Det forpulede hjul vil ikke af!
Fra : Klaus G.

Dato : 06-04-07 20:09

Hej.

Jeg skulle i dag skifte hjul på bilen, det er jo påske, og så skal
alubasserne på igen...

Højre forhjul gik helt smertefrit, det kunne slåes af men et let slag med
hånden. Så kom turen til højre baghjul, det gik ikke helt så nemt, det var
ikke nok bare at sparke til hjulet. Jeg prøvede at slå på dækket forneden
med en forhammer, det hjalp heller ikke, så måtte jeg have en lægte ind
under bilen, og så slå fra den anden side af med forhammeren, og efter 4-5
slag gik hjulet løs. Så kom turen til ventre forhjul, det ville slet
ingenting, så der måtte jeg løsne alle boltene, og så køre lidt frem og
tilbage, og dreje lidt. Til sidst gik det hjul også løs. Men men men, sidste
hjul, venstre baghjul, det vil ikke af. Jeg har prøvet at køre lidt med
letløsnede bolte, slået som en gal med en endnu kraftigere pind
imellem(tænkte lægten måske bøjede, og det tog noget af slaget).

Så er mine spørgsmål:
Hvor hurtig kan man køre, og så knalde bremserne, uden hjul/bil tager skade?
Da det er baghjulet skal der nok noget mere fart på, iforhold til forhjulet
jo. Skal jeg bare finde et sted jeg kan køre i ring, og så blive ved til det
siger en sjov lyd, og så er hjulet løs?

Kan det hjælpe med en varmepistol?

Jeg har prøvet at sprøjte WD40 rundt omkring, for at se om det kan tage
noget af rusten, men ingen held endnu.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Leonard

Dato : 06-04-07 20:46

On Fri, 6 Apr 2007 21:08:38 +0200, Klaus G. wrote:

> Hvor hurtig kan man køre, og så knalde bremserne, uden hjul/bil tager skade?

Hvis du har løsnet boltene, men kun et par omgange, så kør frem med
20-30 km/t og hiv håndbremsen. Bak med samme hastighed og hiv
håndbremsen. Gentag indtil det går løs. Skal der mere end 5 ture til, så
tjek lige at boltene er der endnu.

--
Leonard
http://leonard.dk/

Fra : Klaus G.

Dato : 06-04-07 20:52

> [...]
> 20-30 km/t og hiv håndbremsen. Bak med samme hastighed og hiv
> håndbremsen. Gentag indtil det går løs. Skal der mere end 5 ture til, så
Har prøvet at hive i håndbremsen, og den er ærligtalt ikk for god tror jeg.
Jeg kan ihvertfald ikk blokere med den, slet ikke.

Og jeg kan lige love for at naboerne glor lidt, når man står med en stor
hammer og slår løs, samt køre frem og tilbage hele tiden :)

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 06-04-07 21:43

Klaus G. skrev:
> [...]
>
> Kan det hjælpe med en varmepistol?
>
> Jeg har prøvet at sprøjte WD40 rundt omkring, for at se om det kan tage

I dit sted ville jeg helt klart lige markere hvilken bolt det er der
driller, og så køre hen på et autoværksted eller den lokale dækpusher,
og få en af dem til lige at løsne den med deres luftnøgle. Når den så er
løs, så giv den lige lidt kobberfedt, og kør så hjem og skift hjulene.
Husk, at når du sætter alu-basserne på, så skal de spændes med moment,
så du ikke får samme problem når de skal af til vintersæsonen. Smør også
lige de andre steder der trænger, når nu du har fået fælgene af. Det
kunne jo tyde på, det er noget der er glemt sidste gang.

Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-07 22:07

> [...]
> andre steder der trænger, når nu du har fået fælgene af. Det kunne jo tyde
> på, det er noget der er glemt sidste gang.

Jesper læs lige hans indlæg igen, det er ikke en bolt der ikke vil af, men
et hjul

Og kobberfedt er FORBUDT på hjulbolte !!!

Mvh
Morten

Fra : Klaus G.

Dato : 06-04-07 22:12

> Jesper læs lige hans indlæg igen, det er ikke en bolt der ikke vil af, men
> et hjul
Ja, jeg har alle bolte ude, og har selv en luftnøgle, der var ingen
problemer.

> Og kobberfedt er FORBUDT på hjulbolte !!!
Men man må vel godt bruge kobberfedt på anlægsfladen? Eller er der en anden
metod at undgå de gror fast næste gang?

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-04-07 22:38

> Og kobberfedt er FORBUDT på hjulbolte !!!

Det er da kun for dem der er bange for, at få sorte fingre...

Kobberfedt er et must på hjulbolte.

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 06-04-07 22:49

> Jesper læs lige hans indlæg igen, det er ikke en bolt der ikke vil af, men
> et hjul

Ups !! Jeg forstod det som en enkelt bolt der sad fast på det sidste
hjul - sorry.

