Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billedadministrationsprogram
Fra : Thomas Arildsen

Dato : 27-03-07 22:47

Jeg vil gerne have et ordentligt program til at holde styr på min
voksende samling af billeder på min PC. Jeg bruger for tiden Google
Picasa lidt og leder sådan set bare efter et, der kan ca. det samme mht.
de "lokale" funktioner (ikke bestilling af udskrifter osv.). Jeg ville
sådan set gerne bruge Picasa; det skulle bare fungere pålideligt, i
modsætning til, hvad det gør nu...
Hvad har I andre gode erfaringer med?

Mvh. Thomas Arildsen

Fra : emj

Dato : 28-03-07 23:10

Thomas Arildsen skrev:

>Jeg ville
>sådan set gerne bruge Picasa; det skulle bare fungere pålideligt, i
>modsætning til, hvad det gør nu...
>Hvad har I andre gode erfaringer med?

Picasa er da 100 % pålideligt.
Et program som Adobe Photoshop Elements 5 er bare bedre.

Hilsen emj

Fra : Thomas Arildsen

Dato : 28-03-07 00:25

emj skrev:

> Picasa er da 100 % pålideligt.

Det er desværre ikke min erfaring. Jeg kan hurtigt lige remse de værste
fejl op:

- Temmelig ofte bliver thumbnail-databasen korrupt, så ingen thumbnails
vises overhovedet - eneste brugbare løsning er at slette Picasas
thumbnail-fil, hvorefter den så regenererer dem.

- Det sker ofte, at et thumbnail-billede for et givet billede vises som
et andet billede.

- Enkelte thumbnails bliver med jævne mellemrum "beskadiget", så de blot
er grå over en større eller mindre del af billedet.

- En mappe med billeder kan finde på at optræde som to identiske mapper
i Picasa. Det er endnu ikke lykkedes mig at løse det.

- Jeg har billeder liggende på en ext2 Linux-partition, som jeg har lagt
der med Picasa ved import fra mit kamera (jeg har en Windows ext2
driver, så partitionen optræder bare som et normalt drev). Efter import
af mappen kan Picasa ikke længere vise den efter genstart, da Picasa
tilsyneladende betragter drevet som et flytbart drev på trods af, at
Windows korrekt viser drevet som et normalt harddisk-drev.

Alle disse ting gør, at programmet simpelthen er for irriterende at
bruge i praksis. Det er en skam, for jeg er ellers glad for web album
funktionen.

Jeg prøver at give Photoshop Elements en test-tur så.

Mvh. Thomas Arildsen

Fra : emj

Dato : 29-03-07 01:22

Thomas Arildsen skrev:

>Alle disse ting gør, at programmet simpelthen er for irriterende at
>bruge i praksis.

Ikke et eneste af de problemer, som du remser op kan jeg genkende.
Picasa holder styr på 15700 fotos på en ekstern harddisk hos mig.

Hilsen emj

Fra : Thomas Arildsen

Dato : 28-03-07 03:00

emj skrev:

> Ikke et eneste af de problemer, som du remser op kan jeg genkende.
> Picasa holder styr på 15700 fotos på en ekstern harddisk hos mig.

Surt for mig Det er jo nok desværre håbløst at forsøge at regne ud,
hvad der går galt...

Mvh. Thomas Arildsen

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 29-03-07 06:16

Thomas Arildsen wrote:

> Surt for mig Det er jo nok desværre håbløst at forsøge at regne
> ud, hvad der går galt...

Jeg ville prøve at lægge billederne et andet sted til at starte med -
jeg har sjældent set en ext2-driver der rent faktisk var stabil (men det
er så også et stykke tid siden jeg sidst har kigget). Fordi den opfører
sig pænt ved "normal brug" er det jo ikke sikkert den gør det samme med
en masse random i/o som Picasa jo genererer.

Picasa har indekseret 27600 billeder her, og jeg har aldrig oplevet
nogen af de fejl du beskriver heller.

/Tommy

Fra : Thomas Arildsen

Dato : 28-03-07 17:28

Tommy Eriksen skrev:
> [...]
> en masse random i/o som Picasa jo genererer.
>
> Picasa har indekseret 27600 billeder her, og jeg har aldrig oplevet

Alle de fejl, jeg har beskrevet, forekommer på en normal NTFS-partition.
Jeg har i sagens natur ikke oplevet nogle af fejlene på
ext2-partitionen, da Picasa slet ikke vil lade mig se det album, den
selv har importeret til den partition...

Mvh. Thomas Arildsen

Fra : Peter Loumann

Dato : 30-03-07 00:36

On Thu, 29 Mar 2007 00:10:18 +0200, emj wrote:

> Picasa er da 100 % pålideligt.

Tjah ... Jeg lagde det ind på fruens nye laptop, men ku' ikke enes med det.
Måske havde jeg ikke tålmodighed nok - rigtige mænd læser ikke manualer ret
længe ad gangen.

* jeg ku' ikke få en regulær mappestruktur frem t.v. Default var nogle
tilfædiger tidskategorier i en orden, der for mig var bagvendt
* jeg har det ikke godt med database-opbygningen. Det er svært for mig at
gennemskue hvad der er original og kopi, og hvor de ligger.

> Et program som Adobe Photoshop Elements 5 er bare bedre.

Hvordan "bedre"? Jeg har selv Photoshop CS2 der kommer med Adobe Bridge.
Jeg har aldrig brugt det fordi jeg i den grad har indarbejdet min favorit:

http://www.cerious.com/featuresv7.shtml

Pro-versionen kan alt det jeg har brug for - og meget mere fordi jeg aldrig
bruger dens redigeringsværktøjer - på en måde der passer mig, og uden
overflødigt lir. Og det er nok pointen:

Der findes masser af programmer til formålet. Valget er meget en smags- og
vanesag. Nogle koster penge, som mit, andre er gratis. Blandt de sidste
anbefaler mange der arbejder seriøst med fotos, også

http://www.faststone.org/FSViewerDetail.htm

http://huse-i-naestved.dk

Fra : emj

Dato : 30-03-07 08:03

Peter Loumann skrev:

>Hvordan "bedre"?

Hurtigt at katalogisere filer
Eksempelvis kan den udsøge alle ansigter, så man hurtigt kan få samme
personer tagget i bundter
Keywords kan automatisk indskrives i filernes EXIF og forstås af
Adobe Bridge eller LigthRoom
God Søgefunktion.
Automatisk fjernelse af røde øjne, hvis man lider af den slags

osv

Hilsen emj

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-03-07 10:17

Thomas Arildsen <tha@es.aau.fjerndette.dk> wrote:

> [...]
> de "lokale" funktioner (ikke bestilling af udskrifter osv.). Jeg ville
> sådan set gerne bruge Picasa; det skulle bare fungere pålideligt, i

Adobe LightRoom vil jeg anbefale alle dage ...

/thomas

--
Thomas
Blog & Stuff: http://www.elements.dk/

Fra : ;o\)-max-

Dato : 29-03-07 12:09

"Thomas von Hassel"
> Thomas Arildsen

> Adobe LightRoom vil jeg anbefale alle dage ...
>
> /thomas
>

> --
> Thomas

Photo Mechanic er mange helt fjollede med, da snakker bare
ikke ret meget om det - http://www.camerabits.com/ - og det
er snot hamrende dyrt (relativt).. Prøv den gratis, man kan ikke
la' være med at smile.. -max-

Fra : emj

Dato : 29-03-07 14:45

Thomas von Hassel skrev:

>Adobe LightRoom vil jeg anbefale alle dage ...

