Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotografere solopgang - udstyr og teknik
Fra : Niels - Aalborg

Dato : 29-03-07 14:00

Hvis jeg vil rive mig selv ud af sengen en meget tidlig morgen og flytte
mit legeme og kamera (D80) til et uforstyrret sted med fri udsigt mod
øst, for at tage et billede af morgensolen, hvordan skal jeg så bære mig ad?

Jeg forestiller mig et billede som dette:
http://www.flickr.com/photos/juddpatterson/438063296/

men er interesseret i, om man kan få flere detaljer med fra solen? Altså
så den ikke bare bliver en "lysende plet".
Er det bedre om aftenen?

Det jeg er ude efter er, om det kræver særligt filter og hvilke
indstillinger jeg skal knappe ind på kameraet.

Tak for tiden.

Venligst

Niels

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-03-07 14:54

Niels - Aalborg <niels@priestyard.dk> wrote:

> [...]
>
> Det jeg er ude efter er, om det kræver særligt filter og hvilke
> indstillinger jeg skal knappe ind på kameraet.

Det korte svar ? ... lad være ... solopgang/nedgang er overbeknipset i
den grad. Hvis du vil gøre noget om morgenen så find noget andet ..
f.eks. en sø med tåge og let rødt skær fra en opstående sol etc. etc.

/thomas

--
Thomas
Blog & Stuff: http://www.elements.dk/

Fra : Thomas Sass Pedersen

Dato : 29-03-07 17:01

"Thomas von Hassel" <thomas_lists@elements.dk> skrev i en meddelelse

> Det korte svar ? ... lad være ... solopgang/nedgang er overbeknipset i
> den grad.

Det er de fleste ting vel efterhånden, hvorfor skulle det være en hindring
for at forsøge. Man har vel også set en millard billeder af mennesker, de
har allesammen samme grundform, så der er vel heller ikke noget nyt der
Hvis det er tilgangen, så skal han jo straks skynde sig at sælge sit kamera
og finde på noget originalt eller hvad?

MVH
Thomas
www.tsp-photo.com

Fra : Thomsen

Dato : 29-03-07 16:30

"Niels - Aalborg" <niels@priestyard.dk> wrote in message

> [...]
>
> Det jeg er ude efter er, om det kræver særligt filter og hvilke
> indstillinger jeg skal knappe ind på kameraet.

Hej
Tror ikke der er brugt den store filter kuffert for at tage sådan et
billede.
Himlen/skyerne har sikkert været rimelig røde og fotografen har målt efter
lyset på den røde himmel.
Så bliver fuglene mørkere og solen lysere.
Held og lykke.

mvh Ole

Fra : Jan Boegh

Dato : 29-03-07 19:24

Niels - Aalborg skrev i 460bb86b$0$90276$14726298@news.sunsite.dk dette:
> [...]
>
> men er interesseret i, om man kan få flere detaljer med fra solen?
> Altså så den ikke bare bliver en "lysende plet".

Det bliver meget svært ligefrem at få detaljer i solen med normalt udstyr.

> Er det bedre om aftenen?

Luften er ofte noget mere snavset om aftenen hvilket kan give mere
dramatiske farver. Og så skal man ikke så ukristeligt tidligt op

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Bo Bjerre

Dato : 29-03-07 21:03

Niels - Aalborg wrote:

> [...]
> mit legeme og kamera (D80) til et uforstyrret sted med fri udsigt mod
> øst, for at tage et billede af morgensolen, hvordan skal jeg så bære mig

-Det er godt, at Du ventede til sommertiden blev indført. Det har givet
en time længere sovetid om mor'nen

> Jeg forestiller mig et billede som dette:
> http://www.flickr.com/photos/juddpatterson/438063296/
>
> men er interesseret i, om man kan få flere detaljer med fra solen? Altså
> så den ikke bare bliver en "lysende plet".

Der er så stor kontrast i motivet, at det IKKE kan gengives. MEN: man
tager flere billeder med et par blænder imellem, og blander dem i
fotosjop. Det kan man gøre, hvis de tages på stativ, og der ikke er
fugle nd over. Ellers skal der meget mere arbejde til

> Er det bedre om aftenen?

-nej, ikke hvis man skal tage din emnelinje alvorligt (solopgang...)