Vinterdæk om sommeren?
Fra : MRN

Dato : 08-04-07 18:56

Hejsa gruppe!

Hvor meget slider det på de nye vinterdæk at køre på dem en enkelt
sommer? Og er det farligt i trafikken?
Det kniber nemlig lidt med kontanterne, så nye sommerdæk står ikke
øverst på indkøbssedlen...

Mvh
MRN

--
"I don't know half of you half as well as I should like, and I like
less than half of you half as well as you deserve!"

Bilbo Baggins

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 08-04-07 18:58

"MRN" <haha@hvadtrorduselv.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Og er det farligt i trafikken?
> Det kniber nemlig lidt med kontanterne, så nye sommerdæk står ikke øverst

Hmm, en tur ned til den lokale hugger kan godt skaffe dig 4 sommerdæk,
stortset nye og i fornuftig stand (dvs. ikke rådnet op e.l.), for 600 kr
inkl moms - og hvis han er flink inkl montering.

Et sæt vinterdæk, hvis man kører bare en smule frisk, kan let forsvinde på
en sommersæson.

Troels

Fra : Klaus G.

Dato : 08-04-07 21:12

> Et sæt vinterdæk, hvis man kører bare en smule frisk, kan let forsvinde på
> en sommersæson.
I gamle dage måske, gjorde de bestemt ikke på min Pug405 Mi16, der blev kørt
godt 15.000km, og den havde 160hk, så der var nok at lege med :)

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 08-04-07 21:46

> I gamle dage måske, gjorde de bestemt ikke på min Pug405 Mi16, der blev
> kørt godt 15.000km, og den havde 160hk, så der var nok at lege med :)

Det er lidt pudsigt, sådan en har jeg også - den åd et sæt vinterdæk på 2
måneder.. Den er blevet brugt på bane et par gange, vinterdæk giver rigtig
godt greb, men 'at a cost'. hehe..

Troels

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 08-04-07 21:46

> I gamle dage måske, gjorde de bestemt ikke på min Pug405 Mi16, der blev
> kørt godt 15.000km, og den havde 160hk, så der var nok at lege med :)

Dette link er nok "sjovere":

http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=86621&ipc=272208

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 08-04-07 19:01

MRN skrev:

> Hejsa gruppe!
>
> Hvor meget slider det på de nye vinterdæk at køre på dem en enkelt
> sommer?

En overgang kørte jeg flere år i træk på M&S dæk.

> Og er det farligt i trafikken?

Nopes.

> Det kniber nemlig lidt med kontanterne, så nye sommerdæk står ikke
> øverst på indkøbssedlen...

Kør trygt videre!
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 08-04-07 19:08

Hej

MRN wrote:
> Hvor meget slider det på de nye vinterdæk at køre på dem en enkelt
> sommer? Og er det farligt i trafikken?
> Det kniber nemlig lidt med kontanterne, så nye sommerdæk står ikke
> øverst på indkøbssedlen...

Det slider en lille smule mere, men det er ikke farligt. Jeg har tænkt
mig at slide mine helt ned ved at pendle 160km hver dag indtil næste
vintersæson.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : alexbo

Dato : 08-04-07 20:25

"MRN" skrev

> Hvor meget slider det på de nye vinterdæk at køre på dem en enkelt sommer?
> Og er det farligt i trafikken?

Hvis det ganske almindelige vinterdæk, er de ganske udmærkede om sommeren.
Du kan kalde dem helårsdæk, det gør dækfabrikken.

Er det nogle storklodsede "rigtige" snedæk så er de ikke så velegnede, men
her i landet kan man køre på næsten hvad som helst hele året.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-04-07 11:45

MRN wrote:
> Hejsa gruppe!
>
> Hvor meget slider det på de nye vinterdæk at køre på dem en enkelt
> sommer? Og er det farligt i trafikken?

Er en forlængelse af din bremselængde på 16 meter fra 100 km/t farlig?

http://www.dcu.dk/indhold/visnyhed.asp?newsguid=26526

--
Per, Esbjerg

Fra : Niels Pein

Dato : 09-04-07 15:29

"Per Henneberg Kristensen" skrev ...

> Er en forlængelse af din bremselængde på 16 meter fra 100 km/t farlig?
>
> http://www.dcu.dk/indhold/visnyhed.asp?newsguid=26526

Et klip fra artiklen:
"Ved en lufttemperatur på 35 grader kan bremselængden med vinterdæk være op
til 16 meter længere ved 100 km/h."

Min erfaring er at vinterdæk har et ret godt greb i almindeligt dansk
sommervejr.
Men det har så heller ikke været ved en lufttemperatur på 35 grader, og det
var nok også nogle andre vinterdæk.
De ovenævnte 16 meter er vel "worst case scenario".
--
Mvh. Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 09-04-07 16:15

Niels Pein wrote:
> [...]
> var nok også nogle andre vinterdæk.
> De ovenævnte 16 meter er vel "worst case scenario".

Tjaa... min erfaring er så lidt modsat, har endnu ikke kørt i sommervejr
på mine vinterdæk, men hold fast hvor står de ringe fast når det er lidt
varmt i vejret (10+ grader) i forhold til mine gamle sommerdæk. Hvis
solen virkelig har bagt hele dagen på relativ ny asfalt, så slår ABS'en
hvis jeg laver en mellemhård opbremsning. Hvis det istedet er lige
omkring 5-8 grader og skyet (evt. med lidt regn) så står de ganske fint
fast og der skal trædes væsentlig hårdere før ABS'en slår til. Jeg tør
slet ikke forestille mig en 20+ graders sommerdag på motorvej hvor der
skal trædes igennem på pedalen :-|

Så bilen får et sæt sprit nye sommerdæk på ligeså snart min lokale
'dækpusher' har fået dem hjem og monteret på mine fælge. (Bridgestone
ER300).

Thomas