Opfølgning på Xenon projekt
Fra : Jacob Rungwald

Dato : 17-04-07 14:33

Hejsa

Så er skidtet monteret, det færdige resultalt samt lidt "ind i mellem"
billeder ses her.

http://www.rungwald.dk/xenon/

Nu venter jeg bare på det bliver mørkt :)

Mvh
Jacob

Fra : Ukendt

Dato : 17-04-07 14:37

"Jacob Rungwald" <jacob@rungwald_remove.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> billeder ses her.
>
> http://www.rungwald.dk/xenon/
>
> Nu venter jeg bare på det bliver mørkt :)

Nice

Glæd dig til mørket falder på

/HB

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-04-07 16:11

> Så er skidtet monteret, det færdige resultalt samt lidt "ind i mellem"
> billeder ses her.
>
> http://www.rungwald.dk/xenon/

Ser nice ud.

Hvad er det for en "lims" du har?

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 17-04-07 16:55

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> wrote in message

> Ser nice ud.
>
> Hvad er det for en "lims" du har?

Øøøh, en hvad ?

Mvh
Jacob

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-04-07 17:26

> Øøøh, en hvad ?

Lims = Bimmer, BMW ... hehe.

Kan være det kun er i Kolding der ord er gangbart

Fra : Tom

Dato : 17-04-07 17:48

> Lims = Bimmer, BMW ... hehe.
>
> Kan være det kun er i Kolding der ord er gangbart

Jep, her er det grønthandler-bil

--
Tom

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 17-04-07 18:51

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> wrote in message

> Lims = Bimmer, BMW ... hehe.

Aaah, det er en 320d med 187HK, og 371NM + alt muligt udstyr :)

Mvh
Jacob

Fra : Finn

Dato : 17-04-07 19:05

Jacob Rungwald wrote:

> Aaah, det er en 320d med 187HK, og 371NM + alt muligt udstyr :)

Har du nogen billeder - please (jeg har ikke selv fået nogen lagt
op endnu af min egen)
Hvad har du af tuning på den?

Mvh
Finn

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 17-04-07 19:41

"Finn" <post@min.dk> wrote in message

> Har du nogen billeder - please (jeg har ikke selv fået nogen lagt op
> endnu af min egen)
> Hvad har du af tuning på den?

Her er nogle billeder

http://www.rungwald.dk/bmw/

Det er en boks fra Landberg.dk der sidder i den.

Mvh
Jacob

Fra : Finn

Dato : 17-04-07 22:24

> Her er nogle billeder

Fin vogn. (hvad en BMW jo for øvrigt næsten altid er

Jeg kunne godt tænke mig at høre dit anlæg en dag. Jeg kan se det er med
Harman-Kardon. Jeg har i min deres Hi-FI-pakke. Den er suverænt bedre
end standard men hvor langt fra Harmon-Kardon ved jeg ikke.
En gang sportssæder aldrig andet

Mvh
Finn

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 18-04-07 08:52

> Fin vogn. (hvad en BMW jo for øvrigt næsten altid er

Ja, jeg kommer nok aldrig fra BMW igen :) Det er den 3 jeg har nu.

> Jeg kunne godt tænke mig at høre dit anlæg en dag. Jeg kan se det er med
> Harman-Kardon. Jeg har i min deres Hi-FI-pakke. Den er suverænt bedre end
> standard men hvor langt fra Harmon-Kardon ved jeg ikke.

Der er ikke så stort et spring fra Hi-Fi til Harman/Kardon, som fra standard
til Hi-Fi. Men hvis du en dag kommer forbi Herning, skal du være velkommen
til en lytteoplevelse :)

Hvad har din af udstyr ?

Min udstyrsliste ser således ud.