> Og kobberfedt er FORBUDT på hjulbolte !!!
>
> Mvh
> Morten

Okay, Det ved de dækpushere jeg har besøgt så bare ikke !!!!! De bruger
det allesammen !!!!

Jesper

Fra : Hr. Jensen

Dato : 07-04-07 08:37

On Fri, 06 Apr 2007 23:49:23 +0200 Jesper Jacobsen
<jesper.jacobsen@host.cybercity.dk> sent the following smoke signals:

>Okay, Det ved de dækpushere jeg har besøgt så bare ikke !!!!! De bruger
>det allesammen !!!!

Heller ikke på Teknisk skole i Slagelse (10 år siden).

--
Thomas

The Hangman's Knot Inn

Fra : Tom

Dato : 07-04-07 09:07

"Hr. Jensen" <aage.er@musikalsk.invalid> wrote in message
> On Fri, 06 Apr 2007 23:49:23 +0200 Jesper Jacobsen
> <jesper.jacobsen@host.cybercity.dk> sent the following smoke signals:

> Heller ikke på Teknisk skole i Slagelse (10 år siden).

Næh, det kan vel heller ikke undre. Men det er ganske rigtig at kobberfedt
ikke har noget at gøre på gevind og anlægsflader.

--
Tom

Fra : pwh

Dato : 07-04-07 10:26

Tom, skrev:

> Næh, det kan vel heller ikke undre. Men det er ganske rigtig at
> kobberfedt ikke har noget at gøre på gevind og anlægsflader.

Hvorfor ikke på gevind, jeg bruger det da altid til gevindene
på tændrør. Hjulbolte giver jeg dog et pift WD40.

/Jens

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 07-04-07 12:39

Tom wrote:
> Næh, det kan vel heller ikke undre. Men det er ganske rigtig at
> kobberfedt ikke har noget at gøre på gevind og anlægsflader.

Hvor er det så lige man skal bruge det?
Man bruger da kobberfedt der, hvor man ellers ville have brugt
almindeligt fedt, men hvor temperaturerne ikke tillader dette.

Mvh.

Fra : Tom

Dato : 07-04-07 17:29

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> wrote in message

> Hvor er det så lige man skal bruge det?

Det ved jeg ikke

> Man bruger da kobberfedt der, hvor man ellers ville have brugt almindeligt
> fedt, men hvor temperaturerne ikke tillader dette.

Ja men man bruger ikke fedt hvor det ikke er egnet til det

--
Tom

Fra : Tom

Dato : 07-04-07 17:35

>Hvorfor ikke på gevind, jeg bruger det da altid til gevindene
>på tændrør. Hjulbolte giver jeg dog et pift WD40.

>/Jens

....og det hele er forkert. HVIS det var sådan at tingene skulle smøres inden
de samles, så havde det været specificeret i instruktionsbogen.
Der sker det at du faktisk får den dobbelte klemkraft ved at smøre og spænde
tingene. Så det svarer reelt til at spænde sine hjulbolte med 240 Nm (uden
smøring), hvis du kommer kobberfedt eller WD40 på.

--
Tom

Fra : Tom

Dato : 07-04-07 17:42

"Tom" <christensen@bigfoot.com> wrote in message
> [...]

Hej Jens

Umiddelbart kan jeg ikke svare på dit indlæg fordi den åbenbart strider mod
nogle regler. Jeg gætter på at det er fordi du har 'æ' i din mail adresse.
Så hvis du ønsker flere svar fra "os" der kører Vista og Outlook så bør du
finde på noget andet i din adresse

PS: Vista er et skod-styresytem. FCK hvor de har lavet meget om så man skal
lede efter det......og 50% af programmerne kører ikke mere

--
Tom

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-04-07 18:10

> PS: Vista er et skod-styresytem. FCK hvor de har lavet meget om så man
> skal lede efter det....

Er det programmets skyld du ikke kan finde ud af det?

>..og 50% af programmerne kører ikke mere

Enig.. men det var også problemet med XP dengang.

Men ærligt talt Tom.. du kunne da have ventet med, at investere i det

Fra : Tom

Dato : 07-04-07 18:20

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> wrote in message

> Er det programmets skyld du ikke kan finde ud af det?

Jeg kan bare ikke se idéen med at gemme tingene i control-panel så det
virkelig tager tid at finde dem. Især det at ændre skærmopløsning er lidt af
en udfordring

> Enig.. men det var også problemet med XP dengang.

Jep, så skal man ud og købe nye opdateringer

> Men ærligt talt Tom.. du kunne da have ventet med, at investere i det

Fik et tilbud jeg ikke kunne sige nej til, ellers havde jeg også ventet til
SP1 kom på gaden. Men pyt hvis alt går galt så har jeg XP på en af de andre
diske....men vil lige give vista en ærlig chance

--
Tom

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-04-07 18:32

> Jeg kan bare ikke se idéen med at gemme tingene i control-panel så det
> virkelig tager tid at finde dem. Især det at ændre skærmopløsning er lidt
> af en udfordring

Det med skærmopløsning er da lige til..

