Spørgsmål om Båndbrede
Fra : Brian Jensen

Dato : 03-07-01 15:22

Hejsa

Jeg har siddet og læst gennem nyhedsgrupper og hjemmesider for at se om jeg
kunne finde nogle gode råd, men nej så let var det ikke.

Problemet jeg har er at vi kører et lille (6 PC'er) netværk og som alle
andre deler vi også en ADSL.

Problemet som alle andre garanteret også oplever er at en bruger "misbruger"
den fælles båndbrede.

I den henseende skal nævnes at brugeren er sent udviklet, altså hjælper det
ikke at forklarer brugeren noget. Jeg har prøvet at både forklarer og hjælpe
(undervise) ham med downloadbegrænsende programmer osv.
Jeg har enda prøvet at "straffe" ved at fjerne Kablet til næste dag, men så
snart han igen er på sætter han et program til at hente 100 *.mp3 filer.

Jeg har fundet ud af at løsningen kan være en linux server med to kort.
Linux kunne være sjovt at prøve kræfter med men jeg er ikke sikker på at min
EDB viden strækker langt nok.

Jeg har også hørt at en managed switch kan løse problemet. Men prisen er
ikke acceptabel til vores lille netværk.

Findes der ikke en hub el. elektronisk dims der kan sættes på TP cablet som
max tillander evt. 20 Kb til den ledning, evt kan man tvinge et netkort ned
på meget lav hastighed?

Jeg er ved at få grå hår i hovedet af problemet. Vi har enda taget ham med
på netværket til nedsat pris da han er førtids pensionist og vi ville give
ham muligheden for at være med i sammenholdet.

Jeg ville meget nødigt ud i at skulle hive ham af nettet bare fordi han er
handicappet, derfor leder jeg med lys og lygte efter en brugbar løsning.

Håber at der er nogle der kan, vil og har lyst til at give mig et spark i
den rigtige retning.

Med håb om hjælp ønskes i alle en dejlig solskinsdag.

Med venlig hilsen

Brian

Fra : peet_dk

Dato : 03-07-01 15:46

http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=inetshape
måske kan linket hjælpe dig liiiidt..

--
peet_dk was here....
ICQ#71309759 www.icq.com

Fra : Brian Jensen

Dato : 03-07-01 19:52

Tak for linket peet_dk

Havde allerede været der men det kan da være at noget mere læsning åbner
dører.

Men under alle omstændigheder tak for at du ville hjælp.

Brian

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 03-07-01 16:21

"Brian Jensen" <bj@topseafood.dk> skrev i en meddelelse

> Problemet som alle andre garanteret også oplever er at en bruger
"misbruger"
> den fælles båndbrede.

Der findes ikke nogen billige løsninger svjv. En server med linux kan gøre
det- men ellers har jeg ingen ideer. Prøv dog på www.net-faq.dk at søge
efter ordet båndbredde. Måske kan det hjælpe dig.
Arne H. Wilstrup

Fra : Brian Jensen

Dato : 03-07-01 19:56

Hej Arne

Mange tak for at du ville hjælpe.

Det ser nok ud til at jeg må til at sætte en linux op. Men nå ja man kunne
jo egentligt lige så godt få den platform lært at kende. Den er så vidt jeg
kan høre kommet for at blive (vis ikke overtage)

Brian

Fra : Mads Bahrt

Dato : 05-07-01 11:46

"Brian Jensen" <bj@(remove)it.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
jeg
> kan høre kommet for at blive (vis ikke overtage)

Hej Brian
Du kan muligvis få hjælp til dette ved at møde op ved din lokale LUG's
(Linux User Group) installparty. Det er typisk en aften hvor folk møder op
med deres PC og hvor der er en del mere erfarne linuxbrugere til stede til
at rådigive/hjælpe med installation.