6 Gear
Bi-Xenon
Læderrat m multifunktion.
Fartpilot
Forlygtevasker
PDC
Navigation Business
Fuld aut. klima
Aut nedblænd bakspejl
Sportsæder
Sædevarme
Elektrisk/luft justerbare lændestøtter i forsæder
Harman/Kardon soundsystem
6*Cd Changer

> En gang sportssæder aldrig andet

Både og, jeg må indrømme at de til tider er lidt anstrengene at køre lang i,
jeg syntes mit speederben kan komme til at sove lidt, men så er det godt at
der er fartpiloten :)

Mvh
Jacob

Fra : Finn

Dato : 18-04-07 18:21

Jacob Rungwald wrote:
> Der er ikke så stort et spring fra Hi-Fi til Harman/Kardon, som fra standard
> til Hi-Fi. Men hvis du en dag kommer forbi Herning, skal du være velkommen
> til en lytteoplevelse :)

Tak da. Jeg er jævnligt i Herning så ikke spøge med det

> Hvad har din af udstyr ?

Her hovedparten af bestillingsliste som den så ud engang:
Naturbrun Montana læderkabine
Sportsundervogn
Multifunktionssportsrat (der er dog ikke telefon i vognen)
Velourmåtter
Aut. nedblænding af bakspejl
Sportssæder med lændestøtte
Sædevarme
Lyspakke
Xenon (med dertilhørende lygtevasker)
PDC
Regnsensor
Klimaautomatik
Business radio
HIFI højttalersystem
Aerodynamikpakke II
Shadowline
Solafskærmende glas
Antrasit loft
Hvide blink
18" BMW M135 fælge
Generelt er den bestil med komplet sports- og komfortpakke + lidt ekstra.

Og ja det er en tysker (ikke røre). Og ovennævnte liste fik desværre
Skat til at gå lidt amok for de vurderede at prisen herhjemme havde
været ca. 230.000 for ekstraudstyret i 2004 og det måtte jeg så bøde
for...
MEN når det nu er sagt så er jeg sgu glad for den.

Mvh
Finn

Fra : TK

Dato : 18-04-07 18:39

> Og ja det er en tysker (ikke røre). Og ovennævnte liste fik desværre Skat
> til at gå lidt amok for de vurderede at prisen herhjemme havde været ca.
> 230.000 for ekstraudstyret i 2004 og det måtte jeg så bøde for...

Hvilken motor og hvor meget i afgift? Hvornår hentede du den?

Mvh/Thomas - http://bilimport.tkrath.dk
BMW E46 328i

Fra : Finn

Dato : 18-04-07 19:31

TK wrote:
> Hvilken motor og hvor meget i afgift? Hvornår hentede du den?

Der er en 150 hk, 320D
Afgift 224.000,- kr (Jeg er dog ved at gør indsigelse med det - og så må
vi se om jeg kommer galt af sted
Den er hentet i februar.

Mvh
Finn

Fra : TK

Dato : 18-04-07 19:34

> Der er en 150 hk, 320D
> Afgift 224.000,- kr (Jeg er dog ved at gør indsigelse med det - og så må
> vi se om jeg kommer galt af sted
> Den er hentet i februar.

Så du skal i retten med den eller hvordan?

Hvad har du af begrundelse og dokumentation for nedsættelsen? Årgangen har
jo stor betydning ifht. udstyret og afgiften heraf, når bilen ikke er ældre.
Har du sparet ved at hente i Tyskland når den er så ny?

Fra : Finn

Dato : 18-04-07 19:59

TK wrote:
> Så du skal i retten med den eller hvordan?
Nej men der er tale om at den skal til syn ved Skat i Aalborg

> Hvad har du af begrundelse og dokumentation for nedsættelsen? Årgangen har
> jo stor betydning ifht. udstyret og afgiften heraf, når bilen ikke er ældre.
Jeg ved godt det er en vanskelig ting og det er ikke nemt at sammenligne
med så mange for der ikke så mange med så meget udstyr (som jo også var
en af grundene til at jeg ville hente den i Tyskland)
Begrundelsen er at den ville koste en forhandler ca. 10-15.000,- at få i
salgsklar stand (der er en del ridser og småbuler rundt på den - og jeg
mener en del). Derudover har jeg fået en forhandler jeg kender godt til
at vurdere den og han mener jeg måske har givet lige i overkanten (Han
har et BMW værksted og improtere selv en del).
Men som han også siger så er det svært når der er så meget udstyr.

> Har du sparet ved at hente i Tyskland når den er så ny?
Nej det har jeg ikke og det havde jeg egentlig heller ikke kalkuleret
med (men håbet var der jo
Der var enkelte ting jeg gik efter helt konkret og en af dem var farven
(Oxfordgrühn II). Herhjemme er der stort set kun sorte og sølvgrå og
hvis der endelig er en anden farve er den ofte ikke med det jeg ville
have (Bl.a. sportspakken).

Mvh
Finn

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 18-04-07 19:54

> Tak da. Jeg er jævnligt i Herning så ikke spøge med det

Det var ikke en spøg, du kan bare smide en mail. Husk at fjerne det der ikke
hører til :)

> [...]
> 18" BMW M135 fælge
> Generelt er den bestil med komplet sports- og komfortpakke + lidt ekstra.

Fin liste, jeg kan se vores biler er rimeligt ens, pånær din har
sportspakke, den savner jeg ved min. Min har været en rigtig tysk sælgerbil
tror jeg, den har navigationen, så det tyder lidt på han har kørt rundt
omkring, den har dog også hvide blink, velourmåtter, lyspakke, og så har
den 2 ekstra 12v udtag ved bagsædet, lige ovenpå kardanboksen, perfekt til
at smide skærme/dvd/ps2 osv osv i, når den tid kommer :)

> [...]
> 230.000 for ekstraudstyret i 2004 og det måtte jeg så bøde for...
> MEN når det nu er sagt så er jeg sgu glad for den.

Skat gik også amok over min, især navi og Harman/Kardon trak tænder ud. Jeg
købte dog min gennem en forhandler her i DK, men den næste bliver selv
hentet.

Mvh
Jacob

Fra : TK

Dato : 18-04-07 18:22

> Ja, jeg kommer nok aldrig fra BMW igen :) Det er den 3 jeg har nu.

Det er også en fin vogn sådan en Bimmer!

> Der er ikke så stort et spring fra Hi-Fi til Harman/Kardon, som fra
> standard til Hi-Fi. Men hvis du en dag kommer forbi Herning, skal du være
> velkommen til en lytteoplevelse :)

Hvilket anlæg har min egentlig? Jeg har ikke Harman/Kardon "knappen" nede
ved gearstangen, men har det samme navi anlæg som Jacob og har så 8
højtalere fordelt rundt i bilen. Jeg synes at det spiller skide godt! :)

http://i40.photobucket.com/albums/e247/tkrath/BMW%20328I/billede120_sized.jpg
http://i40.photobucket.com/albums/e247/tkrath/BMW%20328I/billede117_sized.jpg

> Hvad har din af udstyr ?
>
> Min udstyrsliste ser således ud.

Du mangler soltag, el-lædersæder og sportssetupet (sæder, rat, undervogn)
IMO :)

http://i40.photobucket.com/albums/e247/tkrath/BMW%20328I/billede121_sized.jpg

Mvh/Thomas
BMW E46 328i

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 18-04-07 20:04

"TK" <tkrath@SLEThotmail.com> wrote in message
> Hvilket anlæg har min egentlig? Jeg har ikke Harman/Kardon "knappen" nede
> ved gearstangen, men har det samme navi anlæg som Jacob og har så 8
> højtalere fordelt rundt i bilen. Jeg synes at det spiller skide godt! :)

Jeg tror din har det der hedder HI-FI Sound System, har du en højtaler i
bagdørene ?

> Du mangler soltag, el-lædersæder og sportssetupet (sæder, rat, undervogn)
> IMO :)

Sportsæder har den, sportsundervogn + nogle ordentlige fælge kommer, nu skal
jeg bare lige have sparet lidt gryn sammen igen ovenpå Xenon udgiften :)
Sportsrat er jeg faktisk ikke vild med, jeg har bedre føling med det std
læderrat, der er somom knapperne sidder mere "ergonomisk" rigtigt til
betjening.

