Skovflåt på kat
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 17-04-07 17:48

Vi fandt lige sådan een her på brystet lige under hagen på "vores" kat:

<http://www.biopix.dk/Photo.asp?PhotoId=38203&Photo=Skovfl%E5t-(Ixodes-r
icinus)>

Den er fuld af blod og ligger nu i hospitalssprit i et snapseglas -
flåten altså. Den har været godt mæt og gav slip med det samme da jeg
redte i pelsen med en kam.

Katten er i øvrigt en vildkat, der har "adopteret" os efter vi flyttede
ind i et parcelhus her i en sjællandsk stationsby. Katten levet vildt i
haverne. Jeg har set den gennem de seneste på år mens jeg kom som
besøgende i huset. Den drak bl.a af fuglebadet i haven. I august (2006)
blev det for meget for min kone og efter fælles rådslagning begyndte vi
at gi' den mad. Den har kunne klare sig om vinteren - ved ikke hvordan.

Den har åbenbart været sammen med mennesker før, sandsynligvis som
killing. Her i vinters begyndte den at komme ind ad terassedøren - helt
ind i køkkenet hvor den spiste. Nu er den så blevet kælen når den er
sulten og sover (for det meste) i gangen - på løbetæppet når den ikke er
ude om natten.

En rigtig sød mis. Sort med hvide poter og hvid "hagesmæk". Vi har
kontaktet Kattens Værn her om at få den undersøgt for sygdom og så selv
overtage den som "genudsat" kat, men KV (og kommunens kattefanger) er
ikke så lidt langsommelige. I mellemtiden har vi selv sørget for at gi'
den ormekur (fra en dyrlæge) og loppemidler, både indvortes og udvortes:
Frontline Combo Vet, for 14 dage siden, men det kunne åbenbart ikke
forhindre skovflåtangrebet så nu får katten en pipette til i aften.

Så har jeg nogle spørgsmål.

1. Skal et skovflåt tilfælde anmeldes og i giver fald hvor? F.eks skal
et skovflåtangreb anmeldes i USA.

2. På een af de sider jeg har læst om skovflåtangreb på katte stod der,
at man bare skulle fjerne flåten, modsat for angreb på mennesker hvor
man risikerer sygdom. Er det rigtigt, at der ikke er samme risiko for
sygdomme hos katte der er blevet angrebet af en skovflåt, så man ikke
behøver at søge dyrlæge?

Fra : Kari Eiffert

Dato : 17-04-07 18:04

> Så har jeg nogle spørgsmål.
>
> 1. Skal et skovflåt tilfælde anmeldes og i giver fald hvor? F.eks skal
> et skovflåtangreb anmeldes i USA.

Ikke så vidt jeg ved.

> [...]
> man risikerer sygdom. Er det rigtigt, at der ikke er samme risiko for
> sygdomme hos katte der er blevet angrebet af en skovflåt, så man ikke

Hold lidt øje med det. Hvis det hæver og bliver rødt, så tag til dyrlægen.
Men for det meste sker der ikke noget ved det.

Mvh Kari

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 17-04-07 18:39

Kari Eiffert <kari.eiffert.nospam@mail.dk> wrote:

<snip>

> Hold lidt øje med det. Hvis det hæver og bliver rødt, så tag til dyrlægen.
> Men for det meste sker der ikke noget ved det.

OK. Vi holder øje med det. Tak for svar.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 18-04-07 00:37

hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) writes:

> Vi fandt lige sådan een her på brystet lige under hagen på "vores" kat:
>
> <http://www.biopix.dk/Photo.asp?PhotoId=38203&Photo=Skovfl%E5t-(Ixodes-r
> icinus)>

I øjeblikket fjerner jeg mellem 10 og 20 hver eneste dag på vores
hund.

Og nej, det er ikke noget der skal anmeldes, det sker for alle hele
tiden.

Man kan evt. bruge et loppemiddel. Nogle af dem skulle også virke mod
skovflåter.

Mvh Trine

--
Overnatning for op til fire personer i egen lejlighed. Hunde er velkomne.
Butik med kurve, frostsikre stentøjsfigurer, brugskunst og meget mere.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 18-04-07 01:22

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> wrote:

> I øjeblikket fjerner jeg mellem 10 og 20 hver eneste dag på vores
> hund.

Inden de (flåten) bliver så store?

<snip>

> Man kan evt. bruge et loppemiddel. Nogle af dem skulle også virke mod
> skovflåter.

Frontline Combo Vet skulle virke mod flåter.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 18-04-07 11:22

hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) writes:

> Inden de (flåten) bliver så store?

Ja. Nogle af dem når jeg at tage inden de sætter sig fast. De andre er
bagkroppen lige nået at blive rød på. De sætter sig specielt meget i
hovedet og på en sort pels er det nemt at se de små røde pletter.

Mvh Trine

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 18-04-07 12:14

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> wrote:

> Ja. Nogle af dem når jeg at tage inden de sætter sig fast. De andre er
> bagkroppen lige nået at blive rød på.

OK. Hvordan får du dem så af? Jeg ville være bange for at rive kroppen
af så hovedet stadfig sidder i huden.

> De sætter sig specielt meget i hovedet og på en sort pels er det nemt at
> se de små røde pletter.

Ja, denne her sad som sagt lige inder hagen.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 18-04-07 12:38

hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) writes:

> OK. Hvordan får du dem så af? Jeg ville være bange for at rive kroppen
> af så hovedet stadfig sidder i huden.

Med fingrene. De fleste tænger og ting kan ikke få ordentlig fast i
hundens meget lange og kraftige pels. Men ja, 2-3 procent ender også
med at hovedet sidder tilbage. Jeg holder så øje med stedet. Det skal
gerne blive lidt rødt og hævet og efter et par dage kommer hovedet så
ud igen. Men varer det mere end det, så skal man nok omkring dyrlægen.
Det har jeg bare ikke været udsat for endnu. Når hovedet er kommet ud,
så smører jeg såret med fucidin-salve.

Mvh Trine

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 19-04-07 01:55

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> wrote:

>Med fingrene. De fleste tænger og ting kan ikke få ordentlig fast i
>hundens meget lange og kraftige pels.

OK. Men jeg vælger nok at bruge et loppe/flåt middel. Det er som sagt
en vildkat og jeg har allerede været en tur på skadestuen for at få
en stivkrampe booster.

> [...]
>man nok omkring dyrlægen. Det har jeg bare ikke været udsat for endnu.
>Når hovedet er kommet ud, så smører jeg såret med fucidin-salve.

Det er så mest omkring hovedet? Det passer meget godt med at den jeg fandt
sad under hagen. Det er vel sådan, at dyret mærker når der kravler en flåt
på pelsen og så fjerner den dem med munden. Det er jo ikke muligt når
flåten sidder på dyrets hoved.

Fra : Tove Krieger

Dato : 18-04-07 11:58

In news:uodlmwp2c.fsf@trinekc.dk,
Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> typed:

> I øjeblikket fjerner jeg mellem 10 og 20 hver eneste dag på vores
> hund.

Det er godt nok voldsomt mange

Mini bliver også gennemset fra top til tå hver dag. Jeg hader flåter
og er der med tangen med det samme.

Jeg er også alvorligt bange for, at insekterne har masseinvaderet
Danmark i år på grund af den milde vinter. De sidste par dage har jeg
været på vanviddets rand p.g.a. tordenfluer. De er så i det mindste
(kun) irriterende, men det er noget andet med myggene !!!!! Hele
sidste sommer til ind i vinteren var jeg konstant oversået med
myggestik......store grimme og uhyggeligt kløende. Jeg har endnu ikke
fundet noget middel, hvis det da overhovedet findes. Der er så på
forhånd lovet et meget slemt myggeår i år, *GYS* jeg gruer ved tanken.

*OT*.....Hvis nogen her i gruppen skulle ligge inde med et effektivt
anti-mygge-middel vil jeg blive mere end almindeligt taknemmelig

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 18-04-07 12:07

> [...]
Hvis nogen her i gruppen skulle ligge inde med et effektivt
> anti-mygge-middel vil jeg blive mere end almindeligt taknemmelig

Hej Tove

jeg har hørt eller læst mig til, at hvis man tager en stærk B-vitamin tablet
dagligt, skulle det virke afskrækkende på myg - hvorfor ved jeg ikke, og har
heller ikke selv forsøgt det, men det er jo et helt uskadeligt middel, og
hvis ikke det virker mod myggene, får du i hvert fald et kraftigt hår og
stærke negle ud af det

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Tove Krieger

Dato : 18-04-07 13:29

In news:4625fbff$0$159$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
A. S. Nielsen <nilleFJERNDETTE@jubii.dk> typed:

> [...]
> er jo et helt uskadeligt middel, og hvis ikke det virker mod
> myggene, får du i hvert fald et kraftigt hår og stærke negle ud af

Hej Anelise.

LOL Det med B-vitaminer har jeg da forresten hørt om for længe
siden, men lykkeligt glemt alt om. Jeg tror godt, at jeg ved hvorfor
myggene ikke kan li' det. B-vitamin tabletter stinker afskyeligt, så
det går måske i huden lige som hvidløg. Det er da et forsøg værd at
prøve det, jeg er parat til alt lige fra piller til haglgevær for at
få ram på de små djævle. Det er faktisk et ret stort problem for mig,
fordi jeg åbenbart er en førsteklasses myggemagnet

Kraftigt hår ville jeg da ikke have noget imod at få igen, men neglene
har jeg ingen problemer med, de er bomstærke

Mange tak for rådet. Jeg styrter afsted til Matas i Jyderup i morgen.
De påstår at have nogle piller der gør blodet "surt" så myggene
ikke kan li' det, men hvad pokker hjælper det når de skal stikke og
"smage" lidt først

Fra : Ukendt

Dato : 18-04-07 13:46

> [...]
> uskadeligt middel, og hvis ikke det virker mod myggene, får du i
> hvert fald et kraftigt hår og stærke negle ud af det

Jeg giver dig helt ret, Anelise, B-vitamin er med til at holde myggene væk..
Og samtidig er det med til at styrke hud, hår og negle...
Så de rer skam flere fordele ved at tage dem

Louise

Fra : Henny

Dato : 18-04-07 15:56

> [...]
> og hvis ikke det virker mod myggene, får du i hvert fald et kraftigt hår

Er der nogen, der ved, om b-vitaminer kunne virke afskrækkende på kattenes
lopper? Jeg havde engang hørt, at øl-gær tabletter ville give kattene en
lugt, som lopperne ikke kunne lide. Jeg spurgte så på mit apotek, - hvor de
ikke havde ølgær -, og apotekeren mente, at det måtte være på grund af de
[?niacin?]-uddunstninger, indtagelsen af sådanne tabletter ville forårsage.
Han mente, at jeg ville kunne opnå præcis det samme ved at give kattene
almindelige b-vitaminer, og at det ville være helt uskadeligt for dyrene,
idet b-vitaminer er vandopløselige. Jeg turde dog ikke prøve, men hvad mener
I?

Jeg spurgte i øvrigt min dyrlæge om det med ølgær og lopper, og det havde
hun aldrig hørt om. Senere lykkedes det mig at få fat i ølgær-tabletter, men
kattene ville ikke have dem, så det var enden på det eksperiment.

--
Mvh.
Henny

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 18-04-07 12:14

Tove Krieger <minimiv_nospam_@privat.dk> wrote:

> [...]
> >

> Det er godt nok voldsomt mange
>
> Mini bliver også gennemset fra top til tå hver dag. Jeg hader flåter

Det lyder interessant med en tang. Hvad er det for en tang du bruger?

> *OT*.....Hvis nogen her i gruppen skulle ligge inde med et effektivt
> anti-mygge-middel vil jeg blive mere end almindeligt taknemmelig

Isabella Smith har nogle røgspiraler:

<http://tinyurl.com/2doyaq>

Fra : Tove Krieger

Dato : 18-04-07 13:40

In news:1hwrob3.quoruhqzgy0wN%hlexa@hotmail.com,
Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> typed:

> Det lyder interessant med en tang. Hvad er det for en tang du
> bruger?

Hej Axel.

Den er indkøbt på vores dyrehospital formedelst 20-25 kr. (apoteket
har også nogle men de er *alt* for dyre).

Det er en plastic"dims" hvor man trykker på toppen, så der er et par
"grabber" der folder sig ud. Den sætter man så ned på flåten og
slipper, så går de der grabber ind og holder flåten fast, man kan så
lige dreje et par gange og hive flåten ud. Den har _altid_ virket
upåklageligt her, og hoved og det hele kommer med ud i første forsøg.
Jeg vil ikke undvære mit eksemplar for guld.

> Isabella Smith har nogle røgspiraler:
>
> <http://tinyurl.com/2doyaq>

Det lyder interessant, for som jeg skrev til Ane Lise, så er jeg snart
parat til hvad det skal være. Når myggesæsonen slutter er det Mitterne
der overtager. De er kun halvt så store men de stikker lige så slemt.
*ØV* - det må være én af de 7 plager, (måske en hidtil ukendt
ottende.)

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 18-04-07 16:26

Tove Krieger skrev:

<klip>

> [...]
> der overtager. De er kun halvt så store men de stikker lige så slemt.
> *ØV* - det må være én af de 7 plager, (måske en hidtil ukendt ottende.)

Der var nu altså ti plager, hvis det var dem i Ægypten med Moses og alt det:
Vand til Blod og Frøers Mængde,
Myg dernæst Ægypten trængte.
Utøj, Pest og Bylders Nød,
Hagel, Græshop, Mørke, Død.

