Civil lydighed
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 11-04-07 17:29

Må man opfordre til civil lydighed?

I så fald gør jeg det :)

Kør 70km/t på landevejene og 80km/t på motorvejene, så skal I bare høre
diverse lastbilchauffører, bussemænd og civilbilister råbe højt for at få
sat grænsen op til 80 og lidt højere :)

Inklusive dem der kører direkte hjem og spænder campingvognen bagefter :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Kim Bonnesen

Dato : 12-04-07 07:16

Hørt !

Men det er nok bedre at gøre dette tættest på dem der skal ændre disse
grænser.
D.v.s tæt på Christiansborg - så Ministerbilerne ikke kan"fræse" ud af døren
eller alle pollitikere der kører derfra i bil .........
Op på Barikaderne ...........

Nej - det er jo underligt at et land som Tyskland tillader f.eks. Tempo 100
og sagtens kan administrere dette, og at man ikke kan dette i DK ?
Eller Holland /Frankrig ?

Kim

Fra : Ukendt

Dato : 12-04-07 15:24

Jeg syntes måske også du er lidt tarvelig, hvis du lader det gå ud over os
andre.
Selvfølgelig skal man da have lov til at køre ligeså langsomt som man vil,
bare man husker at der måske er andre der vil køre med en anden hastighed og
at det ikke er den langsomtkørendes pligt at være politimand og sørge for at
andre også kører langsomt. Faktisk har man pligt til at give plads til
overhalende, om nødvendigt køre ind til siden og stoppe, uanset om man mener
de andre er lovbrydere.

Mvh. Per.

Fra : Carsten Stage

Dato : 12-04-07 17:11

"Per Olsen" <per.olsen snabel-a post3.tele.dk> skrev i meddelelsen

> ...Faktisk har man pligt til at give plads til
> overhalende, om nødvendigt køre ind til siden og stoppe, uanset om man
> mener
> de andre er lovbrydere.

Ups... Det var i gamle dage. Nu om stunder er formuleringen blødt noget op.
Jeg foretrak også den gamle... )

Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : KHH

Dato : 12-04-07 11:09

> Nej - det er jo underligt at et land som Tyskland tillader f.eks. Tempo
> 100

Dette er jo en sandhed med modifikationer, for du skal da ind over Flensborg
for at få godkendt din CV og automobil, og så får du udleveret et 100 km
skilt.

Man kan ikke bare fræse med 100km./h

Men ellers vil jeg da gerne medgive, at 80 km./h på landevejen ville være en
passende fart, med CV på slæb.

Fra : Kim Bonnesen

Dato : 16-04-07 19:18

"KHH" <karlheinz@hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Dette er jo en sandhed med modifikationer, for du skal da ind over
> Flensborg for at få godkendt din CV og automobil, og så får du udleveret
> et 100 km skilt.
> '
NEJ NEJ NEJ - se Her :http://www.hedensted-bilsyn.dk/priser.php
Har desuden lige set at man på Feddet Camping ved Fakse kan få godkendt sin
vogn til dette.(opslag på pladsen)

> Man kan ikke bare fræse med 100km./h
JO på Motorvejen - Hvis f.eks. Campingvognen er godkendt til denne kørsel og
chauffør og bil også har træning til denne høje fart.Desuden fås jo f.eks.
ALKO ATC nu til CV også.
MEN ellers har du ret på Motortrafikveje (landeveje) er det ikke rimeligt
med mere end højest 80. Gerne 70 Km/t

> Men ellers vil jeg da gerne medgive, at 80 km./h på landevejen ville være
> en passende fart, med CV på slæb.

Og der optræder forskellige undskyldninger for hvorfor f.eks. 100 Km /t ikke
kan lade sig gøre på b.la. Motorvej - Bla at man ikke kan administrere dette
i politiet - HM...
Hvordan kan man så styre 80(Bil+Anhænger;bil over 3500 KG) ; 110 Km/t Alt
under 3500KG solo; OG 130 på ikke farlige motorveje.
Hastighedsforskelle på 50 Km/t på motorveje er efter min mening også årsag
til mange fejlvurderinger ifm. overhalinger mv.(Og måske "slemme" ulykker)

Kim

Fra : T. Hartung

Dato : 16-04-07 19:25

> [...]
>

> Dette er jo en sandhed med modifikationer, for du skal da ind over
> Flensborg for at få godkendt din CV og automobil, og så får du udleveret

ikke længere - ikke længere bare til Hedensted
www.hedensted-bilsyn.dk/priser.php

...... men fartbøderne i D er så lave at det faktiske slet ikke kan betale
sig at blive Tempo 100 godkendt - modsat så kan jeg jo køre endnu hurtigere
for de samme bødepenge ))))

--
mvh.
T. Hartung

Fra : T. Hartung

Dato : 16-04-07 19:20

"Kim Bonnesen" <bonnesen.kim@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Nej - det er jo underligt at et land som Tyskland tillader f.eks. Tempo
> 100 og sagtens kan administrere dette, og at man ikke kan dette i DK ?
> Eller Holland /Frankrig ?

