Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon EOS 400D og gammel Panasonic blitz
Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 26-03-07 20:19

Hvordan er det lige det er med at bruge en gammel blitz på et Canon EOS ?

Helt præcis en Panasonic PE-2057 og et 400D.
Panasonicen er nok fra '82 og har et ledetal på Manuel/Normal på 20, og to
indbyggede 'computer' indstillinger (egen sensor), men også Wide 28mm,
Normal 35 mm, Standard 50 mm og tele 85 mm (eqv 35 mm film) indstillinger
med andre ledetal.

Går det an? Blitzen har kun én pol i foden (og skinnen) og
overfører/modtager derfor ikke nogen form for automatik udover affyring fra
kameraet, men er der noget med at blitzen har for høj spænding ?

Og hvordan med den indbyggede blitz den vil jo gerne poppe op, men det kan
den kun gøre halvvejs, går det an?

Eller skal jeg ud og købe en ny blitz?

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.recordere.dk
DVD mediets historie: http://kortlink.dk/3kfs
www.gromit.dk/dvd

Fra : Thomas Jensen

Dato : 26-03-07 20:31

Hej,

Michael Lund Sørensen skrev:
> Hvordan er det lige det er med at bruge en gammel blitz på et Canon EOS ?

Nogle gamle blitz'er virker sikkert, men det er næppe noget hit.

> [...]
> indbyggede 'computer' indstillinger (egen sensor), men også Wide 28mm,
> Normal 35 mm, Standard 50 mm og tele 85 mm (eqv 35 mm film) indstillinger

Glem det. Den indbyggede computer hjælper dig ikke. flashen skal
understøtte ETTL (2) for at kameraet kan noget som helt auto. En kollega
har en lidt ældre cannon blitz (5-6 år gammel) og ham må over på M når
han skal bruge blitz.

> Går det an? Blitzen har kun én pol i foden (og skinnen) og
> overfører/modtager derfor ikke nogen form for automatik udover affyring fra
> kameraet, men er der noget med at blitzen har for høj spænding ?

Der findes en side der angiver trigger voltage for forskellige flashes.
Prøv google :)

> Og hvordan med den indbyggede blitz den vil jo gerne poppe op, men det kan
> den kun gøre halvvejs, går det an?

Den indbyggede kan ikke poppe op når der er monteret noget i skoen. Hvis
du kigger godt efter sidder der en lille kontakt der bliver trykket
ned når du sætter blitzen i.

> Eller skal jeg ud og købe en ny blitz?

Snyd ikke dig selv for en EX blitz. Jeg har en 430'er og den er jeg glad
for. Med ETTL2 går det meget sjældent galt.

-Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 26-03-07 20:40

> Der findes en side der angiver trigger voltage for forskellige flashes.
> Prøv google :)

http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html

Mvh. Claus Petersen

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 28-03-07 17:59

"Claus Petersen" <clapet AT bolignet-aarhus.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html
>
> Mvh. Claus Petersen

Tak til jer begge to!
Jeg vil tænke lidt over om jeg vil ofre 2.000+ kr på en blitz - jeg synes
det er mange penge for sådan et kort blink.

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-07 18:44

"Michael Lund Sørensen" <duer-ikke@gromit.dk> skrev i en meddelelse

> Tak til jer begge to!
> Jeg vil tænke lidt over om jeg vil ofre 2.000+ kr på en blitz - jeg synes
> det er mange penge for sådan et kort blink.

Tja du kan jo investere i brugt udstyr.
Jeg har f.eks. en 420EX i rigtig flot stand til salg. Men nu bliver det vist
O.T.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Kim Jensen

Dato : 28-03-07 21:06

Michael Lund Sørensen wrote:
> Jeg vil tænke lidt over om jeg vil ofre 2.000+ kr på en blitz - jeg synes
> det er mange penge for sådan et kort blink.

Der er ikke nogen der siger du er tvunget til at købe det nyeste nye og
mest fancy automatisk gear. Tag fx et kig her;

http://strobist.blogspot.com/

- hvor man laver rigtig lækker lyssætning med billigt udstyr. På sitet
er der masser af eksempler og tutorials.

--
mvh Kim Jensen
blog.werx @ http://kim.litewerx.dk

Fra : Kristian

Dato : 31-03-07 17:05

> [...]
> Jeg vil tænke lidt over om jeg vil ofre 2.000+ kr på en blitz - jeg synes
> det er mange penge for sådan et kort blink.

Det er vist heller ikke nødvendig mere......med de 2.000,-

Har i går købt den nye 430EX for knap 1.000,-..............forhandleren
fortalte mig at Canon fra på Mandag kører nogle tilbud.....deriblandt denne
blitz.

Købt i Næstved.

Kristian

Fra : John Sahl

Dato : 31-03-07 17:16

Kristian wrote:
> Har i går købt den nye 430EX for knap
> 1.000,-..............forhandleren fortalte mig at Canon fra på Mandag
> kører nogle tilbud.....deriblandt denne blitz.
>
> Købt i Næstved.

Hvor præcist? Og er det en pris andre kan købe til?

--
John Sahl

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 02-04-07 17:56

Kristian wrote:

> [...]
> 1.000,-..............forhandleren fortalte mig at Canon fra på Mandag
> kører nogle tilbud.....deriblandt denne blitz.

Det lyder da rigtigt interessant. Hvilken butik var det og gælder det alle
kunder (eg ny blitz)?
Kan du ikke give lidt flere oplysninger? Please!

Fra : Kristian

Dato : 06-04-07 11:19

> [...]
> alle
> kunder (eg ny blitz)?
> Kan du ikke give lidt flere oplysninger? Please!

Jo da

http://www.photocare.dk/?city=N%C3%A6stved&undercity=&side=20&butik%5Fid=63

Nu var det min hustru der ville være sød ved mig.....og købe en blitz.
Hun/vi har aldrig været i butikken før, men betjeningen var helt i top, og
som sagt, kunne vi købe den nye Canon 430EX til knap 1.000,-

Kan da ikke tro, at det kun er min hustru der kan købe til dennne
pris.....selvom hun er en sød pige

Kristian

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 06-04-07 14:24

Kristian wrote:

> [...]
> top, og som sagt, kunne vi købe den nye Canon 430EX til knap 1.000,-
>
> Kan da ikke tro, at det kun er min hustru der kan købe til dennne

Tak for svar.
Der er vist ikke andet end at sige Tillykke med den billige blitz!

For med mindre du låner din kone ud, tror jeg ikke at vi andre kan komme i
nærheden af den pris! Du har nok fået den til halv pris af vejledende og
der er ikke rigtig noget der tyder på at andre forhandlere har samme tilbud.
Men har de flere til den pris køber jeg gerne en!
I Tyskland koster den 259? (~+2000.kr)

Fra : John

Dato : 06-04-07 15:30

> [...]

> der er ikke rigtig noget der tyder på at andre forhandlere har samme tilbud.
> Men har de flere til den pris køber jeg gerne en!

Jeg undrer mig også. Det er langt under normalprisen.
Jeg har lige bestilt en Nissin SpeedLite Di622 til 999 kr. hos PhotoCare
(www.kortlink.com/e378f3c48d09)
- men hvis jeg kan få Canonen til samme pris vil jeg hellere have den.

Mvh

John

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 06-04-07 17:03

John wrote:

> [...]
> (www.kortlink.com/e378f3c48d09)
> - men hvis jeg kan få Canonen til samme pris vil jeg hellere have den.

Ja, det lyder mærkeligt. Canon kører en cashback kampagne fra 1. april
til 30 juni, hvor de give 15 Euro retur på en 430 EX til 259 Euro
(priseksempel hos FotoKoch). Så det er jo slet ikke i denne størrelsesorden.

Jeg bestilte noget Canon-udstyr sidst i marts måned, men det blev først
sendt 2. april, så nu er jeg ret spændt på at se datostemplet på
fakturaen

--
Venlig hilsen
Kurt Kjær Jensen

Fra : John Sahl

Dato : 06-04-07 17:07

Kristian wrote:
> [...]
> top, og som sagt, kunne vi købe den nye Canon 430EX til knap 1.000,-
>
> Kan da ikke tro, at det kun er min hustru der kan købe til dennne

Gad vide hvad hun har givet i tilgift?

--
John Sahl