Og så er jeg forresten slet ikke færdig med at forestille mig, hvordan
man åbenbart jager myg med haglgevær på Vestsjælland... kommer der
jagtbilleder på din profil? )

Venlig hilsen Dikte

Fra : Tove Krieger

Dato : 18-04-07 17:45

In news:462638c2$0$7609$157c6196@dreader2.cybercity.dk,
Benedikte Brisson <kuduli@vide.invalid> typed:
> [...]
>
> <klip>

> Der var nu altså ti plager, hvis det var dem i Ægypten med Moses og
> alt det: Vand til Blod og Frøers Mængde,

LOL Du har da helt ret. Jeg må have været fraværende i
religionstimerne, eller også har jeg forvekslet dem med verdens 7
vidundere, men myggene var så alligevel repræsenteret blandt plagerne.

> Og så er jeg forresten slet ikke færdig med at forestille mig,
> hvordan man åbenbart jager myg med haglgevær på Vestsjælland...

Det er sikkert ikke så svært hvis man bruger "spredehagl", så *må* man
da ramme nogen af dem i det mindste.

kommer der
> jagtbilleder på din profil? )

Det kommer nok til at indskrænke sig til billeder af Mini når hun har
været på musejagt, og stolt præsenterer sit trofæ, hun er den fødte
jæger

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 18-04-07 18:39

Tove Krieger skrev:

<klip>

> kommer der
>
> Det kommer nok til at indskrænke sig til billeder af Mini når hun har
> været på musejagt, og stolt præsenterer sit trofæ, hun er den fødte
> jæger

Nej, nej, jeg vil da ha rigtige jagtbilleder, hvor du står med dit
spredehaglgevær og dit trofæ (evt dinglende fra din jægertaske), mens
jagtkatten sidder pænt på plads ved siden af

Venlig hilsen Dikte

Fra : Tove Krieger

Dato : 18-04-07 21:24

In news:462657ea$0$21925$157c6196@dreader1.cybercity.dk,
> [...]
> spredehaglgevær og dit trofæ (evt dinglende fra din jægertaske),
> mens jagtkatten sidder pænt på plads ved siden af

Ja, det ville sikkert se yndigt ud

Fra : Ukendt

Dato : 18-04-07 13:39

> *OT*.....Hvis nogen her i gruppen skulle ligge inde med et effektivt
> anti-mygge-middel vil jeg blive mere end almindeligt taknemmelig

Hejsa Tove

Et godt middel mod myg er eucalyptus.
Det kan enten blandes om med lidt creme, så man får det på kroppen, eller,
hvis man fx sidder det samme sted over længere tid, have en skål vand med
eucaluptys stående ved siden af sig.
Har du en brænder til aromaolie, kan den også sagtens bruges. Istedet for
aromaolien komemr du bare eucalyptusolien i.

Eucaluptusolie kan købes i små flasker i helsekostforretninger og i Matas.
Kan også bestilels direkte fra Urtegården.

Louise

Fra : Tove Krieger

Dato : 18-04-07 14:02

In news:46261175$0$90267$14726298@news.sunsite.dk,
Louise <louise.krarupSNABELAprivat.dk> typed:

> [...]
>
> Eucaluptusolie kan købes i små flasker i helsekostforretninger og i
> Matas. Kan også bestilels direkte fra Urtegården.

Hej Louise.

Nu hvor jeg har lokket jer på en OT'er, vil jeg da lige sige tak for
jeres råd

Jeg skal bare prøve det hele.

Jeg har noget dyrt creme der hedder "Aloe Heat" som jeg køber gennem
min datter (hun er "Forever Living Aloe" distributør ). Der er både
Menthol og Eucalyptus i, så må det da for søren hjælpe.

Jeg kan lige se det for mig, at jeg sidder om aftenen og ser TV
omgivet af røgspiraler, aromalamper og tilmed lifligt "duftende" af en
blanding af B-vitaminer og Menthol/Eucalyptus LOL . Jeg kan så være
nervøs for at det foruden myggene jager min dejlige mand væk, men han
er heldigvis meget forstående. Myggene stikker aldrig ham.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 18-04-07 13:49

"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> writes:

> *OT*.....Hvis nogen her i gruppen skulle ligge inde med et effektivt
> anti-mygge-middel vil jeg blive mere end almindeligt taknemmelig

Jeg har efterhånden prøvet en hel del afskrækkende ting, men har
opgivet. Nu bruger jeg høfebermedicin, når det er værst. Jeg svumler
meget op af myggestik og selvom jeg sover med handsker på, så får jeg
store, grimme væskende sår fordi jeg ikke kan lade være med at klø når
jeg sover.

Så jeg tager benadryl i sæsonen. De stikker stadigvæk, men det er ikke
længere irriterende.

Mvh Trine