/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
trailer og totalvægt?
Fra : Sara & Martin


Dato : 17-04-07 15:05

hej

Jeg overvejer at købe mig en trailer. Har kigger på trailere med
nyttelast/totalvægt 600/750 og 350/500. F.eks. i harald nyborg.
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo....=20100&KundeID=
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo....=20100&KundeID=
Hertil har jeg to spørgsmål.

1. Begge trailere er fuldstændig ens i størrelse og pris. Den ene betaler
man bare afgift på. Jeg har forstået det sådan at konstruktion og bæreevne i
princippet er ens. Er det vægtafgiften alene som gør at man har lov til at
læse med 250 kg mere på den ene frem for den anden? (ved godt emnet har
været oppe før men skal lige være helt sikker)

2. Jeg kan se i registreringsattesten for min bil at påhængsvognens største
totalvægt u/bremser må være på max 500 kg. Har jeg så ikke muligheden for at
købe traileren med egenskaberne 600/750?
Har været inde på følgende link http://sikkertrafik.dk/164b3e80 og indtaste
mine data for bil + evt trailer. Her siger den at jeg gerne må køre med en
600/750?(dvs egenvægt 150 kg) Er dog usikker på feltet "Påhængskøretøjets
største totalvægt i kg". Synes ikke helt jeg kan finde værdien i mine
reg.papirer.
Btw...min bil er en Peugeot 206 sw fra 2006 hvis det kan hjælpe.

Håber nogen kan hjælpe mig på vej.



 
 
PMH (17-04-2007)
Kommentar
Fra : PMH


Dato : 17-04-07 15:25


"Sara & Martin" <martinsara@snaps.dk> skrev i en meddelelse
news:4624d420$0$21930$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> 2. Jeg kan se i registreringsattesten for min bil at påhængsvognens
> største totalvægt u/bremser må være på max 500 kg. Har jeg så ikke
> muligheden for at købe traileren med egenskaberne 600/750?
> Har været inde på følgende link http://sikkertrafik.dk/164b3e80 og
> indtaste mine data for bil + evt trailer. Her siger den at jeg gerne må
> køre med en 600/750?(dvs egenvægt 150 kg) Er dog usikker på feltet
> "Påhængskøretøjets største totalvægt i kg". Synes ikke helt jeg kan finde
> værdien i mine reg.papirer.
> Btw...min bil er en Peugeot 206 sw fra 2006 hvis det kan hjælpe.
>
> Håber nogen kan hjælpe mig på vej.
>

Hej

Jeg vil mene at du skal rette dig efter hvad der står på
din reg. attest.

Hvis der står største totalvægt uden bremser er 500 kg.
så vil jeg mene at du ikke må køre med mere.

Jeg har selv en bil som må trække 750 kg. uden bremser,
og jeg betaler 110,- kr. om året i vægtafgift på min trailer
som har en totalvægt på 750 kg.
De 110,- kr. er giver godt ud, man kan hurtigt læsse over
350 kg. på en trailer, som er hvad de fleste 500 kg. trailere
må læsse.


PMH



Fister Løgsovs (17-04-2007)
Kommentar
Fra : Fister Løgsovs


Dato : 17-04-07 15:54

Sara & Martin frembragte:
> hej
>
> Jeg overvejer at købe mig en trailer. Har kigger på trailere med
> nyttelast/totalvægt 600/750 og 350/500. F.eks. i harald nyborg.
> http://www.harald-nyborg.dk/merinfo....=20100&KundeID=
> http://www.harald-nyborg.dk/merinfo....=20100&KundeID=
> Hertil har jeg to spørgsmål.
>
> 1. Begge trailere er fuldstændig ens i størrelse og pris. Den ene betaler man
> bare afgift på. Jeg har forstået det sådan at konstruktion og bæreevne i
> princippet er ens. Er det vægtafgiften alene som gør at man har lov til at
> læse med 250 kg mere på den ene frem for den anden? (ved godt emnet har været
> oppe før men skal lige være helt sikker)
>
> 2. Jeg kan se i registreringsattesten for min bil at påhængsvognens største
> totalvægt u/bremser må være på max 500 kg. Har jeg så ikke muligheden for at
> købe traileren med egenskaberne 600/750?
> Har været inde på følgende link http://sikkertrafik.dk/164b3e80 og indtaste
> mine data for bil + evt trailer. Her siger den at jeg gerne må køre med en
> 600/750?(dvs egenvægt 150 kg) Er dog usikker på feltet "Påhængskøretøjets
> største totalvægt i kg". Synes ikke helt jeg kan finde værdien i mine
> reg.papirer.
> Btw...min bil er en Peugeot 206 sw fra 2006 hvis det kan hjælpe.
>
> Håber nogen kan hjælpe mig på vej.

Hold dig til din reg.attest, det er den som en politimand ville kigge
på, hvis han en dag skulle kigge efter noget.
De 2 trailere er fuldstændig ens, den ene må bare laste noget mindre
i.flg. loven, og koster gratis at have.
Det er nemt at overlæsse, så husk lige at regne lidt på hvad godset
vejer, inden du læsser.
Jeg har selv den fra Harald, med en pressenning, og er rigtig godt
tilfreds.
Når du køber, så hen til Harald, betal og få papirer, på motorkontor og
betale og få plader, tilbage til Harald og få udleveret.
God fornøjelse.
Kai



Sara & Martin (18-04-2007)
Kommentar
Fra : Sara & Martin


Dato : 18-04-07 15:49


"Fister Løgsovs" <Kunta@starmail.invalid.co.za> skrev i en meddelelse
news:mn.8bf67d747c093a92.52736@starmail.invalid.co.za...
> Hold dig til din reg.attest, det er den som en politimand ville kigge på,
> hvis han en dag skulle kigge efter noget.
> De 2 trailere er fuldstændig ens, den ene må bare laste noget mindre
> i.flg. loven, og koster gratis at have.
> Det er nemt at overlæsse, så husk lige at regne lidt på hvad godset vejer,
> inden du læsser.
> Jeg har selv den fra Harald, med en pressenning, og er rigtig godt
> tilfreds.
> Når du køber, så hen til Harald, betal og få papirer, på motorkontor og
> betale og få plader, tilbage til Harald og få udleveret.
> God fornøjelse.
> Kai
>
>

Når man har købt og betalt og få udleveret papirer hos harald n, hvor langt
tid går der så fra man har været på motorkontoret og betale til man får sine
nr.plade til traileren? Man har vel ikke muligheden for at komme tilbaget
til harald n samme dag og bringe traileren med hjem?

Hvad er omkostningerne samlet set for registrering+plade?

/Martin



Fister Løgsovs (18-04-2007)
Kommentar
Fra : Fister Løgsovs


Dato : 18-04-07 15:56

Sara & Martin:
> "Fister Løgsovs" <Kunta@starmail.invalid.co.za> skrev i en meddelelse
> news:mn.8bf67d747c093a92.52736@starmail.invalid.co.za...
>> Hold dig til din reg.attest, det er den som en politimand ville kigge på,
>> hvis han en dag skulle kigge efter noget.
>> De 2 trailere er fuldstændig ens, den ene må bare laste noget mindre i.flg.
>> loven, og koster gratis at have.
>> Det er nemt at overlæsse, så husk lige at regne lidt på hvad godset vejer,
>> inden du læsser.
>> Jeg har selv den fra Harald, med en pressenning, og er rigtig godt
>> tilfreds.
>> Når du køber, så hen til Harald, betal og få papirer, på motorkontor og
>> betale og få plader, tilbage til Harald og få udleveret.
>> God fornøjelse.
>> Kai
>>
>>
>
> Når man har købt og betalt og få udleveret papirer hos harald n, hvor langt
> tid går der så fra man har været på motorkontoret og betale til man får sine
> nr.plade til traileren? Man har vel ikke muligheden for at komme tilbaget til
> harald n samme dag og bringe traileren med hjem?
>
> Hvad er omkostningerne samlet set for registrering+plade?
>
> /Martin

