P-afgift i Italien
Fra : Per O.

Dato : 23-04-07 16:00

Har I nogen erfaringer med p-bøder fra Italien. Jeg har netop fået et
anbefalet brev fra det italienske politi, med en henvisning til en parkering
jeg skulle have foretaget sidste år i Italien.

Der står jeg har 60 dage til at betale bøden, og da jeg skal til
støvlelandet igen i år, kunne jeg jo betale dernede (jeg kan ikke gennemskue
det med at betale fra DK). Men det bliver lidt stramt med de 60 dage, så har
I nogen erfaring med om de følger op og hvor hurtigt?

Per O.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 23-04-07 16:07

On Mon, 23 Apr 2007 17:00:12 +0200, "Per O."
<webmaster@tosseparkering.dk> wrote:

> [...]
>det med at betale fra DK). Men det bliver lidt stramt med de 60 dage, så har
>I nogen erfaring med om de følger op og hvor hurtigt?

Det er godt noget snavs du der har rodet dig ud i.

Deres opkrævningskontor for den slags anliggender ligger nede på
Sicilien, i en lille by der hedder Corleone.

Betaler du ikke prompte, vil du indenfor en overskuelig fremtid få
tilsendt et tilbud du ikke kan afslå.

Alvorligt talt, så har EU-landene indledt et samarbejde for at drive
bøder ind hos trafiksyndere fra andre medlemsstater, og det skriv du
har modtaget, viser at det er begyndt at fungere.

Betal og se glad ud.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Per O.

Dato : 23-04-07 16:30

KLIP

> [...]
> bøder ind hos trafiksyndere fra andre medlemsstater, og det skriv du
> har modtaget, viser at det er begyndt at fungere.

spørgsmålet gik nu også på om de var hurtige til at følge op på om
betalingen sker indenfor de 60 dage de har skrevet i brevet. Jeg ville
foretrække at gå forbi politistationen, når vi nu alligevel var i byen, i
stedet for at lave en masse bøvl med overførsel af penge fra Danmark.

Per O.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 23-04-07 16:36

On Mon, 23 Apr 2007 17:29:55 +0200, "Per O."
> [...]

>foretrække at gå forbi politistationen, når vi nu alligevel var i byen, i
>stedet for at lave en masse bøvl med overførsel af penge fra Danmark.

Jeg har ikke den fjerneste idé om, om sådan en italiensk politistation
overhovedet er gearet til at modtage kontanter.

Med den korruption der hersker dernede, ville jeg være bekymret over
at overlade kontanter i deres varetægt.

Sådan en elektronisk overførsel tager da bare et minuts tid, og så er
den potte ude af verden.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Lucky

Dato : 23-04-07 17:24

> Sådan en elektronisk overførsel tager da bare et minuts tid, og så er
> den potte ude af verden.

Problemet er jo, at dét ikke er gratis, vel. :)

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 23-04-07 17:40

On Mon, 23 Apr 2007 16:24:08 GMT, "Lucky" <Slet@ingen.dk> wrote:

>Problemet er jo, at dét ikke er gratis, vel. :)

>--

Nåhr ja, det havde jeg selvfølgelig ikke tænkt på.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Lucky

Dato : 23-04-07 17:57

> Nåhr ja, det havde jeg selvfølgelig ikke tænkt på.

Total atypisk nordjyde !

Fra : Per O.

Dato : 23-04-07 18:55

KLIP
> [...]
> at overlade kontanter i deres varetægt.
>
> Sådan en elektronisk overførsel tager da bare et minuts tid, og så er

Det fremgår ret tydeligt at man IKKE kan overføre pengene online til dem,
ellers havde der jo ikke været noget problem. Det er noget med anbefalede
breve med overførsler til italeisnek banker .. det gider jeg simpelthen ikke
bruge tid på at finde ud af..
Det havde været nemmere med en mulighed for at overføre pengene via VISA,
men vi er vel en to tre generationer henne, før det kan lade sig gøre.

Ingen har i øvrigt svaret på spørgsmålet.

Per O.

Fra : Per Wolfsdorf

Dato : 24-04-07 08:12

> [...]
> ellers havde der jo ikke været noget problem. Det er noget med anbefalede
> breve med overførsler til italeisnek banker .. det gider jeg simpelthen

Nu har jeg godt nok ikke prøvet at overfører til Italien, men kun til
Tyskland og princippet må være det samme. Det er IKKE noget problem via sin
homebanking at overfører penge til et andet EU land. Og de gange jeg har
købt i Tyskland har jeg brugt, at man deles om udgifterne til overførelse og
det har ikke kostet mig noget. Og jeg vil tror at modtageren har fået sine
penge fuldt ud, da jeg har fået mine varer efterfølgende. Man kan altid
spørge sin bank, hvordan man udfylder det.

Per

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-04-07 22:07

Per O. skrev:
> [...]
> men vi er vel en to tre generationer henne, før det kan lade sig gøre.
> Ingen har i øvrigt svaret på spørgsmålet.

