Kyllingeben
Fra : Katrine

Dato : 03-07-01 20:20

Hej

Kan katte tåle kyllingeben?

Jeg har hørt at det er godt mod tandsten, da tænderne bliver renstet når
katten tygger benene. Er det rigtigt?

Hilsen
Katrine, Blip og Josefine

http://www.kandu.dk/

Fra : Silverflame

Dato : 03-07-01 20:54

Hej!
Så vidt jeg har hørt, så kan katte godt tåle kyllingeben, fordi deres tænder
er så skarpe at de kan tygge dem ned i fordøjelige og synke venlige bidder.
Men jeg har ikke selv pøvet... Du skal nok alligevel være lidt forsigtig, og
ikke gi´ de små kræ for mange og så lige holde lidt øje med dem....
Hunde der imod, har jeg hørt at man slet ikke må giv dem kyllingeben, men
det er som sagt kun noget jeg har hørt...
Vh Winnie.

Fra : Katrine

Dato : 03-07-01 21:21

hej

Jeg ved at man ikke må give hunde kyllingeben, da de kan flænse deres
mave og trame fordi de er så skarpe. Det var derfor jeg spurgte til
katte. De spiser vel også små fugle i naturen, hvis de kan komme til
det.

\Katrine, Blip og Josefine

http://www.kandu.dk/

Fra : Michael

Dato : 03-07-01 21:50

"Katrine" <Katrine.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mave og trame fordi de er så skarpe. Det var derfor jeg spurgte til
> katte. De spiser vel også små fugle i naturen, hvis de kan komme til

Hejsa

Jeg har hørt at man kan give kattene det yderste af en kyllinge vinge, altså
det led som kun er fedt, skin og ben. Jeg har dog aldrig selv prøvet det.
Mht. hunde så sagde en dyrlæge engang til mig at de også godt måtte få
fjerkræ's ben og at det kun er en skrøne det med tarmene, og før henne gav
man jo tit hunden kyllingeskrov ude på gårdene, men hvem ved, mine dyr har
kun fået det hvis de har fundet på at åbne skralde spanden og stjæle det.

Hilsen Myr

Fra : Camilla Scharff

Dato : 03-07-01 22:09

Hej Katrine

Det er muligt, at kyllingeben er gode for tænderne - men det er så også
det... Jeg så så sent som igår et dyrlæge-program fra Norge, hvor en kat
måtte have hevet 3-4 store stumper kyllingeben op ad svælget for at undgå
kvælning.
Jeg ville ikke give mine katte kyllingeben eller andre fjerkræ-ben i det
hele taget!
Tandstenen må blive holdt nede med tørfoder og en tandrensning hos dyrlægen
når det er nødvendigt...

Mvh. Camilla

Katrine <Katrine.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:WUo07.3284$c63.294680@news000.worldonline.dk...

Fra : Jetpool

Dato : 03-07-01 23:55

Spiser katte ikke fugle, de vilde fugle, dem er der også ben i, hvad med
dem.

Mvh
Linda

Camilla Scharff <camischa@jubiimail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9htbs1$sns$1@news.cybercity.dk...

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 04-07-01 12:40

d. 04/07/01 0:55 skrev Jetpool på buh2463@vip.cybercity.dk i artiklen
9htimd$17lb$1@news.cybercity.dk:

> Spiser katte ikke fugle, de vilde fugle, dem er der også ben i, hvad med
> dem.
>
> Mvh
> Linda

Hej Linda

Jeg har haft en lille privat teori - men jeg ved jo ikke om det holder)
De fugle katte selv kan fange er jo ret små (sangfugle og sådan noget) og må
derfor også have meget spinkle knogler. Jeg ved også at nogle i gruppen
giver daggamle kyllinger, som kattene spiser med hud hår (dun) og knogler
uden problemer.
Men de høns og "kæmpekyllinger" vi køber i forretningerne og evt. giver vore
katte godbidder af - det er jo disse her forvoksede apparater, som ingen kat
selv ville fange - tror jeg da... de må vel også have væsentlig større og
stærkere knogler?? Kan det være forklaringen? Jeg har nemlig selv undret mig
over at på den ene side står der i "alle" bøger, at fjerkræben er forbudt,
fordi de splintrer og kan perforere tarmene. På den anden side er der det
med de selvfangede fugle og de daggamle kyllinger......
Det med kogte / rå knogler lyder også som en god forklaring, den havde jeg
ikke hørt før Jeg ville nu ikke turde give det rå, ville være bange for
salmonella, camphylobacter og hvad de nu allesammen hedder. Som nogle af jer
ved har jeg er kat med kronisk tyktarmskatar, så vi skal ikke nyde mere hvis
det kan undgås!
--
Mange hilsner fra Ann R

P.S. så i TekstTV forleden at amerikanske forskere er i gang med at klone en
kat, så allergikere kan tåle den. De amerikanske katteforeninger er
glade.... Jeg ved ikke hvad man skal mene. Hvilke bivirkninger mon det har
for katten på længere sigt??

Fra : marianne hellemose

Dato : 04-07-01 16:37

Ann skrev:

..det er jo disse her forvoksede apparater, som ingen kat
selv ville fange - tror jeg da...

hej Ann
ja man skulle tro at katte kendte deres begrænsning,
jeg har en fotoserie fra det tyske blad Stern, den viser
en kat som springer på en havørn bagfra og som stolt
(og sulten) stadig holder fast da ørnen letter, historien
melder ikke noget om hvordan det ender men de billeder
MÅTTE jeg bare hive ud.

