Hvordan repereres rust?
Fra : Morten

Dato : 11-04-07 19:38

Hej

Jeg skal have lavet noget rust på en bagskærm ved hjulet, på en Renault.

Jeg er lidt i tvivl om hvordan man egentlig bør gøre.

Min egen ide er at fjerne så meget af rusten som muligt med en vinkelsliber,
svejse noget metal (evt. nogle metalstænger) på så der er noget fundamænt,
og så spartle med glasfiber/plastik-padding uden på det nye metal, for at
lave formen rigtig i forhold til det eksisterende.

Hvordan gøres det bedst?

Fra : Niels Bengaard

Dato : 11-04-07 21:07

> [...]
> noget fundamænt, og så spartle med glasfiber/plastik-padding uden på det
> nye metal, for at lave formen rigtig i forhold til det eksisterende.

Det bedste er at skære det rustne af og svejse et reparationsstykke ind,
spartle, male osv.
Stærkt rustent metal ruster meget hurtigt igen, så det bør man skifte.

Mvh Niels

Fra : Tom

Dato : 12-04-07 18:05

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@850r.dk> skrev i meddelelsen

> Det bedste er at skære det rustne af og svejse et reparationsstykke ind,
> spartle, male osv.
> Stærkt rustent metal ruster meget hurtigt igen, så det bør man skifte.

Men reparationstykker ruster også skulle jeg hilse og sige...jeg behøver
bare se på min mondeo med en ny 3 år gammel skærmkant som har en lille
boble. Det hele er lavet af prof. med rød grunder og autolakerer der har
været igang bagefter.

--
Tom

Fra : Niels Bengaard

Dato : 12-04-07 19:14

> [...]
> bare se på min mondeo med en ny 3 år gammel skærmkant som har en lille
> boble. Det hele er lavet af prof. med rød grunder og autolakerer der har

Hvor ruster det, i samlingen eller på rep. stykket?

Mvh Niels

Fra : Tom

Dato : 12-04-07 19:28

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@850r.dk> wrote in message

> Hvor ruster det, i samlingen eller på rep. stykket?

Det er ikke til at se da jeg ikke ved hvor det nye og det gamle
ender.....jeg har som sagt intet lavet af det selv

--
Tom

Fra : JBH

Dato : 13-04-07 18:57

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> "Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@850r.dk> wrote in message

> Det er ikke til at se da jeg ikke ved hvor det nye og det gamle
> ender.....jeg har som sagt intet lavet af det selv

Spartel på blank metal og manglende forsegling af overlapningen ?

mvh
JBH

Fra : JBH

Dato : 11-04-07 22:12

"Morten" <FJERN_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> noget fundamænt, og så spartle med glasfiber/plastik-padding uden på det
> nye metal, for at lave formen rigtig i forhold til det eksisterende.

Hvis det er et større stykke metal som er rustet bort, så køb et
reparationsstykke som passer til bilmodellen, det har facon'en og du skal
kun spartle minimalt. Du må IKKE spartle direkte på blank metal, det skal
forsegles med maling inden, da rusten ellers pibler frem efter kort tid.

mvh
JBH.

Fra : Søren

Dato : 12-04-07 07:20

[snip]

> Du må IKKE spartle direkte på blank metal, det skal
> forsegles med maling inden, da rusten ellers pibler frem efter kort tid.

æhh .. er det ikke noget sludder?

Jeg har altid brugt at spartle direkte på metallet - og det har aldrig
givet probs. Når først alt rust er sandblæst væk, og enmet er afrenset
med f.eks cellulosefortynder - så er det sørme da bare på med noget
spartel, for så er det lukket til.

Fra : Niels Bengaard

Dato : 12-04-07 16:39

> [...]
> f.eks cellulosefortynder - så er det sørme da bare på med noget spartel,

Lige præcis, man spartler på det rene metal.

Mvh Niels

Fra : JBH

Dato : 13-04-07 18:52

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@850r.dk> skrev i en meddelelse

> Lige præcis, man spartler på det rene metal.

Ja, hvis man skal sælge bilen

Hvis det laves fagmessigt korrekt, f.eks. punktsvejses og fuld loddes så
samlingen/overlapningen er 100% tæt så ikke fugt trænger ud, indefra
imellem metallet og spartelmassen er det ok, men men for hobbyfolk som ikke
kan det, vil rusten pible frem i løbet af et års tid, hvis man spartler
direkte oven på blank metal. Hvis man inden man spartler, lige "forsegler
med en god maling/lak holder det. (min erfaring som fhv. Opel ejer)

mvh
JBH

Fra : Niels Bengaard

Dato : 13-04-07 21:33

> [...]
> spartler direkte oven på blank metal. Hvis man inden man spartler, lige
> "forsegler med en god maling/lak holder det. (min erfaring som fhv. Opel

Det er sgi ikke sådan det foregår når en prof repper biler, har altid set
pladesmeden spartle på blank metal og så til lakering bagefter.

Mvh Niels

Fra : JBH

Dato : 14-04-07 09:11

> Det er sgi ikke sådan det foregår når en prof repper biler, har altid set
> pladesmeden spartle på blank metal og så til lakering bagefter.

Spartler man direkte ind i en ikke forseglet samling/overlapning ?

mvh
JBH

Fra : Niels Bengaard

Dato : 14-04-07 21:43

> Spartler man direkte ind i en ikke forseglet samling/overlapning ?

Hvor skal den forsegles? Forfra forsegles den jo med spartelmasse, bagfra
kan man da ikke forsegle alligevel, der må man sprøjte rustbeskyttelse ind.

Mvh Niel

Fra : Jan Mikkelsen

Dato : 12-04-07 08:40

Morten wrote:
> [...]
> og så spartle med glasfiber/plastik-padding uden på det nye metal, for at
> lave formen rigtig i forhold til det eksisterende.

Hej Morten

Renault + rust i bagskærm -> Clio?

Nå .. Clio eller ej, her har du i hvert fald en udemærket beskrivelse af
hvordan det kan gøres:

http://www.clio-forum.com/faq/index.php?action=artikel&cat=4&id=13&artlang=de

/Jan