Har du overvejet at kontakte dem og spørge om betalingen kan vente til
du, senere på sommeren, kommer på de kanter igen?

--
MVH Finn
Når nu regeringen går så meget op i at lave ordninger med smileys og

Fra : Per O.

Dato : 28-04-07 00:44

> Har du overvejet at kontakte dem og spørge om betalingen kan vente til du,
> senere på sommeren, kommer på de kanter igen?

Det har jeg faktisk, men der er ikke noget telefonnummer, og jeg kan ikke
gøre mig forståelig på italiens. Min erfaring med politiet i Italien er at
de taler udmærket italiensk og ikke rigtig noget andet.

Per O.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 28-04-07 07:56

Per O. skrev:
> Det har jeg faktisk, men der er ikke noget telefonnummer, og jeg kan ikke
> gøre mig forståelig på italiens. Min erfaring med politiet i Italien er at
> de taler udmærket italiensk og ikke rigtig noget andet.

Skriv til dem - på engelsk.

Fra : Per

Dato : 24-04-07 08:38

Per O. wrote:
> [...]
> gennemskue det med at betale fra DK). Men det bliver lidt stramt med
> de 60 dage, så har I nogen erfaring med om de følger op og hvor

Personligt havde jeg aldrig betalt sådan en P-bøde (afgift) fra et andet
land, slet ikke når det er noget fra sidste år - totalt useriøst
sagshandlingstid. En konkret færdselsforseelse havde jeg muligvis betalt.

Jeg tvivler også stærkt på at de gør noget for at inddrive bøden, hvis du
ikke betaler. Det kan selvfølgelig være et problem, hvis du skal derned
igen.

Hvor meget er den egentlig på ?

Politiet herhjemme gør vist kun noget for at inddrive bøder mv. fra de
skandinaviske lande - evt. ring til bødekontoret i Kbh. de ved alt om dette.

/Per

Fra : claus b. p.

Dato : 25-04-07 22:26

"Per" <mesked@hotmail.com> wrote in message
> Politiet herhjemme gør vist kun noget for at inddrive bøder mv. fra de
> skandinaviske lande - evt. ring til bødekontoret i Kbh. de ved alt om
> dette.

Det er ikke en opgave for det danske politi at indkræve bøder. Dette foregår
via en advokat/incassobureau. I de skandinaviske lande har man allieret sig
med incassofirmaer i de andre lande, så der bliver fulgt op på bøder ol. Mig
bekendt er der ingen andre lande der sætter sager til incasso i Danmark, men
det er jo i første omgang kun en ringe omkostning at sende en opkrævning.
Det kunne jo være at et ærligt menneske betalte. Men der er ingen risiko for
at de kommer efter dig mht. bøden fra Italien. Noget andet er hvad de evt.
kan finde på hvis man kører i samme bil til Italien igen. Med mit ringe
kendskab til det Italienske bureaukrati vil jeg dog gætte på at sagen kun er
arkiveret i det lokale politi hvor forseelsen er begået, så det er med andre
ord praktisk talt uden risiko at undlade at betale.

/Claus

Fra : Per

Dato : 26-04-07 14:05

claus b. p. wrote:
> "Per" <mesked@hotmail.com> wrote in message
>>
> Det er ikke en opgave for det danske politi at indkræve bøder.

Forkert -

hvis du fx. får en bøde i Norge for overtrædelse af Færdselsloven, ja så
bliver sagen efterforsket og sendt til politiet i DK.
Det stedlige politi (normalt nærpolitiet) vil kontakte synderen og inddrive
bøden.

Hvis der nægtes at betale - så bliver man sendt i fængsel.

Fuldstændig som hvis det var en normal udstedt dansk bøde. Dette gælder for
de skandinaviske lande.

Advokat/inkasso er kun hvis det ikke er en strafferetlig overtrædelse -
altså en civil sag !

Hvordan det forholder sig i forhold til Italien og en P-afgift ved jeg ikke.

Mvh. Per

Fra : Mogens

Dato : 26-04-07 16:40

> [...]

> Fuldstændig som hvis det var en normal udstedt dansk bøde. Dette gælder

Jep, kender een, der har prøvet det !
(ikke mig !!)

Fra : Per O.

Dato : 28-04-07 00:45

"Mogens" <jow@jow.dk> skrev i en meddelelse

> Jep, kender een, der har prøvet det !
> (ikke mig !!)

Jeg ved godt at de nordiske lande inddriver den slags hos hinaden, men jeg
har ikke hørt om det i forhold til vore sydlige nabolande.

Per O.

Fra : Mogens

Dato : 28-04-07 05:47

"Per O." <webmaster@tosseparkering.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ved godt at de nordiske lande inddriver den slags hos hinaden, men jeg
> har ikke hørt om det i forhold til vore sydlige nabolande.

Nu er reglerne jo ændrede pr 1. januar, men emnet har været
diskuteret en del på et andet forum, og der siger man, at bøden
leveres til synderen, men følges ikke op...