Frankrig er da et herligt campingland - her er nærmest "fri hastighed" med
CV - 130 km/t -
I Bulgarien 120 km/t. Portugal, Rumänien og Østrig skal man ikke have Tempo
100 - det er standard på Autobahn - i DK er det vist noget med bøder og
skat og plukke folk helt vildt - hvad er det politikerne siger? "... de
lande vi normalt sammenligner os med ..." her er da endeligt et punkt hvor
vi er helt selv!

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 16-04-07 21:58

On Wed, 11 Apr 2007 18:28:58 +0200, "Per Henneberg Kristensen"
<phk_fjern_@esenet.dk> wrote:

> [...]
>
>Kør 70km/t på landevejene og 80km/t på motorvejene, så skal I bare høre
>diverse lastbilchauffører, bussemænd og civilbilister råbe højt for at få

Du bliver slemt skuffet.

På landevej er 70 km/t. en helt passende hastighed, også for tunge
vogntog.

På motorvejen ville det lette os en del, da det fremover så kun ville
tage et kort øjeblik at overhale en CV. Så slipper vi for
elefantoverhalingerne.

>--

>Inklusive dem der kører direkte hjem og spænder campingvognen bagefter :)

Hvem fa'en er det? )

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : jopa

Dato : 16-04-07 22:03

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i meddelelsen

> På motorvejen ville det lette os en del, da det fremover så kun ville
> tage et kort øjeblik at overhale en CV. Så slipper vi for
> elefantoverhalingerne.

Er det korrekt antaget at du ikke bryder dig om campister ?

--
Mvh. John
www.johns-web.dk

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 16-04-07 22:39

On Mon, 16 Apr 2007 23:02:50 +0200, "jopa" <admin@jp-web.invalid>
wrote:

>"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i meddelelsen

>Er det korrekt antaget at du ikke bryder dig om campister ?

>--

Næh, det er det ikke.

Jeg bryder mig ikke så meget om øvrig trafik i det hele taget, som
ødelægger flow'et på vejene.

Det skyldes at jeg tjener mine penge på vejene i Europa.

Det er de færreste jeg kender, der vil have én eller anden til at
fjolle rundt oppe på sit skrivebord i arbejdstiden, og sinke arbejdet.

At folk ikke under sig selv så meget ferie, at de tager madlavning,
sengeredning og opvask med når de rejser, kan jeg snildt abstrahere
fra, men ikke rigtigt holde op med at undres over.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : jopa

Dato : 16-04-07 23:11

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i meddelelsen
newsq723pn45f2rh0la36kfa4lvnm5pe7sid@4ax.com...

> Næh, det er det ikke.
Din holdning om at campister er nærrige tyder ellers på en generalisering
der vil noget

> Jeg bryder mig ikke så meget om øvrig trafik i det hele taget, som
> ødelægger flow'et på vejene.
>
> Det skyldes at jeg tjener mine penge på vejene i Europa.

Nu er vejene jo til for os alle skulle jeg mene

> At folk ikke under sig selv så meget ferie, at de tager madlavning,
> sengeredning og opvask med når de rejser, kan jeg snildt abstrahere
> fra, men ikke rigtigt holde op med at undres over.

Jeg undrer mig over at du ikke finder en gruppe der har din interesse, da
det jo ikke er camping.
Jeg er i øvrigt heller ikke campist men flittig bruger af vejene i europa,
hvor lastbiler også kan være et irritationsmoment for mig der gerne vil køre
200 + hvor det er tilladt
--
Mvh. John
www.johns-web.dk

Fra : Ukendt

Dato : 17-04-07 13:30

On Mon, 16 Apr 2007 23:38:52 +0200, Folmer Rasmussen
<folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

>Jeg bryder mig ikke så meget om øvrig trafik i det hele taget, som
>ødelægger flow'et på vejene.

Er der nogen der ødelægger flow'et på vejene, så er det da alle de
hensynsløse lastbilchauffører der tror de er" konger af vejen"..

De er total afhængig af deres fartpiloter, hvilket deres til tider
tåbelige og langvarige overhalinger viser.

>Det skyldes at jeg tjener mine penge på vejene i Europa.

Jamen det er da godt

>Det er de færreste jeg kender, der vil have én eller anden til at
>fjolle rundt oppe på sit skrivebord i arbejdstiden, og sinke arbejdet.

Tænk lige på hvor meget du forsinker trafikken med din store spand.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 17-04-07 14:10

On Tue, 17 Apr 2007 14:29:52 +0200, Christian <> wrote:

> [...]
>
>De er total afhængig af deres fartpiloter, hvilket deres til tider
>tåbelige og langvarige overhalinger viser.

Godt at møde folk en gang imellem der er fri for fordomme.

>--

>Jamen det er da godt

>--

Ja, jeg er helt enig. Fantastisk arbejde,

>--

>Tænk lige på hvor meget du forsinker trafikken med din store spand.

>--

Det kan kun være marginalt, og kun i få lande.

Jeg går ud fra at vi skal holde os til bil+campingvogn?

Er det iøvrigt ikke irriterende at få snavsede fingre af de to håndtag
der sidder bag på CV'en, hver gang man må ud og have fat i dem, fordi
man ikke kan bakke med skidtet?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 17-04-07 16:10

On Tue, 17 Apr 2007 15:09:57 +0200, Folmer Rasmussen
<folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

>Godt at møde folk en gang imellem der er fri for fordomme.

Fordomme - nej, du må da selv kunne se det..

>Er det iøvrigt ikke irriterende at få snavsede fingre af de to håndtag
>der sidder bag på CV'en, hver gang man må ud og have fat i dem, fordi
>man ikke kan bakke med skidtet?

Vrøvl - der findes ikke noget nemmere

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 17-04-07 19:35

On Tue, 17 Apr 2007 17:10:23 +0200, Christian <> wrote:

>Fordomme - nej, du må da selv kunne se det..

>Vrøvl - der findes ikke noget nemmere

>--

Nej?? *LOL*

Næste gang jeg kommer ud på en smal vej, hvor der er buler i
landskabet, så sætter jeg fartskriveren på pause, og betragter Jer
mens I udfolder Jeres evner.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Jan Boegh

Dato : 17-04-07 17:41

Folmer Rasmussen skrev i nch923hf37gfrsn2o9692ra4e3kr4jlfp8@4ax.com
dette:

> Godt at møde folk en gang imellem der er fri for fordomme.

Og lidt efter:

> Er det iøvrigt ikke irriterende at få snavsede fingre af de to håndtag
> der sidder bag på CV'en, hver gang man må ud og have fat i dem, fordi
> man ikke kan bakke med skidtet?

Kan du selv se det?

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 17-04-07 19:42

On Tue, 17 Apr 2007 18:41:02 +0200, "Jan Boegh" <spamhater@nowhere>
wrote:

>Folmer Rasmussen skrev i nch923hf37gfrsn2o9692ra4e3kr4jlfp8@4ax.com
>dette:

>Og lidt efter:

>Kan du selv se det?

>--

Hvad er det lige du ønsker at jeg skal få øje på?

Hvis det er min fine antydning af, at indtil flere campister ikke
evner at bakke med CV, så er det ikke en fordom, men kolde facts.

Næste gang jeg skal til Bergen, må du gerne køre med og se de morsomme
optrin der usvigeligt dukker op, når campisterne skal bakke for at
komme ind på en mødeplads, når vejene derude bliver en smule smalle.

Eller når en tysker forsøger at forcere Stalheimskleiva (23% stigning)
med en camp-let efter en Audi A6, og der er så lidt tryk på de
trækkende forhjul at slidbanen er fuldstændigt raspet af, når han
kommer op.

Det er stadig ikke fordomme, men kolde facts.

Det er fanneme uhyggeligt, du

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 18-04-07 16:32

Folmer Rasmussen wrote:

> Næste gang jeg skal til Bergen, må du gerne køre med og se de morsomme
> optrin der usvigeligt dukker op, når campisterne skal bakke for at
> komme ind på en mødeplads, når vejene derude bliver en smule smalle.

