Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Er du til grin ;o))
Fra : ;o\)-max-

Dato : 05-04-07 17:55

Lader til europæere betaler 25-106% mere
end amerikanere for Adobe produkter..
http://www.amanwithapencil.com/adobe.html
-max-

Fra : Jakob

Dato : 05-04-07 18:16

In article <461529db$0$90266$14726298@news.sunsite.dk>, max@bamarzone.dk
says...
> Lader til europæere betaler 25-106% mere
> end amerikanere for Adobe produkter..
> http://www.amanwithapencil.com/adobe.html
> -max-

så er det med at shoppe i us.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : .J.S...

Dato : 05-04-07 23:24

"-max-" <max@bamarzone.dk> wrote in message
> Lader til europæere betaler 25-106% mere
> end amerikanere for Adobe produkter..
> http://www.amanwithapencil.com/adobe.html
> -max-
Jeps, en klar grund til at jeg ikke har købt PS.

Man skal kende nogen i USA eller købe via en USA IP, hvis man fra en dansk
IP går ind på US siden og forsøger at købe en US version så bliver man sendt
til den danske afdeling med de absurd høje priser.

Ikke deres skyld at vi har høj moms, men prisen før moms er også meget
højere..

mvh/JS

Fra : ;o\)-max-

Dato : 06-04-07 01:52

".J.S..."

> [...]

> med de absurd høje priser.
>
> Ikke deres skyld at vi har høj moms, men prisen før moms er også meget højere..

25-106% overpris er FØR moms og for standart
versionen på engelsk - Syns bare det erfor vildt. -max-

Fra : Jan Boegh

Dato : 09-04-07 18:54

-max- skrev i 461599b6$0$90269$14726298@news.sunsite.dk dette:

> 25-106% overpris er FØR moms og for standart
> versionen på engelsk - Syns bare det erfor vildt. -max-

Det ER for vildt. Måske en del af forklaringen på, hvorfor piratkopiering er
langt mere udbredt i EU end i USA.

Det er næsten ikke til at blive angrebet af moralsk kvababbelse, når
pirateriet går ud over firmaer, der ikke selv holder sig tilbage med
svinestregerne.
I øvrig kan det da være at der er håb - Apples Itunes er lige blevet
indklaget for EFdomstolen fordi de tager landeafhængige priser og ikke gør
det muligt at handle på tværs af grænserne i EU, der jo er ét marked.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-07 15:34

".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> wrote in message
> Man skal kende nogen i USA eller købe via en USA IP, hvis man fra en dansk
> IP går ind på US siden og forsøger at købe en US version så bliver man
> sendt til den danske afdeling med de absurd høje priser.

Du kan bare skrive at du har en US adresse. Jeg har brugt Adobe egen
adresse, og det virker ganske fint til køb af download produkter

--
Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : Hans Kruse

Dato : 06-04-07 09:23

"-max-" <max@bamarzone.dk> wrote in message
> Lader til europæere betaler 25-106% mere
> end amerikanere for Adobe produkter..
> http://www.amanwithapencil.com/adobe.html

Jeg købte fornylig Lightroom og kunne selvfølgelig ikke købe på den
Amerikanske Adobe site, da man skal have en billing adress i USA for at
kunne det. Jeg kunne sagtens vælge den amerikanske site. Lightroom koster
pt. 199$ svarende til 1105dkr. Jeg går ud fra at hvis man køber i USA skal
der lægges en sales tax overni afhængig af hvilken stat man bor i, men det
er jo noget mindre end vores moms. Så prisen ender velop med at være
1200-1250dkr. Jeg betalte 1560kr. Det er en overpris på ca. 10% over hvad
den amerikanskepris er pålagt dansk moms. Opgraderingsprisen fra PS CS2 til
CS3 koster 199$ som er 50$ mere end tidligere. Det er en noget hamper pris
for en opgradering synes jeg. Den pris jeg betalte for LR synes jeg er
rimelig nok, men normalprisen er så også 299$ efter 1/5.

--
Kind Regards/Med venlig hilsen,
Hans Kruse

Fra : ;o\)-max-

Dato : 06-04-07 09:33

"Hans Kruse"

> [...]
> Den pris jeg betalte for LR synes jeg er rimelig nok, men normalprisen er så også 299$

Uhm - så vidt jeg husker er nethandel i USA ikke underlagt sales tax,
hen over stat grænserne..Hvis du syns det er rimeligt at europæere skal
betale 25-106% netto (inden evt sales tax, moms etc...), mere for samme
produkt. Så er det jo fint, underligt, men fint.. -max-

Fra : Hans Kruse

Dato : 06-04-07 12:04

> [...]
> betale 25-106% netto (inden evt sales tax, moms etc...), mere for samme
> produkt. Så er det jo fint, underligt, men fint.. -max-

Jeg tror ikke jeg skrev om andet end Lightroom og PS CS2->3 upgrade overfor.
Jeg har ikke undersøgt om der er sales tax over statsgrænser, men mener at
huske at der var det en gang jeg fik noget sendt til et hotel i Californien.
Om jeg mener at en uplift på de nævnte procentsatser er rimeligt?
Naturligvis ikke. Det gælder åbenbart heller ikke altid, som du kan se af
ovennævnte eksempel.