Selv leder jeg da lidt efter tingene, men hellere det end, at det bare
ligner det gamle.

> Jep, så skal man ud og købe nye opdateringer

Jeg har været forskånet.

> Fik et tilbud jeg ikke kunne sige nej til, ellers havde jeg også ventet
> til SP1 kom på gaden. Men pyt hvis alt går galt så har jeg XP på en af de
> andre diske....men vil lige give vista en ærlig chance

Jeg kunne heller ikke sige nej. Jeg var også fastbesluttet på, at vente til
SP1 kom men så stod den her fine computer foran mig og jeg var solgt.
Eller... rettere sagt DEN var solgt

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 07-04-07 18:47

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> writes:

> Det med skærmopløsning er da lige til..

Yep. Lampeolie på en blød klud så er skidtet væk med et snuptag....

Fra : pwh

Dato : 07-04-07 19:17

Tom, skrev:

> [...]
> din mail adresse. Så hvis du ønsker flere svar fra "os" der kører
> Vista og Outlook så bør du finde på noget andet i din adresse

Problemet må ligge hos dig, jeg skriver fint med andre der kører
Vista i andre grupper.

/Jens (som kører XP-Sp2)

Fra : Tom

Dato : 07-04-07 19:51

>Tror du er galt på den, teori er en ting, praksis er noget andet.
>Jeg har skruet mc/bil/knallert de sidste 25 år, og er udlært finmekaniker.
>Så min overbevisninge er stadig, at den der smører godt, kører godt

>/Jens

Jeg kan forsikre dig at der intet er galt i hverken teori eller praksis
omkring tilspænding af skruer og bolte. For min skyld må du gerne spænde
dine bolte med dobbelt så meget som de skal, for det er nemlig det der sker
når du smørrer anlægsfladerne.
Dette er almen viden for f.eks maskiningeniører og konstruktører ...... Så
ok at du er overbevist om at din metode er den rigtige, fakta er dog at dine
bolte bliver spændt med en kraft der svarer til ca. 240 Nm når din
momentnøgle står på det halve.

--
Tom

Fra : pwh

Dato : 07-04-07 21:34

> [...]
> gerne spænde dine bolte med dobbelt så meget som de skal, for det er
> nemlig det der sker når du smørrer anlægsfladerne.

Jeg talte om at smører gevindene og ikke fladerne,
der skal man self tage højde for den mængde "smørelse"
der skal presses væk, og hvorfor også smører der ???

/Jens

Fra : Leonard

Dato : 07-04-07 21:46

On Sat, 7 Apr 2007 22:33:46 +0200, pwh wrote:

> Jeg talte om at smører gevindene og ikke fladerne,
> der skal man self tage højde for den mængde "smørelse"
> der skal presses væk

Hvis ellers jeg har forstået Tom rigtigt, så drejer det sig ikke om at
presse noget væk, men om at når friktionen nedsættes imellem boltens
gevind og hullets gevind, så kan man ikke længere måle tilspændingen
korrekt.
Faktisk er det jo logisk nok, det er jo netop for at det hele skal glide
lidt lettere, at man smører og når det glider lettere, så kan man også
spænde hårdere med den samme kraft.

Jeg lærte engang, at hvis der skrue rustfrie bolte i aluminium er det
godt at bruge blå Locktite. Ikke for at bolten skal blive siddende, men
fordi den så er til at få fri igen.

--
Leonard
http://leonard.dk/

Fra : Tom

Dato : 07-04-07 21:51

"Leonard" <piper28a@gmail.com> wrote in message

> [...]
> Faktisk er det jo logisk nok, det er jo netop for at det hele skal glide
> lidt lettere, at man smører og når det glider lettere, så kan man også

Netop, og det kan ret let eftervise i praksis med det rette måleudstyr.

--
Tom

Fra : Leonard

Dato : 07-04-07 22:04

On Sat, 7 Apr 2007 22:51:27 +0200, Tom wrote:

> Netop, og det kan ret let eftervise i praksis med det rette måleudstyr.

Jeg mener at kunne mærke tydelig forskel, bare ved at bruge fingrene,
mere måleudstyr er vel ikke nødvendigt?
--
Leonard
http://leonard.dk/

Fra : Tom

Dato : 07-04-07 21:48

"pwh" <gætselv@.dk> wrote in message news:vfTRh.39$1W.15@news.get2net.dk...

> Jeg talte om at smører gevindene og ikke fladerne,
> der skal man self tage højde for den mængde "smørelse"
> der skal presses væk, og hvorfor også smører der ???

Der skal ikke smøres nogen steder på bolte, møtrikker, gevind m.m. Gør man
det alligevel, så kan det være underordnet med momentnøgle og de momenter
som rep. håndbøgerne og manualer angiver.

--
Tom

Fra : pwh

Dato : 07-04-07 21:58

Tom, skrev:

> Der skal ikke smøres nogen steder på bolte, møtrikker, gevind m.m.
> Gør man det alligevel, så kan det være underordnet med momentnøgle og
> de momenter som rep. håndbøgerne og manualer angiver.

