/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Hvordan bruges reperationsstykke (bagskærm~
Fra : Morten


Dato : 13-04-07 13:11

Hej

I forlængelse af min sidste tråd "Hvordan repereres rust" har jeg købt et
reperationsstykke/kantliste til skærmen ved højre bagdæk.

Jeg er dog lidt i tvivl om hvordan det skal laves, da stykket er temmelig
stort.

Er det meningen at man skærer stykket ud så det passer til de steder der er
rust - skærer metallet fra bilen så stykket passer, og så svejser det på?

Eller skal jeg virkelig skære alt væk og bruge hele stykket?

Og til sidst - skal det skæres ud så det passer og flugter hele vejen, eller
kan man lade stykket overlappe det eksisterende, og svejse det "uden på" (så
stykket stikker ca. 1 mm længere ud end den originale plade den er svejset
på) ?

/Morten



 
 
Mr J.. (13-04-2007)
Kommentar
Fra : Mr J..


Dato : 13-04-07 13:42

> Jeg er dog lidt i tvivl om hvordan det skal laves, da stykket er temmelig
> stort.
>
> Er det meningen at man skærer stykket ud så det passer til de steder der
> er
> rust - skærer metallet fra bilen så stykket passer, og så svejser det på?
>
> Eller skal jeg virkelig skære alt væk og bruge hele stykket?

Det kan gøres på mange måder, den rigtige måde er at skære hele kanten af
(husk IKKE at skære inderskærmen af !!) og falsere karossen man en falset
tang, og så tilpasse det nye stykke med hvor man har skåret af karossen, og
så svejse.. og grunde og spartle, og husk for guds skyld at give samlingen
karosserikit på bagsiden.. og kan du ikke komme derop bagfra (jaja den
formulering skal nok give et smil på læben et sted derude i lille dk) så giv
den hulrumsbeskyttelse ind i skærmen fra bag sidebeklædningerne i kabinen
eller bagagerummet..

Du kan godt skære halvt oppe på selve skærmkanten, bare du falsere så du kan
spartle det ud bagefter.. eller man kan spartle hele kanten, så samlingen
ikke kan ses..

Mvh
Morten **der næsten lige har skiftet 2 bagskærmekanter på sit cabrio
projekt**



Niels Kallehauge (13-04-2007)
Kommentar
Fra : Niels Kallehauge


Dato : 13-04-07 19:07

Mr J.. sendte dette med sin computer:
>> Jeg er dog lidt i tvivl om hvordan det skal laves, da stykket er temmelig
>> stort.
>>
>> Er det meningen at man skærer stykket ud så det passer til de steder der er
>> rust - skærer metallet fra bilen så stykket passer, og så svejser det på?
>>
>> Eller skal jeg virkelig skære alt væk og bruge hele stykket?
>
> Det kan gøres på mange måder, den rigtige måde er at skære hele kanten af
> (husk IKKE at skære inderskærmen af !!) og falsere karossen man en falset
> tang, og så tilpasse det nye stykke med hvor man har skåret af karossen, og
> så svejse.. og grunde og spartle, og husk for guds skyld at give samlingen
> karosserikit på bagsiden.. og kan du ikke komme derop bagfra (jaja den
> formulering skal nok give et smil på læben et sted derude i lille dk) så giv
> den hulrumsbeskyttelse ind i skærmen fra bag sidebeklædningerne i kabinen
> eller bagagerummet..
>
> Du kan godt skære halvt oppe på selve skærmkanten, bare du falsere så du kan
> spartle det ud bagefter.. eller man kan spartle hele kanten, så samlingen
> ikke kan ses..
>
> Mvh
> Morten **der næsten lige har skiftet 2 bagskærmekanter på sit cabrio
> projekt**

Det er altså noget nemmere at false reparationsstykket.
Det kan være svært at komme til med tangen på karossen
Mvh
Niels



Ukendt (13-04-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-04-07 19:22

> Det er altså noget nemmere at false reparationsstykket.
> Det kan være svært at komme til med tangen på karossen

Ja true, kommer jo lige an på om der er plads eller ej, men du har ret

Mvh
morten



Dak (13-04-2007)
Kommentar
Fra : Dak


Dato : 13-04-07 20:25


> Det er altså noget nemmere at false reparationsstykket.
> Det kan være svært at komme til med tangen på karossen

nu skal jeg også i gang med noget lignende til sommer men kigger på priserne
på en falsetang. De ligge da ikke lige til en lærlingsløn. :-/ andre
værktøjer man kan bruge istedet?


Dak
Ford Sierra 2.0i Azur DOHC EFI '90 4.dørs + 1 bagageklap



Ukendt (13-04-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-04-07 21:54

> nu skal jeg også i gang med noget lignende til sommer men kigger på
> priserne på en falsetang. De ligge da ikke lige til en lærlingsløn. :-/
> andre værktøjer man kan bruge istedet?

Ja bestemt, enten en metal klods eller træklods på bagsiden, og så en plade
hammer, og så bare stille og roligt fremad, det vigtigste er jo at en af
kanterne er bøjet ned.

Bare så sbejsningen kommer på højde, eller helst lidt under plade fladen..

Mvh
Morten



Sidse (14-04-2007)
Kommentar
Fra : Sidse


Dato : 14-04-07 21:03


"Niels Kallehauge" <Fuck@all_spam.dk> skrev i en meddelelse
news:mn.6cb77d742a455ce5.66904@allspam.dk...
> Mr J.. sendte dette med sin computer:
>>> Jeg er dog lidt i tvivl om hvordan det skal laves, da stykket er
>>> temmelig
>>> stort.

> Det er altså noget nemmere at false reparationsstykket.
> Det kan være svært at komme til med tangen på karossen
> Mvh
> Niels
>
>
Yep, det er nemmere, men 2 år efter har du en fin rusten skærmkant igen og
kan starte forfra.
Grunden til at man falser karrossen er at kondens som løber på indersiden af
skærmen ellers vil samle sigmellem skærmen og den nye skarringsdel.


Henrik
www.ha-ts.dk



Niels Kallehauge (14-04-2007)
Kommentar
Fra : Niels Kallehauge


Dato : 14-04-07 21:19

Sidse har bragt dette til os:
> "Niels Kallehauge" <Fuck@all_spam.dk> skrev i en meddelelse
> news:mn.6cb77d742a455ce5.66904@allspam.dk...
>> Mr J.. sendte dette med sin computer:
>>>> Jeg er dog lidt i tvivl om hvordan det skal laves, da stykket er temmelig
>>>> stort.
>
>> Det er altså noget nemmere at false reparationsstykket.
>> Det kan være svært at komme til med tangen på karossen
>> Mvh
>> Niels
>>
>>
> Yep, det er nemmere, men 2 år efter har du en fin rusten skærmkant igen og
> kan starte forfra.
> Grunden til at man falser karrossen er at kondens som løber på indersiden af
> skærmen ellers vil samle sigmellem skærmen og den nye skarringsdel.
>
>
> Henrik
> www.ha-ts.dk

Nej det kan nu være ligemeget.
Både karosserikit og rustbeskyttelse ER opfundet.
Sædvanligvis ruster det igennem på et par år, fordi der spartles
direkte på den blanke plade.
Hvis man ikke har spartlet med glasfiber, bør man grunde pladen inden
man lægger eks. Plastic Padding på.
Mvh
Niels



Sp@msen (17-04-2007)
Kommentar
Fra : Sp@msen


Dato : 17-04-07 21:33


"Niels Kallehauge"
>
> Nej det kan nu være ligemeget.
> Både karosserikit og rustbeskyttelse ER opfundet.
> Sædvanligvis ruster det igennem på et par år, fordi der spartles direkte
> på den blanke plade.

altså du bør ikke bruge polyester spartel på andet end "blank plade" :)

men fugt og salt fra fingerne når man mærker efter hvor der skal spartles
gør et godt forarbejde til rust,
(ikke så mange der lige tænker over den! :))

> Hvis man ikke har spartlet med glasfiber, bør man grunde pladen inden man
> lægger eks. Plastic Padding på.
hmmm.... eneste "rigtige" måde er at tinne samlingen/falsen, og ja rigtigt
bruge glasfiber masse (husk at begynde at slibe inden det hærder 100% op, så
er det væsentlig nemmere)