Fra : Hans Kruse

Dato : 06-04-07 15:04

> [...]
> Californien. Om jeg mener at en uplift på de nævnte procentsatser er
> rimeligt? Naturligvis ikke. Det gælder åbenbart heller ikke altid, som du

Jeg har lige set på PS CS3 og opgraderingspriser på Adobes site og de 199$
bliver til 2312dkr ved opgradering via Adobes danske e-shop, så i dette
tilfælde en uplift på 67% ift. US pålagt dansk moms. Det er en meget høj
pris må jeg sige. Jeg købte min CS2 på en rejse i USA oig opgradering må nok
vente lidt med de priser.

Fra : JDD

Dato : 07-04-07 15:32

> [...]
> pris for en opgradering synes jeg. Den pris jeg betalte for LR synes jeg
> er rimelig nok, men normalprisen er så også 299$ efter 1/5.

Kan du ikke skrive lidt om den Light room på et tidspunkt.

Fra : Hans Kruse

Dato : 07-04-07 17:29

"JDD" <jdd@xykel.dk> wrote in message

> Kan du ikke skrive lidt om den Light room på et tidspunkt.

Jeg har skrevet nogle indlæg om Lightroom allerede. Prøv at se tilbage. Jeg
ved ikke lige, hvad det er du gerne vil vide udover det.

Fra : JDD

Dato : 07-04-07 18:10

> Jeg har skrevet nogle indlæg om Lightroom allerede. Prøv at se tilbage.
> Jeg ved ikke lige, hvad det er du gerne vil vide udover det.

> [...]

Jeg kigger tilbage i gruppen. men jeg kender ikke noget til programmet, så
en lille overview ville da være fint. altså hvad kan programmet organisere
billeder eller ?

Fra : ;o\)-max-

Dato : 08-04-07 02:44

"JDD"

> Jeg kigger tilbage i gruppen. men jeg kender ikke noget til programmet, så en lille
> overview ville da være fint. altså hvad kan programmet organisere billeder eller ?

Download dog en prøve version og læs hjælpe filerne,
lidt langt ude i hampen at bede om en "overviev"..
Brug online (google) oversætter hvis du ikke kan
engelsk.. -max-

Fra : JDD

Dato : 08-04-07 06:58

> Download dog en prøve version og læs hjælpe filerne,
> lidt langt ude i hampen at bede om en "overviev"..
> Brug online (google) oversætter hvis du ikke kan
> engelsk.. -max-

Nu er en lille overview efter min mening ikke en exat beskrivelse af
samtlige funktioner, men mere en lille beskrivelse af programtypen. hvad
bruges den til. tekstbahandling eller hvad.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 08-04-07 07:49

"JDD"

> Nu er en lille overview efter min mening ikke en exat beskrivelse af samtlige
> funktioner, men mere en lille beskrivelse af programtypen. hvad bruges den til.
> tekstbahandling eller hvad.

Igen hvis du ikke kan engelsk, så brug google til at oversætte
den omfattende mængde salgs materiale og anden omtale der findes
på Adobe.com og mange andre sites. Det er ligsom ikke et
undergrunds program ingen ved noget om - og det blir agressivt
markedsført. Men i mellemtiden har du vel fundet den lange og
omfattende tråd så du nu ved hvad det er det handler om. Så alt
er vel i orden.. Prøv det og se hvad du selv syns, men en advarsel,
det kræver en lidt krafrig maskine, og den laver backup så disk
plads er også godt..-max-

Fra : JDD

Dato : 08-04-07 08:09

> [...]
> er vel i orden.. Prøv det og se hvad du selv syns, men en advarsel,
> det kræver en lidt krafrig maskine, og den laver backup så disk

Ja jeg har fundet info, så helt ok

Det er jo ret almindeligt for Adobes programmer, at de tager resurser, men
det gør billedebehandling jo gennerelt. Der kunne dog godt gøres noget for
at forbedre det, bare opstarten af f.eks. photoshop, hvor den indlæser alle
fonte på maskinen, og man bruger dem sjældent. " så læs dem da ind når de
skal bruges for hunnan... adobe"

Fra : emj

Dato : 08-04-07 08:26

-max- skrev:

>den laver backup

Det kan man da slå fra, men den bruger alligevel en masse plads i
mappen
Lightroom Previews.lrdata
Hilsen emj

Fra : ;o\)-max-

Dato : 08-04-07 08:34

"emj"

> Det kan man da slå fra, men den bruger alligevel en masse plads i
> mappen
> Lightroom Previews.lrdata
> Hilsen emj

Hehe - ja, men jeg læser altid de vigtigere oplysninger efter
jeg har dummet mig - I learn the hard way.. -max-

Fra : Hans Kruse

Dato : 08-04-07 11:54

> [...]
> på Adobe.com og mange andre sites. Det er ligsom ikke et
> undergrunds program ingen ved noget om - og det blir agressivt

Agressivt markedsført? Det er ikke gået op for mig Men der er mange der
snakker om Lightroom.

> [...]
> er vel i orden.. Prøv det og se hvad du selv syns, men en advarsel,
> det kræver en lidt krafrig maskine, og den laver backup så disk

Den ekstra diskplads som LR bruger til valgfrie backups af Lightroom
databasen, som ikke fylder ret meget. Derudover previews, som alle andre RAW
convertere. Der kan man så selv vælge hvor stor opløsning previews skal være
i. Noget jeg ikke har set i hverken ACR eller Capture One. LR kører
tilsyneladende forskelligt på forskellige maskiner. På Mac kører den perfekt
efter manges indlæg, men på Windows forskelligt på forskellige maskine og
ikke kun relativt til performance. Der er out of memory problemer, som også
opfører sig forskelligt. Selvfølgelig fejl, der skal rettes. Det er lidt
irriterende, men for mig har det løst sig op hver gang jeg har stoppet
programmet og restartet det. På min laptop kører LR rimeligt hurtigt og
glidende, men på men gamle Pentium 4 baserede desktop kører det ikke godt.
Du bliver den en af dagene udskiftet med en 2.4 Ghz Core2 duo maskine og så
skal det nok køre godt.

Dette program er ikke alt i en box, mange vil (incl. mig selv) have brug for
Photoshop stadigvæk. Mange vil kunne nøjes med at organisere deres billeder
i foldere og bruge Bridge funktions redskaber til at søge etc. LR giver en
række nye muligheder, som jeg synes er rare at have. Jeg synes
introduktionsprisen er ok (betalte selv 1560 dkr for download versionen via
Adobes DK shop), men den normale pris, synes jeg er lige i overkanten. På
den anden side koster Capture One Pro næsten dobbelt så meget og har mindre
funktionalitet end LR.

Jeg håber det her kan hjælpe nogen af dem, der overvejer LR og også se at
det drejer sig om at prøve det af, hvis det der er skrevet her lyder
tillokkende.

Fra : Hans Kruse

Dato : 08-04-07 14:37

> [...]
> lidt langt ude i hampen at bede om en "overviev"..
> Brug online (google) oversætter hvis du ikke kan

Det er vel ok at han spørger. Din tone her klæder dig ikke

Fra : Hans Kruse

Dato : 08-04-07 11:40

> Jeg kigger tilbage i gruppen. men jeg kender ikke noget til programmet, så
> en lille overview ville da være fint. altså hvad kan programmet organisere
> billeder eller ?

Her er hvad jeg skrev i et tidligere indlæg:

Adobe's nye Lightroom er på trods af en del mangler et virkeligt godt
program. Det giver dig hele workflowet fra load af billeder fra dit
memorykort fra kameraet til print og webpublishing. Det indeholder mulighed
for at sætte keywords på dine billeder (hirakisk om du vil). Hvis du vil se
på billder fra en tidsperiode, som indeholder f.eks. løver (hvis du har
dette som keyword), ja så vises på tværs af alle dien foldere dine
løvebilleder indenfor de valgte tidsområde. Du kan lave collections (altså
samlinger af billeder på tværs af foldere), browse efter metadata, som
objektiv, kamera, dato for optagelse, etc. Det er der andre programmer, der
kan, men her er det altsammen integreret med raw konvertering (jpg kan også
justeres med de samme værtøjer som raw justeres med). Raw konvertering og
jpg behandling er ganske kraftfuldt med mange justeringsmuligheder, så som
justering af curves ved at pege på et sted i billdedet og justere lys op
eller ned med mus eller piletaster. På samme måde kan enkelte farver eller
kombination justeres mht. lys, mætning og farvebalance. Spothealing og
cloning er også med så man kan fjerne pletter fra støv på sensor eller andre
forstyrrende ting uden at editere billedet (non destructive). Man kan pt.
ikke justere lokalt tilsvarende som didge og burn i PS, det kommer
formentlig. Et glimrende printmodul fiindes også. Det er også integreret med
Photoshop så justeringer kan gemmes i XMP sidecar filer og sames op af ACR.
Man kan editere billeder fra LR i PS og lade billedet (f. eks. Tiff eller
PSD) være katalogiseret under LR, hvorfra det også kan justeres yderligere,
printes, indgå i slideshow eller webpublishing. CS3 vil være fuldt
kompatibel med LR så ændringer i CS3 kan samles op af LR. Har dog set en ret
hamper pris for opgradering af CS2 til CS3 på 199$. Det er det samme som
prisen på LR indtil slutningen på april. Se her
http://www.adobe.com/products/photoshoplightroom/.
Der er nogle som vrænger på næsen af LR. Jeg tvivle på at de har sat sig ind
i, hvad dette program faktisk kan. Det er faktisk meget elegant lavet.
Negative ting er at performance ikke altid er lige god, out of memory
situationer, manglende sharpening modul til output sharpening (jeg bruger PS
som backend til LR til dette).