10 minutter, eller hvor lang køen nu er
Jo, det er bare ud og hjem.
Jeg købte i Glostrup, ud til Rødovre og hente plader, tilbage til
Glostrup og hente trailer, og så hjem til Herlev.
Det der tog længest tid, var den tid mongolen brugte på at finde den
trailer der svarede til mine papirer, for der var ikke stillet noget i
nummerorden.
Kai



Sara & Martin (18-04-2007)
Kommentar
Fra : Sara & Martin


Dato : 18-04-07 16:51


"Fister Løgsovs" <Kunta@starmail.invalid.co.za> skrev i en meddelelse
news:mn.93f77d74d9bbb3fd.52736@starmail.invalid.co.za...
>> Når man har købt og betalt og få udleveret papirer hos harald n, hvor
>> langt tid går der så fra man har været på motorkontoret og betale til man
>> får sine nr.plade til traileren? Man har vel ikke muligheden for at komme
>> tilbaget til harald n samme dag og bringe traileren med hjem?
>>
>> Hvad er omkostningerne samlet set for registrering+plade?
>>
>> /Martin
>
> 10 minutter, eller hvor lang køen nu er
> Jo, det er bare ud og hjem.
> Jeg købte i Glostrup, ud til Rødovre og hente plader, tilbage til Glostrup
> og hente trailer, og så hjem til Herlev.
> Det der tog længest tid, var den tid mongolen brugte på at finde den
> trailer der svarede til mine papirer, for der var ikke stillet noget i
> nummerorden.
> Kai
>
>

Allright, tak for det. Så er det bare at komme afsted :)



Klaus D. Mikkelsen (17-04-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 17-04-07 16:20

Sara & Martin skriver:
>
> 1. Begge trailere er fuldstændig ens i størrelse og pris. Den ene betaler
> man bare afgift på. Jeg har forstået det sådan at konstruktion og bæreevne i
> princippet er ens. Er det vægtafgiften alene som gør at man har lov til at
> læse med 250 kg mere på den ene frem for den anden? (ved godt emnet har
> været oppe før men skal lige være helt sikker)

Det er godkendelsen af den enkelte trailer. Den med 750 kg totalvægt
koster så i vægtafgift.

> 2. Jeg kan se i registreringsattesten for min bil at påhængsvognens største
> totalvægt u/bremser må være på max 500 kg. Har jeg så ikke muligheden for at
> købe traileren med egenskaberne 600/750?

Jo, det har du. Men du må alligevel ikke læsse til mere end 500 kg's
totalvægt. Hvorfor så overhovedet betale vægtafgift hvert år, når du
ikke kan udnytte forskellen i vægtklasserne der gør at du skal betale
vægtafgift.

Ergo: Køb den med maksvægt som din bil må køre med (500 kg). Så bliver
der aldrig tvivl om noget.

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Leonard (17-04-2007)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 17-04-07 16:56

On Tue, 17 Apr 2007 16:05:26 +0200, Sara & Martin wrote:

> Har været inde på følgende link http://sikkertrafik.dk/164b3e80 og indtaste
> mine data for bil + evt trailer.

Hvilket er ret ligegyldigt da trailerens tilladte totalvægt er 750 kg og
så er der aldrig krav om B/E-kørekort.

Men som Klaus skriver, så er der ikke megen fidus i at betale vægtafgift
for de 250 kg, som du alligevel ikke må bruge til noget, da din bil
højst må trække 500 kg. Traileren er nøjagtig den samme, så hvis du en
dag køber en bil, der må trække 750 kg, så er det sikkert kun et
spørgsmål om en omregistrering af traileren til den tid.

--
Leonard
http://leonard.dk/

Sara & Martin (17-04-2007)
Kommentar
Fra : Sara & Martin


Dato : 17-04-07 18:38


"Leonard" <piper28a@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1qwk860lcgzwx.ofubnpmi6oiy$.dlg@40tude.net...
> On Tue, 17 Apr 2007 16:05:26 +0200, Sara & Martin wrote:
> Hvilket er ret ligegyldigt da trailerens tilladte totalvægt er 750 kg og
> så er der aldrig krav om B/E-kørekort.
>
> Men som Klaus skriver, så er der ikke megen fidus i at betale vægtafgift
> for de 250 kg, som du alligevel ikke må bruge til noget, da din bil
> højst må trække 500 kg. Traileren er nøjagtig den samme, så hvis du en
> dag køber en bil, der må trække 750 kg, så er det sikkert kun et
> spørgsmål om en omregistrering af traileren til den tid.
>
> --
> Leonard
> http://leonard.dk/

Hej alle

tak for de hurtige og præcise svar. Så er jeg da så meget klogere. Jeg
holder mig til den med totalvægt på 500 kg så. Har for tiden lånt naboens
trailer som er en 600/750 kg og den har jeg futtet på genbrugspladsen med de
sidste par weekender. Hvis jeg bare lader være med at læse den med mere end
350 kg så går det vel også? (Har vist haft den læsset med 500 kg jord de
sidste par ture...ups...kunne godt mærke at traileren skubbede godt på
vognen.

Ja, der skal ikke meget jord til før 350 kg er opbrugt...men det er der jo
ikke så meget at gøre ved.



Fister Løgsovs (17-04-2007)
Kommentar
Fra : Fister Løgsovs


Dato : 17-04-07 18:44

Sara & Martin kom med følgende:
> "Leonard" <piper28a@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:1qwk860lcgzwx.ofubnpmi6oiy$.dlg@40tude.net...
>> On Tue, 17 Apr 2007 16:05:26 +0200, Sara & Martin wrote:
>> Hvilket er ret ligegyldigt da trailerens tilladte totalvægt er 750 kg og
>> så er der aldrig krav om B/E-kørekort.
>>
>> Men som Klaus skriver, så er der ikke megen fidus i at betale vægtafgift
>> for de 250 kg, som du alligevel ikke må bruge til noget, da din bil
>> højst må trække 500 kg. Traileren er nøjagtig den samme, så hvis du en
>> dag køber en bil, der må trække 750 kg, så er det sikkert kun et
>> spørgsmål om en omregistrering af traileren til den tid.
>>
>> -- Leonard
>> http://leonard.dk/
>
> Hej alle
>
> tak for de hurtige og præcise svar. Så er jeg da så meget klogere. Jeg holder
> mig til den med totalvægt på 500 kg så. Har for tiden lånt naboens trailer
> som er en 600/750 kg og den har jeg futtet på genbrugspladsen med de sidste
> par weekender. Hvis jeg bare lader være med at læse den med mere end 350 kg
> så går det vel også? (Har vist haft den læsset med 500 kg jord de sidste par
> ture...ups...kunne godt mærke at traileren skubbede godt på vognen.
>
> Ja, der skal ikke meget jord til før 350 kg er opbrugt...men det er der jo
> ikke så meget at gøre ved.

PS. Husk at læsse så den kun trykker med de der 25-50kg på kuglen.
Jeg har set folk der har al vægt liggende fremme, det må ikke være
sjovt at køre med.
Jeg har selv prøvet at køre med en der næsten løftede baghjulene,
heller ikke særlig smart.
Kai



Sara & Martin (17-04-2007)
Kommentar
Fra : Sara & Martin


Dato : 17-04-07 19:33


"Fister Løgsovs" <Kunta@starmail.invalid.co.za> skrev i en meddelelse
news:mn.8c9f7d747c37d246.52736@starmail.invalid.co.za...
> PS. Husk at læsse så den kun trykker med de der 25-50kg på kuglen.
> Jeg har set folk der har al vægt liggende fremme, det må ikke være sjovt
> at køre med.
> Jeg har selv prøvet at køre med en der næsten løftede baghjulene, heller
> ikke særlig smart.
> Kai
>
>

Det skal jeg prøve. Hvis man fordeler jorden ligeligt på ladet må trykket på
kuglen vel ikke være ret stort.



Fister Løgsovs (17-04-2007)
Kommentar
Fra : Fister Løgsovs


Dato : 17-04-07 19:50

Sara & Martin tastede følgende:
> "Fister Løgsovs" <Kunta@starmail.invalid.co.za> skrev i en meddelelse
> news:mn.8c9f7d747c37d246.52736@starmail.invalid.co.za...
>> PS. Husk at læsse så den kun trykker med de der 25-50kg på kuglen.
>> Jeg har set folk der har al vægt liggende fremme, det må ikke være sjovt at
>> køre med.
>> Jeg har selv prøvet at køre med en der næsten løftede baghjulene, heller
>> ikke særlig smart.
>> Kai
>>
>>
>
> Det skal jeg prøve. Hvis man fordeler jorden ligeligt på ladet må trykket på
> kuglen vel ikke være ret stort.

Ligeligt omkring akselen.
Kai



Leo Jensen (17-04-2007)
Kommentar
Fra : Leo Jensen


Dato : 17-04-07 21:01


"Fister Løgsovs" <Kunta@starmail.invalid.co.za> skrev i en meddelelse
news:mn.8ce17d74bac1977f.52736@starmail.invalid.co.za...
> Sara & Martin tastede følgende:
>> "Fister Løgsovs" <Kunta@starmail.invalid.co.za> skrev i en meddelelse
>> news:mn.8c9f7d747c37d246.52736@starmail.invalid.co.za...
>>> PS. Husk at læsse så den kun trykker med de der 25-50kg på kuglen.
>>> Jeg har set folk der har al vægt liggende fremme, det må ikke være sjovt
>>> at køre med.
>>> Jeg har selv prøvet at køre med en der næsten løftede baghjulene, heller
>>> ikke særlig smart.
>>> Kai
>>>
>>>
>>
>> Det skal jeg prøve. Hvis man fordeler jorden ligeligt på ladet må trykket
>> på kuglen vel ikke være ret stort.
>
> Ligeligt omkring akselen.

Akslen er placeret 40-70 mm bag midten af ladet, så kugletrykket stiger ved
jævnt fordelt last i ladet. TÜV kræver at traileren er konstrueret på den
måde, og de trailere der sælges i Danmark er vist alle også godkendt i
Tyskland. Kugletrykket skal være mindst 4% af aktuel totalvægt indtil det
når op til 50 kg.

Leo Jensen, forhenværende konstruktør v. Brenderup Trailers.



Ukendt (18-04-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-04-07 19:45


> Hvilket er ret ligegyldigt da trailerens tilladte totalvægt er 750 kg og
> så er der aldrig krav om B/E-kørekort.

Jo, hvis bilens egenvægt er under 700 kg.. =)


/SWP



Leonard (18-04-2007)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 18-04-07 20:56

On Wed, 18 Apr 2007 20:45:01 +0200, Søren Wagner wrote:

>> Hvilket er ret ligegyldigt da trailerens tilladte totalvægt er 750 kg og
>> så er der aldrig krav om B/E-kørekort.
>
> Jo, hvis bilens egenvægt er under 700 kg.. =)

Nej.
Bestemmelserne om trailerkørekort vedrører person- og varebiler med en
tilladt totalvægt indtil 3.500 kg, sammen med påhængskøretøjer med en
tilladt totalvægt på mere end 750 kg.

--
Leonard
http://leonard.dk/

Lars Kristensen (17-04-2007)
Kommentar
Fra : Lars Kristensen


Dato : 17-04-07 22:05

Sara & Martin wrote:
> hej
>
> 1. Begge trailere er fuldstændig ens i størrelse og pris. Den ene betaler
> man bare afgift på. Jeg har forstået det sådan at konstruktion og bæreevne i
> princippet er ens. Er det vægtafgiften alene som gør at man har lov til at
> læse med 250 kg mere på den ene frem for den anden? (ved godt emnet har
> været oppe før men skal lige være helt sikker)

Der kan måske være forskel på hvilken aksel der sidder på. Men ikke sikkert

>
> 2. Jeg kan se i registreringsattesten for min bil at påhængsvognens største
> totalvægt u/bremser må være på max 500 kg. Har jeg så ikke muligheden for at
> købe traileren med egenskaberne 600/750?
> Har været inde på følgende link http://sikkertrafik.dk/164b3e80 og indtaste
> mine data for bil + evt trailer. Her siger den at jeg gerne må køre med en
> 600/750?(dvs egenvægt 150 kg) Er dog usikker på feltet "Påhængskøretøjets
> største totalvægt i kg". Synes ikke helt jeg kan finde værdien i mine
> reg.papirer.

Det er den faktiske totalvægt (last+egenvægt) du skal regne med i fht.
din bil. Din bil må sagtens futte afsted med en tom 3,5t trailer, hvis
den også overholder den maksimale længde og bredde i fht. din bil (men
du må ikke hvis du ikke har B/E kort).
Der er således ikke noget til hinder for dig i at køre med en 750kg
trailer så længe den har en faktisk totalvægt på 500kg eller derunder.
Det næste kan så være at overbevise den emsige motorcykelbetjent der har
stoppet dig, om at traileren ikke vejer mere end 500 kg, men så må du jo
have den på vægten en tur.
Jeg ville vælge 750kg traileren da du så har et stykke papir på at den
kan tåle at læsse 600kg. Dermed gør det knap så meget hvis du en dag
kommer til at "overlæsse" med eksempelvis 500 kg jord - traileren bukker
ikke under af det.

Når du vælger trailer, så kig også på laddets størrelse. Hvis man f.eks.
kører jævligt med grenaffald er der ikke meget ved at køre med en lille
trailer med en kvadratmeter lad. Laddet kan næsten ikke blive stort nok
efter min mening. Men husk igen, der er også begrænsning på hvor bredt
og langt din trailer og læsset må være.

- Lars

PMH (17-04-2007)
Kommentar
Fra : PMH


Dato : 17-04-07 23:38


"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse
news:46253685$0$21930$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Jeg ville vælge 750kg traileren da du så har et stykke papir på at den kan
> tåle at læsse 600kg. Dermed gør det knap så meget hvis du en dag kommer
> til at "overlæsse" med eksempelvis 500 kg jord - traileren bukker ikke
> under af det.
>
> - Lars


Den holder vist ikke i byretten...

Det er ikke for trailerens skyld at max totalvægt er 500 kg.
Traileren skal nok holde, da det er nøjagtig samme aksel
som sidder på en 500 kg. og en 750 kg.

Det er bilens vægt og bremser der sætter begrænsningen.
Og du kan være stensikker på, at den emsige mc betjent
hurtigt omregner overlæsset til en procentsats, og en
klækkelig bøde vil blive udskrevet.

Hvis man har prøvet at bremse bilen hårdt ned med en
overlæsset trailer, så er man ikke i tvivl om at der er stor
forskel på hvordan bilen reagerer..
Jeg har fuld forståelse for at disse regler skal overholdes.

I de 20 år jeg kørte som lastbilchauffør med tipsættevogn, hvor
jeg udelukkende kørte med sand, grus osv., har jeg ikke tal på
hvor mange gange jeg i forskellige sandgrave, har set Hr. "Jensen"
komme med sin lille (500 kg.) trailer, og bare fik fyldt traileren
til kanten med sand..
Det er totalt uforsvarligt, og hvis man behjælpeligt prøvede at
fortælle dem, at sand faktisk er tung, og at det lignede
ca. 80-100 procent overlæs, så var kommentaren typisk
"aarg, det går nok, jeg skal ikke så langt"

Det er faktisk ikke ligemeget..
750 kg. på krogen, er vel nogenlunde det samme som at putte
ca. 8-9 voksne mænd på bagsædet+bagagerummet i din bil..
Mon ikke du vil kunne mærke det på din bremseevne..???


PMH



Lars Kristensen (18-04-2007)
Kommentar
Fra : Lars Kristensen


Dato : 18-04-07 09:22

PMH wrote:
> "Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse
> news:46253685$0$21930$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
>> Jeg ville vælge 750kg traileren da du så har et stykke papir på at den kan
>> tåle at læsse 600kg. Dermed gør det knap så meget hvis du en dag kommer
>> til at "overlæsse" med eksempelvis 500 kg jord - traileren bukker ikke
>> under af det.
>>
>> - Lars
>
>
> Den holder vist ikke i byretten...
>
> Det er ikke for trailerens skyld at max totalvægt er 500 kg.
> Traileren skal nok holde, da det er nøjagtig samme aksel
> som sidder på en 500 kg. og en 750 kg.
>
> Det er bilens vægt og bremser der sætter begrænsningen.
> Og du kan være stensikker på, at den emsige mc betjent
> hurtigt omregner overlæsset til en procentsats, og en
> klækkelig bøde vil blive udskrevet.

Korrekt, er vist også det jeg skriver.
Men hvor mange små trailere har du ikke set hvor et hjul er brækket af
eller akslen knækket fordi den har været fyldt med brænde der har vejet
mere end traileren kunne bære?
Jeg vil hellere køre med overlæs i forhold til hvad bilen må end hvad
traileren må. Bilen holder nok til det, men det gør traileren ikke og
det kan få katastrofale konsekvenser.

- Lars

Leonard (18-04-2007)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 18-04-07 10:41

On Wed, 18 Apr 2007 10:22:07 +0200, Lars Kristensen wrote:

> Jeg vil hellere køre med overlæs i forhold til hvad bilen må end hvad
> traileren må. Bilen holder nok til det, men det gør traileren ikke og
> det kan få katastrofale konsekvenser.

Når vi snakker små trailere uden bremser efter små biler, så vil jeg
hellere tabe et hjul på traileren end opleve at traileren trækker bilen
rundt, fordi den er overlæsset.
Men begge dele er farlige, for hvor havner det løse hjul?

Der er jo en grund til at der findes max. vægt på en trailer og en bils
trækkrog. Har man tungere gods end det, må man enten køre flere gange
eller finde en trailer der kan bære læsset. At køre med overlæs er at
spile hasard med eget og andres helbred.

--
Leonard
http://leonard.dk/

PMH (18-04-2007)
Kommentar
Fra : PMH


Dato : 18-04-07 12:00


"Leonard" <piper28a@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:f2xpt8n3np0a.1xfutu1jg8gp9$.dlg@40tude.net...

> Når vi snakker små trailere uden bremser efter små biler, så vil jeg
> hellere tabe et hjul på traileren end opleve at traileren trækker bilen
> rundt, fordi den er overlæsset.
> Men begge dele er farlige, for hvor havner det løse hjul?
>
> Der er jo en grund til at der findes max. vægt på en trailer og en bils
> trækkrog. Har man tungere gods end det, må man enten køre flere gange
> eller finde en trailer der kan bære læsset. At køre med overlæs er at
> spile hasard med eget og andres helbred.
>
> --
> Leonard
> http://leonard.dk/


Det er så sandt som det er sagt/skrevet..
Jeg er fuldstændig enig.

Kører man med overdrevet overlæs på en lille trailer, så
er det ikke bilen der styrer traileren, men traileren der styrer
bilen hvis uheldet er ude.. Og det sker jo..


PMH



Lars Kristensen (18-04-2007)
Kommentar
Fra : Lars Kristensen


Dato : 18-04-07 14:04

Leonard wrote:
> On Wed, 18 Apr 2007 10:22:07 +0200, Lars Kristensen wrote:
>
>> Jeg vil hellere køre med overlæs i forhold til hvad bilen må end hvad
>> traileren må. Bilen holder nok til det, men det gør traileren ikke og
>> det kan få katastrofale konsekvenser.
>
> Når vi snakker små trailere uden bremser efter små biler, så vil jeg
> hellere tabe et hjul på traileren end opleve at traileren trækker bilen
> rundt, fordi den er overlæsset.
> Men begge dele er farlige, for hvor havner det løse hjul?

Og hvor havner bil og/eller trailer hvis det foregår med 130 ud af
motorvejen?

>
> Der er jo en grund til at der findes max. vægt på en trailer og en bils
> trækkrog. Har man tungere gods end det, må man enten køre flere gange
> eller finde en trailer der kan bære læsset. At køre med overlæs er at
> spile hasard med eget og andres helbred.