Soltag gider jeg ikke, lædersæder gider jeg ikke :)

Mvh
Jacob

Fra : Finn

Dato : 18-04-07 20:19

Jacob Rungwald wrote:

> [...]
> Sportsrat er jeg faktisk ikke vild med, jeg har bedre føling med det std
> læderrat, der er somom knapperne sidder mere "ergonomisk" rigtigt til
Sportsmultirattet er bare fedt når det er så tykt

> Soltag gider jeg ikke, lædersæder gider jeg ikke :)
Soltag gad jeg egentlig godt men selv om udvalget er faktor 500 i
Tyskland i forhold til herhjemme så må man jo gi' sig nogen steder

Lædersæder er jeg faktisk blevet helt hut på. Min forrige havde også
læder og da jeg skulle købe den lagde sælger også meget i det. Jeg sagde
dog at det ville jeg fame ikke gi penge for og hvis det skulle være
kunne han jo pille dem ud. Han gjorde det ikke og det blev jeg faktisk
rigtig glad for. Dog kunne jeg ikke tænke mig dem i sort - det giver små
hyl om sommeren når man sætter sig i dem

Mvh
Finn

Fra : TK

Dato : 18-04-07 20:53

> Sportsmultirattet er bare fedt når det er så tykt

Jep, og man kan bruge det uden at skulle fjerne fingrene fra rattet ved at
trykke med det nederste af hånden (ved ikke lige hvad den del hedder :).

> rigtig glad for. Dog kunne jeg ikke tænke mig dem i sort - det giver små
> hyl om sommeren når man sætter sig i dem

Ja, man er fri for at bruge varmen i sæderne, når man har sort læder :), men
det ser pænest ud, synes jeg.

Fra : TK

Dato : 18-04-07 20:56

> Jeg tror din har det der hedder HI-FI Sound System, har du en højtaler i
> bagdørene ?

Det kan da egentlig godt være at den kun har 6 højtalere. 2 i fordøren
(øverst og nede i bunden) og to i hattehylden. Jeg tror egentlig ikke at den
har i bagdøren. Jeg har fået fortalt at HK systemet har en ekstra i
fordøren og en i bagdøren.

> jeg bare lige have sparet lidt gryn sammen igen ovenpå Xenon udgiften :)

Ja, det har da godt nok kostet en del!

> Soltag gider jeg ikke, lædersæder gider jeg ikke :)

Hehe, hver mand sin smag :)

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 19-04-07 06:16

> [...]

> (øverst og nede i bunden) og to i hattehylden. Jeg tror egentlig ikke at
> den har i bagdøren. Jeg har fået fortalt at HK systemet har en ekstra i

Både HK og Hi-Fi har 3 højtalere i hver fordør, plus 1 i hver bagdør og 2
stk 6*9 i hattehylde/læsserum

> Ja, det har da godt nok kostet en del!

Nok til at jeg liiige venter med fælge, jeg skal også lige have kørt de her
dæk ned inden jeg skifter, der sidder glimrende sommerdæk på dem endnu,
planen er at tage sommerdækkene af de fælge den har nu, og sætte vinterdæk
på, og så købe et sæt 17/18" her om et par måneder, hvis de her er slidt ned
til den tid :)

Mvh
Jacob

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-04-07 19:28

> Aaah, det er en 320d med 187HK, og 371NM + alt muligt udstyr :)

Hvilken årgang?

Fra : Finn

Dato : 17-04-07 17:42

Tillykke med projektet

Jeg er ikke helt med på hvad du mener med Bi-Xenon. Jeg har selv skiftet
vognen ud med en 320D med Xenon men hvad er det der gør at de kan kaldes
Bi-Xenon - fjernlyset er jo almindelige H7.

Mht. positionslysene så har jeg til min købt et par Philips med mere
hvid lys (K4000 tror jeg de pralede med). Husker ikke hvad de hedder men
det er noget kønnere.

Mvh
Finn

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 17-04-07 18:48

> [...]
> vognen ud med en 320D med Xenon men hvad er det der gør at de kan kaldes
> Bi-Xenon - fjernlyset er jo almindelige H7.