Jeg anbefaler klart LR til folk, der tager mange billeder og gerne vil have
styr på hele samlingen af billeder via nøgleord, etc. Men hvis man kun tager
et overfladisk kig på det, så forstår man ikke hvad det kan, så se
tutorials, det hjælper. F.eks. Luminous Landscapes tutorials, som både er
fornøjelige, underholdende og nyttige at se på. Se her
http://www.luminous-landscape.com/videos/LR-V1.shtml?main_page=%20pro...

Fra : JDD

Dato : 08-04-07 15:32

> [...]
> tutorials, det hjælper. F.eks. Luminous Landscapes tutorials, som både er
> fornøjelige, underholdende og nyttige at se på. Se her

Tak for info

Fra : Preben

Dato : 08-04-07 15:57

> [...]
> tutorials, det hjælper. F.eks. Luminous Landscapes tutorials, som både er
> fornøjelige, underholdende og nyttige at se på. Se her

Hmmm... jeg har kun lige læst lidt om LR, men jeg mangler at få een ting
at vide.

Hvad når man løber tør for diskplads. En fotograf som dig selv tager
ufattelig mange billeder og kommer hjem efter en dag med sikkert mellem
4-16 GB billeder - det vil ikke tage lang tid at fylde 250GB (1TB eller
mere).

Nu har jeg så fyldt min disk og vil derfor arkivere RAW-billederne, men
stadig have mulighed for at bruge "index-databasen".

Har LR så en funktion så den kan "undvære" raw-billedet?

Mvh / Preben

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 08-04-07 18:23

Preben wrote:

> [...]
> tager ufattelig mange billeder og kommer hjem efter en dag med
> sikkert mellem 4-16 GB billeder - det vil ikke tage lang tid at

Hvis man er oppe i den mængde billeder, er man nok også rimelig seriøs
med sit udstyr. Lad os sige man tager 16GB om dagen, 5 dage om ugen.
Det er ca. 4TB om året.

En ekstern LaCie Bigger Disk Extreme koster lidt over 5000,- og kan
klare 2TB. Dvs. ca. 10.000,- for de 4 TB.

Alternativet til at have det på disk er ikke gratis. Det billigste, som
man ikke bliver bims af, er vel nok bånd. DVD'er er simpelthen for små.
De billigste bånd jeg lige kan finde er 800GB til 650,-. Dem skal der
bruges ca. 5 af for at nå 4GB, dvs. lidt over 3000,- samlet. Man skal
naturligvis også eje en båndstation.

Oveni alt dette kommer backup, men det skal man have uanset løsning, så
det regner jeg ikke ind i overslaget.

Ca. merpris for at have sine billeder øjeblikkeligt tilgængelige er
altså i omegnen af 7000,- om året, med den anslåede mængde billeder
(som er i omegnen af 200.000 stk., hvis vi antager at et billede fylder
20MB). Jeg ser dermed intet problem i at have det hele på disk.

Er det vilde tal? Ikke for alle... Tag et kig på
http://www.pbase.com/billmcintyre/profile

Fra : Hans Kruse

Dato : 08-04-07 19:25

"Preben" <64bitNONOSPAMno@mailme.dk> wrote in message
> [...]
> ufattelig mange billeder og kommer hjem efter en dag med sikkert mellem
> 4-16 GB billeder - det vil ikke tage lang tid at fylde 250GB (1TB eller

Jo, jeg tager mange billeder, men sletter også mange. F.eks. tog omkring
2500 billeder i Hornborga, men har nu kun ca. 300 tilbage efter sortering.
Hvis jeg ikke sorterede hårdt ville det vokse helt over hovedet. Alle mine
billeder (ca. 30000) fylder pt. lidt over 300GB. En gang for snart længe
siden gemte jeg alle billeder, men det er jeg holdt med, da det bliver helt
uoverskueligt, selvom man med LR kan kategorisere billeder. Hvorfor minde
sig selv om alle de dårlige billeder man har taget? De bliver ikke bedre ved
lagring

> Nu har jeg så fyldt min disk og vil derfor arkivere RAW-billederne, men
> stadig have mulighed for at bruge "index-databasen".
> Har LR så en funktion så den kan "undvære" raw-billedet?

LR behøver ikke at have tilgang til alle billeder, men selvfølgelig skal der
være adgang til dem man vil arbejde med. Dem, der ikke er tilgængelige
bliver vist med thumbnail. Jeg har mine billeder liggende dels på intern HD
og på USB HD. LR checker ved opstart hvilke billeder, der er tilgængelige.
Du kan også vælge at arbejde med én stor database eller flere databaser. Du
kan sætte LR op så du bliver spurgt ved opstart af LR om hvilken database du
vil arbejde med. Hvis du ville kunne du f.eks. vælge en database per år. Jeg
har alle mine billeder liggende i én database og det er netop fidusen efter
min mening.

Fra : Preben

Dato : 08-04-07 21:20

> [...]
> har alle mine billeder liggende i én database og det er netop fidusen efter

Hmm.. har selv svært ved at sortere og efter et halvt års tid kan jeg
sagtens synes at et andet billede er væsentligt bedre!

Kan man angive hvilket arkiv billedet ligger på, hvis det ikke er
tilgængeligt? Altså evt. dvd/bluray-medie eller evt. andet eksternt medie!

Men det er klart en ting jeg skal til at gøre.

Fra : Hans Kruse

Dato : 08-04-07 22:46

"Preben" <64bitNONOSPAMno@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Hmm.. har selv svært ved at sortere og efter et halvt års tid kan jeg
> sagtens synes at et andet billede er væsentligt bedre!

Det er klart at sletning af billeder kan betyde at der er et billede, som
man ikke skulle have slettet. Men betyder det at du ikke vil rydde op
overhovedet?

> Kan man angive hvilket arkiv billedet ligger på, hvis det ikke er
> tilgængeligt? Altså evt. dvd/bluray-medie eller evt. andet eksternt medie!

LR er ligeglad med mediet. Det kan ligge ¨på i hvilket som helst drev, men
da Windows arbejder med drevbogstaver og ikke logiske navne på drev må du
selv holde styr på det, hvis du ikke kan navngive indenfor de mulig drev.
Man kan altid clicke på et foldernavn og så angive et andet drev.

Fra : Preben

Dato : 09-04-07 10:17

> Det er klart at sletning af billeder kan betyde at der er et billede, som
> man ikke skulle have slettet. Men betyder det at du ikke vil rydde op
> overhovedet?

Det er sjældent jeg gør det!!! Men det er pga tidsmangel - og nu har jeg
snart pladsmangel og tidsmangel, hvilket ikke gør det meget bedre - hehe.

De deciderede dårlige billeder bliver dog oftest slettet!

> [...]
> selv holde styr på det, hvis du ikke kan navngive indenfor de mulig drev.
> Man kan altid clicke på et foldernavn og så angive et andet drev.

Hmmm... det lyder ikke som om LR er helt det jeg søger! Det jeg søger
findes nok ikke rigtig!

Tror jeg klarer mig med f-spot, selvom det er langt mindre avanceret
(men gratis på min linux-desktop).

/ Preben

Fra : ;o\)-max-

Dato : 09-04-07 11:25

"Preben"
> [...]
> rigtig!
>
> Tror jeg klarer mig med f-spot, selvom det er langt mindre avanceret (men gratis på min

Jeg har ike meget tjek på de sager, men kender proffer der er
enthusiastiske over dette program: http://www.camerabits.com/
spørg mig ikke hvorfor, jeg har vidst lige skimmet det uden at
det sagde mig så meget, en 20 dages gratis trial, måske værd
at tjekke.. -max-

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-04-07 11:35

> Hmmm... det lyder ikke som om LR er helt det jeg søger! Det jeg søger
> findes nok ikke rigtig!

Det er ikke klart for mig, hvad du søger. Men generelt om LR kan siges at
målet med det er at håndtere hovedparten af alt, hvad en travl fotograf har
brug for indenfor produktet. Der er gode tegn på at en del af de grunde man
har til stadig at hoppe ind i Photoshop regelmæssigt vil blive reduceret
væsentligt. LR vil formentlig aldrig kunne matche individuelle programmer,
som er optimeret til hvert deres område.

Fra : Preben

Dato : 09-04-07 12:59

> [...]
> væsentligt. LR vil formentlig aldrig kunne matche individuelle programmer,
> som er optimeret til hvert deres område.

Det jeg søger er selvfølgelig det som LR kan, men jeg vil også gerne
kunne angive at disse raw-filer ligger gemt på medie x.

Jeg har en mani med at når jeg har tømt mit kort et par gange arkiverer
jeg det efter noget tid på en DVD.
Det gør at jeg ikke har brug for den samme diskkapacitet.

Hvis LR kunne håndtere en arkiveringsmetode og man kunne angive at
raw-filen var arkiveret på medie xx og derefter kunne hive mediet frem
på en smart metode var det rigtig lækkert.

Men nu må jeg se hvad jeg finder ud af. Pengene er meget små pt.!

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-04-07 13:11

> Hvis LR kunne håndtere en arkiveringsmetode og man kunne angive at
> raw-filen var arkiveret på medie xx og derefter kunne hive mediet frem på
> en smart metode var det rigtig lækkert.

Det kan du godt, men lidt indirekte. Da vi taler DVD-R, så er drevet altid
det samme, nemlig dit DVD drev. Men du kan bruge keywords, som du lyster og
du kunne jo bruge en metode med at sætte et keyword på alle billeder der
ligger på samme DVD skive (altså i tillæg til de andre keywords du har på
den givne billeder). F.eks. DVD-xxx, hvor xxx er et løbenummer. Så er det
nemt at finde ved blot at clicke på billedet og se, hvilket keywords der er
til det billeder. Det gøres uden at montere DVD'en i drevet. Efter at du har
monteret DVD skiven drevet billederne være tilgængelige for behandling.

Fra : emj

Dato : 09-04-07 13:25

Preben skrev:

> [...]
>raw-filen var arkiveret på medie xx og derefter kunne hive mediet frem
>på en smart metode var det rigtig lækkert.

