Er jeg "fejluddannet"?
Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 22-04-07 14:10

Taget ud af færdselsloven:

§ 42.

2)

Stk. 3. På motortrafikveje må hastigheden ikke overstige 90 km i timen.

Dengang jeg fik kørekort, var hastighedsgrænsen da 80 km i timen, men kunne
skiltes op til 90?

Jeg erhvervede i december-marts 2003/2004.

Troels

Fra : Sibber

Dato : 22-04-07 14:28

> [...]
> kunne skiltes op til 90?
>
> Jeg erhvervede i december-marts 2003/2004.

Mig bekendt blev det til 90 km/t på motortrafikvej i midten af 2004.

Fra : Klaus G.

Dato : 22-04-07 15:16

> Mig bekendt blev det til 90 km/t på motortrafikvej i midten af 2004.
Hvorfor skilter man så med 90km/t hvis det er unødvendigt?:)

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : ShutEye

Dato : 22-04-07 15:43

> Mig bekendt blev det til 90 km/t på motortrafikvej i midten af 2004.

Mig bekendt er du så forkert bekendt :)
Den største forskel på landevej og motortrafikvej er at alle veje der støder
til motortrafikvejen har ubetinget vigepligt, og at der ikke er
lyskryds/rundkørsler undervejs.
Farten er stadig max 80 medmindre andet er skiltet.

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 22-04-07 15:45

> Farten er stadig max 80 medmindre andet er skiltet.

Godtnok - jeg spurgte også lige min far der har været kørelærer i 27 år, og
han mener nu også at grænsen stadig er 80 km/t medmindre der er skiltet op
til 90 km/t.

Troels

Fra : ShutEye

Dato : 22-04-07 16:03

> Godtnok - jeg spurgte også lige min far der har været kørelærer i 27 år,
> og han mener nu også at grænsen stadig er 80 km/t medmindre der er skiltet
> op til 90 km/t.

Tja ellers står der sgu da også en masse overflødige "90"-skilte derude :)

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 22-04-07 16:54

> Tja ellers står der sgu da også en masse overflødige "90"-skilte derude :)

Ja, og ikke et eneste 80 :P

Pudsigt nok at det hedder "90-zone ophører" hvis 90 er den generelle
begrænsning ;)

Troels

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 22-04-07 19:40

Troels Plougmann-Olsen wrote:

> Ja, og ikke et eneste 80 :P
>
> Pudsigt nok at det hedder "90-zone ophører" hvis 90 er den generelle
> begrænsning ;)

Hvor har du dit uddrag af færdselsloven fra?

--
Per, Esbjerg

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 22-04-07 20:11

> Hvor har du dit uddrag af færdselsloven fra?

www.dkfritidbil.dk

Troels

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 22-04-07 20:18

"Troels Plougmann-Olsen"
<hvis.du.whiner.over.min.mail.er.du.et.tudefjaes@WHINEHEAD> writes:

> www.dkfritidbil.dk

Ja DEM skal man ikke tro en lyd af....

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 23-04-07 19:42

Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev :

>Ja DEM skal man ikke tro en lyd af....

derfor står der også en fodnote nederst ;)

.... men ja - alt er håbløst gammelt efterhånden ;(

--
Jan_stevns

Fra : Tom

Dato : 23-04-07 19:50

<jan@bygteknik.dk> wrote in message

> derfor står der også en fodnote nederst ;)
>
> ... men ja - alt er håbløst gammelt efterhånden ;(

hehe, det må du jo gøre noget ved Jan

--
Tom

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 23-04-07 20:44

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev :

><jan@bygteknik.dk> wrote in message

>hehe, det må du jo gøre noget ved Jan

At alt efterhånden er håbløst gammelt efterhånden ?

Hmmmm.....grin

jeg er ubehageligt klar over at jeg kom til verden i det herrens år
57, så der er en dag der nærmer sig med stormskridt :)

(web-siderne har jeg umoderligt svært ved at finde tid til)
--
Jan_stevns

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 23-04-07 21:14

> (web-siderne har jeg umoderligt svært ved at finde tid til)

Jeg skal gerne sparke liv i dem igen

Troels

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 23-04-07 03:20

"Troels Plougmann-Olsen"
<hvis.du.whiner.over.min.mail.er.du.et.tudefjaes@WHINEHEAD> wrote in message

> www.dkfritidbil.dk
>
> Troels

Prøv Retsinfo.dk's udgave i stedet, den er fuldt opdateret.
Hele §42:

§ 42. På andre veje end motorveje og motortrafikveje må køretøjers hastighed
ikke overstige følgende grænser:
1) i tættere bebygget område: 50 km i timen,

2) uden for tættere bebygget område: 80 km i timen.

Stk. 2. På motorveje må hastigheden ikke overstige 110 km i timen.

Stk. 3. På motortrafikveje må hastigheden ikke overstige 80 km i timen.

Stk. 4. For en vejstrækning kan der fastsættes en højere hastighedsgrænse
end den generelle hastighedsgrænse, såfremt omstændighederne, herunder
trafikafviklingen, tilsiger det, og afgørende færdselssikkerhedsmæssige
hensyn ikke taler derimod. På motortrafikveje må hastigheden dog ikke
overstige 90 km i timen.

Stk. 5. For en vejstrækning, hvor det ikke vil være forsvarligt eller
ønskeligt at tillade kørsel med hastigheder svarende til den generelle
hastighedsgrænse, kan der fastsættes en lavere grænse. I tættere bebygget
område kan der på tilsvarende måde fastsættes en lavere hastighedsgrænse for
et nærmere afgrænset område.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk - jaja, jeg ser på den...på et tidspunkt...

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-04-07 20:42

Aragorn Elessar skrev:
> [...]
> område kan der på tilsvarende måde fastsættes en lavere hastighedsgrænse for

Den er da også for gammel.

--
MVH Finn
Når nu regeringen går så meget op i at lave ordninger med smileys og

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 22-04-07 19:41

ShutEye wrote:

> Mig bekendt er du så forkert bekendt :)
> Den største forskel på landevej og motortrafikvej er at alle veje der
> støder til motortrafikvejen har ubetinget vigepligt, og at der ikke er
> lyskryds/rundkørsler undervejs.

Til gengæld kan du risikere at møde en jernbaneoverskæring! Det gør man ved
omfartsmotortrafikvejen tæt ved Tønder...

> Farten er stadig max 80 medmindre andet er skiltet.

Det mener jeg nu også helt bestemt.

--
Per, Esbjerg

Fra : Jan Petersen

Dato : 22-04-07 20:52

> Til gengæld kan du risikere at møde en jernbaneoverskæring! Det gør man
> ved omfartsmotortrafikvejen tæt ved Tønder...

Jeg vil nok nærmere sige 'heldig' - der har ikke kørt tog der de sidste 30
år.

Mvh
Jan Petersen - Der sidst har kørt med Tønder-Tinglev dengang man fik en
gratis sommerferiebillet i skolen.

Fra : ShutEye

Dato : 23-04-07 08:16

> Til gengæld kan du risikere at møde en jernbaneoverskæring! Det gør man
> ved omfartsmotortrafikvejen tæt ved Tønder...

Huh?!? Er der så ikke et "ophører"-skilt lidt før?
Det er den måde de gøre det på hvis liiiige skal sniges en rundkørsel eller
lign ind.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 25-04-07 08:24

ShutEye wrote:

> Huh?!? Er der så ikke et "ophører"-skilt lidt før?

Tværtimod - der er et "begynder"-skilt lige før :)

--
Per, Esbjerg

Fra : ShutEye

Dato : 25-04-07 11:20

> Tværtimod - der er et "begynder"-skilt lige før :)

Men en nedlagt jernbanestrækning - godt nok svært at vide uden lokalkendskab
:)

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 25-04-07 16:20

ShutEye wrote:

> Men en nedlagt jernbanestrækning - godt nok svært at vide uden
> lokalkendskab :)

Næste gang vil jeg stoppe og se om der gror ukrudt i sporene :)

--
Per, Esbjerg

Fra : ShutEye

Dato : 25-04-07 16:28

> Næste gang vil jeg stoppe og se om der gror ukrudt i sporene :)

Se det er så vist ikke helt tilladt på en motortrafikvej :)

Fra : Esben Tærsker

Dato : 24-04-07 17:01

ShutEye wrote:

> [...]
> lyskryds/rundkørsler undervejs.
> Farten er stadig max 80 medmindre andet er skiltet.

Ikke nødvendigvis. "Østre Omfartsvej" går som navnet antyder øst omkring
Varde. Det er en motortrafikvej. Fint blåt skilt og det hele. Hele vejen
er som sagt motortrafikvej - også det første stykke fra Ribevej til
_lyskrydset_ ved Roustvej. Dog må man på dette første stykke ikke køre
90 som man må resten af vejen.

/Esben

Fra : ShutEye

Dato : 24-04-07 18:30

> [...]
> er som sagt motortrafikvej - også det første stykke fra Ribevej til
> _lyskrydset_ ved Roustvej. Dog må man på dette første stykke ikke køre

Hmm. Ikke et "motortrafikvej ophører"-skilt inden lyskrydset?
Det har jeg nemlig set flere gange - fulgt af et fint "motortrafikvej
starter"-skilt lige efter krydset.
Men måske derfor man kun må køre 80 på nævnte stræking?

Fra : Esben Taersker

Dato : 25-04-07 20:16

ShutEye wrote:

> [...]
> starter"-skilt lige efter krydset.
> Men måske derfor man kun må køre 80 på nævnte stræking?