Teoritisk pladder.
Hvem i helvede spænder sine hjul med korrekt moment hjemme i "perlegruset"
Og skulle din teori endelig stå til troendende, krævede det også at
X-gevind gik med X-modstand i den virklige verden.

/Jens (som har lavet mindst 20.000000 gevind i sit liv)

Fra : Tom

Dato : 07-04-07 22:22

"pwh" <gætselv@.dk> wrote in message news:bCTRh.42$u81.33@news.get2net.dk...

> Teoritisk pladder.

> Hvem i helvede spænder sine hjul med korrekt moment hjemme i "perlegruset"

Jeg gør
Det gør de også ved SDS i Sønderborg, hvor de første bruger luftnøglen og
bagefter efterspænder med en rigtig momentnøgle

> Og skulle din teori endelig stå til troendende, krævede det også at
> X-gevind gik med X-modstand i den virklige verden.

Det er ikke MIN teori, men teorien som bolte, møtrikker, skruer,
gevindstænger, er specificeret efter. Det er lige som med olie at man heller
ikke bare hælder madolie i motoren, men at man følger det som er
specificeret til motoren. En bolt skal ikke smøres.
Den modstand som gevindet har er også en kendt størrelse når det ikke er
smurt og det er disse tal som producenten af bolte og møtrikker opgiver i
sine datablade.

> /Jens (som har lavet mindst 20.000000 gevind i sit liv)

??

--
Tom

Fra : pwh

Dato : 07-04-07 22:41

Tom, skrev:

> Det er ikke MIN teori, men teorien som bolte, møtrikker, skruer,
> gevindstænger, er specificeret efter.

Fint nok, men kør du så så efter din teori med at
gevind ikke skal smøres.
Så vil jeg rette mig efter min lærdom (gennem 25 år) at de skal,
så kan du jo satste på at du bliver bedøvet med et apperatur
fra vores firma (Dameca) der ikke er smurt igennem.

/Jens

Fra : Tom

Dato : 07-04-07 23:15

"pwh" <gætselv@.dk> wrote in message news:feURh.47$gt.24@news.get2net.dk...

> Fint nok, men kør du så så efter din teori med at
> gevind ikke skal smøres.

Netop

> Så vil jeg rette mig efter min lærdom (gennem 25 år) at de skal,
> så kan du jo satste på at du bliver bedøvet med et apperatur
> fra vores firma (Dameca) der ikke er smurt igennem.

Jeg beklager at modsige din lærdom gennem mange år, men jeg kan ikke lave om
på hvordan ting er specificeret

--
Tom

Fra : pwh

Dato : 07-04-07 23:47

Tom, skrev:

> Jeg beklager at modsige din lærdom gennem mange år, men jeg kan ikke
> lave om på hvordan ting er specificeret

Det skal du såmænd ikke beklage,
sådan er det jo (desværrer) tit at teori modbeviser fakta.

/Jens

Fra : Tom

Dato : 08-04-07 00:20

"pwh" <gætselv@.dk> wrote in message news:hcVRh.57$ro2.3@news.get2net.dk...

> Det skal du såmænd ikke beklage,
> sådan er det jo (desværrer) tit at teori modbeviser fakta.

Ikke mig bekendt.

--
Tom

Fra : pwh

Dato : 08-04-07 07:17

Tom, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> wrote in message

> Ikke mig bekendt.

Tastefejl
Jeg mente self at fakta tit modbeviser teori.

/Jens

Fra : Fam. Olsen

Dato : 09-04-07 10:06

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Jeg gør

Ja og mange andre

> Det gør de også ved SDS i Sønderborg, hvor de første bruger luftnøglen og
> bagefter efterspænder med en rigtig momentnøgle

Det lyder så som en forkert fremgangsmåde, i det bolten skal dreje rundt
indtil nøglen klikker. Momentet der skal til for at sætte bolten i bevægelse
er større end moment bolten reelt er spændt med.

MVH Niels

Fra : alexbo

Dato : 07-04-07 22:12

"Tom" skrev

> Der skal ikke smøres nogen steder på bolte, møtrikker, gevind m.m. Gør man
> det alligevel, så kan det være underordnet med momentnøgle og de momenter
> som rep. håndbøgerne og manualer angiver.

På nedenstående link kan man læse om vejdirektoratets regler for
stålarbejde, i afsnit 1.3.6.2. står følgende.

Smøremiddel kræves anvendt ved tilspænding med momentnøgle. Smøremidlet skal
påføres gevind på bolte. Ved rustfrie bolte kræves altid anvendt
smøremiddel. Smøremiddel skal forelægges tilsynet til accept før anvendelse.

http://www.vejregler.dk/pls/vrdad/vr_layout.vis?p_gren_id=5237

mvh
Alex Christensen

Fra : Tom

Dato : 07-04-07 23:09

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> [...]
> påføres gevind på bolte. Ved rustfrie bolte kræves altid anvendt
> smøremiddel. Smøremiddel skal forelægges tilsynet til accept før

Det sætter tingene lidt i perspektiv, når næsten alt hvad der hedder skruer
og møtrikker er din DIN og ISO normeret. Jeg kan ikke svare på hvorfor deres
bolte skal smøres og det endda selv om de er rustfrie.