Der ligger en virksomhed i Varde, hvor lastbiler skal bakke til dagligt. Dér
finder du virkelig mange, der ikke kan finde ud af det - og de kan ikke
spænde af og trække i håndtagene. Den anden dag så jeg en arbejde for sagen
i næsten 3 kvarter - indtil en fellow-trucker sprang ind og hjalp staklen på
plads i første forsøg :)

Sådan findes vi også på campingpladserne - nogle kan og andre kan ikke ;)
--
Per, Esbjerg

Fra : Gismo

Dato : 18-04-07 22:52

> [...]
> kommer op.
>
> Det er stadig ikke fordomme, men kolde facts.

Præcis som når lastbiler overhaler hinanden, den ene lidt hurtigere nedad
den anden lidt hurtigere opad, og sådan går det over mange kilometer,
indtil den chauffør erkender at have en mindre penis, og slægger på
speederen,
og falder ind bagved igen, og campisterne kan komme forbi.

Vi behøver vel ikke snakke om lastbiler og sne, det er et kapitel for sig,
her skulle lastbiler tvinges til at køre ind og raste indtil sneen helt
sikkert
er væk igen...... en gang i Maj.

Ang. flow i trafikken, så er der nok en grund til at man forbyder lastbiler

motorveje i D.

Du skriver længere oppe at det kan arrangeres at komme til at lægge mellem
to kølevogne, hvis kommunikationen er så tilsyneladende godt, burde det ikke
være noget problem at snakke sammen om hvor der er plads og ikke.

Gods på langfart, skal på skibe eller togstammer.

Gismo

Fra : Ukendt

Dato : 17-04-07 18:07

> Er det iøvrigt ikke irriterende at få snavsede fingre af de to håndtag
> der sidder bag på CV'en, hver gang man må ud og have fat i dem, fordi
> man ikke kan bakke med skidtet?

Bare rolig, der er vist nogen der arrangerer "bakkekurser" så det kan være
du også kan lære det ?

Per.

Fra : Jan Boegh

Dato : 17-04-07 17:38

Folmer Rasmussen skrev i opq723pn45f2rh0la36kfa4lvnm5pe7sid@4ax.com
dette:

> Det skyldes at jeg tjener mine penge på vejene i Europa.
>
> Det er de færreste jeg kender, der vil have én eller anden til at
> fjolle rundt oppe på sit skrivebord i arbejdstiden, og sinke arbejdet.

Nu er forskellene på veje og et skrivebord at skrivebordet er betalt af mig
selv eller min arbejdsgiver, hvorimod vejnettet betales af alle bilister og
slides ned af lastbilerne. I betragtning af mit personlige bidrag til
vejnettet synes jeg sådan set at vognmændene burde sende mig et takkekort
for at jeg betaler for den infrastruktur de benytter til spotpris.

> At folk ikke under sig selv så meget ferie, at de tager madlavning,
> sengeredning og opvask med når de rejser, kan jeg snildt abstrahere
> fra, men ikke rigtigt holde op med at undres over.

Du hænger nok fast i det der med pengene. Men jeg kan fortælle dig at de
fleste campister faktisk elsker campinglivet og ikke nødvendigvis tænker i
billigferier.
Vi kunne med garanti flyve til sydeuropa og bo på glimrende hoteller til en
pris, der er en del lavere end det vi bruger på cv, diesel og udgifter til
campingpladser.

Fra : KHH

Dato : 17-04-07 22:12

> [...]
>
> På motorvejen ville det lette os en del, da det fremover så kun ville
> tage et kort øjeblik at overhale en CV. Så slipper vi for

De mest ubehøvlede trafikanter må siges, at være den skare af
lastvognschauffører der absolut skal overhale, med det resultat, at de er
skyld i kødannelser.

I fredags var jeg et smut med trailer, fra Aabenraa til Aarhus, jeg kørte
med nålen stående på 90km/h, men trods det, skulle de tåbelige chauffører
overhale.

Jeg begyndte at tælle, hvor mange gange jeg så lastvognstog der overhalede
mig med det resultat, at de stjal min afstand til det forankørende, dette er
ganske enkelt chikanekørsel, og sker hundredevis af gange på de danske
motorveje.

Jeg kunne ønske, at færdselspolitiet tog en uge, hvor de udelukkende holdt
øje med de chauffører, der endnu ikke har lært færdselreglerne for kørsel
med lastvognstog.

I følge færdselloven må lastvogne og køretøjer med påhængsvogne køre med en
fart af 80km./h, jeg gad ganske enkelt gerne vide, hvor mange af de såkaldte
proffesionelle lastvognstogførere der overholde den grænse, jeg vil gætte
på, at der næppe er mere en et par procent.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 18-04-07 16:35

KHH wrote:

> I fredags var jeg et smut med trailer, fra Aabenraa til Aarhus, jeg
> kørte med nålen stående på 90km/h, men trods det, skulle de tåbelige
> chauffører overhale.

Du skulle tage et check på dit speedometer og finde ud af hvor meget det
viser for meget. For der er _ingen_ lastbiler (bortset fra hollændre), der
kører hurtigere end 90 km/t. Straffen for dette er simpelthen for hård i
forhold til det man opnår.

I stedet for at tåbe afsted med den hastighed, du nu kørte med, skulle du
have sat hastigheden måske maks. 5 km længere op - så havde du undgået
overhalingerne.

I mit hoved kan jeg ikke diskutere ret meget med mig selv for at finde ud af
hvem der er en tåbe i den forbindelse.

--
Per, Esbjerg

Fra : T. Hartung

Dato : 18-04-07 17:39

> [...]
>
> I mit hoved kan jeg ikke diskutere ret meget med mig selv for at finde ud
> af hvem der er en tåbe i den forbindelse.

.......ja nu fik jeg pludselig 3 af slagsen at vælge imellem - opfordre
manden til ulovligheder? hvorfor ikke foreslå at sænke farten til 80 km/t
som er den lovmæssige korrekte hastighed med trailer - derved ville de
lastbiler der vælger at køre for stærkt også komme hurtigere forbi.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 18-04-07 19:17

On Wed, 18 Apr 2007 18:39:22 +0200, "T. Hartung" <t.hartung@nospam.dk>
wrote:

> [...]
>som er den lovmæssige korrekte hastighed med trailer - derved ville de
>lastbiler der vælger at køre for stærkt også komme hurtigere forbi.

Enig.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : OZ3BTO

Dato : 19-04-07 00:14

> Enig.
>
> --
>
> Venlig hilsen
> Folmer

Eller gøre som man bør ... hjælpe lidt til for at trafikken glider ..

erik

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-04-07 20:50

Folmer Rasmussen wrote:

> Enig.

Også enig. Forudsat I bliver skrevet for at køre +5 km/t over grænsen ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : KHH

Dato : 19-04-07 10:04

Det sædvanlige pladder, fra lastvognchauffører, hvis dette var rigtigt, så
var der også mange lastvognschauffører der ikke har deres køretøjer
fartmåler i orden.

Jeg tror på, at de fleste chauffører opfører sig pænt, men det er en hel del
psykopater ind i mellem, der ved, at går det galt så er de dem der har mest
sandsynlighed for, at slipper godt fra det, grundet størrelsen af køretøjet.

Lige for at gøre opmærksom på det, både GPS og fartmåler tager vel ikke
fejl.

Men hvis lastvognstog havde det princip, at de ville forblive hvor de hørte
hjemme, nemlig i højre vognbane, så den hurtige kørsel kunne afvikles bedre,
var meget nået.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-04-07 20:53

KHH wrote:

> Det sædvanlige pladder, fra lastvognchauffører, hvis dette var
> rigtigt, så var der også mange lastvognschauffører der ikke har deres
> køretøjer fartmåler i orden.

Lastbilchaufførers speedometer _skal_ vise rigtigt - det bliver kontrolleret
og evt. justeret minimum hvert 2. år (eller også er det hvert år).

> Lige for at gøre opmærksom på det, både GPS og fartmåler tager vel
> ikke fejl.

Gøre opmærksom på hvad? Lastbiler - hollændere undtaget - kører /ikke/ over
90 km/t.

> Men hvis lastvognstog havde det princip, at de ville forblive hvor de
> hørte hjemme, nemlig i højre vognbane, så den hurtige kørsel kunne
> afvikles bedre, var meget nået.

Tænk sig, det synes jeg er et større problem for personbilerne.

--
Per, Esbjerg

Fra : Jan Boegh

Dato : 20-04-07 15:47

Per Henneberg Kristensen skrev i
4627c893$0$44662$edfadb0f@dread16.news.tele.dk dette:

> Gøre opmærksom på hvad? Lastbiler - hollændere undtaget - kører
> /ikke/ over 90 km/t.

Det er sikkert helt rigtigt. Problemet er, at de så ofte møder lastvogne,
der kun kører 89.9 km/t.
Og hvilken lastvognschauffør holder ud at ligge og snegle med denne voldsomt
reducerede hastighed? - der desuden besværliggør læsningen af dagens BT, når
ikke fartbegrænseren selv kan styre det med farten!