Jeps, men ikke destomindre er der en del der gør det - nogen bevidst
andre mindre bevidst/uvidenhed.

De klasiske er folk der lige har været ude og hente et læs frisk brænde
eller gruns en søndag formiddag og som enten ikke overvejer hvad sådan
et læs vejer eller som bevidst siger, det går nok ... jeg skal jo ikke
så langt.

- Lars

Søren (18-04-2007)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 18-04-07 05:12

Lars Kristensen skrev:
> Sara & Martin wrote:
>> hej
>>
>> 1. Begge trailere er fuldstændig ens i størrelse og pris. Den ene
>> betaler man bare afgift på. Jeg har forstået det sådan at konstruktion
>> og bæreevne i princippet er ens. Er det vægtafgiften alene som gør at
>> man har lov til at læse med 250 kg mere på den ene frem for den anden?
>> (ved godt emnet har været oppe før men skal lige være helt sikker)
>
> Der kan måske være forskel på hvilken aksel der sidder på. Men ikke sikkert


Det er der ikke. Trailerene er fuldstændigt ens - så der sidder altså de
samme 750 kg aksler på dem begge.

-Søren


>
>>
>> 2. Jeg kan se i registreringsattesten for min bil at påhængsvognens
>> største totalvægt u/bremser må være på max 500 kg. Har jeg så ikke
>> muligheden for at købe traileren med egenskaberne 600/750?
>> Har været inde på følgende link http://sikkertrafik.dk/164b3e80 og
>> indtaste mine data for bil + evt trailer. Her siger den at jeg gerne
>> må køre med en 600/750?(dvs egenvægt 150 kg) Er dog usikker på feltet
>> "Påhængskøretøjets største totalvægt i kg". Synes ikke helt jeg kan
>> finde værdien i mine reg.papirer.
>
> Det er den faktiske totalvægt (last+egenvægt) du skal regne med i fht.
> din bil. Din bil må sagtens futte afsted med en tom 3,5t trailer, hvis
> den også overholder den maksimale længde og bredde i fht. din bil (men
> du må ikke hvis du ikke har B/E kort).
> Der er således ikke noget til hinder for dig i at køre med en 750kg
> trailer så længe den har en faktisk totalvægt på 500kg eller derunder.
> Det næste kan så være at overbevise den emsige motorcykelbetjent der har
> stoppet dig, om at traileren ikke vejer mere end 500 kg, men så må du jo
> have den på vægten en tur.
> Jeg ville vælge 750kg traileren da du så har et stykke papir på at den
> kan tåle at læsse 600kg. Dermed gør det knap så meget hvis du en dag
> kommer til at "overlæsse" med eksempelvis 500 kg jord - traileren bukker
> ikke under af det.
>
> Når du vælger trailer, så kig også på laddets størrelse. Hvis man f.eks.
> kører jævligt med grenaffald er der ikke meget ved at køre med en lille
> trailer med en kvadratmeter lad. Laddet kan næsten ikke blive stort nok
> efter min mening. Men husk igen, der er også begrænsning på hvor bredt
> og langt din trailer og læsset må være.
>
> - Lars

Fister Løgsovs (18-04-2007)
Kommentar
Fra : Fister Løgsovs


Dato : 18-04-07 15:58

Lars Kristensen kom med denne ide:
> Sara & Martin wrote:
>> hej
>>
>> 1. Begge trailere er fuldstændig ens i størrelse og pris. Den ene betaler
>> man bare afgift på. Jeg har forstået det sådan at konstruktion og bæreevne
>> i princippet er ens. Er det vægtafgiften alene som gør at man har lov til
>> at læse med 250 kg mere på den ene frem for den anden? (ved godt emnet har
>> været oppe før men skal lige være helt sikker)
>
> Der kan måske være forskel på hvilken aksel der sidder på. Men ikke sikkert
>
HN's trailere er de samme, og koster det samme (det stod i det katalog
jeg kiggede i da jeg købte).
500kg modellen er bare vejet ned.
Kai



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177511
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408590
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste