L/100 eller km/l FABIA
Fra : Fl. Baumann

Dato : 11-04-07 15:26

En kollega har en Fabia (nyere) og han mener ikke at han kan
vælge om displayet viser literforbrug pr. 100 km. eller.
kilometer på literen.

Jeg postulerer hårdnakket at det må den #¤´^¤ øse da magte!

Am I wrong?

--

Fl. Baumann

Fra : Henning

Dato : 11-04-07 16:41

On Wed, 11 Apr 2007 16:25:52 +0200, "Fl. Baumann"
<zillyink@fjerndettehotmail.com> wrote:

>En kollega har en Fabia (nyere) og han mener ikke at han kan
>vælge om displayet viser literforbrug pr. 100 km. eller.
>kilometer på literen.
>
>Jeg postulerer hårdnakket at det må den #¤´^¤ øse da magte!

Qua Danmark efterhånden er det eneste land hvor vi stadig bruger
km/liter er det nok tvivlsom, den feature er ofret på computeren.

Fra : KimH

Dato : 11-04-07 16:49

"Fl. Baumann" <zillyink@fjerndettehotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> displayet viser literforbrug pr. 100 km. eller. kilometer på literen.
>
> Jeg postulerer hårdnakket at det må den #¤´^¤ øse da magte!

Det kan een med en vagcom kabel ordne , måske kan Skoda også , hvis de kan
finde ud af det .
Mvh. Kim

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 11-04-07 17:24

Fl. Baumann wrote:

> En kollega har en Fabia (nyere) og han mener ikke at han kan
> vælge om displayet viser literforbrug pr. 100 km. eller.
> kilometer på literen.
>
> Jeg postulerer hårdnakket at det må den #¤´^¤ øse da magte!

Golf V kan - men det kræver et indgreb i elektronikken. Den skal vist sættes
til japansk mode ..

--
Per, Esbjerg

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-04-07 17:27

"Fl. Baumann" skriver:

> [...]
> kilometer på literen.
>
> Jeg postulerer hårdnakket at det må den #¤´^¤ øse da magte!

Delvist.

For man kan ikke selv vælge det, den skal sættes om til det gennem ODB
interfacet.

Vælger man japan som landeopsætning kommer km/l og den begynder at
snakke engelsk til een...

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Kent

Dato : 11-04-07 19:55

"Fl. Baumann" <zillyink@fjerndettehotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> displayet viser literforbrug pr. 100 km. eller. kilometer på literen.
>
> Jeg postulerer hårdnakket at det må den #¤´^¤ øse da magte!

Jeg mener, man kan få det ændret ved at kontakte Skoda.

Men helt ærligt, er det egentligt nødvendigt? . 5 liter/100 km. kan
enhver fladfisk vel regne ud er 20 km på literen, og så er det let at
sjusse sig til resten. Det gør jeg selv.

Kent
Skoda Fabia Combi 1,9 TDI årg. 2006.

Fra : Tom

Dato : 11-04-07 20:12

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> enhver fladfisk vel regne ud er 20 km på literen, og så er det let at
> sjusse sig til resten. Det gør jeg selv.

Man venner sig til tallene efter et par år. Jeg regner nu med at bilen går
økonomisk når den ligger på 6-7L/100Km og når den går på motorvej ligger den
omkring 10-18L/100 Km, så det koster ca. dobbelt så meget at køre på
motorvej som hovedvej

--
Tom

Fra : Brian

Dato : 11-04-07 20:41

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> økonomisk når den ligger på 6-7L/100Km og når den går på motorvej ligger
> den omkring 10-18L/100 Km, så det koster ca. dobbelt så meget at køre på

Av av, hvilken bil er det? De 18L/100km er vel på den tyske autobahn (eller
ved hastigheder der kun er tilladte der)

Fra : Tom

Dato : 12-04-07 17:46

"Brian" <Suzuki@cool.dk> skrev i meddelelsen
> "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Av av, hvilken bil er det? De 18L/100km er vel på den tyske autobahn
> (eller ved hastigheder der kun er tilladte der)

Mondeo 1.8, men ved de 180 eller måske 150 i KRAFTIG modvind, så løber det
lige igennem, det er ganske uhyggelig at kigge på tripcomputeren når man er
på motorvej.

--
Tom

Fra : Thostrup

Dato : 12-04-07 18:26

> [...]
> lige igennem, det er ganske uhyggelig at kigge på tripcomputeren når man

Damn Tom!

Så langt op kommer min tvagsfodret V8 ikke engang, 180 km/t gøres omrkring
10-11L/100Km - endda med familien og vinterferie oppakning.

Kun under hissig accelration ender den omkring 75-85L/100Km - men det sker
så også kun max 30 sekunder måske, og så falder den til ro.

Det er ærgeligt med små motore der bliver presset, at de så skal smide alle
hæmninger og vise at de i hvert tilfælde kan bruge mere brændstof ved høje
hastigheder :)

Mvh Thostrup

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 12-04-07 19:25

"Thostrup" <no@way.com> skrev i en meddelelse

> Damn Tom!
>
> Så langt op kommer min tvagsfodret V8 ikke engang, 180 km/t gøres omrkring
> 10-11L/100Km - endda med familien og vinterferie oppakning.

Så er der jo ikke tale om tvangsfodring, kun 'håndfodring'

> Kun under hissig accelration ender den omkring 75-85L/100Km - men det sker
> så også kun max 30 sekunder måske, og så falder den til ro.

Now you're talking!

> Det er ærgeligt med små motore der bliver presset, at de så skal smide
> alle hæmninger og vise at de i hvert tilfælde kan bruge mere brændstof ved
> høje hastigheder :)

Så er det jo bare med at lade være med at presse motoren

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i (dette er ikke en citron der skal presses

Fra : Tom

Dato : 12-04-07 19:34

"Thostrup" <no@way.com> wrote in message

> Damn Tom!
>
> Så langt op kommer min tvagsfodret V8 ikke engang, 180 km/t gøres omrkring
> 10-11L/100Km - endda med familien og vinterferie oppakning.

hmm holder det nu også?
180 og så kun 10-11L/100 Km?
Jeg ville have tippet en V8 til dette forbrug ved 100 Km/t....hvis det da er
en benziner

> Kun under hissig accelration ender den omkring 75-85L/100Km - men det sker
> så også kun max 30 sekunder måske, og så falder den til ro.

Hvis jeg virkelig bunder speederen i 1. gear, så siger forbrugt omkring
30L/100 Km og det er så det maksimale jeg kan nå.

> Det er ærgeligt med små motore der bliver presset, at de så skal smide
> alle hæmninger og vise at de i hvert tilfælde kan bruge mere brændstof ved
> høje hastigheder :)

jow. Fruens yaris 1.0 har et forbrug på 8Km/L ved 140 Km/t.....den kan
nemlig vise Km/L

--
Tom

Fra : Thostrup

Dato : 12-04-07 20:28

> hmm holder det nu også?
> 180 og så kun 10-11L/100 Km?
> Jeg ville have tippet en V8 til dette forbrug ved 100 Km/t....hvis det da
> er en benziner

Det er en benziner, en 4.2'er med kompressor.
Gennemsnitsforbruget på sidste europa tur var på 10,1L/100Km for turen frem
og tilbage til norditalien, hele vejen gennem tyskland, var med fartpilot,
instillet på 160Km/t, undtagen de sidste 200Km der forgik med 210km/t da det
så passede med vi kunne rulle ind på færgen. Selvfølgeligt var der
nedbremsniger og stykker med hastighedsbegrænsning der ikke tillod dette.

Men mener den går lige omkring 2.800rpm ved 180km/t og omkring 2.000rpm ved
130 Km/t.
Men det har ikke den store indflydelse om jeg kører 100 km/t eller 150
km/t - det er mere accelrationerne tror jeg.

> Hvis jeg virkelig bunder speederen i 1. gear, så siger forbrugt omkring
> 30L/100 Km og det er så det maksimale jeg kan nå.

Jeg når desværre ikke at registrere det i 1. gear, men omkring 3.,4. og 5.
gear før man slipper igen, og især i 3. og 4. gear kan den et trick med at
vise deromkring 75-85L/100Km

Mvh Thostrup

Fra : Kent

Dato : 12-04-07 20:36

> [...]
> gear før man slipper igen, og især i 3. og 4. gear kan den et trick med at

Benzindækslet må være lavet af et solidt materiale, så det ikke suges ind

Fra : Thostrup

Dato : 12-04-07 20:39

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> wrote in message

> Benzindækslet må være lavet af et solidt materiale, så det ikke suges ind

Jeg gik ud fra det var derfor der er denne "snor" i dækslet som så sidder
fast i karrosen, så man kan fiske det ud igen hvis det måtte ske ;)

Mvh Thostrup

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 12-04-07 20:43

> "Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> wrote in message

> Jeg gik ud fra det var derfor der er denne "snor" i dækslet som så sidder
> fast i karrosen, så man kan fiske det ud igen hvis det måtte ske ;)

Nå sådan, dét er forklaringen på hvordan det er lavet på Mondeo.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Anders Majland

Dato : 13-04-07 10:23

> Av av, hvilken bil er det? De 18L/100km er vel på den tyske autobahn
> (eller ved hastigheder der kun er tilladte der)

Fabia'en kunne også nemt vise over 30L/100 - F.eks når den skal trække en
trailer affald op ad Gammel Aalborgvej fra Bjerregrav. Og det både i andet
og 3.gear

Fra : Anders Majland

Dato : 11-04-07 20:25

> Men helt ærligt, er det egentligt nødvendigt? . 5 liter/100 km. kan
> enhver fladfisk vel regne ud er 20 km på literen, og så er det let at
> sjusse sig til resten. Det gør jeg selv.

Tjae - jeg nåede aldrig helt at vende mig til det ... jeg regnede hele tiden
om til km/l. Det er måske også sundt med lidt gymnastik til de små grå, men
det var da en af de første ting jeg fandt ud af ændre i C5'en. Fabia'en
havde lige rundet 68000km da vi solgte den i sidste uge.

Ikke at fabia'en fejlede noget - den var bare begyndt at stramme lidt
omkring skuldrene og da vi igen skal til at køre med barnevogn var lidt mere
plads bagerst jo også være rart - altså sådan at barnevognen bare kan løftes
ind uden at kassen skal af. Ja et luksusproblem Men vi regnede egenligt
med at vi bare skulle have en octavia, men dens bagagerum er ikke særligt
regulært og dermed ikke meget bedre end fabia'ens. Så kiggede vi mpv'er, men
både mazda 5 og corolla verso er for smalle til at barnevognen bare kunne
kastes ind. Avensis, mondeo, mazda 6 og passat er derimod store nok. Men vi
følte at vi fik mest for pengene i en c5 med lille motor......

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk
2007 Citroen C5 Weekend 1.6 HDi Elegance ~1200km

Fra : Fl. Baumann

Dato : 11-04-07 20:58

"Anders Majland" skrev i meddelelsen news:461d3623$0$2107:
> Tjae - jeg nåede aldrig helt at vende mig til det ... jeg
> regnede hele tiden om til km/l. Det er måske også sundt med
> lidt gymnastik til de små grå, men det var da en af de første
> ting jeg fandt ud af ændre i C5'en.

Yep, C5´eren kan vise km/l.
In your face VAG!

....og Anders, jeg kan ikke se dig i medlemslisten på citronik.dk,
så hvis du ikke kender den, så er der masser af hjælpsomme
mennesker der, der kan og vil hjælpe med din Citroën.

--

Fl. Baumann
C5 fase II. 1.6 Hdi.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-04-07 21:14

"Fl. Baumann" skriver:

> Yep, C5´eren kan vise km/l.
> In your face VAG!

Øøøh, det kan en VAG bil også......

Min Golf gør da og min kollegas Touran kan man selv skifte det på, da
den har multifunktionsrat.

Fra : Fl. Baumann

Dato : 11-04-07 22:52

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i meddelelsen:

> Øøøh, det kan en VAG bil også......
> Min Golf gør da og min kollegas Touran kan man selv skifte det
> på, da
> den har multifunktionsrat.

Hæh, fordomme er en god ting!
Jeg antog at hvis en Skoda ikke kunne, så kunne resten af
familien heller ikke... du ved, komponentfællesskab.

--

Fl. Baumann

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-04-07 05:06

"Fl. Baumann" skriver:

> Hæh, fordomme er en god ting!

Jep

> Jeg antog at hvis en Skoda ikke kunne, så kunne resten af
> familien heller ikke... du ved, komponentfællesskab.

De kan på lige vis.

Fra : Kasper Christensen

Dato : 12-04-07 11:24

> Jep

Ja, hvis de har maxidot display. (Hvertfald Octavia)

Mvh

Kasper

Fra : Elmer Fjort

Dato : 12-04-07 12:13

"Kasper Christensen" <news@fjernkasperc.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, hvis de har maxidot display. (Hvertfald Octavia)

Vores Octavia har ikke maxidot display, og kan da godt vise det hele i
det display der er i bilen.

Elmer

Fra : Kasper Christensen

Dato : 12-04-07 14:32

> Vores Octavia har ikke maxidot display, og kan da godt vise det hele i
> det display der er i bilen.

Km/l og ikke L/100km?

Mvh Kasper

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-04-07 14:29

Kasper Christensen skriver:

> Km/l og ikke L/100km?

Ganske sikkert, da min golf ikke har MFA og kan vise km/l

Fra : Anders Majland

Dato : 13-04-07 10:21

> Øøøh, det kan en VAG bil også......
>
> Min Golf gør da og min kollegas Touran kan man selv skifte det på, da
> den har multifunktionsrat.

De skal jo finde på noget at spare væk i en Skoda, så Volkswagen ejere føler
de får noget for merprisen

/A

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 13-04-07 20:56

Fl. Baumann wrote:

> ...og Anders, jeg kan ikke se dig i medlemslisten på citronik.dk,

Det lyder lige som en lidelse ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Fl. Baumann

Dato : 13-04-07 21:02

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i
meddelelsen

> Det lyder lige som en lidelse ;)

Per, engang blev jeg overtalt til at tage med til en koncert med
nogle gamle halvfede mænd, der sikkert engang i de tidlige
halvfjerdsere havde set godt ud og lavet et enkelt hit, og det
foregik i Esbjerg!

Vinden kom fra havneområdet og stanken af rådden fisk var
overvældende! - - - Det var en lidelse - - - At være Citroën ejer
er en passion!

--

Fl. Baumann

Fra : Anders Majland

Dato : 13-04-07 21:27

> Vinden kom fra havneområdet og stanken af rådden fisk var
> overvældende! - - - Det var en lidelse - - - At være Citroën ejer er en
> passion!

Det er da vist bare farven der har en anden lyd - Men der er ikke langt fra
passion til fanatisme - og det gælder vel i alle lejre - PSA som VAG ....
Men i d.f.m skal der da også være plads til lidt røg ....

Jeg er teknisk interesseret men endnu ikke "passioneret" i nogen billejr.
Mine første biler var japanske og dem var jeg godt tilfreds med. Den næste
var så en VAG og den har jeg heller ikke noget at udsætte på. Nu er det så
en PSA

Mhs passion - Jeg har brugt flere timer igår og idag på at flå knoerne til
blods ved at lave service på en lille aprilia som jeg har haft siden 1998.
Der er simpelthen ikke plads til hverken normal store hænder eller værktøj
.....Alt fornuft siger at jeg burde sælge "knallerten", men jeg har lidt
sværere ved at skille mig af med 2hjulere end med biler ... Men måske er
det fordi motorcyklerne ikke repræsentere så stor en værdi at rigtigt gør
nogen forskel om de står i skuret eller ej ....

/Anders - PS Jeg er også fra Esbjerg

Fra : Jonas R.

Dato : 12-04-07 22:09

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> wrote in message

> "Fl. Baumann" <zillyink@fjerndettehotmail.com> skrev i en meddelelse

Det kommer vist an på modellen, I min altea kan man godt ændre det selve
inde i FIS.
Men på andre VAG biler skal det ændres med VAGCOM som andre har nævnt.

/Jonas R.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-04-07 22:30

"Jonas R." skriver:

Fra : SKR

Dato : 11-04-07 21:04

> [...]
> displayet viser literforbrug pr. 100 km. eller. kilometer på literen.
>
> Jeg postulerer hårdnakket at det må den #¤´^¤ øse da magte!

Er ret sikker på at det bare er et spørgsmål om at få det kodet om.
Jeg har lige gjort det på min egen touran, no problem, og det er nu mere
behageligt end l/100 km
Søren

Fra : df sd

Dato : 12-04-07 08:37

> [...]
> displayet viser literforbrug pr. 100 km. eller. kilometer på literen.
>
> Jeg postulerer hårdnakket at det må den #¤´^¤ øse da magte!

Har lige solgt en Fabia fra 2002, den kunne fint vise liter pr. 100 km.

Fra : Brian

Dato : 12-04-07 09:53

"df sd" <sdasd@sdasd.nu> skrev i en meddelelse
> Har lige solgt en Fabia fra 2002, den kunne fint vise liter pr. 100 km.

Det er der vidst heller ingen der er i tvivl om...

Fra : Kent

Dato : 12-04-07 14:35