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-04-07 17:06

Jan Boegh wrote:
> [...]

> voldsomt reducerede hastighed? - der desuden besværliggør læsningen
> af dagens BT, når ikke fartbegrænseren selv kan styre det med farten!

Jeg kan godt se at du er træt af elefanternes væddeløb på motorvejen. Det er
jeg også - men jeg forstår dem også godt. Tænk hvis du blev tvunget 5 km/t
ned i timen af lastbiler, der oven i købte kører endnu langsommere op ad
bakkerne - du kører også ud i overhalingssporet. Nu er det tilfældigvis bare
sådan at du kan køre væsentlig hurtigere end andre lastbiler, og du er
hurtigt forbi.

En lastbilchauffør kommer ikke ret langt ned i Tyskland på 3 arbejdsdage. Vi
gør det trods alt på 1½ dag.

Det jeg så ikke forstår er at den overhalede ikke lige lækker på speederen -
det koster ikke meget tid og det hjælper mange andre. Jeg gør det selv, når
det er nødvendigt (bryder mig ikke om at køre side om side med en lastbil).

--
Per, Esbjerg

Fra : Jan Boegh

Dato : 20-04-07 17:39

Per Henneberg Kristensen skrev i
4628e4de$0$154$edfadb0f@dread11.news.tele.dk dette:

> Jeg kan godt se at du er træt af elefanternes væddeløb på motorvejen.

Træt, det er ikke ordet. Ind imellem overvejer jeg hvor i
uddannelsesforløbet til lastvognschauffør man fjerner den del af hjernen,
hvor almindelig social adfærd hører hjemme.

> [...]
> er det tilfældigvis bare sådan at du kan køre væsentlig hurtigere end
> andre lastbiler, og du er hurtigt forbi.

Du tror det måske næppe - men jeg gør en dyd ud af at aflæse trafikken, så
jeg minimerer den ulempe, jeg udgør for andre. Skal jeg forbi et
lastvognstog med rullelokummet på krogen lader jeg mig falde lidt tilbage,
så jeg kan opnå lidt overskudsfart /inden/ jeg trækker ud. Dernæst bruger
jeg mit bakspejl flittigt og afventer en situation, hvor der er et hul, så
jeg ikke generer de bagfra kommende.
Det antal gange, jeg har oplevet at en hjernedød person på en hel masse
aksler uden videre vederværdighed hiver sit skrummel ud - og gerne lige
foran os alm. bilister, der gerne holder de 130, er legio. Som regel har de
dog lagt BT, og har kun den ene fod oppe i forruden under manøvren.

> En lastbilchauffør kommer ikke ret langt ned i Tyskland på 3
> arbejdsdage. Vi gør det trods alt på 1½ dag.

Undskyld - men hvad rager det mig. Skal jeg have onmd af at europas mest
støttede erhverv vokser og vokser til ulempe for alle andre bilister,
miljøet og hvad ved jeg. På skib og skinner med de lange transporter, det er
sund fornuft.
Desværre har lastvognslobbyen erfaringsvis vist sig at være en af de mest
effektive i EU.

> [...]
> speederen - det koster ikke meget tid og det hjælper mange andre. Jeg
> gør det selv, når det er nødvendigt (bryder mig ikke om at køre side

Næh, det er ikke rart. Det er dælme nogle store maskiner. Sjovt nok, så har
samme chauffører ofte den holdning, at de, når de har kastet sig ud i en
overhaling, de ikke kan gennemføre (en bakke viser sig at være stejlere end
chafutten troede), har den opfattelse at privatbiler med CV'ere er en slags
'untermensch' og at man der ikke behøver at falde tilbage, men blot blinker
et par gange for så at trække ind. Og så skal man jo nærmest være grebet af
dødstrang, hvis man ikke falder tilbage.

I sandhedens interesse skal det dog tilføjes at masser af chauffører opfører
sig fint, hjælper med blink, der fortæller, når man er kommet forbi osv. Men
de brådne kar er godt nok markante i det fag.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 21-04-07 01:56

Jan Boegh wrote:

> I sandhedens interesse skal det dog tilføjes at masser af chauffører
> opfører sig fint, hjælper med blink, der fortæller, når man er kommet
> forbi osv. Men de brådne kar er godt nok markante i det fag.

Jeg holder opmærksomt øje med om der er nogen der blinker - det sker næsten
aldrig til mig. Det er nok fordi jeg er hurtigere end dig ;)

--
Per, Esbjerg