--
Marianne

Hellemose Somali
marianne@hellemose.dk

SOME PEOPLE HAVE LIVES - OTHERS HAVE CATS

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 05-07-01 15:05

d. 04/07/01 17:36 skrev marianne hellemose på skatkat@worldonline.dk i
artiklen NGG07.4169$DJ5.374432@news010.worldonline.dk:

> [...]
>
> Hellemose Somali
> marianne@hellemose.dk
>
> SOME PEOPLE HAVE LIVES - OTHERS HAVE CATS

Fnis - det må have været en _meget_ sulten kat! Jeg tvivler nu på at den fik
sin aftensmad dér...
--
Mange hilsner fra Ann R

Fra : Ann K.

Dato : 05-07-01 15:37

Hejsa.
Hæ - Saga har dog aldrig været så sulten, at hun har forsøgt sig med ørne...
men fiskehejre, alliker, krager (som for øvrigt _ikke_ smager godt!) og
skader, det er ingen match!
Mvh Ann

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 07-07-01 12:24

d. 05/07/01 16:37 skrev Ann K. på tsars@os.dk i artiklen
3b447bb3$0$291$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> [...]
> men fiskehejre, alliker, krager (som for øvrigt _ikke_ smager godt!) og

Nu _er_ Saga jo heller ikke nogen gennemsnits-kat, vel navnesøster *gg*? Du
har vel ikke et billede af det med fiskehejren? Det ville være penge værd
)
--
Mange hilsner fra Ann R

Fra : Ann K.

Dato : 07-07-01 18:55

Hejsa.

Næ - ingen billeder... for jeg _så_ ikke direkte selve drabet! Men fandt i
stedet damen midt i et festmåltid bestående af rå fiskehejre... Nøj, hvor
hun knurrede, da jeg ville tage den fra hende - til sidst måtte jeg "bytte"
med et stegt kyllingebryst! Fuglen var stadig varm, så jeg er sikker på at
Saga havde dræbt den! Hun nedlader sig nemlig ikke til, som en anden hund
(adrrr), at spise ådsler
Og billeder af sådan en halvt gennemgnasket fiskehejre... Tja, for mig er
det et temmeligt ulækkert syn

Mvh Ann.
Ps. Tak for i torsdags

Fra : Jetpool

Dato : 04-07-01 21:59

Hej Ann

Nu har jeg jo ikke problemet med kyllinger, for mine katte vil ikke have
dem, hvis jeg giver dem kyllingeben, bliver de liggende, så jeg selv kan
fjerne dem.
De andre katte jeg har haft, hvor den ene blev 15 år, fik mange kyllingeben
og elskede dem, og der var aldrig nogle problemer, men det er jo op til folk
selv om de vil give dem kyllingeben. Jeg kunne ikke lade være.

Mvh Linda

Ann Rudbeck <ann_rudbeck@mac.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:B768CC88.583%ann_rudbeck@mac.com...

Fra : Bent Sørensen

Dato : 03-07-01 22:25

Hej Katrine, Blip og Josefine,

Jeg vil ikke råde dig til at give din kat kyllingeben. Som Camilla
ganske rigtigt fortæller, kan et kyllingeben meget nemt sætte sig fast
i svælget på en kat. Som dreng, da jeg boede hjemme, fik vi en næsten
voksen killing aflivet da et kyllingeben havde sat sig fast i svælget.
Det var før man gjorde noget alvorligt for at redde en "almindelig
kat", og jeg kan tydeligt huske, at dyrlægen sagde, at han godt kunne
redde katten, men at det ikke ville kunne betale sig!!! (Jeg kan også
godt huske hvordan katten skreg og hev efter vejret, da den jo næsten
ikke kunne trække vejret).

Så siden dengang har jeg i hvert fald ikke givet mine katte
kyllingeben, heller ikke ben af fjerkræ overhovedet.

(Katte får bl.a. renset deres tænder ved at spise sit tørfoder).

Med venlig hilsen
Bent
Nørresundby

Fra : marianne hellemose

Dato : 04-07-01 07:15

Hej Katrine
Mine katte får lejlighedsvis lårknoglerne fra
kalkun og kylling, men de får dem rå, knoglerne
er mere tilbøjelige til at splintre når de er tilberedte
(kogt eller stegt) de får det kun når jeg er i nærheden
så jeg kan holde øje med dem. Det er mit indtryk fra BARF-
listerne ( dem der fodre hjemmelavet rå mad) at nogle katte
kan have problermer med at spise knogler men at langt de
fleste klare det fint, og som sagt før når katten fanger en
fugl kommer der ikke nogen og "afbener" fuglen for den.

hilsen

Fra : Jan R.

Dato : 04-07-01 07:30

Hejsa.
Fjerkræknogler splintrer, hvis de er tilberedt (kogt,stegt)... i naturen
ville en kat eller hund jo aldrig tilberede sin mad og derfor vil der
sjældent være problemer med at spise knoglerne - andet end de forfærdelige
tilfælde, hvor en knogle får sat sig på tværs (dette kan jo også ske med
fiskeben!).
Hele banden her i huset spiser ved sjældne lejligheder fjerkræknogler, men
min skepsis overfor de rå knogler skyldes mere risikoen for salmonella, der
jo også kan ramme dyr....
Mvh Ann