Nogle Citroen C-3 ejere derude?
Fra : Peter eller Line

Dato : 13-04-07 01:04

Hej alle

Går med meget alvorlige tanker om at anskaffe mig ovenstående.
Nu vil jeg imidlertidig gerne høre om folks erfaringer med bilen, og primært
om de efter købet ville ønske at der var nogle ting som de vidste før købte?

Venligst
Peter

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 13-04-07 02:37

Peter eller Line wrote:
> [...]
> Nu vil jeg imidlertidig gerne høre om folks erfaringer med bilen, og
> primært om de efter købet ville ønske at der var nogle ting som de

Joda, jeg har da sådan en fransk potte

Erfaringer?
Jo den er meget velkørende i sin klasse. Har gode bremser med
bremseassistent.
Desværre har Citroen ødelagt designet gennem de løbende årlige opdateringer.
Den første årgang er den mest helstøbte designmæssigt med modusboard, ekstra
12V stik og meget smukke gearstang arrangement.
I dag har de spoleret baglygter, instrumentering, gearstang, dørhåndtag og
kølergitter.

Driftserfaringer er i mine øjne mindre gode.
Der er absolut intet i vejen med motor og transmission og øvrig mekanik i
bilen (C3 HDI 1,4)
Men min potte er sq et mandagseksemplar.
Og Citroen har ikke just den bedste service.
1. Da vi fik bilen 7. januar 2005 gik lukning af bagklappen trægt. Det blev
bortjusteret.
2. Dørstøj ved højre fordør. Det tog dem et år, førend det blev løst efter
5-6 forsøg.
3. Kabineblæseren blev skiftet, fordi den begyndte at støje i niveau 1.
4. Hele afviserarrangementet med stilke blev skiftet, da afviser blinket
ikke kunne finde ud af at slå fra hver anden gang, uanset hvor skarpt et
sving man tog.
5. plastikdel klaprede ude i motorrummet. blev forsøgt rettet adskillige
gange. Til sidst fjernede vi delen, fordi, den ikke havde nogen praktisk
funktion - nu ligger den i bagagerummet
6. klonkelyde fra ryglænene på bagsæderne ved kørsel på ujævn underlag.
Låsetøjet slog imod bøjlen. - blev strammet, hvilket hjalp.
7. plastlisterne i taget er sammenlagt blevet skiftet 4 gange, fordi de slap
i enderne og begyndte at stritte.
8. Tågebaglygte repareret. Den virkede ikke - Det skyldes for dårlig samling
ved montage af anhængertræk ved indregistreringen.
9. Svage rustbobler i samling på bagdør forneden. Repareret på garantien
10. Brændstofslange slidt utæt efter 80 kilokm og 2 år og 3 mdr.

Sjovt nok, så havde vi en anden C3 HDI før den her i 5 mdr. Den var uden
fejl, men fruen havde et rendevous med et træ en tidlig frostklar morgen, så
den købte forsikringen. Den var i øvrigt 2004 modellen, med den langt
smukkere oprindelige gearstang og ekstra 12v stik.
Den havde dog den fejl, at en plastikplade, der dækkede hele motoren gerne
ville klapre i tomgang.
(Den plade har de skrottet i 2005 versionen

Om jeg skal ha en ny Citroen igen? Naaaahh, jeg tvivler godt nok meget. Kun
2 års garanti og et mandagseksemplar! Godt nok er den forførende fransk, men
efter at være blevet forført, vågner man bare op med ondt i røven efter at
være blevet røvpulet

Jeg tror sq jeg vil satse på en kedelig koreaner næste gang eller en
tørvetrillende Toyota.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : TDN

Dato : 13-04-07 05:36

"Peter eller Line" <peterline@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Nu vil jeg imidlertidig gerne høre om folks erfaringer med bilen, og
> primært om de efter købet ville ønske at der var nogle ting som de vidste

Køb brugtrevyen 2006 der står bla.:

Advarsel "Pas på"

Overskrift "Upålidelig charmør"

Mest almindelige fejl:
Nummerpladelys defekt
For stor sporvidde
Positionslys defekt
Slidte bærekugler
Tynde bremseskiver
Løse plastdele
Slidte sæder
Lysende kontrollamper
Defekt sædevarme
Defekt venstre forlygte

Samt:
Ringe elektronik
Fejl i motorstyring
Fejl i fjernbetjent centrallås
Forfjedre der knækker under kørsel
rustbeskyttelse under middel

Osv.....

Jeg har ingen personlige erfaringer, ovenstående er refereret fra en
brugttest.

Mvh
Thomas

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 13-04-07 06:50

> [...]
> Nu vil jeg imidlertidig gerne høre om folks erfaringer med bilen, og
> primært om de efter købet ville ønske at der var nogle ting som de vidste

Har selv haft en 1,4 HDI Elegance SensoDrive fra 04/04. Den kørte 115.000 km
på lidt over 2 år, og var et glimrende bekendtskab. De fejl TDN lister, kan
jeg slet ikke genkende. Jo, forlygterne går skiftevis med ca. 20.000 km
mellem, men om det er en defekt ved jeg ikke. Sæderne bar overhovedet ikke
præg af slid på trods af 55.000 km årligt, så det kan jeg heller ikke
genkende. Forfjedrene har de fixet - samme løsning som på Berlingo med en
"strømpe" over fjedren.
Det er muligvis ikke verdens mest fejlfrie bil - men den kører til gengæld
fantastisk. Husk at den faktisk blev kåret til årets bil 2003 (eller 2002).
Kabinestøjen er utroligt lav (for dens klasse), og selv deres 1,4 benzin
trækker fint. Og din kone vil elske den elektriske servo - rattet kan drejes
med spidsen af en lillefinger, når der skal parkeres.

Og de fejl den lider af er ikke "alvorlige". Det er primært elektiske og
andre små fejl. Nogle folk bliver vanvittige af sådan noget. Jeg gør ikke -
hellere det end en defekt gearkasse eller motor.

/Kasper Hansen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-04-07 11:34

> Og de fejl den lider af er ikke "alvorlige". Det er primært elektiske og
> andre små fejl. Nogle folk bliver vanvittige af sådan noget. Jeg gør
> ikke - hellere det end en defekt gearkasse eller motor.

En defekt motor er da til, at forholde sig til.. det andet er da lige til,
at få lange løg af...

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 14-04-07 01:20

> En defekt motor er da til, at forholde sig til.. det andet er da lige til,
> at få lange løg af...

Det er jo en smagssag. Personligt kan småting ikke få mit pis i kog,
overhovedet. Derimod ville det genere mig voldsomt hvis min motor stod af,
og jeg skulle til at bøvle med forhandleren om hvor vidt det var under
garanti eller ej.

/Kasper Hansen

Fra : Fl. Baumann

Dato : 13-04-07 08:33

"Peter eller Line" skrev i meddelelsen:
> Går med meget alvorlige tanker om at anskaffe mig ovenstående.
> Nu vil jeg imidlertidig gerne høre om folks erfaringer med
> bilen, og primært om de efter købet ville ønske at der var
> nogle ting som de vidste før købte?

Gå ind på www.citronik.dk og find gruppen for C3 ejere.
Der vil du kunne få hjælp af ejere og mekanikere.

--

Fl. Baumann