Den er da både grim og klodset.
Hilsen emj

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-03-07 14:54

emj <emj@> wrote:

> Den er da både grim og klodset.
> Hilsen emj

Grim og klodset i forhold til hvad ? Har du prøvet at bruge den .. altså
mere end bare 5 minutter.

/thomas

Fra : emj

Dato : 29-03-07 15:41

Thomas von Hassel skrev:

>Grim og klodset i forhold til hvad ?

I forhold til Adobe Photoshop Elemtens Organisizer, som kan præcis de
samme ting og som kun koster en brøkdel.

>Har du prøvet at bruge den .. altså
>mere end bare 5 minutter.

Ja, jeg har installeret den og afprøvet diverse funktioner. Den praler
af at kende 500 digier, men den kender ikke mit SP550, så specielt
up-to-date er det heller ikke.

Hilsen emj

Fra : Hans Kruse

Dato : 29-03-07 15:11

"Thomas Arildsen" <tha@es.aau.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bruge Picasa; det skulle bare fungere pålideligt, i modsætning til, hvad

Adobe's nye Lightroom er på trods af en del mangler et virkeligt godt
program. Det giver dig hele workflowet fra load af billeder fra dit
memorykort fra kameraet til print og webpublishing. Det indeholder mulighed
for at sætte keywords på dine billeder (hirakisk om du vil). Hvis du vil se
på billder fra en tidsperiode, som indeholder f.eks. løver (hvis du har
dette som keyword), ja så vises på tværs af alle dien foldere dine
løvebilleder indenfor de valgte tidsområde. Du kan lave collections (altså
samlinger af billeder på tværs af foldere), browse efter metadata, som
objektiv, kamera, dato for optagelse, etc. Det er der andre programmer, der
kan, men her er det altsammen integreret med raw konvertering (jpg kan også
justeres med de samme værtøjer som raw justeres med). Raw konvertering og
jpg behandling er ganske kraftfuldt med mange justeringsmuligheder, så som
justering af curves ved at pege på et sted i billdedet og justere lys op
eller ned med mus eller piletaster. På samme måde kan enkelte farver eller
kombination justeres mht. lys, mætning og farvebalance. Spothealing og
cloning er også med så man kan fjerne pletter fra støv på sensor eller andre
forstyrrende ting uden at editere billedet (non destructive). Man kan pt.
ikke justere lokalt tilsvarende som didge og burn i PS, det kommer
formentlig. Et glimrende printmodul fiindes også. Det er også integreret med
Photoshop så justeringer kan gemmes i XMP sidecar filer og sames op af ACR.
Man kan editere billeder fra LR i PS og lade billedet (f. eks. Tiff eller
PSD) være katalogiseret under LR, hvorfra det også kan justeres yderligere,
printes, indgå i slideshow eller webpublishing. CS3 vil være fuldt
kompatibel med LR så ændringer i CS3 kan samles op af LR. Har dog set en ret
hamper pris for opgradering af CS2 til CS3 på 199$. Det er det samme som
prisen på LR indtil slutningen på april. Se her
http://www.adobe.com/products/photoshoplightroom/.
Der er nogle som vrænger på næsen af LR. Jeg tvivle på at de har sat sig ind
i, hvad dette program faktisk kan. Det er faktisk meget elegant lavet.
Negative ting er at performance ikke altid er lige god, out of memory
situationer, manglende sharpening modul til output sharpening (jeg bruger PS
som backend til LR til dette).

Jeg anbefaler klart LR til folk, der tager mange billeder og gerne vil have
styr på hele samlingen af billeder via nøgleord, etc. Men hvis man kun tager
et overfladisk kig på det, så forstår man ikke hvad det kan, så se
tutorials, det hjælper. F.eks. Luminous Landscapes tutorials, som både er
fornøjelige, underholdende og nyttige at se på. Se her
http://www.luminous-landscape.com/videos/LR-V1.shtml?main_page=%20product_info&cPath=13_14_16&products_id=126

--
Kind Regards/Med venlig hilsen,
Hans Kruse