MVH
Mads Bahrt

Fra : Søren Gellert

Dato : 05-07-01 12:47

> "Brian Jensen" <bj@(remove)it.dk> skrev i en meddelelse

> jeg

Hvis det er et spm. om at lære noget unix-agtigt helt fra bunden af, var det
måske værd at lægge den (ikke ringe) indsats i at lære OpenBSD plus ALTQ at
kende istedet. Indlæringskurven er høj, men det er den jo også hos Linux.
Jeg bruger selv OBSD med stor succes, og det styresystem har endvidere et ry
for at være gennemarbejdet, sikkert og stabilt

http://www.openbsd.org
http://www.csl.sony.co.jp/person/kjc/software.html

MVH Søren Gellert

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 05-07-01 14:32

"Søren Gellert" wrote:

> [...]
> Jeg bruger selv OBSD med stor succes, og det styresystem har endvidere et ry
> for at være gennemarbejdet, sikkert og stabilt

Ikke et ond ord om OpenBSD, man antallet af brugere/experter herhjemme
er forsvindende i forhold til Linux brugere/experter. Så hvidt jeg ved
er der en del flere der Bruger FreeBSD, men det er stadig ikke ret
mange. Inden for Linux er der gerne sådan at hvis folk spørger hvilken
distribution du skal prøve, så er standart svaret: " Den som dine venner
bruger". Det hjælper selvfælgelig ikke hvis man ikke kender nogen der
bruger Linux, men holdningen det ligger bag, der tæller. Det er lidt
tyndt blot at reklamere, for det man selv er glad for, et system. Jeg
har sat Windows op til min gamle mor selv om jeg ikke kan fordrage det,
hun bor i Jylland og jeg ikke ser hende så tit.

I øvrigt kunne jeg godt finde på at anbefale folk at køre BSD, hvis de
f.eks
vil sætte en pornoserver, eller en mailserver op med 100.000 hit om
dagen. BSD skalerer bedre end Linux, så hvidt jeg ved.

Poul-Erik

Fra : Søren Gellert

Dato : 05-07-01 18:03

Inden for Linux er der gerne sådan at hvis folk spørger hvilken
> distribution du skal prøve, så er standart svaret: " Den som dine venner
> bruger".

God pointe.

> Det er lidt
> tyndt blot at reklamere, for det man selv er glad for, et system.

Det er da en ærlig sag

> Jeg
> har sat Windows op til min gamle mor selv om jeg ikke kan fordrage det,
> hun bor i Jylland og jeg ikke ser hende så tit.

Det kan jeg sgu´ godt forstå

Nej, spøg til side. Jeg ser hvad du mener. Hvis manden har Linux-hjælp at
hente hos naboen, er valget temmelig klart. Til mit forsvar vil jeg dog
sige, at hvis han skal ud i noget traffic shaping eller QoS eller hvad det
hedder, når han lynhurtigt til et punkt hvor han er på egen hånd med en
manual-side alligevel, hvis han endda er så heldig.

Men alt i alt var anbefalingen, som du observerer, et udtryk for min egen
smag. I dag finder jeg *BSD simplere og mere overskueligt at gå til end de
store Linux distro´er, nærmest som Slackware, blot betydelig bedre
sammenhængende (til alle jer, der godt kunne li´ Slackware i gl. dage: *BSD
er vejen frem for jer!).

> Poul-Erik

Søren

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 05-07-01 20:37

"Søren Gellert" wrote:

> Inden for Linux er der gerne sådan at hvis folk spørger hvilken
>
> God pointe.

> Det er da en ærlig sag

Ja selvfølgelig. Godt ord igen jeg sagde også kun at det var tyndt, ikke
at det var forkert.

> [...]
> hedder, når han lynhurtigt til et punkt hvor han er på egen hånd med en
> manual-side alligevel, hvis han endda er så heldig.

Jeg var lige inde på

http://wipl-wrr.sourceforge.net/wrr.html

Og så hvidt jeg kan se er alt hvad han skal klare at gøre er at patche
en Kernel. Det er mulighvis lidt langhåret, men det er helt sikkert
noget han kan få hjælp til, og det skulle undre mig meget hvis ikke der
er nogen i luggerne der har prøvet dette patch. Samtidig har han den
fordel at når der ellers ikke er andre der bruger nettet så kan den
"misbrugeren" uden problemer bruge hele båndbredden, hvad man jo ikke
kan have noget imod.

> [...]
> store Linux distro´er, nærmest som Slackware, blot betydelig bedre
> sammenhængende (til alle jer, der godt kunne li´ Slackware i gl. dage: *BSD

Jeg har selv en FreeBSD ligende herhjemme jeg skal have prøvet ved
lejlighed.

Poul-Erik

Fra : Brian Jensen

Dato : 06-07-01 11:49

Hejsa allesammen

Jeg er temmelig glad for alle de sider dette problem bliver belyst fra.

Pt er systemet nået til

Linux platform fra diskette.
Bunkort 486 et ellerandet. (blæser i strømforsyning klippet af, da den skal
stå i et soveværelse. Så må den holde så længe den kan og en "ny" 486 koster
jo ikke noget evt. max lidt pilsner)
2 netkort
ingen harddisk
floppy drev.