Bi-Xenon betyder at den bruger nærlysdelen som fjernlys også, der sidder en
magnetafskærmning som den flipper ned, og derved hæver lyset i nærlysdelen
så det fungerer som fjernlys. Hvis bilen er født med Bi-Xenon, så vil den
kun bruge Bi delen til fjernlys, og de alm halogen som overhalingsblink,
eftermonteringskittene har et adapterkabel med som gør at når man sætter
fjernlys på, så bruger den både Bi delen, samt det alm halogen nærlys.

> Mht. positionslysene så har jeg til min købt et par Philips med mere hvid
> lys (K4000 tror jeg de pralede med). Husker ikke hvad de hedder men det er
> noget kønnere.

Jeps, jeg skal have fundet mig et sæt :)

Mvh
Jacob

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 17-04-07 18:54

"Jacob Rungwald" <jacob@rungwald_remove.dk> wrote in message

> "Finn" <post@min.dk> wrote in message

Glemte lige, at det er kun fra 09/01(mener jeg) at de begynder at bruge
Bi-Xenon

Mvh
Jacob

Fra : Finn

Dato : 17-04-07 19:03

Jacob Rungwald wrote:

> Glemte lige, at det er kun fra 09/01(mener jeg) at de begynder at bruge
> Bi-Xenon

Kan man se på den om der er Bi-Xenon på nogen måde (eller er der kun det
om de "inderste" også lyser op)
Min er fra 2004 om det har nogen betydning.

Mvh
Finn

Fra : Henrik B.

Dato : 17-04-07 19:13

"Finn" <post@min.dk> skrev i en meddelelse

> Kan man se på den om der er Bi-Xenon på nogen måde (eller er der kun det
> om de "inderste" også lyser op)

Jep, kig på Xenon-lygterne, mens en anden sætter langt lys på.

Blot fordi man er lidt nørd,
kan man jo godt tale dansk.
http://www.tapeconnection.dk

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 17-04-07 19:42

> Kan man se på den om der er Bi-Xenon på nogen måde (eller er der kun det
> om de "inderste" også lyser op)
> Min er fra 2004 om det har nogen betydning.

Du kan høre det når du sætter langt lys på, så siger den sådan en lille
"klonk" lyd fra lygterne.

Mvh
Jacob

Fra : Lars Knudsen

Dato : 17-04-07 18:50

On Tue, 17 Apr 2007 15:32:59 +0200, "Jacob Rungwald"
> [...]

>billeder ses her.
>
>http://www.rungwald.dk/xenon/
>
>Nu venter jeg bare på det bliver mørkt :)

Det ser super godt ud.... Det er ikke mørkt endnu, men det sker
snart...

** Lars

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 17-04-07 22:11

"Jacob Rungwald" <jacob@rungwald_remove.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> billeder ses her.
>
> http://www.rungwald.dk/xenon/
>
> Nu venter jeg bare på det bliver mørkt :)

Ser gennemført ud

Er der kun 2 niveausensorer?
Troede der var 1 ved hvert hjul.

Det er da lige før det kunne lade sig gøre på Mondeo

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 18-04-07 08:35

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> wrote in message
> Ser gennemført ud

Det er det også, jeg vil ikke eftermontere udstyr hvis ikke det er
originalt, samt at det kan komme til at virke som ab fabrik :)

> Er der kun 2 niveausensorer?
> Troede der var 1 ved hvert hjul.

Ja, der er kun 2.

Mvh
Jacob

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 18-04-07 09:19

> [...]
> billeder ses her.
>
> http://www.rungwald.dk/xenon/
>
> Nu venter jeg bare på det bliver mørkt :)

Tør man spørge hvad sådan en omgang orginal fikumdiks koster?
10-12k mit alles?

/Dennis

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 18-04-07 10:02

"Dennis Pedersen" <usenetspam*FJERNDETTE*@daydreamer.dk> wrote in message
> Tør man spørge hvad sådan en omgang orginal fikumdiks koster?
> 10-12k mit alles?

Det var ikke helt skudt ved siden af :) Mest 12

Mvh
Jacob

Fra : Mr J..

Dato : 18-04-07 10:25

> Det var ikke helt skudt ved siden af :) Mest 12

AV !! det kan jeg få lakeret hele min cabrio for ;)

Mvh
Morten

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 18-04-07 12:31

"Mr J.." <Nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse

> AV !! det kan jeg få lakeret hele min cabrio for ;)

Gad vidst hvad det hacde kostet hvis taget havde været med

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Mr J..

