Ekkolod
Fra : Morten

Dato : 16-04-07 15:14

Kan man afprøve en transducer i en spand vand og kan man regne med
resultatet

Mvh Morten

Fra : Ole Pagh

Dato : 16-04-07 17:28

Følgende er skrevet af Morten:
> Kan man afprøve en transducer i en spand vand og kan man regne med
> resultatet
Nej, det tror jeg ikke går, for der er som regel en mindstedybde på 0,5
- 1 m for at undgå at ekkoloddet reagerer på sit eget direkte signal
eller reflektioner fra bådens bund eller køl.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 16-04-07 18:48

Hej Morten,

Nej det kan man ikke afstanden er for kort.
I stedet kan du afprøve transduceren i et paprør på ca 0,5
meters længde, modsatte ende af hvor transduceren monteres kan
stå på et fast underlag eller du kan sætte hånden for.
Det vil give en visning omkring 4,5 meter.

Mvh/Harding

Fra : Ole Pagh

Dato : 16-04-07 20:09

Efter mange tanker skrev Harding E. Larsen:

> I stedet kan du afprøve transduceren i et paprør på ca 0,5
> meters længde, modsatte ende af hvor transduceren monteres kan
> stå på et fast underlag eller du kan sætte hånden for.
> Det vil give en visning omkring 4,5 meter.

Hvorfor netop 4,5 m?

Hvis vi ser bort fra at ultralyden fra tranduceren dæmpes meget i luft,
er lydhastigheden i havvand (@ 25°C ca. 1551 m/s) ca. 4,5 gange
hastigheden i luft (@ 21°C ca. 344 m/s).

Hvis der derfor måles på 0,5 m luft må resultatat da blive 0,5 * 4,5 =
2,25 m

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : hem

Dato : 16-04-07 20:49

Frem og tilbage (EKKO lod)

Fra : Ole Pagh

Dato : 17-04-07 05:32

Følgende er skrevet af hem:
> Frem og tilbage (EKKO lod)

OK. - Så aflæser vi altså 10 m vand, når vi sejler hvor der er 5 m
vand, eller?.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : hem

Dato : 17-04-07 08:40

Jeg havde vist hovedet under armer Sorry

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 17-04-07 10:04

Der skulle have stået 4,5 gange.
http://www.walter-lystfisker.dk/index.htm