Det kan man i PhotoShop Elementrs Organisize, som er langt at
foretrække frem for det usædvanligt grimme design og skrummel, soml LR
er.

Hilsen emj

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-04-07 16:18

"emj" <emj@> skrev i en meddelelse

> Det kan man i PhotoShop Elementrs Organisize, som er langt at
> foretrække frem for det usædvanligt grimme design og skrummel, soml LR
> er.

Måske for nogen, men ACR i PSE er en meget rudimentær version af den, der
findes i både CS2/CS3 og LR. Du kan ikke en gang beskære billederne uden at
gå ind i pixel editering i PSE. I LR laver mangen ingen pixel editering og
alt er ikke destruktivt incl. cloning og spothealing. Pixeleditering sker i
ekstern editor som f.eks. Photoshop. Jeg synes UI er meget mere elegant i LR
end i PSE, men jeg skal ikke forsøge at overtale dig, men blot påpege at det
er temmelig ukorrekt, hvad du fremfører omkring PSE ift. LR.

Fra : emj

Dato : 09-04-07 16:56

Hans Kruse skrev:

>Måske for nogen, men ACR i PSE er en meget rudimentær version af den, der
>findes i både CS2/CS3 og LR. Du kan ikke en gang beskære billederne uden at
>gå ind i pixel editering i PSE.

Nej, man kan stort fjerne røde øjne og en "smart fix". Det er for mig
uvæsentligt, da programmet kun skal sikre at jeg kan finde mine
billeder igen, uanset om de befinder sig på en ekstern HD eller på en
CD eller DVD.

>I LR laver mangen ingen pixel editering og
>alt er ikke destruktivt incl. cloning og spothealing. Pixeleditering sker i
>ekstern editor som f.eks. Photoshop.

Som i ACR. Man vælger selv, hvilken ekstern editor, man vil bruge.

>Jeg synes UI er meget mere elegant i LR

Jeg ville have fortrukket at den ikke var på så mørk en baggrund. Jeg
synes, det er vanskeligt at "se" noget på den baggrund.

>end i PSE, men jeg skal ikke forsøge at overtale dig, men blot påpege at det
>er temmelig ukorrekt, hvad du fremfører omkring PSE ift. LR.

LR er tung at danse med. Jeg har en pentium4 LR går konstant i "svarer
ikke" mode. Den er sgu da tung at danse med. Jeg har ingen andre af
mine adobeprogrammer, som er så tvære.

Hilsen emj

Fra : JDD

Dato : 10-04-07 05:55

> [...]
>
> LR er tung at danse med. Jeg har en pentium4 LR går konstant i "svarer
> ikke" mode. Den er sgu da tung at danse med. Jeg har ingen andre af

Jeg har lige downloaded en prøve og den kører som en mis her, på en Dell p4
3ghz med 1gb ram. Det med baggrunden kan da laves om, men jeg syntes nu det
er ret fint hvis man skal side og kigge på billeder i lang tid, så er det
billedet du ser og ikke f.eks. en lysende hvid baggrund som man bliver blind
af.

Fra : emj

Dato : 10-04-07 06:19

JDD skrev:

>Jeg har lige downloaded en prøve og den kører som en mis her, på en Dell p4
>3ghz med 1gb ram.

Har du nogle billeder i den af betydning?

>Det med baggrunden kan da laves om,

Hvordan?

Hilsen emj

Fra : JDD

Dato : 10-04-07 09:02

> Har du nogle billeder i den af betydning?

Om de betyder noget er vel relativt, men hvis det er antal du tænker på så
har jeg ikke så mange inde i LR, da jeg jo lige har downloaded den og er ved
at kigge på dem.

> Hvordan?

Nu har jeg lige downloaded og har kigget i forskellige menuer osv. der var
noget under preferences med background, er det ikke til det ? ja jeg skal
ikke sige det med bestemthed.

Fra : Hans Kruse

Dato : 10-04-07 09:36

"JDD" <jdd@xykel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> noget under preferences med background, er det ikke til det ? ja jeg skal

Man kan ændre på på baggrunden, som billeder vises på og Lights out dim.
Lights out aktiveres med shortcut L, fuldskærm aktiveres med F og
sidepaneler forsvinder ved dels shift-tab og tab. L og F cycler gennem flere
tilstande. Man kan selv vælge hvad der skal være synligt eller om alle
paneler skal være væk. Det er automatisk autohide, når de er væk. Man kan
clicke på pilene i sider og bund for at få dem frem. Igen må jeg sige at
styrken ved programmet først kommer rigtigt frem, når man har sat sig
ordentlig ind i, hvordan det virker.

Fra : emj

Dato : 10-04-07 10:28

Hans Kruse skrev:

>Igen må jeg sige at
>styrken ved programmet først kommer rigtigt frem, når man har sat sig
>ordentlig ind i, hvordan det virker.

