Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvordan skal studie lyset sættes?
Fra : Kenneth

Dato : 19-03-07 14:14

Hej med jer
Jeg forsøger at lave portrætter i mit lille "hjemmestudie" med et par flash
og paraplyer.
Jeg har en rigtig sød model med et pænt slankt ansigt. Desværre bliver hun
"tyk" og "rundhovedet" på mine billeder
Jeg sætter hoved lyset ca 30 - 45 ° til venstre for hende i ca. 1 meters
afstand og 30 ° oppe over hende.
En rund reflektor umiddelbart til højre for hende til at lyse den side af
hovedet op ...

1/4 til 1/2 kraft på 200W lyset. 1/200 sek. blænde 5.6 - 8

Hun fortjener bedre så hjælp modtages med kyshånd

/Kenneth

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-07 16:51

"Kenneth" <kisbye-taichichuan@mail.dk[FJERN CHUAN]> wrote in message
> [...]
> flash og paraplyer.
> Jeg har en rigtig sød model med et pænt slankt ansigt. Desværre bliver hun

Hvilket objektiv bruger du og ved hvilken brændvidde?

--
Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : Leif Langgaard

Dato : 19-03-07 17:12

"Kenneth" <kisbye-taichichuan@mail.dk[FJERN CHUAN]> skrev i en meddelelse

> [...]
> flash og paraplyer.
> Jeg har en rigtig sød model med et pænt slankt ansigt. Desværre bliver hun

Hej

Du skal prøve at lave større forskel på lysets styrke på højre og venstre
side af ansigtet. Er der ens styrke vil ansigtet virke rundt, men med den
ene side delvist i skygge vil ansigtet virke smallere/slankere!

--
Leif Langgaard
"Det er blevet vanskeligt at fotografere, alle de gode billeder er jo taget"

Fra : Kenneth

Dato : 19-03-07 19:23

> [...]
> side af ansigtet. Er der ens styrke vil ansigtet virke rundt, men med den
> ene side delvist i skygge vil ansigtet virke smallere/slankere!

Hej Igen, jeg skulle naturligvis også have smidt et eksempel
De 2 første billeder er blevet lidt runde synes jeg mens det 3. ikke er så
fortegnet.

Jeg bruger en canon 350D med Canon EF 24-105 L IS USM - normalt brænvidde
mellem ca. 75 & 105.
(Et enkelt af de 3 er dog taget ved 50 mm)

Leif hvis der er mere skygge bliver det da for mørkt.
Er det noget med hvor langt ude på siden mine lamper er placeret, eller er
min reflektor for tæt på pigen. Skal den eventuelt vinkles for at virke
bedre
http://foto-4-you.dk/Galleri/Studio-29/Studio-29/album/index.html

Niels, jeg forstår desværre ikke dit svar - kan du uddybe det ?

/Kenneth

Fra : Leif Langgaard

Dato : 19-03-07 20:27

> [...]
> mellem ca. 75 & 105.
> (Et enkelt af de 3 er dog taget ved 50 mm)

De 50mm er for lidt når du er så tæt på!

> Leif hvis der er mere skygge bliver det da for mørkt.

Jeg svarede generelt, uden at have set din lyslægning, men nu du har sendt
et link, har jeg set på det, og kan jeg se at dit lys er glimrende på
billede 3, og vil samtidigt sige at en ny "stilling" ofte kræver en ny
lyslægning.

> [...]
> min reflektor for tæt på pigen. Skal den eventuelt vinkles for at virke

Overdrevent sidelys forstærker store næser, rynker og urenheder i huden, dit
lys er nok lige på grænsen til at være for meget fra siden.
Prøv at belys lidt mere forfra, og flyt refleksskærmen en anelse bort fra
modellen.

> Niels, jeg forstår desværre ikke dit svar - kan du uddybe det ?

Du er ikke den eneste der ikke forstår ham!

Fra : Kenneth

Dato : 19-03-07 21:18

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse
> [...]
> dit lys er nok lige på grænsen til at være for meget fra siden.
> Prøv at belys lidt mere forfra, og flyt refleksskærmen en anelse bort fra

Hej Leif tak for din hjælp.
Desværre har jeg ikke rigtigt forstået endnu hvorfor den stakkels pige
bliver så rundhovedet på mine billeder, hun har en flot slank ansigtsform i
"live"
Er det ikke rigtigt forstået at frontlys giver stort hoved?
Er det optimale for portræt 45° i forhold til linien mellem kamera og model
og modellens næse direkte mod kamera.
Er der nogle hjælperegler for modellens vinkling af hovedet i forhold til
kamera?

/Kenneth

Fra : Leif Langgaard

Dato : 20-03-07 11:18

> Hej Leif tak for din hjælp.

Hvorfor skulle man ikke hjælpe, hvis man kan?
Men alligevel selv tak

> Desværre har jeg ikke rigtigt forstået endnu hvorfor den stakkels pige
> bliver så rundhovedet på mine billeder, hun har en flot slank ansigtsform
> i "live"

På billede 3 er det fint, ikke fortegnet, og med et godt forhold mellem lys
og skygge.

> Er det ikke rigtigt forstået at frontlys giver stort hoved?

Jeg vil kalde det et "rundt" hoved!

> [...]
> model og modellens næse direkte mod kamera.
> Er der nogle hjælperegler for modellens vinkling af hovedet i forhold til

Start med at læse disse sider:

http://www.kentbovin.com/artikel%20portraetfoto%20teori.htm

http://www.digital-fotografering.dk/Artikler_Lyslaegning.htm#OPSTILLING%20AF%20LAMPER

Og her en side med gode eksempler på tynde og tykke hoveder:

http://www.kentbovin.com/artikel%20portraet%20praksis.htm

Så er du godt rustet til at fortsætte jagten på det gode portræt, (sød pige
forresten).

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 19-03-07 18:10

Kenneth wrote:

> Hun fortjener bedre så hjælp modtages med kyshånd

Brug dog dine øjne og se hvordan lyset modelerer...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Leif Langgaard

Dato : 19-03-07 18:23

> Brug dog dine øjne og se hvordan lyset modelerer...

Hvad er dit problem med at der spørges efter gode råd og tip?

Fra : abacus

Dato : 20-03-07 00:07

On 19 Mar., 14:14, "Kenneth" <kisbye-taichich...@mail.dk[FJERN CHUAN]>
wrote:
> [...]
> hovedet op ...
>
> 1/4 til 1/2 kraft på 200W lyset. 1/200 sek. blænde 5.6 - 8
>
> Hun fortjener bedre så hjælp modtages med kyshånd

Du skal nok tænke mest på brændvidden, omkring de 100-150mm
er nok rigtigt, hvis du bruger kortere brændvidde, vil du, hvis du
tager hemde lige forfra, ikke få ørerne med
Nemmeste forklaring
Niels