Dato : 18-04-07 12:36

> Gad vidst hvad det hacde kostet hvis taget havde været med

Altså kære Uffe, hvor har jeg skrevet, at kalechen ikke ville blive
lakeret?? ))

Mvh
Morten

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 18-04-07 13:38

> Altså kære Uffe, hvor har jeg skrevet, at kalechen ikke ville blive
> lakeret?? ))

Da jeg så at der ikke stod i.... på ryggen af dig, tog jeg det som en
selvfølge ))))

HVIS du skulle finde på at lakere kalechen, så er der nok mange der vil have
oplysninger om følgende:
Hvilken lak?
Hvordan laves forarbejdet?
Hvordan er holdbarheden?
Krakelerer det ikke?

Kan du se pointen?

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Mr J..

Dato : 18-04-07 14:53

> Da jeg så at der ikke stod i.... på ryggen af dig, tog jeg det som en
> selvfølge ))))

hehe :)

> HVIS du skulle finde på at lakere kalechen, så er der nok mange der vil
> [...]

Ja kan se jeg har en udfordring, og hvad hvis der er lidt ujævnheder??
hvilken spartel skal man så bruge? en gummi spartel )

Ej det må sq blive næste år )

Mvh
Morten

Fra : Tom

Dato : 18-04-07 17:55

"Mr J.." <Nomail@nomail.dk> wrote in message

> AV !! det kan jeg få lakeret hele min cabrio for ;)

Jeg kan da male den for 300 Kr hvis det skulle være

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 18-04-07 21:53

> Jeg kan da male den for 300 Kr hvis det skulle være

hehe ja, men så ligner det jo også noget der er lakeret i en grusgrav

Mvh
Morten

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 18-04-07 10:25

> [...]

> billeder ses her.
>
> http://www.rungwald.dk/xenon/
>
> Nu venter jeg bare på det bliver mørkt :)

og vi venter på at høre om det så også blev mørkt.
Eller om der var lys forude

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 18-04-07 10:37

> og vi venter på at høre om det så også blev mørkt.
> Eller om der var lys forude

Det blev næsten mørkt, og for dælen det giver et godt lys, især fjernlyset
der nu både er Bi-Xenon delen, samt det gamle fjernlys, der er dælme blus
på, jeg skal nok huske at blænde ned når jeg møder modkørende )

Nærlyset er også klart bedre, jeg syntes især at man kan se/læse skilte på
længere afstand, det er somom lyskeglen er meget mere skarp i sine kanter,
og har en klart bedre afgrænsning af lyset, jeg vil påstå at man bliver
blændet mindre af korrekt indstillet Xenon, end af alm spredt halogen lys.

Mvh
Jacob

Fra : Lars Knudsen

Dato : 18-04-07 11:53

On Wed, 18 Apr 2007 11:36:52 +0200, "Jacob Rungwald"
<jacob@rungwald-uden_dette.dk> wrote:

> [...]
>blændet mindre af korrekt indstillet Xenon, end af alm spredt halogen lys.

Det er også min oplevelse af det. Både at lyset er skarpt og godt i
kanterne og meget præcist afgrænset.

** Lars

Fra : Brian

Dato : 18-04-07 16:20

Lars Knudsen wrote:

> Det er også min oplevelse af det. Både at lyset er skarpt og godt i
> kanterne og meget præcist afgrænset.

Det er jo så pga. linsen, og forklarer meget fint hvorfor eftermonteret
xenon på nogen biler kan være generende, når der bare er lys ud over det
hele.

/Brian

Fra : Tom

Dato : 18-04-07 18:00

"Brian" <nej@tak.du> wrote in message

> Det er jo så pga. linsen, og forklarer meget fint hvorfor eftermonteret
> xenon på nogen biler kan være generende, når der bare er lys ud over det
> hele.