> Mvh
> Niels
mvh.
Flemming


Niels Kallehauge (14-04-2007)
Kommentar
Fra : Niels Kallehauge


Dato : 14-04-07 21:43

Sidse formulerede lørdag:
> "Niels Kallehauge" <Fuck@all_spam.dk> skrev i en meddelelse
> news:mn.6cb77d742a455ce5.66904@allspam.dk...
>> Mr J.. sendte dette med sin computer:
>>>> Jeg er dog lidt i tvivl om hvordan det skal laves, da stykket er temmelig
>>>> stort.
>
>> Det er altså noget nemmere at false reparationsstykket.
>> Det kan være svært at komme til med tangen på karossen
>> Mvh
>> Niels
>>
>>
> Yep, det er nemmere, men 2 år efter har du en fin rusten skærmkant igen og
> kan starte forfra.
> Grunden til at man falser karrossen er at kondens som løber på indersiden af
> skærmen ellers vil samle sigmellem skærmen og den nye skarringsdel.
>
>
> Henrik
> www.ha-ts.dk

Ellers er der jo den mulighed at lægge pladen kant i kant, og
fuldsvejse den.
Det kræver dog en hel del tilpasning, og en hel del kunnen.
Sidst jeg gjorde det, var det en der havde trykket hjørnet af en
læsserampe gennem bagskærmen på en Jaguar Mk2.
Det tog et par dage, men så var det heller ikke nødvendigt at spartle
svejsningen, der skulle kun filler til slibesporene efter flapskiven.

Det er ikke noget jeg gider på en hverdagsbil, der er det
punktsvejsning, glasfiberspartel, plastspartel og maling.
Bagsiden får en sealer eller, hvis der ikke er plads, en ordentlig gang
rustbeskyttelse.
Som regel kommer folk tilbage, og får lavet andre ting til næste syn,
og næste igen.
Jeg HAR skiftet skærmkanter 2 gange på samme bil, men den havde kørt i
10 år siden første gang
Niels



John Sahl (14-04-2007)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 14-04-07 07:42

Morten wrote:
> Er det meningen at man skærer stykket ud så det passer til de steder
> der er rust - skærer metallet fra bilen så stykket passer, og så
> svejser det på?

Det lydr lidt som om du er lidt ude at svømme hvor du ikke helt kan bunde


Læs lige denne PDF (10Mb) inden du gør ret meget mere:
http://autohenter.dk/pdf/The_Haynes_Welding_Manual.pdf

--
John Sahl



Sidse (14-04-2007)
Kommentar
Fra : Sidse


Dato : 14-04-07 21:05


"John Sahl" <spamcatcher1@fotofaelden.dk> skrev i en meddelelse
news:462077b8$0$21926$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Morten wrote:
>> Er det meningen at man skærer stykket ud så det passer til de steder
>> der er rust - skærer metallet fra bilen så stykket passer, og så
>> svejser det på?
>
> Det lydr lidt som om du er lidt ude at svømme hvor du ikke helt kan bunde
>
>
> Læs lige denne PDF (10Mb) inden du gør ret meget mere:
> http://autohenter.dk/pdf/The_Haynes_Welding_Manual.pdf
>
> --
> John Sahl

Eller prøv at få en plads på det tyndplade kursus der skrives om på
www.veteran.dk
Har været på det 2 gange og kan kraftigt anbefale det.

Henrik
www.ha-ts.dk



alexbo (21-04-2007)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 21-04-07 11:07


"Morten" skrev i

> Og til sidst - skal det skæres ud så det passer og flugter hele vejen,
> eller
> kan man lade stykket overlappe det eksisterende, og svejse det "uden på"
> (så
> stykket stikker ca. 1 mm længere ud end den originale plade den er svejset
> på) ?

Bruge hele stykket i "længden".
Skær det dårlige ud så højt op som nødvendigt i en bue følgende kanten, skær
det nye i en bue 1 cm. længere,
så kan du stikke den nye ind under den gamle skærm så den ligger udenpå den
nye, får du en overlapning nedad, det er langt nemmere at få pænt.

Den gamle skærm holder bilens facon den nye ligger bagved, svejsningerne
fylder kanten og en smule spartel tager det sidste.

Hvis du lægger den nye udenpå får du en kant der er "udenpå" bilen i stedet
for indeunder.

Men jeg har set ganske pæne resultater af bare smække den nye skærmkant uden
på den rustne skærm, popnitte den på, spartle ud og male.

Skal bilen kun køre et par år kan det sagtens bruges.

mvh
Alex Christensen




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408877
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste