Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fejltagne billeder hjælp ønskes meget gern~
Fra : brian

Dato : 03-04-07 12:11

Hej

Har nogle folk jeg hjælper med en hjemmeside.
De tager lidt billeder med et NIKON COOLPIX P1 kamera og denne gang er
det gået galt med instillingen.

Billederne er alle blits billeder der er blevet blå og jeg kan
genskabe fejlen ved at vælge kameraets Program A men jeg har ingen ide
om jeg kan redde de billeder de har taget.

Jeg har lagt et udsnit af et billede i DK.Binaer under titlen
blaalys-fejl

Og herunder kopi af billedes EXIF

Kan man redde sådan noget når det er en konsekvent fejl?
Håber at der er en fotokyndig der vil hjælpe en ikke fotokyndig med
dette.

Med venlig hilsen

Brian

ImageDescription -
Make - NIKON
Model - COOLPIX P1
Orientation - Top left
XResolution - 300
YResolution - 300
ResolutionUnit - Inch
Software - COOLPIX P1v1.0
DateTime - 2007:03:30 19:21:09
YCbCrPositioning - Co-Sited
ExifOffset - 284
ExposureTime - 1/60.1 seconds
FNumber - 2.70
ExposureProgram - Normal program
ISOSpeedRatings - 163
ExifVersion - 0220
DateTimeOriginal - 2007:03:30 19:21:09
DateTimeDigitized - 2007:03:30 19:21:09
ComponentsConfiguration - YCbCr
CompressedBitsPerPixel - 2 (bits/pixel)
ExposureBiasValue - 0.00
MaxApertureValue - F 2.73
MeteringMode - Multi-segment
LightSource - Tungsten
Flash - Flash fired, auto mode
FocalLength - 7.50 mm
UserComment -
FlashPixVersion - 0100
ColorSpace - sRGB
ExifImageWidth - 3264
ExifImageHeight - 2448
InteroperabilityOffset - 1026
FileSource - DSC - Digital still camera
SceneType - A directly photographed image
CustomRendered - Normal process
ExposureMode - Auto
WhiteBalance - Manual
DigitalZoomRatio - 0.00 x
FocalLengthIn35mmFilm - 36 mm
SceneCaptureType - Standard
GainControl - Low gain up
Contrast - Normal
Saturation - Normal
Sharpness - Normal
SubjectDistanceRange - Unknown

Maker Note (Vendor): -
Data version - 2 (512)
ISO Setting - 0
Color Mode - COLOR
Image Quality - NORMAL
White Balance - INCANDESCENT
Image Sharpening - AUTO
Focus Mode - AF-S
Flash Setting - NORMAL
Unknown - 5.64
ISO Selection - AUTO
Image Adjustment - AUTO
Auxiliary Lens - OFF
Manual Focus Distance - 0.00/0.00
Digital Zoom - 1.00 x
AF Focus Position - Center
Scene Mode -
Saturation Adjustment -
Noise Reduction - OFF

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 03-04-07 12:35

"brian" <no@no.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kan man redde sådan noget når det er en konsekvent fejl?
> Håber at der er en fotokyndig der vil hjælpe en ikke fotokyndig med

Det der er gået galt er at Hvidbalancen er sat til manuel og på Tungsten
(Glødetrådspærer) som er meget varm i farvespektret, og flashen er skudt af,
der har et meget koldt lys.

Derfor bliver billederne blå.

Havde billedet været taget i RAW, havde det været den letteste sag i verden
at rette. Her er det bare en slider, der skal skydes frem og tilbage til
billedet ser normalt ud.

Nu er det taget i Jpeg, men fortvivl ikke. Du kan rette farvebalancen op i
f.eks Photoshop eller et andet fotoredigeringsprogram.
I Photoshop er det under Image > Ajustment > Color balance. Du skyder den
blå/gule mod gult. Er det ikke nok skyder du de to andre den modsatte vej.
Billedeksemplet du har postet er så blåt, at jeg skal skyde den gule slider
helt i bund og flytte både cyan og grøn meget op til den modsatte side.

Fremtidige uheld kan undgås ved at sætte kameraets hvidbalance til Auto (Der
er selvfølgelig ingen garanti eller manuelt stille den efter det lys,
der er tilrådighed ved hvert billede.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : brian

Dato : 03-04-07 12:47

Hej takker for udføreligt svar.

Fejlen bliver korigeret med en smule undervisning af pågældende i brug
det Automatiske program hvis du ikke vil sætte dig lidt mere ind i dit
kamera.

Men derfor optager jeg selv (canon250D) også altid i RAW for hvis jeg
har det mest muligt originalt kan jeg måske få hjælp af fotohandleren
eller en news nørd gut.

Jeg bukker og takker for hjælpen

Med venlig hilsen

Brian

PS det er sq rart at se at det ikke kun er en selv der hjælper andre i
news grupperne.