Har fundet færdig diskette til opsætning som proxy server så skal wrr bare
configes eller tilføjes. Samtidig fandt jeg en gut som jeg mailer sammen
med. Han ville gerne hjælpe med at "lære" mig linux i den udstrækning der
var nødvendig i denne sammenhæng. Så kan jeg jo "bøvle" med en "hel"
platform bagefter.

Når jeg har en fix og færdig løsning ryger der en side på nettet. Så den
bliver tilgængelig for andre med samme problem.

Endnu en gang mange mange tak for hjælpen ind til nu

Med venlig hilsen

Brian

Fra : MEW_TWO

Dato : 03-07-01 17:09

Hei !!

Hvis du ønsker god kontroll over dine brukere kan det kansje hjelpe med
et tredjeparts software !!, Ta en titt på http://www.wingate.com
Denne programmvaren kan gi deg et godt grep om brukerene !!
Så vidt jeg husker støtter wingate også ADSL !!

http://www.kandu.dk/

Fra : Brian Jensen

Dato : 03-07-01 19:59

Hej MEW_TWO

Tak fordi at du svarede.

> Ta en titt på http://www.wingate.com
Den vil jeg tage at kigge lidt nærmere på, men den kræver så vidt jeg
umiddelbart kan se en server mellem Routeren og netværket.

Hilsen

Brian

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 03-07-01 17:39

"Brian Jensen" <bj@topseafood.dk> writes:

> Problemet som alle andre garanteret også oplever er at en bruger "misbruger"
> den fælles båndbrede.

Prøv at læse
<http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=inetshape>.

Desværre er det ikke så let endda.

> Jeg har fundet ud af at løsningen kan være en linux server med to kort.
> Linux kunne være sjovt at prøve kræfter med men jeg er ikke sikker på at min
> EDB viden strækker langt nok.

Til Linux har du fx <http://wipl-wrr.sourceforge.net/>, men det er
vist ikke helt let at gå til.

Du kan også overveje FreeBSD, som har ip_dummynet, se
<http://www.iet.unipi.it/~luigi/ip_dummynet/>, en ting jeg som
Linux-bruger er lidt misundelig på :)

> Jeg har også hørt at en managed switch kan løse problemet. Men prisen er
> ikke acceptabel til vores lille netværk.

At en switch er managed gør ikke nødvendigvis at den kan løse dit
problem. Det betyder sådan det bare at man på et eller andet plan kan
administrere den, fx slå porte fra eller til og den slags. Samt at de
fleste manageable switche også har mulighed for at man kan trække
statistik-information ud af dem.

> Findes der ikke en hub el. elektronisk dims der kan sættes på TP cablet som
> max tillander evt. 20 Kb til den ledning, evt kan man tvinge et netkort ned
> på meget lav hastighed?

Jo, de findes, men de koster en bondegård (eller tæt på i hvert fald)

> Jeg er ved at få grå hår i hovedet af problemet. Vi har enda taget ham med
> på netværket til nedsat pris da han er førtids pensionist og vi ville give
> ham muligheden for at være med i sammenholdet.

Hvis han ikke kan forstå synes jeg I skal lade ham føle. Det har jo
ikke noget med sammenhold at gøre, hvis han misbruger linien.
Hvis der ikke er nogen form for juridisk binding kan I vel smide ham
ud og så betale de 20 kroner mere hver om måneden der skal til for at
have en god internetforbindelse.

> Jeg ville meget nødigt ud i at skulle hive ham af nettet bare fordi han er
> handicappet, derfor leder jeg med lys og lygte efter en brugbar løsning.

Hvis hans handicap ellers ikke har noget at gøre med hans intelligens,
så må han vel også forstå hvad der kræves for at være en fornuftig del
af fællesskabet.

> Håber at der er nogle der kan, vil og har lyst til at give mig et spark i
> den rigtige retning.

Jeg er ked af at sige at eneste nogenlunde billige vej frem er en
aldrende computer med noget Linux eller BSD.

--
Jacob
"The only conceivable way to write a correct Perl program IMHO is cutting

Fra : Peter Brodersen

Dato : 03-07-01 17:57

On 03 Jul 2001 18:38:43 +0200, Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc>
wrote:

>Til Linux har du fx <http://wipl-wrr.sourceforge.net/>, men det er
>vist ikke helt let at gå til.

'tc' fra iproute-pakken skulle også være ganske effektiv og
interessant at kigge på:

http://bubba.org/?option=software/cbq
http://mirrors.sunsite.dk/ldp/HOWTO/Adv-Routing-HOWTO.html

En kammerat har i hvert fald god succes med den; eneste er at den
skulle være RET dårlig til at give fejlmeddeleser, så hvis det ikke
virker, kan det være lidt af noget rod at pille med.

(jeg ville være begejstret, hvis der blev linket til wipl-wrr fra
www.net-faq.dk - det lykkedes mig altid at miste linket/navnet...
hvilket måske i virkeligheden bare tyder på at jeg har brug for et
mere effektiv, distribueret bookmark-system, men det er en anden sag)

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 03-07-01 20:07

Hej Peter Brodersen <professionel@nerd.dk>

>(jeg ville være begejstret, hvis der blev linket til wipl-wrr fra
>www.net-faq.dk

Send en mail, så smider jeg det på to-do listen.

--
Lars Kim Lund
Webhamster

Fra : Brian Jensen

Dato : 03-07-01 20:14

Hej Pede

Takker for linkene. Er på vej for at læse

> - det lykkedes mig altid at miste linket/navnet...
> hvilket måske i virkeligheden bare tyder på at jeg har brug for et
> mere effektiv, distribueret bookmark-system, men det er en anden sag)

Hvorfor har alle ligepræcis det problem. Mon det er fordi at vi er så ivrige
efter at læse videre at vi bare lige smidder linket et eller andet sted.
Rydde op
kan vi jo lige gøre senere.

Venlig hilsen

Brian

Fra : Brian Jensen

Dato : 03-07-01 20:08

Hej Jacob

Mange tak for svaret det er jeg taknemmelig for.

> <http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=inetshape>.
Har været der men går nu igang med at følge samtlige links der.

> [...]

> administrere den, fx slå porte fra eller til og den slags. Samt at de
> fleste manageable switche også har mulighed for at man kan trække

Jamen så lærte jeg lidt nyt, må ud at finde mere info om sådanne switche.

> Hvis hans handicap ellers ikke har noget at gøre med hans intelligens,
Det er jo lige det at det er der det er galt, og det er derfor jeg er
interesseret
i at løse problemet istedet bare at hive ham af.

>... Linux eller BSD.
Jamen jeg må hellere til at komme igang med at lære disse platforme at
kende.

Håber jeg senere kan smide en hjemmeside om problemet op på nettet.
Der må være mange andre små net nørder der er interesseret i at kunne
løsse dette problem til en billig penge.

Igen tak for hjælpen

Brian

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 03-07-01 21:05

"Brian Jensen" <bj@(remove)it.dk> writes:

> Håber jeg senere kan smide en hjemmeside om problemet op på nettet.
> Der må være mange andre små net nørder der er interesseret i at kunne
> løsse dette problem til en billig penge.

Det ville være fedt. Så kan du helt sikkert også overtale Lars til at
lægge et link på net-faq.dk når du engang er færdig.

Som du måske har bemærket (?) er du nemlig ikke den eneste her i
gruppen, der har haft det problem

--
Jacob
Uh-oh ... let's pretend I didn't do that, OK?

http://www.bunk.cc - nu med Emacs effekt

Fra : Claus Christensen

Dato : 03-07-01 23:20

"Brian Jensen" <bj@topseafood.dk> wrote in message

> [...]
som
> max tillander evt. 20 Kb til den ledning, evt kan man tvinge et netkort

Prøv at kikke på http://www.comdec.dk/bm/
Kender ikke dimsen - er bare stødt på den på nettet og syntes at den så
spændende ud
Er der noger der kender den?
Mvh. Claus

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 04-07-01 17:14

It seems Claus Christensen wrote:
> Prøv at kikke på http://www.comdec.dk/bm/
> Kender ikke dimsen - er bare stødt på den på nettet og syntes at den så
> spændende ud
> Er der noger der kender den?

Dimsen kender jeg ikke men Babeltech har ikke just er seriøst ry...

--
Kasper Mejlgaard

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 11-07-01 22:21

Hej nntpspam1@in-addr.dk (Kasper Mejlgaard)

>Dimsen kender jeg ikke men Babeltech har ikke just er seriøst ry...

De prøvede at tjene penge på at miskredittere andre. Det er ikke
klogt.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/