Til dem som måtte have lyst til at læse mere, så findes en del materiale hos
Bossard.dk der er den største skrueleverandør i dk.

http://www.bossard.com/techinfo/en/extdoc/TT_02-03.pdf
Billede nr 3 med Tensile force / elongation viser hvordan en bolt opfører
sig, med først at strække sig og kunne gå tilbage til udgangspos. igen.
Kommer man længere op i tilspænding så optræder en deformation hvor bolten
ikke længere kan gå tilbage til det den var........og går man endnu længere
op i kraft, så kan man se at tilspændingskraften falder fordi nu er man ved
at rive bolten over.

--
Tom

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 08-04-07 09:08

Tom skrev:

> Der skal ikke smøres nogen steder på bolte, møtrikker, gevind m.m. Gør man
> det alligevel, så kan det være underordnet med momentnøgle og de momenter
> som rep. håndbøgerne og manualer angiver.

Jow. Hvis det står i anvisningen for netop den skruesamling. Det har vi
snakket om før. Det står der faktisk nogen gange. Tingene er ikke kun
sort og hvid. Der er også nuancer der ligger imellem. Men hele debatten
om gevind skal smøres eller ej er en svær en. Momentet er ud fra en
friktion ved tiden da tingen var nye og rene. At spænde en samling på
moment med et tørt og støvet, og måske lettere anløbet udseende, er lige
så meget forkert som at smøre en gevindsamling.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Fam. Olsen

Dato : 09-04-07 10:12

> [...]

> det alligevel, så kan det være underordnet med momentnøgle og de momenter
> som rep. håndbøgerne og manualer angiver.

Hvorfor det? Ud fra din påstand om at momentet bliver dobbelt så højt kan
man jo bare spænde med det halve moment.

Som mekaniker lærer man at gevindet skal være tørt og rent. Man skal kun
smøre hvis det er opgivet sammen med momentet. Det kan det så sagtens være.
Producenten af bilen har jo så også taget det med i beregningerne af hvor
stort momentet skulle være.

MVH Niels

Fra : Tom

Dato : 09-04-07 11:18

"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> skrev i meddelelsen

> "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Hvorfor det? Ud fra din påstand om at momentet bliver dobbelt så højt kan
> man jo bare spænde med det halve moment.

Nej fordi der er så stor forskel på smøring, så man aner reelt ikke hvor
hårdt tingene er spændt sammen med smøring. Derfor ingen smøring.

> Som mekaniker lærer man at gevindet skal være tørt og rent. Man skal kun
> smøre hvis det er opgivet sammen med momentet. Det kan det så sagtens
> være.

Ja gevindet skal være tørt og rent. Selv har jeg ikke læst om nogen der
anbefaler at smøre gevind og jeg ville også være umådelig skeptisk hvis jeg
stødte på det.

> Producenten af bilen har jo så også taget det med i beregningerne af hvor
> stort momentet skulle være.

Jeg som konstruktør ville nu vælge den "tørre" beregning da man så kan bruge
tabellerne fra DIN og ISO m.m. Man har intet valid for hvor meget klemkraft
man har med smøring af gevind.
Det kan være 20-100% mere end den kraft man ønskede.

--
Tom

Fra : Fam. Olsen

Dato : 10-04-07 18:42

> Ja gevindet skal være tørt og rent. Selv har jeg ikke læst om nogen der
> anbefaler at smøre gevind og jeg ville også være umådelig skeptisk hvis
> jeg stødte på det.

Næ jeg kan ikke mindes at have set at bolten skulle olieres, men jeg ved at
det findes. Især på topstykke bolte, men det er jo nok et levn fra "gamle
dage". I dag bruger alle vel strækbolte til topstykker.

> [...]
> klemkraft man har med smøring af gevind.
> Det kan være 20-100% mere end den kraft man ønskede.

Ja jeg kan godt følge dig. Men hvad så med bolte der skal have loctite? Der
vil bolten jo være våd når den spændes, og det våde vil vel have en
"smørende" effekt, eller hur?

MVH Niels

Fra : Tom

Dato : 10-04-07 19:57

> Ja jeg kan godt følge dig. Men hvad så med bolte der skal have loctite?
> Der vil bolten jo være våd når den spændes, og det våde vil vel have en
> "smørende" effekt, eller hur?

Disse bolte overdimensionerer man typisk så meget at man er langt væk fra
den kraft der deformerer tingene. Men det er sjældent at man overhovedet
bruger loctite til bolte og møtrikker fordi man kan købe skiver der kan låse
eller møtrikker med indbygget lås. Så loctite er mest til småskruer hvor man
hverken bruger momentnøgle .....og bare skal sikre sig at operatørens
unøjagtigheder ikke får skruerne til at gå løs.

