Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Knap på Canon 70-200 mm objektiv...?
Fra : Magnus

Dato : 21-04-07 13:52

Jeg har et Canon 70-200 mm f2.8 objektiv hvor der er en knap jeg ikke helt
ved hvad er til. Udover knappen hvor man kan sætte fokus til auto/manuel så
er det er knap der kan sættes i to stillinger:
1.5m - uendeligt
3m - uendeligt

Er det en slags minimums afstand til det som det skal stille skarpt på....
og hvad er så ideen når er er over 3 m til motivet så kan man jo stadig
fokusere på det når den står på 1.5 m.

Hvad er den store idee og hvordan bruger jeg knappen rigtigt?

/Magnus

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 21-04-07 14:10

"Magnus" <magnusFJERN@arnason.dk> wrote:

> [...]
>fokusere på det når den står på 1.5 m.
>
>Hvad er den store idee og hvordan bruger jeg knappen rigtigt?

Det kan vel kaldes en hjælp til at objektivet kan fokusere hurtigere.

Jeg vil tro at det tager ca. lige lang tid for fokusmotoren at køre området
mellem 1,5 og 3 meter, og at køre området fra 3 meter til uendelig.

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Ole Hetland

Dato : 21-04-07 14:17

Magnus wrote:
> [...]
> jo stadig fokusere på det når den står på 1.5 m.
>
> Hvad er den store idee og hvordan bruger jeg knappen rigtigt?

Ideen er at når alligevel ved at der er mere end 3 meter til motivet, så sæt
knappen på 3 m.
Det sparer strøm og tid, da den ikke skal søge fokus på hele området.

Ole
www.hetland.it
www.bredeole.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-04-07 14:45

"Ole Hetland" <ole.hetland@ingenspamget2net.dk> wrote in message

> Ideen er at når alligevel ved at der er mere end 3 meter til motivet, så
> sæt knappen på 3 m.
> Det sparer strøm og tid, da den ikke skal søge fokus på hele området.

Nej, sådan fungerer det ikke. Ved spejlrefleks kan den rigtige fokusering
beregnes og fokusmotoren vil gå direkte til denne fokusafstand. Fidusen ved
en afstandsbegrænser er at når fikus mistes fuldstændigt, så AF systemet
ikke længere kan få fase og beregne fokus, så kører fokusmotoren gennem
området for at finde noget, der kan fokuseres på igen. Det tager tid. Så det
er simpelthen for at begrænse det område fokus skal søges i, når dette sker.
Ellers har det ingen praktisk betydning. På min 500mm er der begrænsning ved
10m til uendelig og 4.5m til uendelig og 4.5m - 10m. Nogle enkelte gange
sætter jeg den på 10 - uendelig, hvis jeg ved at jeg umuligt kan få brug for
at fokusere tættere. Men det er sjældent, da fokus sjældent tabes helt, så
den skal lave den lange vandring, som kan tage flere sekunder.

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse