ADSL og virtuelle domæner
Fra : Lasse Jensen

Dato : 03-07-01 21:45

Jeg skal sætte et par virtuelle domæner op på en Linux/Apache box der sidder
bag en NAT´ed SpeedStream router. Domænet "rolator.dk" er allerede
tilknyttet IP´en på routeren, men hvad skal jeg præcis gøre for f.eks.
tilføje "foo.rolator.dk" og "bar.rolator.dk"? Der må skulle ændres i en DNS
et eller andet sted, skal jeg have fat i dem domænet er oprettet hos, eller
skal jeg selv sætte en DNS op?

--
Lasse Jensen, (rdx at worldonline dot dk, edit the reply address, replace at
& dot with @ & .)

Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 03-07-01 22:19

"Lasse Jensen" <rdx@worldonline.dk> writes:

> [...]
> et eller andet sted, skal jeg have fat i dem domænet er oprettet hos, eller

Du skal have fat i dem domænet ligger hos. Det letteste for dem er så
at oprette et CNAME for hver host eller simpelthen oprette en record,
så *.rolator.dk peger på din IP-adresse.

Så kan du selv sætte din vhosts op under Apache. Det er ganske let,
hvis du lige lurer hvordan i Manualen.

--
Jacob
Give me a minute, and I'll come up with a better excuse ...

http://www.bunk.cc - nu med Emacs effekt

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 03-07-01 22:21

"Lasse Jensen" <rdx@worldonline.dk> wrote:

> [...]
>tilføje "foo.rolator.dk" og "bar.rolator.dk"? Der må skulle ændres i en DNS

Netop, der skal ændres i zonen "rolator.dk".

>skal jeg have fat i dem domænet er oprettet hos,

Ja, dandomain.dk kører DNS for domænet, og det er hos dem de nye navne skal
tilføjes.

>eller
>skal jeg selv sætte en DNS op?

Du kan naturligvis altid vælge at køre DNS for rolator.dk selv i stedet for
dandomain, men så skal du dels finde ud af at gøre det rigtigt, dels have din
server godkendt af DK Hostmaster (koster 500 DKK + moms), og dels finde en
sekundær-navneserver et eller andet sted.

Umiddelbart lyder det for mig som om det klart fornuftige er at snakke med
dandomain.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Daniel Stjernholm

Dato : 03-07-01 23:20

On Tue, 03 Jul 2001 23:20:47 +0200, Jesper Dybdal
<jdunet@u5.dybdal.dk> wrote:

>Ja, dandomain.dk kører DNS for domænet, og det er hos dem de nye navne skal
>tilføjes.

Jeg kontaktede dandomain.dk for at få lave en zone-ændring - deres
sysadmin er i Los Angeles, var svaret - ikke noget hint om hvornår han
kommer tilbage eller noget - næh, han er bare i L.A.

Man skulle ikke tro, der var konkurrence på hosting-markedet.

Daniel Stjernholm aka Skumling - skumling@skumlenet.dk

Fra : Jakob Wolffhechel

Dato : 04-07-01 00:12

"Daniel Stjernholm" <skumling@skumlenet.dk> wrote in message
> On Tue, 03 Jul 2001 23:20:47 +0200, Jesper Dybdal
> <jdunet@u5.dybdal.dk> wrote:

[SNIP]

> Man skulle ikke tro, der var konkurrence på hosting-markedet.

uden at være reklamesøjle kan yellow web fra cybercity varmt anbefales...

> --
> Med venlig hilsen
> Daniel Stjernholm aka Skumling - skumling@skumlenet.dk

/jakob