Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lightroom-workflow
Fra : Torben

Dato : 25-03-07 00:17

Hej

Jeg er ved at teste Adobe Lightroom og jeg må sige at jeg er MEGET
begejstret indtil videre. Inden jeg giver mig i kast med at importere
alle mine billeder (ca. 19.000 stk), kunne jeg godt tænke mig at få
lidt feedback på mit tiltænkte workflow i LR. Jeg skyder alle mine
billeder i Raw-format (Canons CR2).

I import-dialogen vælger jeg følgende:
- File Handling: Copy Photos as Digital Negative (DNG) and Import
- Organize: By Date: yyyy/mm/dd
- Ignore Suspected Duplicates: yes
- File Naming: yyyy-mm-dd_ID.dng" (ID er et forløbende unikt nummer)
- Render Standard-Sized Previews: yes

Hvad er jeres kommentarer til mit import-workflow?

Venlig hilsen
Torben Heikel Vinther

Fra : Nicolai

Dato : 25-03-07 01:13

>- File Handling: Copy Photos as Digital Negative (DNG) and Import

Hvorfor som DNG?

>- Organize: By Date: yyyy/mm/dd
Tja.

>- Ignore Suspected Duplicates: yes
Tja... warum.

Fra : Torben

Dato : 25-03-07 09:58

On 25 Mar., 02:12, "Nicolai" <spam2...@nifo.dk> wrote:
> Hvorfor som DNG?
Fordi jeg dels fremtidssikrer mine raw-filer, dels nemmere kan
udveksle dem med andre, dels slipper for sidecar-filer til metadata.
Desuden går der intet tabt ved en konvertering fra cr2 til dng.

> Tja.
Gammel vane. Hvis du eller andre har et bedre forslag er jeg lutter
øren.

> Tja... warum.
Fordi man kan og fordi jeg gerne vil have redundante billeddata.

Hvordan navngiver I jeres foldere og filer?

Fra : Ole Larsen

Dato : 25-03-07 09:03

Torben skrev:

> Hvordan navngiver I jeres foldere og filer?

Som du gør + 3-cifret ser.nr:
Folder:
yyyy-mm-dd
Billeder:
yyyy-mm-dd-xxx

Fordi det sorterer stifinder let og entydigt

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design, nov. 2006

Fra : Torben

Dato : 25-03-07 10:19

> Som du gør + 3-cifret ser.nr:
> Folder:
> yyyy-mm-dd
> Billeder:
> yyyy-mm-dd-xxx
> Fordi det sorterer stifinder let og entydigt

Starter dit 3 cifrede serienummer forfra ved hver ny dato eller er det
et fortløbende?

Fra : Ole Larsen

Dato : 25-03-07 09:37

Torben skrev:

> Starter dit 3 cifrede serienummer forfra ved hver ny dato eller er det
> et fortløbende?

Det starter på ny i hver mappe/folder. Der er imo ingen grund til både
en unik dato og et unikt sr.nr. Skulle jeg have unikt sr. nr., ville 3
cifre ikke være nok og så ville jeg nok gøre således:

5cifre-dd-mm-yyyy og så have kun en folder for hver type (nef/psd/jpg)-
3 foldere i alt

Men nej..

Fra : Hans Kruse

Dato : 25-03-07 11:22

Torben wrote:
> [...]
> - Render Standard-Sized Previews: yes
>
> Hvad er jeres kommentarer til mit import-workflow?

Jeg har i lang tid (altså før LR) kørt med navngivning af mine foldere på
månedsniveau for ikke specifikke billeder (yyyy.mm) og en navngivning for
specifikke f.eks. 2006.11 Estosha. Disse foldere har så underfoldere for
diverse typer af jpg filer jeg laver, f.eks. hvilke jeg har lagt på pbase.
Jeg ønskede ikke at lave om på det med LR, så derfor importerede jeg med
reference til eksisterende foldere. DNG format har jeg ikke overvejet, da
jeg jo altid kan konveretere på et senere tidspunkt, hvis der skulle komme
en årsag til det.

For nye billeder efter overgang til LR navngiver jeg stadig foldere på
yderste niveau efter tilsvarende principper som overfor, men importerer ind
i foldere på dag niveau tilsvarende som dig. Diverse jpg folder bliver
stadig lagt under det yderste niveau.

--
Kind Regards/Med venlig hilsen,
Hans Kruse