Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Gør jeg det rigtigt....
Fra : Magnus

Dato : 15-04-07 13:51

Når jeg fotografere sport så bruger jeg programmet AV da der meget ofte er
problemer med lyset derfor så stiller jeg blænden til 2.8 og hvis tiden
kommer under 400 så skruer jeg op for ISO'en.

Nu er vejret ved at være så godt at jeg med ISO 100 og f2.8 får tider på
4000 eller mere og tager utrorlig gode action billeder selv om det går
stærkt.

Vil der være nogen ide i at ændre f2.8 til f.eks. f4 eller mindre og derved
få sat tiden op når der nu er så stort overskud af lys eller går det blot ud
over dybdeskarpheden og jeg skal bare nyde de gode fotobetingelser?

/Magnus

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 15-04-07 14:22

"Magnus" <magnusFJERN@arnason.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> derved få sat tiden op når der nu er så stort overskud af lys eller går
> det blot ud over dybdeskarpheden og jeg skal bare nyde de gode

Det kommer vel an på hvad du vil opnå af effekt!
Skal det hele være frosset i et spiltsekund, så bliv bare ved med at køre
høje lukkertider.
Andre gange kan panorering og lang lukkertid gi meget mre i et billede.
Det er op til dig. Som sagt, det kommer an på, hvad du vil opnå ...
Prøv at lave lidt forskellige ting. Meget afhænger også af brændvidden. Et
stop op på en 300/2,8 gør ikke baggrunden knivskarp. Til gengæld blir den
som regel en del skarpere.

En tommelfingerregel er, at biler og motorcykler gør sig bedst med
panorering og lange lukkertider, mens øvrig sport, hvor al bevægelse ikke er
retningsbestemt er bedre tjent med korte lukkertider - men jeg kan sagtens
finde eksempler på motionblur, der styrker et billede fra f.eks en
fodboldkamp.
Kort sagt - Gør diig dine egne erfaringer. - Lad være med at blive for
statisk. Det gir dig bare et større erfaringsgrundlag.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger