Flytning af katte - hvor længe skal de hol~
Fra : L. N.

Dato : 13-04-07 20:13

Hej

Som overskriften siger - Vores katte bliver desværre nødt til at flytte,
da allergien har taget overhånd.
Spørgsmålet lyder på:
Hvor længe skal kattene holdes inde det nye sted, før de kan lukkes ud,
så de ikke løber væk fra det nye hjem?

De skal flytte fra Jylland til Sjælland

Med venlig hilsen
L. N.
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-07 20:21

"L. N." <loglKATTE@BAKKEkabelmail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor længe skal kattene holdes inde det nye sted, før de kan lukkes ud,
> så de ikke løber væk fra det nye hjem?

Vi er lige flyttet og holdt kattene inde i ca. 1½ uge. I den tid var de i
starten kun i vores soveværelse, da vi hele tiden rendte ud og ind og dermed
havde dørene meget åben. Efter 1 uge fik de så lov til, at rende i hele
huset og nogen dage efter, rendte de så også lidt udenfor. De har helt fint
styr på, hvor de bor nu, hvor vi har boet her i ca. 5 uger...

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Mette Lambert

Dato : 14-04-07 08:36

> [...]
> da allergien har taget overhånd.
> Spørgsmålet lyder på:
> Hvor længe skal kattene holdes inde det nye sted, før de kan lukkes ud,

Jeg tror, der er forskel på, om de flytter til et nyt sted sammen med
deres familie eller om de flytter til et nyt sted alene, som jeres jo
skal.

Jeg er altid gået stik imod alle anbefalinger og har IKKE holdt mine
katte inde i forbindelse med flytning og det har aldrig givet nogen
problemer. Tværtimod havde jeg mine nuværende katte med i det nye hus,
før jeg var flyttet ind og da der var noget, der forskrækkede Guinness
nede ved de store skraldespande, løb han i en lige linie tilbage til
hans "nye" terrassedør og ventede på, at mor kom og passede på ham.

De fleste anbefaler at holde dem inde et par uger og som ny ejer ville
jeg da også personligt foretrække at holde katte inde, indtil jeg var
sikker på, at jeg kunne kalde dem til mig - det kræver både træning og
tid og er individuelt fra kat til kat.

Med venlig hilsen
Mette Lambert
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : L. N.

Dato : 14-04-07 13:41

Tak for svarene

mvh
L.N.

Fra : OZ3BTO

Dato : 14-04-07 23:33

> Tak for svarene
>
> mvh
> L.N.

9 ud af 10 katte (mindst) kan altid finde tilbage til deres madskål så husk
at sende den med misserne ;)

Maj

Fra : Ukendt

Dato : 16-04-07 14:28

On Fri, 13 Apr 2007 14:12:48 -0500, L. N.
<loglKATTE@BAKKEkabelmail.dk> wrote:

>Spørgsmålet lyder på
>Hvor længe skal kattene holdes inde det nye sted, før de kan lukkes ud
>så de ikke løber væk fra det nye hjem

Tjah, de skal vel holdes inde for bestandigt - katte må jo ikke bare
lukkes ud - vel ?

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 17-04-07 10:19

On 16 Apr., 15:28, Christian <> wrote:

> Tjah, de skal vel holdes inde for bestandigt - katte må jo ikke bare
> lukkes ud - vel ?

Jo, det må de godt.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang, stud.jur.

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 17-04-07 12:23

Kevin skrev
<Jo, det må de godt.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang, stud.jur.>

*gg* Du er vist ikke nået til Mark og vejfreds-loven endnu
http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/markogvejfred

--
Marianne Cat Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Bettina Hansen

Dato : 17-04-07 12:37

Marianne Hellemose wrote:
> *gg* Du er vist ikke nået til Mark og vejfreds-loven endnu
> http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/markogvejfred

Nu står der jo altså ikke i Lov om mark- og vejfred at katte ikke må
lukkes ud. Så selvfølgelig må kattene gerne lukkes ud og færdes frit på
ejerens grund.

Mvh Bettina

Fra : Ukendt

Dato : 17-04-07 13:16

On 17 Apr 2007 02:18:32 -0700, edelvang@gmail.com wrote:

>Jo, det må de godt.

Du er da kun lige startet på dit studium - ikk..

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 17-04-07 13:37

On 17 Apr., 13:22, "Marianne Hellemose" <catsKA...@BAKKEwebnetmail.dk>
wrote:

> *gg* Du er vist ikke nået til Mark og vejfreds-loven endnu http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/markogvejfred

Ork jo, og jeg er har også den store kvalitet, at jeg forstår at
foretage en juridisk vurdering af en given situation. I dette tilfælde
må ovennævnte lov samt praksis på området i øvrigt lægges til grund
for den antagelse, at det som udgangspunkt er fuldt ud lovligt at lade
sin kat gå udenfor. På baggrund af praksis må man efter ovennævnte
lovs § 1 og de længere fremme i loven anførte sanktioner (herunder
mulighed for bøde) antage, at katte (og andre husdyr) som udgangspunkt
kun må færdes på andre menneskers private ejendom, såfremt det er
accepteret af disse - enten ved direkte, udtalt accept eller ved
stiltiende accept.

Folk, der kun kan læse en bestemmelse og ikke i øvrigt forstår sig på
jura, bør måske afholde sig fra bombastiske udtalelser om, hvad man må
og ikke må.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 17-04-07 14:35

Kevin skrev
<Folk, der kun kan læse en bestemmelse og ikke i øvrigt forstår sig på jura,
bør måske afholde sig fra bombastiske udtalelser om, hvad man må og ikke
må.>

OK og du garantere spørger at hendes naboer INTET har imod hendes kat/te på
deres grund, du skal nok blive en dygtig jurist, når du samtidig har en
nypoleret krystalkugle du kan hente hjælp fra )

--
Marianne Cat Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 17-04-07 16:41

On 17 Apr., 15:34, "Marianne Hellemose" <catsKA...@BAKKEwebnetmail.dk>
wrote:

> OK og du garantere spørger at hendes naboer INTET har imod hendes kat/te på
> deres grund, du skal nok blive en dygtig jurist, når du samtidig har en
> nypoleret krystalkugle du kan hente hjælp fra )

Nu synes jeg ærligt talt, du bliver grov. Christian skrev "katte må jo
ikke bare
lukkes ud - vel ?". Til det svarede jeg "Jo, det må de godt." Jeg
kunne have skrevet "Jo, det må de godt, såfremt praksis omkring Lov om
mark- og vejfred i øvrigt respekteres", men det ændrer ikke på, at jeg
intet har skrevet om den oprindelige spørgers situation.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 17-04-07 17:12

Kevin skrev
<Christian skrev "katte må jo ikke bare lukkes ud - vel ?". Til det svarede
jeg "Jo, det må de godt." >

Ja og det er lige så forkert som det Christian skrev.

<Jeg kunne have skrevet "Jo, det må de godt, såfremt praksis omkring Lov om
mark- og vejfred i øvrigt respekteres", men det ændrer ikke på, at jeg
intet har skrevet om den oprindelige spørgers situation.>

ja det _burde_ du have skrevet, når nu du har så travlt med andres
"bombastiske udtalelser"

--
Marianne Cat Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 17-04-07 18:20

On 17 Apr., 17:12, "Marianne Hellemose" <catsKA...@BAKKEwebnetmail.dk>
wrote:

> Kevin skrev
> <Christian skrev "katte må jo ikke bare lukkes ud - vel ?". Til det svarede
> jeg "Jo, det må de godt." >
>
> Ja og det er lige så forkert som det Christian skrev.

Det er noget vrøvl. Det svarer til at Christian havde skrevet "Man må
jo ikke bare have en kokkekniv i hånden, vel?" Og jeg så svarede "Jo,
det må man godt". Det er klart, at sidder der en død mand for enden af
kniven, er forudsætningen for mit "jo, det må man godt" bristet, og så
er svaret ikke længere rigtigt. Men udgangspunktet er, at man må have
en kokkekniv i hånden, lige så tosset man vil. Og man må også - som
det klare udgangspunkt - lukke sin kat ud lige så tosset man vil, når
blot man ikke overtræder love og bestemmelser på området. Det turde
være indlysende.

> [...]
> intet har skrevet om den oprindelige spørgers situation.>
>
> ja det _burde_ du have skrevet, når nu du har så travlt med andres

Nej, det _kunne_ jeg have skrevet, men valgte at undlade det, da det
ikke var mit ærinde i denne tråd at oplyse om husdyrejeres pligter til
at holde fæ på deres eget. Jeg blev bare træt af det evindelige "man
må ikke lukke katte udendørs", fordi det er skrupforkert - også rent
juridisk.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang