Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Canon 300D, billeder er 2/3 sorte
Fra : Stefan Bruhn

Dato : 15-04-07 21:56

Hej!

Jeg havde mit kamera med til en festival her i weekenden. Fredag aften
tog jeg en masse billeder, uden problemer. Jeg startede igen lørdag, og
efter ganske kort tid opstod problemet med at ca. 2/3-1/2 af billedet er
sort, fra det ene billede til det næste.

Jeg kan ikke komme på at det skulle have fået et stød eller noget, så
jeg forstår det ikke. Men kan i udfra dette billede:
http://img251.imageshack.us/img251/5735/img4905pc7.jpg
sige om det er noget der kan repareres? Og kan det betale sig?
Kameraet er købt fra Tyskland i 2004, så jeg går ud fra der ikke er
hverken garanti eller reklamationsret tilbage...
--
Mvh.
Stefan

www.ghashul.dk

Fra : Asle Bjerva

Dato : 16-04-07 07:44

Stefan Bruhn wrote:
> [...]
> Kameraet er købt fra Tyskland i 2004, så jeg går ud fra der ikke er
> hverken garanti eller reklamationsret tilbage...

På Canon 300d er speilet konstruert med to deler, hvor et hjelpespeil er
plassert bakpå hovedspeilet.
Problemet ditt er at fjæren som trekker med dette speilet er røket.
Jeg hadde samme problem på et 300d, og det ble kostnadsfritt reparert av
Canon i Oslo.
Kameraet var på det tidspunkt noe over 2 år gammet, og kjøpt i Norge.

Det var en meget enkel reparasjon, kun noen fjærer som skulle skiftes, og
det ble ferdig mens jeg ventet, i 30 minutter.
Det var aldri noe spørsmål etter kvitteringer garantiseddel, så dette er
kanskje en "kjent svakhet" og derfor automatisk reklamasjon utover garanti ?

--
AsleB;Oslo

Fra : Tonni

Dato : 16-04-07 07:55

> [...]
> Kameraet er købt fra Tyskland i 2004, så jeg går ud fra der ikke er
> hverken garanti eller reklamationsret tilbage...

Det ser ud som om det ene lukkergardin ikke "kører" ordentligt. - Altså
lukkerfejl!
Og det er en temmelig dyr reparation, - Så som udgangspunkt er det ret
sikkert at det er billigere at købe en ny 400D...
Den koster i øvrigt 688 ? hos AC-FOTO.COM
Og så er der, i øjeblikket, 80 ? cashback!!
Altså, under 5000 på bundlinien...
Det kan måske findes billigere et af disse steder:
http://www.preissuchmaschine.de/psm_frontend/main.asp?produkt=392244
Men om der er cashback ved jeg ikke...

Mvh.
Tonni

Fra : ;o\)-max-

Dato : 16-04-07 08:45

"Tonni"

> [...]
> Og så er der, i øjeblikket, 80 ? cashback!!
> Altså, under 5000 på bundlinien...
> Det kan måske findes billigere et af disse steder:

Hvordan komme du frem til den konklution, en ny lukker
koster i omegnen af 1000kr - men skal der opgraderes
køber jeg det gerne for en fornuftig pris..-max-

Fra : Henrik Manley

Dato : 16-04-07 09:26

> Det ser ud som om det ene lukkergardin ikke "kører" ordentligt. - Altså
> lukkerfejl!

Ligner et billede taget med blitz. Så skulle et eventuelt gardin stå mere
skarpt. Tror mere på spejlet...

--
Henrik Manley
http://bends.dk

Fra : Tonni

Dato : 16-04-07 09:45

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse

> Ligner et billede taget med blitz. Så skulle et eventuelt gardin stå mere
> skarpt. Tror mere på spejlet...
>
> --

Hej Henrik og max!

Havde ikke kenskab til at der er en svaghed med spejlet i canon's 300-serie,
men når nu du siger det Henrik, må jeg give dig ret!!!

Max, du skriver at en ny lukker koster ca 1000,- men så skal der lægges
arbejdsløn oven i samt muligvis et startgebyr... Sidst jeg havde et kamera
afsted kostede det 800,- i startgebyr + 400,- pr halve time... - Ex. moms!
- Det var i øvrigt et Rolleiflex.

Men alt i alt kan det hurtigt løbe op hvis ikke Asle har ret, og det bliver
lavet pr. conduite...

mvh:
Tonni

Fra : ;o\)-max-

Dato : 16-04-07 09:46

"Tonni"

> [...]
> - Det var i øvrigt et Rolleiflex.
>
> Men alt i alt kan det hurtigt løbe op hvis ikke Asle har ret, og det bliver lavet pr.

Hva skal du ha for det.. -max-

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 16-04-07 18:03

Henrik Manley skrev:

> Ligner et billede taget med blitz. Så skulle et eventuelt gardin stå mere
> skarpt. Tror mere på spejlet...

Mener det var med blitz ja.
Er det smartest at sende det ind til Canon, eller findes der butikker i
Nordsjælland/København der kan klare det mens man venter ? Det lyder jo
til at være simpelt at fixe.

--
Mvh.
Stefan

www.ghashul.dk

Fra : Asle Bjerva

Dato : 17-04-07 09:45

Stefan Bruhn wrote:

> Mener det var med blitz ja.
> Er det smartest at sende det ind til Canon, eller findes der butikker
> i Nordsjælland/København der kan klare det mens man venter ? Det
> lyder jo til at være simpelt at fixe.

Simpelt om man kan , ja :)
Det må nok inn på et autorisert verksted, kameraet måtte demonteres i stor
utstekning for å komme til speilmekanikken.
Foreslår følgende for Opprinnelig Poster:
Ta av objektivet,
Kjør programmet for sensorrens.
Kontroller speilet, hjelpespeilet som for øvrig brukes for lysmålingen
henger løst ned på baksiden av hovedspeilet, og det er lett å se.
Man kan løfte opp hjelpespeilet, måle lyset manuelt og ta ET bilde før
problemet igjen oppstår.
--
AsleB;Oslo

Fra : Brian Lund

Dato : 16-04-07 13:22

> [...]
> Og det er en temmelig dyr reparation, - Så som udgangspunkt er det ret
> sikkert at det er billigere at købe en ny 400D...

Nej reperationen kommer ikke op selv i nærheden af 5000 kr..!

Jeg har haft mit 350D til reperation, det var goecker der tog sig af det, og
det var hovedprintet i kameraet der blev skiftet! - Det kostede ca. 2200 kr
inkl arbejdsløn og hele molevitten.

Brian