--
Tom

Fra : Fam. Olsen

Dato : 13-04-07 19:03

> [...]
> hvor man hverken bruger momentnøgle .....og bare skal sikre sig at
> operatørens unøjagtigheder ikke får skruerne til at gå løs.

Sjældent og sjældent, tja det afhænger vel af hvad det er for en
konstruktion man taler om. I forsvaret er vi storforbruger af Loctite. Mange
bolte på panserkøretøjerne bliver spændt med Loctite. På den gamle model
Mowag Eagle får samtlige bolte i undervognen Loctite, også selvom den bliver
spændt på en selvlåsende møtrik. Ellers ryster det simpelthen fra hinanden.

MVH Niels

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 11-04-07 09:26

> [...]

> klemkraft man har med smøring af gevind.
> Det kan være 20-100% mere end den kraft man ønskede.

Eller som man gør på nogen skibsmotorer.
Har en anordning der trækker i bolten med den ønskede kraft,
hvorefter møtrikken så kun skal skrues på med fingrene.
Når anordningen så slipper trækket, er det ønskede moment/træk opnået.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Tom

Dato : 07-04-07 20:07

"Sidse" <sidse@(SPAM)stubnet.dk> wrote in message

> De fleste biler er elendig smurt alle steder fra fabrikken, f.eks. er
> ingen bolte overhovedet smurt før de bliver skruet i, alligevel undlader
> du vel næppe at smøre en bolt før du skruer den i nogen steder?

Dette ER sådan en bolt spændes korrekt.
Kan anbefale at læse teorien bagved boltespænding, det er meget nyt til de
folk som bare plejer give et skvat olie eller fedt på bolten.

> Hvorfor tror du ikke der skal smøring på en hjulbolt? (den med at det ikke
> står i instruktionsbogen holder ikke)

Fordi jeg VED både fra praksis og teori hvordan en bolt er
dimensioneret........trækbrudspænding, flydespænding og varig derformation
er begreber som er vedhæftet boltespænding.
Når fabrikanten skriver at dine hjul skal spændes med f.eks 120 Nm og du så
begynder at smøre og spænde med 120 Nm, så opnår du faktisk en klemkraft der
svarer til ca. 240 Nm og i værste fald at du får varig derformation af
bolten. Det giver i hvert fald ingen mening at bruge momentnøgle hvis man
begynder at smøre gevindet....man aner alligevel ikke hvor meget man
spænder.

> Hvid den _ikke_ er smurt kan du ikke regne med det moment du spænder den
> med, og hvad værre er, prøv du at løsne en bolt det har siddet i 6-8 år
> uden at være blevet smurt ved motering.

Du kan jo se i kataloget fra de fabrikanter der laver bolte hvad de skriver
om deres bolte. Jeg har set i disse kataloger og tro mig, det ER uden
smøring det hele er dimensioneret.
Også derfor at bilfabrikkerne ikke smører boltene, det er ikke for at genere
os når vi skal løsne dem senere.

> Men, ja, der skal ikke smøring på den del af bolten der spænder ind på
> fælgen, dette ville kunne bevirke at bolten løsner sig.

Tværtimod så sker der lige det modsatte, dit hjul bliver spændt dobbelt så
meget som det var tiltænkt.
Det er ret let at eftervise i praksis hvis man har en transducer der kan
måle klemkraften mellem de 2 stykker metal (or whatever) man spænder sammen.
Dette ville med garanti overbevise dig.

--
Tom

Fra : pwh

Dato : 07-04-07 21:45

Tom, skrev:

> [...]
> kan måle klemkraften mellem de 2 stykker metal (or whatever) man
> spænder sammen. Dette ville med garanti overbevise dig.

Ikke for noget, du er da gået i selvsving omkring smøring nu.
Enhvert forstandigt menneske ved da at 2 metaloverflader
som mødes og skal arbejde sammen skal smøres.
Der kan værer undtagelsen, hvor man benytter diamantbelægning,
dyr løsning som jeg har testet på mit arbejde (CNC-bearbejdning).
Så at skrue en tør hjulbolt ind i i tørt hul er i min verden
at bede om problemer, alle gevind (undtaget til ilt) skal have smøring.

/Jens

Fra : Leonard

Dato : 07-04-07 22:16

On Sat, 7 Apr 2007 22:45:13 +0200, pwh wrote:

> Ikke for noget, du er da gået i selvsving omkring smøring nu.

Spejl, som de unge siger ...

--
Leonard
http://leonard.dk/

Fra : Tom

Dato : 07-04-07 22:32

"pwh" <gætselv@.dk> wrote in message news:eqTRh.41$L_.4@news.get2net.dk...

> Ikke for noget, du er da gået i selvsving omkring smøring nu.

Hmm, går du nu efter manden fordi du mener at have ret?

> Enhvert forstandigt menneske ved da at 2 metaloverflader
> som mødes og skal arbejde sammen skal smøres.

Det har fabrikanten sørget for ved den zinkcromatisering han har belagt
overfladen med.

