Huller i propeller?
Fra : Anders Lassen & Hell~

Dato : 03-07-01 21:05

Hej,

Har opdaget at der er huller i min propeller. Altså ikke i bladene men i
selve "navet" i den sider, der vender ind mod drevet (Mercruiser Z-drev).

I hullerne sidder der små plasticpropper, der tydelig kan fjernes. Hvad er
meningen med disse huller? Og hvad sker der ved at fjerne plasticpropperne?

Anders Lassen
Hellebæk

Fra : Leo Vaeversted

Dato : 05-07-01 18:14

Kunne det være en eller anden form for afbalancering ?

Fra : Jørgen

Dato : 06-07-01 17:30

De huller er til at suge luft ind omkring propellen sådan den kaviatere
(dvs. pisker i en blanding vand og luft).

Der fås pluks i 3-4 størrelser til at sætte i. Det virker sådan at når du
giver gas (fuld gas) så kaviatere propellen og så kommer du hurtige op i
større omdrejninger og når du så opnår en vis fart kommer der ikke længere
luft igennem hullerne og det føles som om du har skiftet til et højere gear.

Så er det bare at og finde de rette pluks så gear skiftet kommer på det mest
optimale tidspunkt.

Mvh Jørgen

Leo Vaeversted <leo@vaeversted.nu> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9i2785$qgj$1@sunsite.dk...