Styrken forsvinder sporløst, når programmet er så resourcekrævende at
den kræver mere end alle andre Adobeprogrammer at køre, blot man
hælder små 15.000 fotos i den, hvilket jeg har gjort.
Jeg mener nu nok, at jeg har sat mig ind i programmet og de par
shortcut, du kom med var ikke nogen nyhed for mig.
Hilsen emj

Fra : emj

Dato : 10-04-07 10:23

JDD skrev:

>Om de betyder noget er vel relativt, men hvis det er antal du tænker på så
>har jeg ikke så mange inde i LR, da jeg jo lige har downloaded den og er ved
>at kigge på dem.

Så kan du da ikke udtale dig om, at LR kører som en mis på din maskine
)

Hilsen emj

Fra : JDD

Dato : 10-04-07 10:56

> Så kan du da ikke udtale dig om, at LR kører som en mis på din maskine
> )

Nu er mange fotoes jo er relativt begreb, hvad opfatter du som mange og hvad
opfatter jeg. Du har skrevet omkring 15.000 her i tråden jeg har vel
importeret omkring 600 her, så ved jeg ikke hvornår den begynder at køre
langsom.
Det har helt ikkert også noget med hvordan maskinen er konfiguret at gøre,
her tænker jeg på swap / scratch fil. Det er en stor fordel at lade systemet
køre på en disk og swap / scratch fil i f.eks. PS køre på en anden. Lige
ledes tror jeg det vil være en fordel at ligge databasen i LR på en anden
disk end systemet. windows har nu engang sådan nogle små twister man lige
skal omgå.

jeg ville aldrig konfigurere en maskine med mindre end 2 diske til Photoshop
eller lign. programmer. Men jeg ved self. ikke hvordan du har gjort det.

Fra : Preben

Dato : 10-04-07 18:34

> [...]
> disk end systemet. windows har nu engang sådan nogle små twister man lige

Det hedder da sidefil/pagefile i Windows svjh.

Fra : JDD

Dato : 09-04-07 15:28

> [...]
>
> Hvis LR kunne håndtere en arkiveringsmetode og man kunne angive at
> raw-filen var arkiveret på medie xx og derefter kunne hive mediet frem på

Dette her måske ikke så meget med LR at gøre, men det at arkivere på DVD /
CD medier vil jeg nu sætte et stort ? tegn til. Man skal ikke tro at det er
et godt og stabilt medie. Jeg har flere gange oplevet at CDr skiver der bare
er 5 år gamle ikke kunne læses længere.

Det bedste man kan gøre er et Raid disk system, de kan også fåes til IDE og
SATA idag, hvilket gør prisen noget lavere. Der har man mulighed for at
spejle diskene og man kan komme op på store mængder lagerplads. Hvis man
køber et godt kabinet kan man udvide efterhånden med nye / flere diske. På
et sådant system kan man altid køre rutiner der chekker og validerer
dataerne med jævne mellemrum, for på den måde at sikre at dataerne rent
faktidk er i orden.

Så mit råd til en proff fotograf er.. lav dit arbejde på et eksternt
diskdrev og tag backup over på et raid system, eller hvis man har til 2
raidsystemer så... ville det self være at foretrække. Man kan på den måde
arbejde på et raid system fra flere maskiner "stationær / laptop" og tage
backup på et andet. den er selvfølgelig ikke til at tage med ud i marken,
men smid det på laptoppen og over på raiden så snart man kommer hjem.

Fra : Preben

Dato : 09-04-07 15:41

> [...]
> et godt og stabilt medie. Jeg har flere gange oplevet at CDr skiver der bare

Jeg gemmer altid to kopier. Desuden har der været forsket meget i det og
skiverne skulle kunne holde et menneskes levetid ud hvis der passes godt
nok på dem. Det kommer dog meget an på kvaliteten af skiven og hvordan
den er fremstillet.

Okay - det er så under betingelser som enhver privatperson ikke kan
opfylde, men holder de 20 år er jeg godt tilfreds!

Så har jeg nok kopieret dem over på noget andet til den tid!

> [...]
> et sådant system kan man altid køre rutiner der chekker og validerer
> dataerne med jævne mellemrum, for på den måde at sikre at dataerne rent

Men stadig dyrt og du kan stadig "dumme dig" ved at komme til at slette
noget.

Et statisk backup-medie er ikke nogen dårlig ide som backup!

Jeg tager tabet hvis det kommer. Desuden vil det jo ikke være særlig
mange billeder der vil være tale om eftersom RAW-billederne tager en del
plads op på en skive. Og så skal alle skiverne smutte - tvivler!

Fra : emj

Dato : 09-04-07 16:58

Preben skrev:

>Og så skal alle skiverne smutte - tvivler!

Tja, hvis uheld er ude
Dybest set burde man vel have et sæt udenfor sit matrikelnummer.

Hilsen emj

Fra : Preben

Dato : 09-04-07 17:15

> Tja, hvis uheld er ude
> Dybest set burde man vel have et sæt udenfor sit matrikelnummer.

De vigtigste billeder og film ligger lagret på DVD'er i et brandsikret
pengeskab på en anden adresse!