> [...]
> Så at skrue en tør hjulbolt ind i i tørt hul er i min verden
> at bede om problemer, alle gevind (undtaget til ilt) skal have smøring.

Tja, så smør boltene hvis du mener det er rigtigt

--
Tom

Fra : Sidse

Dato : 07-04-07 22:28

> [...]
> Det er ret let at eftervise i praksis hvis man har en transducer der kan
> måle klemkraften mellem de 2 stykker metal (or whatever) man spænder

Ok, ser ud til at du ved en masse teori om tilspændinger.
Jeg VED tilgengæld at det giver et godt resultat at smøre en hjulbolt når
hjulet bliver skiftet, har ikke knækket nogle bolte eller spændt nogle fælge
skæve og når de skal af 6 måneder senere er der ingen problemer.
Men dig om det, jeg gider bare ikke at hjælpe dig når dine hjulbolte er
rustet fast i dit nav næste efterår
Hermed trækker jeg mig fra denne diskussion.

Henrik
www.ha-ts.dk (hvor du altid får smurt dine hjulbolte, med mindre du beder om
det modsatte, eller hedder Tom)

Fra : Tom

Dato : 07-04-07 22:44

> "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Ok, ser ud til at du ved en masse teori om tilspændinger.

Mellem os sagt så har jeg konstrueret professionelle boltespændere til
Mercedes og BMW fabrikkerne, så jeg ved noget om det i praksis også.

> Jeg VED tilgengæld at det giver et godt resultat at smøre en hjulbolt når
> hjulet bliver skiftet, har ikke knækket nogle bolte eller spændt nogle
> fælge skæve og når de skal af 6 måneder senere er der ingen problemer.

Jeg har til gengæld haft 2 knækkede bolte, du kan endda se billedet af den
ene på gruppens hjemmeside under "sænkning af mondeo". (Jeg har aldrig smurt
mine bolte)

hmmm

--
Tom

Fra : pwh

Dato : 07-04-07 19:15

Fra : Sidse

Dato : 07-04-07 19:18

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 07-04-07 19:46

Sidse wrote:
> Hvid den _ikke_ er smurt kan du ikke regne med det moment du spænder
> den med

Det kan du heller ikke selvom den er smurt...

Hvis du ikke smører gevindet vil ca. 50 % af momentet blive brugt til
anlægsfladen, 40 % af momentet i gevindet. De resterende 10 % er det du
reelt spænder med.

Hvis du smører så gevindet (teoretisk) er 100 % friktionsfrit, så vil 80 %
af momentet gå til gevindet. De resterende 20 % er det du reelt spænder med.

Så det er ikke momentet der er vigtigt, men det er viden om, hvorledes
momentet bliver brugt, der er vigtigt...

XXXXXXXXXXXX CENCURERET XXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Fra : Tom

Dato : 07-04-07 22:05

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message

> [...]
>
> Så det er ikke momentet der er vigtigt, men det er viden om, hvorledes
> momentet bliver brugt, der er vigtigt...

Ja det er rigtigt. Momentet kan kun fortælle noget om hvor kraftigt tingene
er spændt sammen såfremt at det ikke er smurt. Smører man, så overføres der
mange flere kræfter til at strække bolten og meget færre bliver afsat til
friktion i gevindet.

--
Tom

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 07-04-07 21:44

> Okay, Det ved de dækpushere jeg har besøgt så bare ikke !!!!! De bruger
> det allesammen !!!!

Jeg sad lige og læste i instruktionsbogen til Skodaen, og der står der højt
og tydeligt:

"Hjulboltene må under ingen omstændigheder smøres ind i olie eller fedt"

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : pwh

Dato : 07-04-07 22:01

Andreas M. Hansen, skrev:

> Jeg sad lige og læste i instruktionsbogen til Skodaen, og der står
> der højt og tydeligt:
>
> "Hjulboltene må under ingen omstændigheder smøres ind i olie eller
> fedt"

Kunne gætte på at det var fordi at amatørene ikke
skulle risikerer at smører klodserne også

/Jens (som smører alle gevind)

Fra : Leonard

Dato : 07-04-07 22:14

On Sat, 7 Apr 2007 23:00:38 +0200, pwh wrote:

> Kunne gætte på at det var fordi at amatørene ikke
> skulle risikerer at smører klodserne også

Hvordan vil du komme til det ved et almindeligt hjulskift?

- gør som du vil, jeg har lært lektien. Først på den naturlige måde med
learning by doing og nu den teoretiske.

--
Leonard
http://leonard.dk/

Fra : pwh

Dato : 07-04-07 22:49

Leonard, skrev:

> Hvordan vil du komme til det ved et almindeligt hjulskift?

Ha, alt kan lade sig gører
Lille sjov historie fra mine mc-dage.
Vi fortalte kammeraten at han skulle smører klodserne på
sin 400-flæskesteg (400 Four) med kobberfedt så den ike hylede.
Manden smurte skiverne ind i fedt, og de hylede ikke.
Så man kan såmænd let blive misforstået

/Jens

Fra : Fam. Olsen

Dato : 09-04-07 10:01

> [...]
> sin 400-flæskesteg (400 Four) med kobberfedt så den ike hylede.
> Manden smurte skiverne ind i fedt, og de hylede ikke.