Nej...

Fra : ShutEye

Dato : 25-04-07 22:26

> Nej...

Nej hvad?

Fra : Esben Tærsker

Dato : 26-04-07 18:31

ShutEye wrote:

> Nej hvad?

Ok - nej og nej. Til begge spørgsmål i dit eget indlæg.

/Esben

Fra : ShutEye

Dato : 26-04-07 19:39

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 22-04-07 16:37

"Troels Plougmann-Olsen"
> [...]

> kunne skiltes op til 90?
>
> Jeg erhvervede i december-marts 2003/2004.

Min version (http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/A2006/0110029.htm#K5)
siger nu også

§ 42. På andre veje end motorveje og motortrafikveje må køretøjers
hastighed ikke overstige følgende grænser:

1) i tættere bebygget område: 50 km i timen,

2) uden for tættere bebygget område: 80 km i timen.

Stk. 2. På motorveje må hastigheden ikke overstige 130 km i timen.

[...]

motortrafikveje og motorveje må hastigheden dog ikke overstige
henholdsvis 90 km i timen og 130 km i timen.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 22-04-07 16:41

Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk> writes:

> Min version (http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/A2006/0110029.htm#K5)
> siger nu også
> Stk. 3. På motortrafikveje må hastigheden ikke overstige 80 km i
> timen.

..... men http://www.dkfritidbil.dk/love_regler/kapitel5.htm har 90 km.
Tastefjel?

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 23-04-07 03:22

"Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> wrote in message
-klip-
> .... men http://www.dkfritidbil.dk/love_regler/kapitel5.htm har 90 km.
> Tastefjel?
>
> --
> O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
> c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
> (*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45)
35327918
> ~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45)
35327907

Det er vel en manglende opdatering af hjemmesiden.
Brug www.retsinfo.dk hvis I vil have de gældende love i korrekt udgave.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk - njæehhh...

Fra : ShutEye

Dato : 23-04-07 08:18

> Det er vel en manglende opdatering af hjemmesiden.
> Brug www.retsinfo.dk hvis I vil have de gældende love i korrekt udgave.

Manglende opdatering?
Har det da været 90 på motortrafikveje før i tiden?

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 23-04-07 12:19

> Manglende opdatering?
> Har det da været 90 på motortrafikveje før i tiden?

Næh. Jo - der var engang fri hastighed Men det er jo mange år siden.

Troels

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 23-04-07 12:23

"Troels Plougmann-Olsen"

> Næh. Jo - der var engang fri hastighed Men det er jo mange år siden.

Fandtes begrebet motortrafikvej dengang? Det foresvæver mig at det var
noget der dukkede op i 70'erne.

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 23-04-07 12:25

> Fandtes begrebet motortrafikvej dengang? Det foresvæver mig at det var
> noget der dukkede op i 70'erne.

Det skal jeg ikke kunne sige; jeg er for ung til at huske 70'erne

Troels

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 23-04-07 12:33

"Troels Plougmann-Olsen"

> Det skal jeg ikke kunne sige; jeg er for ung til at huske 70'erne

Hvis man kan huske dem så var man ikke ordentligt med....

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 23-04-07 12:50

> Hvis man kan huske dem så var man ikke ordentligt med....

Tjah. Jeg er fra 86

Troels

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 23-04-07 12:31

On Mon, 23 Apr 2007 13:18:51 +0200, "Troels Plougmann-Olsen"

>Næh. Jo - der var engang fri hastighed Men det er jo mange år siden.

>--

Da det fandtes, var der ikke engang tænkt på dig.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 23-04-07 12:50

> Da det fandtes, var der ikke engang tænkt på dig.

Ja og tænk hvordan bilerne var dengang mht sikkerhedsudstyr osv... - og
sammenlign med nutiden, hvor vi er begrænset i hoved og røv... hehe

Troels

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 23-04-07 13:31

"Troels Plougmann-Olsen"

> Ja og tænk hvordan bilerne var dengang mht sikkerhedsudstyr osv... - og
> sammenlign med nutiden, hvor vi er begrænset i hoved og røv... hehe
>
> Troels

Til gengæld var der færre af dem...*længselsfuldt suk*

Venlig hilsen

Aragorn_DK

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk - njaeh...

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 25-04-07 12:52

"Troels Plougmann-Olsen"
<hvis.du.whiner.over.min.mail.er.du.et.tudefjaes@WHINEHEAD> skrev i en
meddelelse news:462c9d60$0$21930$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Ja og tænk hvordan bilerne var dengang mht sikkerhedsudstyr osv... - og
> sammenlign med nutiden, hvor vi er begrænset i hoved og røv... hehe

Det er ikke til at fatte, at nogen af os der var født dengang har overlevet.
Hvordan kan det lade sig gøre at overleve, trods de odds.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i