Der ligger de desværre lidt koldt, hvilket vist ikke er helt optimalt
(altså kun om vinteren)

Fra : JDD

Dato : 10-04-07 06:10

> De vigtigste billeder og film ligger lagret på DVD'er i et brandsikret
> pengeskab på en anden adresse!

Det er jo en overvejelse om man overhovedet får de gamle billeder. men der
kan fåes disk kabinetter til 2 stk SATA til omkring 2500.- så det er ikke
forbeholdt de få.
http://www.zitech.dk/Product/SubCategory.aspx?SubCategoryID=200218&ProductCategoryID=284
"jeg er ikke ansat hos zitech, så det er ikke reklame"

For proffesionelle er der også en mulighed med sin internet udbydder, hvis
det f.eks. er fiberbredbånd, er der flere af dem der tilbyder en backup om
natten. De skruer fiberen op på 1gbit medens de tager backuppen. så ligger
det eksternt. Der er ikke mange enmandsfirmaer der tænker over den mulighed,
eller for den sags skyld risikoen.
Hvad nu hvis man får indbrug f.eks. d. 15 dec, alle PCere bliver stjålet,
hvorlang tid tager det så at få sit billedarkiv, regnskab osv. tilbage igen.
der bliver ikke meget tid til at fotografere.

Men for private er det selvf. en anden sag, jeg gemmer selv på en ekstern
usb disk og en anden som backup.

Fra : ai

Dato : 06-04-07 10:35

næppe til grin; men det der endnu værre;
som tyskerne fandt ud af for et halvt århundrede siden:
Die dumme daene..!!!!!
intet har ændret sig...
/ai

Fra : MW

Dato : 06-04-07 13:31

"ai" <anixyr@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> næppe til grin; men det der endnu værre;
> som tyskerne fandt ud af for et halvt århundrede siden:
> Die dumme daene..!!!!!
> intet har ændret sig...
> /ai

Det har været fremme at russerne betaler en voldsom overpris for en ladning
gemmenbankede svin med betegnelsen "avlsdyr"

Du kan nok regne med at danske eksportører generelt tager sig godt betalt -
og lidt til. Når regnskaber er gjort op er vi nok ikke så dumme endda.

mvh/MW

Fra : Per O.

Dato : 06-04-07 10:18

"-max-" <max@bamarzone.dk> skrev i en meddelelse
> Lader til europæere betaler 25-106% mere
> end amerikanere for Adobe produkter..
> http://www.amanwithapencil.com/adobe.html
> -max-
Hvorfor tror du der er så mange som slet ikke køber men downloader fra anden
side? Jeg tror i det store spil at Adobe skyder sig selv i foden med den
underlige prispolitik. Der er jo i tusindvis af danskere som gerne ville
have en registreret Photoshop, men som ikke kan betale spidsen af en
jetjager for det. Men hvis Adobe er tilfreds med at flå skindet af de
eksisterende kunder, og glemme alt om de 'gule' kunder som får programmerne
fra anden side, så fred med det.

Per O.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 06-04-07 13:59

"Per O."
> [...]
> skindet af de eksisterende kunder, og glemme alt om de 'gule' kunder som får
> programmerne fra anden side, så fred med det.

Jeg er ikke enig, Adobe er størst og køber konkurrenterne ud af
markedet, de kan gøre stort set hvad de vil, men det her burde
vidst være en EU sag, men hvad ved jeg, måske er det normal
forretnings praksis..? Gule kunder vil altid eksistere, sikkert en
mindre irritation for Adobe, men på længere sigt tjener de nok
på at folk bruger deres software

Til de vittige hoveder, nu gælder prisforskellene ikke specielt
Danmark, læs siden, pris sammanligningen er med andre
europæiske lande. -max-

Fra : Per O.

Dato : 07-04-07 11:47

> [...]
>
> Til de vittige hoveder, nu gælder prisforskellene ikke specielt
> Danmark, læs siden, pris sammanligningen er med andre
Hvis de privatbrugere som bruger f.eks. Photoshop alle sammen betalte for
programmet, så ville der vel være basis for en hel del flere penge. Af den
forholdsvis store bekendtskabskreds jeg har indenfor fotoverdenen kender jeg
under 2% som har betalt for deres Photoshop. Hvis prisen var mere
overkommelig, ville de fleste af disse brugere hellere end gerne købe
programmet. Men det tæller måske ikke for Adobe?

Per O.

Fra : Hans Kruse

Dato : 07-04-07 12:40

"Per O." <webmaster@tosseparkering.dk> wrote in message

> [...]
> overkommelig, ville de fleste af disse brugere hellere end gerne købe
> programmet. Men det tæller måske ikke for Adobe?

Det ville Adobe sikkert også gerne, hvis de kunne tage en anden pris for
privat anvendelse end for professionelle brugere. Det er blevet sagt på
nogle podcasts omkring Lighroom at Adobe var bange for at release dette
produkt, da det kunne erodere salget af Photoshop. Photoshop er meget stort
for Adobe. Derfor har de også Photoshop for ikke professionelle, der som
bekendt hedder Photoshop Elements.