Jeg tog i sin tid kørekort med en der havde gjort sådan på sin knallert. Han
mente så han havde fået ABS bremser. HA HA

MVH Niels

Fra : Fam. Olsen

Dato : 09-04-07 10:04

"Leonard" <piper28a@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvordan vil du komme til det ved et almindeligt hjulskift?

Den sidste klovn er ikke født endnu.

Jeg har engang måttet skifte bremsebelægninger på en vogn der havde fået
hjulboltene smurt. Chaufutten fik at vide at han skulle smøre gevindet så
frem med oliekanden og fylde bremsetromlen med olie. Den der smører godt,
kører godt du ved.......

MVH Niels

Fra : Tom

Dato : 09-04-07 11:20

> [...]
> frem med oliekanden og fylde bremsetromlen med olie. Den der smører godt,

Ja og bremsebelægningen bør også holde væsentlig længere når friktionen
nedsættes

--
Tom

Fra : Fam. Olsen

Dato : 10-04-07 18:43

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Ja og bremsebelægningen bør også holde væsentlig længere når friktionen
> nedsættes

Nå ja for f...... Jeg må ud med smørekanden......... )

MVH Niels

Fra : Sidse

Dato : 07-04-07 19:09

"Morten Juel" <SpAmSnAbElAsTaRcHiLd.Dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> et hjul
>
> Og kobberfedt er FORBUDT på hjulbolte !!!

Ja, på den flade der spænder mod fælgen, men gevindet skal have kobberfedt.
Alle VW biler bør desuden have kobberfedt i midten da de ellers ofte ruster
fast.

Henrik
www.ha-ts.dk

Fra : Leonard

Dato : 07-04-07 19:24

On Sat, 7 Apr 2007 20:09:24 +0200, Sidse wrote:

> Alle VW biler bør desuden have kobberfedt i midten da de ellers ofte ruster
> fast.

Hvordan kan centerringen af plast, der sidder på mine alufælge, ruste
fast til det jern, som navet er lavet af?

--
Leonard
http://leonard.dk/

Fra : Sidse

Dato : 07-04-07 19:32

> Hvordan kan centerringen af plast, der sidder på mine alufælge, ruste
> fast til det jern, som navet er lavet af?

> [...]

Undskyld, havde lidt svært ved at formulere det
Dette gælder selvfølgelg kun ved stålfælge

Henrik

Fra : Klaus G.

Dato : 07-04-07 20:36

> Undskyld, havde lidt svært ved at formulere det
> Dette gælder selvfølgelg kun ved stålfælge
Præcis og fuldstændig nøjagtig det der var sket med mine hjul.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-04-07 22:34

"Klaus G." skriver:

> Jeg har prøvet at sprøjte WD40 rundt omkring, for at se om det kan tage
> noget af rusten, men ingen held endnu.

Jeg har en let metode:

Løsn hjulboltene, løft bilen på donkraften, så dækket lige er fri fra
jorden. Sænk så igen til hjulet lige har ved, tag så fat i toppen af
dækket og skiftevis skub og træk. Du får hele bilen til at gynge og
vrider sidelæns i hjulet. Når det går løs skal donkraften være så solidt
placeret at den "griber" bilen.

Jeg har selv prøvet det med hammer og brædt, det duer ikke.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Klaus G.

Dato : 07-04-07 15:18

> [...]
> placeret at den "griber" bilen.
>
> Jeg har selv prøvet det med hammer og brædt, det duer ikke.
Jeg prøvede din metode til jeg var helt blå i hovedet, der var bare ingen
held ved det. Til sidst fandt jeg en kort, meget kraftig pind, noget at
lægge den på, så jeg kunne slå på den øvre del af fælgen. Og så gik jeg
ellers agurk til fælgen kom løs. Spørgsmålet er bare om stålfælgen har taget
skadet :)

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 07-04-07 17:56

Klaus G. <klaus_godt@hotmail.com> wrote:

> [...]
> ellers agurk til fælgen kom løs. Spørgsmålet er bare om stålfælgen har taget

Du kunne godt have postet en adresse, hvor vi kunne komme og kigge med
!!

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Klaus G.

Dato : 07-04-07 18:54

> Du kunne godt have postet en adresse, hvor vi kunne komme og kigge med
> !!
Slet ikke nødvendigt. Naboerne gloede, fodgængere skulle kloge i det. Nogle
Brianøser kørte stille forbi et par gange... Så der var skam publikum nok :)

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 09-04-07 23:22

> Slet ikke nødvendigt. Naboerne gloede, fodgængere skulle kloge i det.
> Nogle Brianøser kørte stille forbi et par gange... Så der var skam
> [...]

og hvor på nævnte hjemmeside finder vi så billedet?

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i