/Harding

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 21-04-07 20:13

Ja... hvad er "navigation" ? For mig deler det sig i planlægning og
udvælgelse af gode waypoint hjemme og i de beslutninger man tager om bord.

Til førstnævnte bruger jeg altså PC'en. Det er alt for langsommeligt både i
søkort og på en plotter. Bruger man pc'en får man mange flere og langt mere
præcise waypoints. Yderligere får man muligheden for at printe en
"sikkerhedsliste" over waypoints, så man aldrig taber overblikket og så man
har noget hvis det hele bryder ned og man må ty til papirkort og
landkending.

Når jeg så sejler så bruger jeg kortplotrteren og de waypoint som jeg har
ført over med pc'en. Papirkortene kommer kun op hvis jeg vil lave ændringer
eller den ene gang hvor min gps brændte af (på en sjælland rundt). - samt
når man skal vise gæster ca hvor man er. Det kan "landkrabber" ikke overskue
på plotterens display, men på et dejligt stort kort hvor man kan se byer osv
går det meget bedre.

Når jeg er i mit eget kendte farvand (Køge bugt, stevns og sundet) så bruger
jeg ikke noget. Nogle gange har jeg gps'en/plotteren tændt, men det er mest
for sjov. Lidt som et tændt fjernsyn man alligevel ikke ser ....

Så som I kan se: papirkort er min backup. Arbejdsredskaberne er
elektronikken. En gang imellem (når jeg har god tid og hygger mig), så kan
jeg finde på at slukke på hovedafbryderen og tage den på gammeldags maner
med landkending, håndpejling osv. Bare så man er trænet ....

Bjarke

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-04-07 13:29

Hej Jan,

Som du ser af de forskellige input er vi ikke ens heldigvis for
det skaber da grobund for forskellige synspunkter på navigation
og hjælpemidler.

Al mit udstyr er købt for at blive brugt og derfor bliver de
tændt inden vi sejler og afbrudes først efter sejlturen.
Det er først når man anvender udstyret at man bliver dus med det
og anvender det ud i krogene.
Begge mine GPS kører og giver de fornødne positionssignaler
foruden alle de andre signaler som videresendes til
instrumenterne i cockpittet og til PC´erne.
Alle instrumenter er sammenkoblet med ledninger til NMEA og
SeaTalk.
Der er også tilsluttet internet således at vejrinformationer fra
vejrtjenesterne og Navtex informationerne kan ses.
Vejrtjenesterne udsender vejrkort med isobarer indtegnet,
strømkort vindkort bølgehøjde m.m.
På PC´erne ligger navigationsprogrammer som anvendes under hele
turen. Ruter bliver indlagt, logbog føres, og pejlinger og andre
beregninger udføres her. Signalerne fra Satelitterne
kontrolleres og satelitternes positioner observeres. Så snart vi
er uden for havnen og sejlene skal sættes bliver autopiloten
koblet til. Når sejlene er trimmet til på første kurs kører det
hele automatisk og tiden anvendes til at holde udkik og evt.
korrigere kursen i forhold til andre både, samt fortsat trimme
sejlene til optimal trækkraft.
Navigationsbordet er lige neden for nedgangen lidt til SB,
derfor kan man hele tiden kolde øje med kortvisningen på
navigationsprogrammet. Skal der korrigeres noget sker det via
den trådløse mus som befinder sig i lommen, eller på knapperne
på instrumenterne der befinder sig lige over nedgangslugen.
Vi øver ofte blindsejlads hvor en sidder ved navigationsbordet
og udfører navigation og styring og der er en person i
cockpittet der holder udkik og trimmer sejlene.

Ved på denne måde hele tiden at bruge udstyret bliver man dus
med det og kan anvende det.

Vi har også papirkort ombord og fører bestik; men det sker ikke
så ofte mere, da vi igennem nu efterhånden mange år har anvendt
det elektroniske og det virker meget stabilt og pålideligt.
Skal der foretages ændringer af ruten sker der med få klik og et
træk i den udlagte rute på kortet på den PC der styrer
navigationen. Det er ikke noget der skal bøvles med. det er
hurtigt og nemt; men det kræver selvfølgelig at man har et
rigtigt navigationsprogram. Med DLS som vi også har ombord kan
man ikke navigere, det er kun til planlægning og
oplevelsesformål.

VHF og mobiltelefoner er også tændte ej at forglemme.

Vi betragter den elektroniske navigation som det absolut primære
og papirkort og det magnetiske kompas som det sekundære under
sejlads.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 22-04-07 18:04

> [...]
> Vel vidende at den type GPS vi anvender i lystbådende er et sekundært
> suplement til den tradiotionelle primære kort navigation.

Hej JR,

jeg sejler altid på kortplotter - selv korte ture. Den er altid tændt og er
en rar fornemmelse også på de korte lokalsejladser. Jeg synes at man fra
plotteren får alle relevante informationer.

Søkort findes selvfølgelig ombord - og på længere sejladser følger jeg da
med på kortene - men - de kommer altså i anden række for mit vedkommende.

Og skulle uheldet være ude, og kortplotteren "går ned", så har jeg en plan
B: håndholdt gps... og skulle den også svigte, tjaa er der kompasset og de
gode gamle papirkort... (og skulle kortene blæse overbord, så har jeg en
plan C: vhf (som altid er tændt) og mobiltelefon, en nogenlunde ide om hvor
jeg er i verden samt en ca. ide om hvor nærmeste kyst er).

Så alt ialt - (og det er måske ikke populært ?).. så har jeg altid i nyere
tid sat - og sætter stadigt, min lid til en indtil nu velfungerende
kortplotter samt diverse backupsystemer. Jeg synes det er en befriende
opfindelse med al den dejlige støtteelektronik, og personligt synes jeg at
det gør at jeg kan nyde sejladsen fuldt ud.. og afslappet - hvilket også
gør, at skulle man komme i en kedelig situation så mener jeg at man så har
mere overskud til at håndtere eventuelle problemer.
Men det er så bare min mening.

Grunden til at jeg skriver som ovenfor, er at der i dit spørgsmål måske kan
anes en fornemmelse om at det måske ikke er populært i sejlerkredse at sætte
sin lid til elektronikken ? - well, jeg gør altså - men har som nævnt
selvfølgelig også backup i form af kortene og andet.

venlig hilsen

JN