Nope. Men jeg synes man, bør gå ud og tænde nærlyslygten i aften og stige ud
af bilen og se på selve lygteglasset. Så har man forklaringen på hvorfor en
lygte med ny og gammel "glas" har forskel i afgrænsningen.

Til de som ikke gider gå ud og se efter, så kan jeg her skrive at et
lygteglas der bare er et par år gammelt, er der så mange ridser i at det kan
se ud som om det er pudset med sandpapir.

--
Tom

Fra : Brian

Dato : 18-04-07 18:10

Tom wrote:

> Nope.

Nope til hvad ?

> [...]
> stige ud af bilen og se på selve lygteglasset. Så har man
> forklaringen på hvorfor en lygte med ny og gammel "glas" har forskel

Jeg har helt nye klarglas forlygter på dytten, og det er stadig ikke så
afgrænset som lyset fra tågelygterne er, som er med linser.

> Til de som ikke gider gå ud og se efter, så kan jeg her skrive at et
> lygteglas der bare er et par år gammelt, er der så mange ridser i at
> det kan se ud som om det er pudset med sandpapir.

Og så får man det berygtede "strølys" ?

/Brian

Fra : Tom

Dato : 18-04-07 18:25

> Nope til hvad ?

Det forklarer ikke hvorfor eftermonteret xenon kan blænde.

> Jeg har helt nye klarglas forlygter på dytten, og det er stadig ikke så
> afgrænset som lyset fra tågelygterne er, som er med linser.

men prøv at se på et par lygteglas på en bil med bare et par år på bagen.
Man tror det er løgn så uklart glasset er (når lyset er tændt).

> Og så får man det berygtede "strølys" ?

Det er nok kun BJ der ved alt om hvad strølys er

--
Tom

Fra : Brian

Dato : 18-04-07 18:28

Tom wrote:

> Det forklarer ikke hvorfor eftermonteret xenon kan blænde.

Jeg skrev med vilje ikke blænde, men genere. Ser du en ældre bil med
"gammeldags" lygteglas, står der altså lys ud over det hele.

> men prøv at se på et par lygteglas på en bil med bare et par år på
> bagen. Man tror det er løgn så uklart glasset er (når lyset er tændt).

Jeg skal prøve at holde øje med det ved næste lejlighed.

/Brian

Fra : Lars Knudsen

Dato : 18-04-07 19:39

On Wed, 18 Apr 2007 18:59:50 +0200, "Tom" <christensen@bigfoot.com>
wrote:

> [...]
>lygteglas der bare er et par år gammelt, er der så mange ridser i at det kan
>se ud som om det er pudset med sandpapir.

Det er bestemt også en årsag - det med det ridsede lygteglas.

Men der er nu også en forskel på lyset fra lygten. Jeg faldt over et
par originale forlygter med D1S pærer til nærlyset på ebay til Skodaen
- 140 euro og de var mine. De oprindelige til Halogenpærer har H7
pærer i nærlyset med en klassisk parabol bag og en "tip" ret foran
pæren så den ikke blænder. Lygterne til D1S har derimod en linse. Jeg
vil påstå at spredningen/kanterne (grænsen mellem lys og mørke) af
lyset fra er klart mere "skarpt" defineret med linsen og HID pærer. De
oprindelige lygter var/er også helt uden ridser og så godt som nye.

Og som Jacob også nævner er de i stand til at lyse vejskilte i højre
siden af vejen op meget mere effektivt end parabollygterne. Det er til
dels nok pga det hvide lys men nok også fordi det er lettere at styre
det assymeteriske med en linse så der bliver lyst med fuld power ud
mod højre.

** Lars

Fra : TDN

Dato : 18-04-07 20:15

"Jacob Rungwald" <jacob@rungwald-uden_dette.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> blændet mindre af korrekt indstillet Xenon, end af alm spredt halogen lys.

Prøv lige at læse denne artikel, jeg ved ikke om det er din model, testen er
fra ultimo 1997, men de Xenon der kan købes som ekstra udstyr til en 1997
5'er serie BMW opfylder ikke typegodkendelseskravet.

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/053731A2-0F1A-49C5-B5A0-B34DC5CE493A/0/040047.pdf

Mvh
Thomas