Hvor langt strejfer en kat?
Fra : Kasper Jensen

Dato : 21-04-07 05:33

Vores kat er blevet væk *suk*. Hvor langt strejfer en kat? Vi bor i et
villakvarter med stor grønne områder.

Fra : Mette Lambert

Dato : 21-04-07 07:54

> Kasper Jensen skrev:
> Vores kat er blevet væk *suk*. Hvor langt strejfer en kat? Vi bor i et
> villakvarter med stor grønne områder.

Det er svært at sige generelt, men én ting er især relevant: Er katten
neutraliseret?

Og hvad med øretatovering, nu den nok skal efterlyses?

Med venlig hilsen
Mette Lambert
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Tove Krieger

Dato : 21-04-07 09:53

In news:462993ef$0$90274$14726298@news.sunsite.dk,
Kasper Jensen <kasper_fjerndette@aragorn.dk> typed:
> Vores kat er blevet væk *suk*. Hvor langt strejfer en kat? Vi bor i
> et villakvarter med stor grønne områder.

Øv, det er ikke så smart. Hvor langt han strejfer er nok til dels
afhængig af om han er fertil, for så kan katte godt komme langt
omkring, især hvis der er hunkatte i løbetid.

Selvom naboerne måske skulle få den tanke, at I er en smule skøre, så
er det en god idé at gå ud og slå med noget på hans madskål mange
gange om dagen, især omkring spisetid. Det kan godt risikere at give
resultat. Hvis han ikke snart kommer, er I nok nødt til at efterlyse
ham evt. ved opslag i de lokale butikker, og hvis han er øremærket hos
dyrlæger i området og evt. hos "Kattens værn". Prøv evt. også at
allierere jer med nogle børn, og udlove en belønning til dem hvis de
finder ham.

En øremærkning og neutralisering er desuden det allerbedste man kan
gøre for sin kat.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-07 10:16

"Kasper Jensen" <kasper_fjerndette@aragorn.dk> skrev i en meddelelse
> Vores kat er blevet væk *suk*. Hvor langt strejfer en kat? Vi bor i et
> villakvarter med stor grønne områder.

Æv dog
Jeg havde besøg af en vandrekat som jeg fremlyste.
Han havde gået ca 500 M om dagen i fugleflugt fra sit hjem.
Så de kan på kort tid komme langt væk hjemmefra.

I må ud og lede og spørge hos dyrlægen og dyrehandleren, de er de steder jeg
ville fremlyse en ukendt kat.

Mvh Allan

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-07 12:00

"Kasper Jensen" <kasper_fjerndette@aragorn.dk> skrev i en meddelelse
> Vores kat er blevet væk *suk*. Hvor langt strejfer en kat? Vi bor i et
> villakvarter med stor grønne områder.

Det længste vores katte har været væk hjemmefra er 1½ km, men der fulgte de
også efter os, både ud og hjem. Normalen må være, at de bliver i en radius
på omkring 500 meter fra hjemmet. Her snakker jeg neutraliserede katte.

Hvor længe har jeres kat været væk ?
Vi har en kat, der her i de varme måneder nogengange forsvinder en uge til
14 dage af gangen. Derefter bliver hun hjemme i 3-4 dage og så går hun igen.
Hun går mig virkelig på nerverne nogengange, men bedst som jeg er klar til,
at efterlyse hende, så står hun pludselig herhjemme igen. Vores 4 andre
katte er hjemme dagligt.

I må evt. ud og hænge nogen sedler op, i tilfælde af, at katten måske er
spærret inde i en garage eller lignende.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : lh

Dato : 21-04-07 20:26

"Buffy" <Buffy( snabel a )tjekmig.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> I må evt. ud og hænge nogen sedler op, i tilfælde af, at katten måske er
> spærret inde i en garage eller lignende.

Jeg har en nabo, der har tre sterilliserede hunkatte. De sidste tre år er
den ene hver sensommer/efterår gået hjemmefra op til 3 mrd.
Den første gang det skete blev der sat det helt store i gang om
eftersøgning, men pludselig en aften sad katten i stalden som om intet var
hændt. Havde ikke engang tabt sig synderligt. Det samme har nu gentaget
ig - som sagt - tre år i træk. Hvor katten er og hvorfor den går lige på
samme tid hvert år, er en gåde. Vi bor på landet og ingen naboer er sådan
meget tæt på. Men gik den til en nabo, så ville den vel gå på andre tider af
året også, men det gør den ikke.
Det eneste logiske der er om tidspunktet er at det er når markerne er høstet
og der er rigeligt med mus at leve af, men mærkeligt er det. Katten er en
ganske almindelig huskat, velnæret, bor godt som inde/udekat og lever en
luksustilværelse ellers, så hvorfor den vælger at gå, ja det er som sagt en
gåde!

lh

Fra : Heidi

Dato : 21-04-07 15:23

Tommelfingerregel:

Fertile katte: 5 km
Neutraliserede katte: 500m

Hilsen Heidi
miver og Mulle's mor - nu med plejekatten Fleur, der søger et godt hjem:
http://kortlink.dk3q5t

Fra : Kasper Jensen

Dato : 22-04-07 15:02

Tusinde tak for alle svarene. Der er en del trøst i at høre, at de kan være
væk i så lang tid og alligevel komme tilbage.

Jeg skulle nok have puttet nogle flere oplysninger på ham. Det er en hankat
ved navn Bandit, og han er neutraliseret og øremærket. Jeg vil følge jeres
gode råd med børnealliancer, opslag, dyrlæger, falck, mm.

Endnu engang tak for hjælpen :)

/Kasper