MS Windows
briani 27239
Massiv fragmentering
Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 21-04-07 18:21

Jeg har for nylig installeret programmet System Mechanic
version 7 fra Zonelab. Det er tilsyneladende effektivt til
at rydde op i registreringsdatabasen, fjernes døde genveje,
defragmentere m.v.

En af de første ting jeg gjorde for en uge siden efter
installation af programmet var at defragmentere alle
mine drev, selvom Windows' defragmentering ikke mente
det var nødvendigt. Det tog en farlig tid, men
resultatet var godt.

Nu, mindre end en uge efter, rapporterer System
Mechanic, at tre af mine drev, herunder C-drevet,
er mere end 15 % fragmenteret.

Det forstår jeg simpelt hen ikke. Har andre lignende
erfaringer, evt. med Windows' defragmenteringsprogram,
eller blot en forklaring på, hvordan det kan gå til?

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : J.K.Arning

Dato : 21-04-07 19:49

On Sat, 21 Apr 2007 19:20:50 +0200, Jørgen Farum Jensen wrote:

> Det forstår jeg simpelt hen ikke. Har andre lignende
> erfaringer, evt. med Windows' defragmenteringsprogram,
> eller blot en forklaring på, hvordan det kan gå til?

sagen er nok den at dine drev aldrig er blevet defragmenteret ordentligt.
Windows defrag er sådan ca. det værste stykke klamp du kan finde til den
opgave. Prøv at hente en prøveversion af Diskeeper og se hvordan det kan
gøres.

Jesper

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 23-04-07 14:22

J.K.Arning skrev:

> [...]
> Windows defrag er sådan ca. det værste stykke klamp du kan finde til den
> opgave. Prøv at hente en prøveversion af Diskeeper og se hvordan det kan

Som jeg skrev i min posting, skete
dette mindre end uge efter at jeg havde
foretaget en defragmentering med det
samme program.

Jeg kan se, at der er delte meninger
om defragmentering og hvilke programmer
der er bedst til det.

Lad mig sige ligeud, at jeg kun har den
mest basale viden om emnet, grundlagt i
dos-tiden, hvor en harddisk på 30 Megabyte
og 6 MHz klokfrekvens var flotheder. Og at
jeg dengang som nu defragmenterer, når jeg
synes diskaktiviteten synes mig for stor til
den given opgave. Og jeg bilder mig altså
ind at det hjælper.

Min pointe var simpelthen, at jeg ikke
kunne forstå, at jeg en uge efter at
jeg har foretaget en defragmentering,
hvor programmet System Mechanic såvel
som Windows' defragmentering melder, at
der ingen fragmentering er.

Nu har jeg imidlertid fundet ud af, at
forskellen på Windows og System Mechanic
er, at sidstnævnte medtager "System
Volume Information" defragmenterings-
processen.

Nu bliver man jo nysgerrig, jeg har
såmænd ikke tænkt nærmere over hvad
det er for en folder. Det viser sig at
være den folder, hvori filer til
gendannelse opbevares. Og jeg bruger
faktisk system gendannelse ret meget.
Men, hvis defragmentering er nødvendig,
er det vel ikke nødvendigt at medtage
disse filer? De bruges jo kun når man
opretter et gendannelsespunkt eller
når man foretager en gendannelse?

Diskussionen her drejer sig udelukkende
om disk defragmentering, og det var
osse det jeg spurgte om, men jeg nævnte
også et par andre ting.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-04-07 20:11

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Nu, mindre end en uge efter, rapporterer System
> Mechanic, at tre af mine drev, herunder C-drevet,
> er mere end 15 % fragmenteret.

Jeg har et skidt forhold til den slags programmer.
De er i mine øjne som personlige firewalls og lignende, som absolut
skal komme med balladebokse hele tiden og så igen blot for at gøre
brugeren opmærksom på, hvor uundværlige de er.

Ydelsesmæssigt nægter jeg at tro på, at du kan mærke forskel på om
drevet er 0 eller 15% fragmenteret.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 23-04-07 14:26

Thomas G. Madsen skrev:

> [...]
> skal komme med balladebokse hele tiden og så igen blot for at gøre
> brugeren opmærksom på, hvor uundværlige de er.

Det er jo osse en holdning.

> Ydelsesmæssigt nægter jeg at tro på, at du kan mærke forskel på om
> drevet er 0 eller 15% fragmenteret.

Det tror jeg nu nok jeg kunne hvis fragmenteringen
vedrørte programmer eller datafiler, der rent faktisk
var i brug.

Men som jeg forklarer til Jesper, er den tilbage-
værende fragmentering kun i filer, der ikke bruges
ved normal daglig brug af computeren.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Peter Loumann

Dato : 21-04-07 20:35

> [...]

> mine drev, selvom Windows' defragmentering ikke mente
> det var nødvendigt. Det tog en farlig tid, men

Hvordan véd du at det var godt? Er det ikke tænekeligt Windåzens defrag
havde ret, og at SM7 bare skal gøre reklame for sig selv? Selv tror jeg
ikke meget på betydningen af hyppig defragmentering ...

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 21-04-07 20:48

> Hvordan véd du at det var godt? Er det ikke tænekeligt Windåzens defrag
> havde ret, og at SM7 bare skal gøre reklame for sig selv? Selv tror jeg
> ikke meget på betydningen af hyppig defragmentering ...

Jeg har ALDRIG defragmenteret *fløjter* - jo, har da formatteret en DEL
gange, men det er jo ikke just defragmentering..

Troels

Fra : John

Dato : 21-04-07 21:37

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Det forstår jeg simpelt hen ikke. Har andre lignende
> erfaringer

Har en voldsom aversion mod store forkromede programmer, der kan få pc'en
til at gå på vandet.

> eller blot en forklaring på, hvordan det kan gå til?

Drevene fragmenteres jo løbende ved alm brug. Ganske normalt. For at
kompensere, møblerer Windows selv rundt på filerne hver 3. dag, jfr:

".. Prefetch optimering kører nomalt hver trejde dag efter 13 minutters
tomgang .."
http://www.wintip.dk/xp/tips/minidefrag.htm

Ny lyn-defrag'er, helt uden dikkedarer:
http://www.kessels.com/JkDefrag/

John

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-04-07 09:44

Jørgen Farum Jensen skrev:

> defragmentere m.v.

Defragmentering er spild af tid.

Det var vigtigt i de dage hvor en 286'er var state of the art.
Der kunne man mærke forskel med det samme når der var
defragmenteret. Det kan man ikke i dag.

Og når der lige er defragmenteret, går der en hulens tid [1] med
at flytte alle småfilerne igen når de ved brug skal være lidt
større fordi de lige blev pakket supertæt.

[1] Nej, det kan heller ikke mærkes, men det illustrerer at
fordelen ved defragmentering er en illusion.

--
Bertel

Fra : Jack

Dato : 22-04-07 15:19

> Defragmentering er spild af tid.

Første gang du sidder med en hardisk du ikke kan komme i kontakt med, fordi
den er fulstændig frakmenteret, skifter du nok mening. Og det har jeg prøvet
mere en en gang. Passer en del pc som har et utal af unger til som brugere,
og defrak er her et must !! Jeg kunne godt lide at vide hvike kompetencer i
er i bisidelse af, siden i kan bortdømme nogle fakts som kommer fra
Microsoft og andre der laver både os og de pogrammer ??

Fra : Rado

Dato : 22-04-07 15:46

On Sun, 22 Apr 2007 16:18:57 +0200, "Jack" <gopot@***hotmail.com>
wrote:

>"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Første gang du sidder med en hardisk du ikke kan komme i kontakt med, fordi
>den er fulstændig frakmenteret, skifter du nok mening.

Det har jeg nu godt nok aldrig oplevet, og jeg hører også til dem der
aldrig defragmenterer (og jeg har arbejdet med PCer daglig i snart 14
år, og har haft et utal af diske).

Det burde heller ikke kunne lade sig gøre rent teknisk, medmindre der
er bugs i disksoftwaren.

--
Rado

"The obvious is that which is never seen
until someone expresses it simply."
- Christian Morgenstern

Fra : Jørgen Knudsen

Dato : 22-04-07 16:05

Rado wrote:

> [...]
>

> --
> Rado
>
> "The obvious is that which is never seen

Jeg har også oplevet at en defragmentering har gjort undervæker.
Og nej... jeg bruger det også sjældent, men har brugt det hvis der
var et eller andet spooky der foregik.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-04-07 19:12

Jack skrev:

> Første gang du sidder med en hardisk du ikke kan komme i
> kontakt med, fordi den er fulstændig frakmenteret, skifter du
> nok mening.

Første gang du sidder med en harddisk der lige er holdt op med at
fungere fordi den er blevet defragmenteret, skifter du nok
mening.

En harddisk holder kun op med at fungere fordi der er kuk i
systemet.

> mere en en gang. Passer en del pc som har et utal af unger til
> som brugere,

Der har du problemet - med eller uden defragmentering. Til at
styre et system med en hoben snotunger som brugere kræves der et
imageprogram og ikke noget med defragmentering.

> Jeg kunne godt lide at vide hvike kompetencer i er i bisidelse
> af, siden i kan bortdømme nogle fakts som kommer fra Microsoft
> og andre der laver både os og de pogrammer ??

Erfaring og viden.

--
Bertel

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 22-04-07 19:17

Man skal ikke tro på ALT man hører fra MS.

> Erfaring og viden.

Can't beat those two.

Troels

Fra : Jack

Dato : 22-04-07 20:11

"Troels Plougmann-Olsen"
<hvis.du.whiner.over.min.mail.er.du.et.tudefjaes@WHINEHEAD> skrev i en
meddelelse news:462ba68f$0$21932$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Man skal ikke tro på ALT man hører fra MS.

> Can't beat those two.

Joooeee med egen opnået erfaring og viden.

Fra : Jack

Dato : 22-04-07 20:12

"Troels Plougmann-Olsen"
<hvis.du.whiner.over.min.mail.er.du.et.tudefjaes@WHINEHEAD> skrev i en
meddelelse news:462ba68f$0$21932$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Man skal ikke tro på ALT man hører fra MS.

PS nu er det ikke kun MS der anbefaler defrakmentation Og jeg kan
sjovt nok godt mærke forskel.

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 22-04-07 20:55

> PS nu er det ikke kun MS der anbefaler defrakmentation Og jeg kan
> sjovt nok godt mærke forskel.

Så er din PC godtnok - undskyld mig - noget gammelt hippie-bras

Troels

Fra : Jack

Dato : 22-04-07 20:10

> En harddisk holder kun op med at fungere fordi der er kuk i
> systemet.

Som når den er totalt frakmenteret.. Ved det af erfaring

> Der har du problemet - med eller uden defragmentering. Til at
> styre et system med en hoben snotunger som brugere kræves der et
> imageprogram og ikke noget med defragmentering.

Snotunger ??? Kender du dem, eller er det også bare en udtalese af
"erfaring og viden" som du reelt ikke har ???
Når der er mange brugere på en pc, så bliver den hurtigere frakmenteret
uanset deres alder, det har noget at gøre med hvor mange forskellige
programmer, spil m.m der køres på den enkelte pc. ( så lærte du det)
Et image program (bruger selv Ghost) har ikke rigtigt noget med det at gøre,
det er en god ting til genoprettelse, men altså ikke så anvendeligt til
daglig vedligehold (så lærte du også det)

> Erfaring og viden.

Du har ikke nogen erfaring eller viden om de pcére jeg passer, skal vi være
enig om det. Jeg har kigget lidt på din hjemmeside, og den måde du håndtere
rammer på, og hvis det er et udtryk for din opfattelse af hvordan sådan
noget bør se ud, ja så undre det mig ikke, at du mener defrakmentering er
spild af tid.
Folk der mener sig bedre vidende end div eksperter, og umotiveret kalder,
nogle for dem ubekendte unge for snotunger, siger mig ikke så meget så
derfor er jeg muligvis en anelse lidt spids i tonen.

Men for god ordens skyld, har du en harddisk på flere hundrede Gb. og
bruger få programmer så er defrakmentation ikke så væsentligt enda, slet
ikke hvis du har tid nok :-/ Har du derimod gang i en masse og gerne skulle
derudaf på en pc der køre optimalt, så vil jeg anbefale en defrakmentation
mindst en gang månedlig og gerne oftere.

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 22-04-07 20:13

> Folk der mener sig bedre vidende end div eksperter, og umotiveret kalder,
> nogle for dem ubekendte unge for snotunger, siger mig ikke så meget så
> derfor er jeg muligvis en anelse lidt spids i tonen.

Skal jeg virkelig til at scanne mit svendebrev ind?

Troels

Fra : Jack

Dato : 22-04-07 20:42

meddelelse news:462bb3a4$0$7609$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> Skal jeg virkelig til at scanne mit svendebrev ind?

Og hvad skulle det lige bevise ?? :-/

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 22-04-07 20:56

> Og hvad skulle det lige bevise ?? :-/

At jeg er ekspert, og derfor ikke kan stille mig bedre vidende end jeg er

Troels

Fra : Jack

Dato : 22-04-07 21:20

meddelelse news:462bbdb0$0$21928$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> At jeg er ekspert, og derfor ikke kan stille mig bedre vidende end jeg er

Dvs. at du har et svendebrev, der beviser at du ved mere om Windows en de
gør på Microsoft.. hvor har du fået fat i det

Men ok, kom med nogle saglige argumenter og forklar mig samtidig, hvorfor
ms skulle udvikle et plugin der ikke har noget formål, så bøjer jeg mig da

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 22-04-07 21:27

> Dvs. at du har et svendebrev, der beviser at du ved mere om Windows en de
> gør på Microsoft.. hvor har du fået fat i det

Det hedder MSCE Certificates som efteruddannelse.

> Men ok, kom med nogle saglige argumenter og forklar mig samtidig, hvorfor
> ms skulle udvikle et plugin der ikke har noget formål, så bøjer jeg mig da

Du mangler da iøvrigt selv de saglige argumenter.

Det er et levn tilbage fra Windows 95, hvor maskinerne kunne være så små
(386/486) og harddiskene så langsomme, at det faktisk kunne betale sig...
Med nutidens større CPU'er (3GHz+) samt harddisk-standarder (SATA /
SCSI) og hurtigere northbridges, kan dataene flyttes rundt som man lyster i
en hastighed der gør derfragmentering til spildtid.

Husk på at temporære filer vil være noget lort at defragmentere, så de
ligger smidt midt i det hele. En "idle" temporary fil kan måske fylde 50-100
kB, når softwaren ikke er startet, som så bliver pustet op til bare 10 mB
ved programstart. Og vupti skal man til at flytte rundt på filen - og den
efterlader et grimt hul på harddisken (hvis du ser på et defrag-programs
diskvisning). I løbet af ganske få programstarter er det hele ødelagt igen.
Så glem nu defragmentering.

Iøvrigt kom IBM faktisk ud med at deres DeskStar i langt størstedelen døde
pga. for megen diskaktivitet i deres levetid. Og er der noget der tærer på
dét punkt, er det defrag

Med så mange kunder der kører Windows, fordi "det er de vant til" (og det ER
derfor man kører det - der findes jo langt billigere og mere attraktive
alternativer, hvis man sætter sig ind i dem), TØR Microsoft ikke fjerne
noget deres kunder er vant til at have. Forandring fryder - i din
dagligdag - ikke i den gennemsnitlige PC-brugers brug af computeren. Folk
vil have noget de kender.

Troels

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 22-04-07 22:00

Troels Plougmann-Olsen wrote:

> [...]
>:(SATA / SCSI) og hurtigere northbridges, kan dataene flyttes rundt
> som man lyster i en hastighed der gør derfragmentering til spildtid.

Selvom harddiske har fået væsentlig højere overførselshastighed siden
dengang, er søgetiden ikke blevet tilsvarende forbedret. Og der skal
som bekendt foretages en ny søgning for hver del af en fil, der er
fragmenteret. Det har intet med CPU-kraft, SATA eller Northbridges at
gøre.

Det du taler for er at harddisks er så hurtige at man i praksis aldrig
har brug for deres optimale overførselshastighed. Det er givetvis
tilfældet for rigtig mange brugere.

> [...]
> bliver pustet op til bare 10 mB ved programstart. Og vupti skal
> man til at flytte rundt på filen - [...]

Det er kun hvis defragmenteringsprogrammet ikke kan finde ud af at
lægge sådanne filer samlet og i forbindelse med den frie plads.

Men fair nok - jeg tvivler stærkt på at Microsofts indbyggede program
evner den slags spidsfindigheder.

> Iøvrigt kom IBM faktisk ud med at deres DeskStar i langt
> størstedelen døde pga. for megen diskaktivitet i deres levetid. Og
> er der noget der tærer på dét punkt, er det defrag

Problemet opstod når skiverne snurrede, men hovederne ikke flyttede
sig. Deres softwarefix var at flytte hovederne lidt med jævne
mellemrum. Så om noget var det for lidt diskaktivitet, der slog dem
ihjel [Smiley].
--
Toke - der selv havde en IBM 60GXP DeathStar, der døde. Den var
primærdrev. Og ja, det var en dejlig følelse at hive backuppen frem og

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 22-04-07 23:54

> Toke - der selv havde en IBM 60GXP DeathStar, der døde. Den var
> primærdrev. Og ja, det var en dejlig følelse at hive backuppen frem og
> genskabe praktisk taget alle data.

Det kender jeg. Købte 3 stks 80 gb jeg bare havde tillid til. Dum idé. De
døde med latterligt små mellemrum.

Troels

Fra : Jack

Dato : 22-04-07 22:12

meddelelse news:462bc503$0$21933$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Det hedder MSCE Certificates som efteruddannelse.

> Du mangler da iøvrigt selv de saglige argumenter.

Mine saglige argumenter er, at jeg oplever det hjælper på de fleste pcére
jeg har fingrene i, og det er faktisk ret mange. Hurtigere opstart af system
og pgr. er det mest synlige bevis.
Der var en der nævnte image pgr. Ghost som jeg anvender, har ihvertilfald på
det stærkeste anbefalet en defrak. inden man ghoster. (formoder de gør det
endnu)

> [...]
> SCSI) og hurtigere northbridges, kan dataene flyttes rundt som man lyster
> i en hastighed der gør derfragmentering til spildtid.

Og det har du sikkert ret i... men der har på intet tidspunkt været snak om
(heller ikke fra trådstarteren) størelsen af pc. I har bare taget det for
givet, at alle drøner rundt med det sidste nye, jeg har selv en 2,2 Ghz og
den klare fint mine behov, da jeg ikke spiller. De fleste af dem jeg kender
ligger deromkring.

> [...]
> defrag-programs diskvisning). I løbet af ganske få programstarter er det
> hele ødelagt igen. Så glem nu defragmentering.

Det er uden for min rækkevide at modsige.. Jeg sletter alle tempfiler og
gendannelsespunkter (,inus det sidste), og fjerner alt andet der ikke skal
være der inden jeg defrakmentere.

> Iøvrigt kom IBM faktisk ud med at deres DeskStar i langt størstedelen døde
> pga. for megen diskaktivitet i deres levetid. Og er der noget der tærer på
> dét punkt, er det defrag

Enig, har taget livet af en harddisk på den måde, men vil mene, at så er de
ikke af bedste kvalitet. Men ja alt kan overdrives.

> [...]
> noget deres kunder er vant til at have. Forandring fryder - i din
> dagligdag - ikke i den gennemsnitlige PC-brugers brug af computeren. Folk

De fleste defrakmentere jo netop ikke deres pc... så den er jeg så ikke enig
i.

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 22-04-07 23:55

> [...]
> på det stærkeste anbefalet en defrak. inden man ghoster. (formoder de gør

Ja for satan, defragmentere inden man overskriver en hel partition!
(Nej, vel?)

> De fleste defrakmentere jo netop ikke deres pc... så den er jeg så ikke
> enig i.

Nu generaliserer du, og det tvivler jeg på du har kendskabet til

Troels

Fra : Jack

Dato : 23-04-07 21:40

meddelelse news:462be7c6$0$21929$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Ja for satan, defragmentere inden man overskriver en hel partition!
> (Nej, vel?)

Nej inden man laver et image... hvor svært er det lige at regne ud

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 23-04-07 21:42

> Nej inden man laver et image... hvor svært er det lige at regne ud

Tja, normalt ghoster man et friskinstalleret system, hvor fragmenteringen
alligevel ser helt fin ud... - så igen: Spild-af-tid.

Troels

Fra : Jack

Dato : 23-04-07 22:00

meddelelse news:462d1a0d$0$7607$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> Tja, normalt ghoster man et friskinstalleret system, hvor fragmenteringen
> alligevel ser helt fin ud... - så igen: Spild-af-tid.

Nu definere du igen hva der er normalt, jeg laver image på en frisk
instalation, og igen senere hvis jeg ved den spiller og har lagt yderligere
ind som jeg gerne vil ha´ med på et image.

Og hvis du gider kigge på en frisk instalations frakmentation så vil du
opdage, at den ikker er særlig god... Det første jeg gør, hvis jeg skulle
ha´ formateret og geninstaleret er... ja nemlig defrak.

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 23-04-07 22:17

> Og hvis du gider kigge på en frisk instalations frakmentation så vil du
> opdage, at den ikker er særlig god... Det første jeg gør, hvis jeg skulle
> ha´ formateret og geninstaleret er... ja nemlig defrak.

Ja, og når du sidder som 80-årig vil du tænke over at du sammenlagt har
spildt en måned af dit liv på at defragmentere.

Troels

Fra : Jack

Dato : 23-04-07 22:22

meddelelse news:462d2221$0$21925$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Ja, og når du sidder som 80-årig vil du tænke over at du sammenlagt har
> spildt en måned af dit liv på at defragmentere.

Nu bruger jeg ikke hele mit liv foran en pc... Kan fortælle dig, at den
sagtens kan defrakmentere uden du kigger på.

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 23-04-07 22:24

> Nu bruger jeg ikke hele mit liv foran en pc... Kan fortælle dig, at den
> sagtens kan defrakmentere uden du kigger på.

Ja, men ren spildt arbejdskraft kan man godt snakke om. Man kan ikke bruge
pc'en imens.

Troels

Fra : Jack

Dato : 23-04-07 22:29

meddelelse news:462d23c4$0$21929$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Ja, men ren spildt arbejdskraft kan man godt snakke om. Man kan ikke bruge
> pc'en imens.

Hold nu op.... spis en mad imens, eller brug den anden eller tredie pc

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 23-04-07 22:34

> Hold nu op.... spis en mad imens, eller brug den anden eller tredie pc

Og det tror du er god kotume ude i et firma?

Og nej, defrag efter lukketid duer ikke hvis du administrerer 1000+ pc'er ;)

Troels

Fra : Jack

Dato : 23-04-07 22:41

meddelelse news:462d2644$0$21929$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Og det tror du er god kotume ude i et firma?
>
> Og nej, defrag efter lukketid duer ikke hvis du administrerer 1000+ pc'er
> ;)

Nu da du underviser i det, så har du vel opdaget, at du kan sætte den til
at gøre det selv ?? det hedder noget med schedudle (hvis ellers jeg har
stavet det rigtigt) så det kræver altså ikke engang, at du pille ved det. Og
jeg må desværer indrømme, at jeg efterhånden nægter at tro på, at du
administerer 1000+ Pcére. Men jeg kan tage fejl :-/

(planlagte opgaver på dansk)

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 23-04-07 22:43

> [...]
> Og jeg må desværer indrømme, at jeg efterhånden nægter at tro på, at du
> administerer 1000+ Pcére. Men jeg kan tage fejl :-/

Ved du hvor mange PC'er Teknisk Skole / HTX i Aalborg råder over?

Og hvorfor planlægge den til at gøre noget selv der er spild af tid?

Troels

Fra : Jack

Dato : 23-04-07 22:53

meddelelse news:462d2855$0$21931$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Ved du hvor mange PC'er Teknisk Skole / HTX i Aalborg råder over?
>
> Og hvorfor planlægge den til at gøre noget selv der er spild af tid?

Man må da håbe for dig, at ledelsen ikke læser med her... Og jeg nægter
stadig at tro på, at du har ansvaret for dem, uanset hvor mange de har.

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 23-04-07 22:58

> Man må da håbe for dig, at ledelsen ikke læser med her... Og jeg nægter
> stadig at tro på, at du har ansvaret for dem, uanset hvor mange de har.

Man har vel ikke egenhændigt ansvar på noget man administrerer? Der er mere
end en enkelt administrator på holdet

Troels

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 23-04-07 22:35

Troels Plougmann-Olsen wrote:

> Ja, men ren spildt arbejdskraft kan man godt snakke om. Man kan
> ikke bruge pc'en imens.

Hvis du med "bruge" mener "hamrer på harddisken med store
filoperationer med realtidskrav", har du ganske ret. Hvis du med
"bruge" mener "surfe på nettet, bruge tekstbehandling og spille et par
småspil", tager du ganske fejl.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 23-04-07 22:38

> [...]
> filoperationer med realtidskrav", har du ganske ret. Hvis du med
> "bruge" mener "surfe på nettet, bruge tekstbehandling og spille et par

7-kabale går nok lige, men i et DTP-miljø hvor man blæser rundt mellem
skabeloner, 500+ mB filer, forskellige stykker software osv., er det nok
ikke smart at defragmentere imens

Ikke alle kan nøjes med tekstbehandling, Eniro og Edderkoppen.

Troels

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 23-04-07 22:58

Troels Plougmann-Olsen wrote:

> 7-kabale går nok lige, men i et DTP-miljø hvor man blæser rundt
> mellem skabeloner, 500+ mB filer, forskellige stykker software
> osv., er det nok ikke smart at defragmentere imens

Du har netop beskrevet et miljø, hvor effekten af en defragmentering
vil give mærkbar effekt. Både under og efter defragmenteringen.

(du behøver ikke gentage at du mener at det ikke giver mærkbar effekt
bagefter - det er forstået at det er din tro)

> Ikke alle kan nøjes med tekstbehandling, Eniro og Edderkoppen.

Det ændrer intet ved at din absolutte udtalelse om at man ikke kunne
bruge maskinen enten var en kraftig fordrejning af sandheden eller et
udslag af uvidenhed. Vælg selv.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 23-04-07 23:00

> Du har netop beskrevet et miljø, hvor effekten af en defragmentering
> vil give mærkbar effekt. Både under og efter defragmenteringen.

Og det er netop nu du så kommer med DIN tro

> Det ændrer intet ved at din absolutte udtalelse om at man ikke kunne
> bruge maskinen enten var en kraftig fordrejning af sandheden eller et
> udslag af uvidenhed. Vælg selv.

Så kalder vi det en kraftig forvridning. En PC bliver i dén grad tvunget i
knæ når man defragmenterer, hvis man samtidigt arbejder på disken.

(iøvrigt starter defrag gerne forfra hvis den registerer man skriver noget
nyt på dismen)

Troels

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 23-04-07 23:19

> Og det er netop nu du så kommer med DIN tro

Det er jeg intelligent nok til at vide, ja.

> Så kalder vi det en kraftig forvridning. En PC bliver i dén grad
> tvunget i knæ når man defragmenterer, hvis man samtidigt arbejder
> på disken.

*click*
*click*
*click*
*click*
(DisKeeper Lite kører nu, på min bærbare)
*click*
*click*
*kapow, kapow, die alien slime*
*exit*
*click*
*click*
*kopiere 1GB filer á 3-20MB: 8-10MB/sek*
*click*
(DisKeeper er nu sat på pause)
*kopiere 1GB filer (ikke de samme som før) á 3-20MB: 11-13MB/sek*

Mærkes, ja. Gå i knæ, nej. Der er ingen der tvivnger dig til at bruge
et defragmenteringsprogram der tror det er det eneste vigtige program i
verden og derfor skal have alle ressourcer.

> (iøvrigt starter defrag gerne forfra hvis den registerer man
> skriver noget nyt på dismen)

Du skøjter frem og tilbage mellem fortiden og nutiden. Det udsagn var
sandt da vi rendte rundt med FAT 32. Tag NTFS og et bare nogenlunde nyt
defragmenteringsprogram, så eksisterer problemet ikke.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 23-04-07 23:26

> Du skøjter frem og tilbage mellem fortiden og nutiden. Det udsagn var
> sandt da vi rendte rundt med FAT 32. Tag NTFS og et bare nogenlunde nyt
> defragmenteringsprogram, så eksisterer problemet ikke.

Nej, idet NTFS er designet til automatisk at minimere fragmentering ;)

Troels

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 23-04-07 23:39

> Nej, idet NTFS er designet til automatisk at minimere
> fragmentering ;)

NTFS er bedre end FAT32 (og lignende), men det det med minimere er en
sandhed med modifikationer. Den største fordel i mine øjne er at
programmer kan meddele den forventede filstørrelse, hvorved driveren
kan lægge filen et sted der passer nogenlunde i størrelsen. Det hjælper
helt klart, men kun hvis der kan findes et sted. Og ved programmer der
ikke melder det eller ved logfiler o.l. er der ikke meget at gøre.

Så NTFS sander også til. Og når den gør det kan man fint køre en
defragmentering, samtidig med man flytter rundt på filer.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 23-04-07 23:42

> Så NTFS sander også til. Og når den gør det kan man fint køre en
> defragmentering, samtidig med man flytter rundt på filer.

Det er sandt. Dog skal det siges at Vista selv defragmenterer løbende; dog
ikke med målet at nå 0% fragmentering, idet det ikke vil give mærkbar
forskel i systemydelsen.

Troels

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 23-04-07 23:53

Troels Plougmann-Olsen wrote:

> Dog skal det siges at Vista selv defragmenterer løbende; dog ikke med
> målet at nå 0% fragmentering, idet det ikke vil give mærkbar forskel
> i systemydelsen.

Det interessante er at Microsoft åbenbart finder det vigtigt nok til at
gøre løbende, i stedet for at gemme det væk i en eller anden undermenu.
Det er noget af en opprioritering fra XP.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 24-04-07 08:27

Troels Plougmann-Olsen wrote:

> (iøvrigt starter defrag gerne forfra hvis den registerer man skriver
> noget nyt på dismen)

Bruger du win98 ?????

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-04-07 08:54

Troels Plougmann-Olsen skrev:

> Tja, normalt ghoster man et friskinstalleret system, hvor fragmenteringen
> alligevel ser helt fin ud... - så igen: Spild-af-tid.

Fragmenteringen er måske ikke slem, men filerne ligger spredt ud
over drevet. Husk på at der er mange midlertidige filer i brug
under installation.

Jeg defragmenterer gerne et system én gang lige efter at det er
installeret og før første ghost/image/savepart. Jeg er stadig
tilbøjelig til at mene at det er spild af tid, men det sidder mig
i blodet efter de mange gange på (i dag) helt forældede systemer
hvor det hjalp mærkbart. Desuden kan det være en lille fordel én
gang for alle at få defragmenteret de filer som der aldrig skal
skrives til.

I øvrigt lagde jeg mærke til ved et af de 'smarte', alternative
defragprogrammer at det flyttede alle filblokkene op i starten af
drevet. Det flyttede dem faktisk væk fra MFT som ligger et sykke
inde på drevet. Det er ingen fordel. Det var det derimod ved FAT
hvor tabellen jo ligger i starten.

--
Bertel

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 24-04-07 10:14

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> defragprogrammer at det flyttede alle filblokkene op i starten af
> drevet. Det flyttede dem faktisk væk fra MFT som ligger et sykke

Hvis ellers programmet sørgede for at flytte de stabile filer derop,
giver det vældig mening - så kom aktive og nye filer til at ligge tæt
op af MFT.

Det er selvfølgelig afhængigt af ens brugsmønster, hvorvidt man
fortrinsvis tilgår de stabile eller de aktive filer mest, men ved en
ting som almindelig surfing er der er en masse nye filer i sving.

Et kvalificeret gæt: Med moderne computerbrug bliver der genereret
forholdsmæssigt mange flere nye filer end der gjorde før i tiden.
Brugsmønstret ændrer hvad der er optimal pakning på harddisken.

Stabil: Fil der ikke har ændret sig i lang tid.
Aktiv: Fil der er blevet ændret for nyligt, enten ved append eller
overskrivning.
Ny: Helt ny fil.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Jack

Dato : 23-04-07 22:02

> [...]
meddelelse news:462be7c6$0$21929$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Nu generaliserer du, og det tvivler jeg på du har kendskabet til

Nej jeg har ikke kendskab til at genneralisere, men jeg ved hvad de fleste
jeg kender IKKE gør, og i to har li´som underbygget den påstand, hvis du
stadig kan huske det...

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 23-04-07 22:17

> Nej jeg har ikke kendskab til at genneralisere, men jeg ved hvad de fleste
> jeg kender IKKE gør, og i to har li´som underbygget den påstand, hvis du
> stadig kan huske det...

Ja, og mon ikke der er en grund til at defragmentering ikke længere er en
lektion til PC-kørekort ;)

Troels

Fra : Jack

Dato : 23-04-07 22:23

meddelelse news:462d224a$0$21925$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Ja, og mon ikke der er en grund til at defragmentering ikke længere er en
> lektion til PC-kørekort ;)

Hvis du kræver undervisning i det så tror jeg vi har fundet fejlen....

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 23-04-07 22:24

> Hvis du kræver undervisning i det så tror jeg vi har fundet fejlen....

Nej, jeg underviser i det

Troels

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-04-07 21:04

Jack skrev:

> Som når den er totalt frakmenteret.. Ved det af erfaring

Der er ikke kuk i et totalt fragmenteret drev.

> Snotunger ??? Kender du dem, eller er det også bare en udtalese af
> "erfaring og viden" som du reelt ikke har ???

Man har vel lov at være lidt ironisk?

> Når der er mange brugere på en pc, så bliver den hurtigere frakmenteret
> uanset deres alder

Ja. Det er ikke noget problem. Der er derimod et problem hvis de
installerer mange upålidelige programmer eller roder med
systemfilerne.

Hvis en defragmentering har løst et systemproblem, så er der ret
meget koks i systemet, og du har enten været usandsynligt heldig
eller også er problemet bare blevet skjult.

> Et image program (bruger selv Ghost) har ikke rigtigt noget med det at gøre,
> det er en god ting til genoprettelse, men altså ikke så anvendeligt til
> daglig vedligehold (så lærte du også det)

Waw!

> Du har ikke nogen erfaring eller viden om de pcére jeg passer

Nej, men jeg har erfaring og viden om det filsystem de benytter,
og det betyder nok så meget når vi snakker defragmentering.

> [...]
> rammer på, og hvis det er et udtryk for din opfattelse af hvordan sådan
> noget bør se ud, ja så undre det mig ikke, at du mener defrakmentering er

Det er vist ikke nødvendigt at diskutere mere. Hvis du tror at
min hjemmeside viser dig noget om om et filsystem har godt af
defragmentering eller ej, så er det formålsløst.

--
Bertel

Fra : Jack

Dato : 22-04-07 21:21

> Jack skrev:
>
> Det er vist ikke nødvendigt at diskutere mere. Hvis du tror at
> min hjemmeside viser dig noget om om et filsystem har godt af
> defragmentering eller ej, så er det formålsløst.

Det viser noget om dit forhold til rod og det gælder så sikkert også
andre steder, som på din pc f.eks

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 22-04-07 21:28

> Det viser noget om dit forhold til rod og det gælder så sikkert også
> andre steder, som på din pc f.eks

Hans forhold til rod? Nu må du altså holde... Du kan ikke sammenligne æbler
og pærer! - eller i dit tilfælde candyfloss og aerodynamik!

Troels

Fra : Jack

Dato : 22-04-07 22:15

meddelelse news:462bc52b$0$21933$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Hans forhold til rod? Nu må du altså holde... Du kan ikke sammenligne
> æbler og pærer! - eller i dit tilfælde candyfloss og aerodynamik!

:-/ Jeg kan vel sammenligne hvad jeg vil... men ok den var lidt søgt. Men
ikke des mindre hænger tingene meget ofte sammen.

Fra : Palle Jensen

Dato : 22-04-07 22:39

Jack wrote:

> :-/ Jeg kan vel sammenligne hvad jeg vil... men ok den var lidt søgt. Men
> ikke des mindre hænger tingene meget ofte sammen.

Vold blærede analogier der blev fyret op i! Så tit som du defrakmenterer
kunne godt indikere at du var typen der flyttede rundt på alle dine
møbler hver gang det roder på skrivebordet!

Ny trend: Vis mig din hjemmeside og jeg skal udskrive en bon med din IQ.

--
Med venlig hilsen / Best regards

Palle Jensen

Fra : Jack

Dato : 22-04-07 22:56

"Palle Jensen" <usenet@ducktrucks.dk> skrev i en meddelelse

> Vold blærede analogier der blev fyret op i! Så tit som du defrakmenterer
> kunne godt indikere at du var typen der flyttede rundt på alle dine møbler
> hver gang det roder på skrivebordet!

Gør man da ikke det

> Ny trend: Vis mig din hjemmeside og jeg skal udskrive en bon med din IQ.

han snakker om sine evner, viden og erfaring og sætter dem rimligt højt,
pillede så lidt i det... lidt søgt som jeg skrev, men ikke helt ved siden af
vil jeg påstå :-/

Fra : Palle Jensen

Dato : 23-04-07 06:27

Jack wrote:

> han snakker om sine evner, viden og erfaring og sætter dem rimligt højt,
> pillede så lidt i det... lidt søgt som jeg skrev, men ikke helt ved siden af
> vil jeg påstå :-/

Det siger jo sig selv at det ikke giver nogen mening det der. For det
første er det jo smag og behag. For det andet focuserer andre på
funktionalitet fremfor design. men du tror måske ikke på noget der står
på en grim side

Et eksempel. Hostingfirmaet www.pil.dk går for at være et sted med
yderst kompetente mennesker indenfor det de laver. Deres hjemmeside
synes jeg er f.eks. er irriterende grim. Derimod vil du let kunne finde
et hosting firma med en langt pænere side som ikke fatte ren bjælde af
det de laver.

Fra : Plonk

Dato : 23-04-07 13:07

> [...]
> første er det jo smag og behag. For det andet focuserer andre på
> funktionalitet fremfor design. men du tror måske ikke på noget der står på

hvis man bruger vendinger som erfaring og viden, som argument for ar sådan
er det bare, - uden yderligere forklaring, så må man jo bedømme manden ud
fra hvad man kan, i dette tilfælde altså hans hjemmeside. Den holder vand.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-04-07 14:51

Plonk skrev:

> så må man jo bedømme manden ud fra hvad man kan, i dette
> tilfælde altså hans hjemmeside. Den holder vand.

Tak for rosen.

--
Bertel

Fra : Jack

Dato : 23-04-07 22:12

> [...]
> f.eks. er irriterende grim. Derimod vil du let kunne finde et hosting
> firma med en langt pænere side som ikke fatte ren bjælde af det de laver.

Nu snakker jeg ikke om den er hrim, jeg er ret ligeglad med hvordan den ser
ud. Jeg snakker om manden laver nogle rammer som han raskt væk skriver lige
igenne så man ikke kan se hvad der står visse steder osv. Da jeg jo ikke
kender manden syntes jeg det var sjovt at kigge på samtidig med at vi
snakkede om at holde orden på sin pc. Jeg har også skrevet at den var lidt
søgt, men ikke mere end jeg vælger at bedømme hans viden og erfaring ud fra
hvad jeg har set han kan præstere... og ikke hvad han selv påstår han kan.
Om det så er unde bæltestedet ved jeg ikke, og er sådan set også ligeglad.

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 23-04-07 23:02

"Jack" <gopot@***hotmail.com> skrev i meddelelsen

Nu citerer jeg lige fra Wikien:

"Many Windows users believe that frequent defragmentation is necessary to
maintain adequate system performance. Although it may produce substantial
file system speed improvements in rare cases, for the typical Windows user
the overall performance improvement is minor or unnoticeable. Defragging the
disk will not stop a system from malfunctioning or crashing "

... taget fra http://en.wikipedia.org/wiki/Defrag#Myths

God læselyst!

Fra : Palle Jensen

Dato : 24-04-07 13:02

Jack wrote:

> [...]
> Om det så er unde bæltestedet ved jeg ikke, og er sådan set også ligeglad.

Det er vrøvl, og et håbløst forsøg på at kaste mudder.

Jeg har lavet denne hjemmeside: http://www.w3.org/

Ergo er jeg gud.

Fra : Jack

Dato : 24-04-07 14:08

> Jack wrote:

> Det er vrøvl, og et håbløst forsøg på at kaste mudder.

Hvis du mener det er vrøvl at bedømme en mand på hvad du ved han kan og ikke
på hvad han siger han kan....
At jeg så startede med at skrive, at det var lidt søgt, var mit eget forsø
på, at sige den ikke holdt helt, men det er trods alt hvad jeg med sikkerhed
ved om manden. Så gider jeg ikke kommentere det mere

> Jeg har lavet denne hjemmeside: http://www.w3.org/
>
> Ergo er jeg gud.

?? hvorfor det ??

Fra : Palle Jensen

Dato : 24-04-07 16:56

Jack wrote:

> Hvis du mener det er vrøvl at bedømme en mand på hvad du ved han kan og ikke
> på hvad han siger han kan....

Bertel kommenterer noget omfragmentering/defragmentering. Du kaster en
påstand ud om at han ikke kan være kompetent nok idet hans hjemmeside er
noget møj! Svarer jo til at sige, at fordi dit selvbyggede hus er
pilskævt, så kan du ikke køre bil.

> At jeg så startede med at skrive, at det var lidt søgt, var mit eget forsø
> på, at sige den ikke holdt helt, men det er trods alt hvad jeg med sikkerhed
> ved om manden. Så gider jeg ikke kommentere det mere

Synes nu ikke du dementerede det helt. Men det må du selv om.

> ?? hvorfor det ??

Det var for at bruge din egen logik. Man må antage at den organisation
ved alt om hjemmesiders korrekte opbygning. Ergo må jeg vide alt om alle
emner. Hvilket naturligvis er vrøvl (Jeg har jo ikke lavet den side

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 24-04-07 14:18

Palle Jensen skrev:

>Ergo er jeg gud.

Så slipper man da for at tro på hvad du skriver.

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 22-04-07 23:56

> Vold blærede analogier der blev fyret op i! Så tit som du defrakmenterer
> kunne godt indikere at du var typen der flyttede rundt på alle dine møbler
> hver gang det roder på skrivebordet!

Normalt ikke et udtryk jeg bruger, men: LOL!!!!

> Ny trend: Vis mig din hjemmeside og jeg skal udskrive en bon med din IQ.

Hmm, hvilken person skal så have en blank bon, for at have lavet
www.kinagrill.dk ?

Troels

Fra : Rado

Dato : 23-04-07 14:10

On Sun, 22 Apr 2007 21:09:57 +0200, "Jack" <gopot@***hotmail.com>
wrote:

>"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

>Som når den er totalt frakmenteret.. Ved det af erfaring

Fragmentering alene kan ikke få den til at holde op med at fungere,
det kan kun gøre den langsommere.

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 23-04-07 15:25

> Fragmentering alene kan ikke få den til at holde op med at fungere,
> det kan kun gøre den langsommere.

Opgiv manden - han er udenfor pædagogisk rækkevidde.

Troels

Fra : Jack

Dato : 23-04-07 21:55

meddelelse news:462cc1ac$0$7610$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> Opgiv manden - han er udenfor pædagogisk rækkevidde.

Tror nu nærmere det er jer der er uden for nogen rækkevide overhovedet.. .
i påstulere kraftigt, men undebygger ikke ret meget. Andres erfaringer
ignorere i, jeres gælder derimod som argument. Ret beset, er det eneste
argument i har lagt for dagen, at det er erfaring og viden, og så spurgte
jeg ind til, hvilken erfaring og viden der gav jer kompetence til, at
underkende styresystemets opfindere . Svaret var "tro ikke på alt hvad der
kommer fra MS" men jeg skal altså ukritisk tro jer, selvom jeg jævnligt ser
at defrak. virker ?? Not ....

Mit gæt er i ikke aner en skid om hvad i snakker om, men har en eller anden
it uddannelse som i mener gør jer kompetente til at svarer som i finder for
godt. Kender det fra div. It supportere jeg er stødt på GAAAP... nørder er
der nok af, kompetente It folk er der derimod mangel på, og jeg påstår ikke
jeg er en sådan.

Vil da lige nævne, at an af jer påstod, at med en 3+ Ghz maskine, stor
hardisk osv. hvar der ikke nogen problemer... Laver tit maskiner for venner
og bekendte når de er fucket up... og sjovt nok er de maskiner der oftest er
uorden i de få jeg kender der render rundt med monster maskiner.

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 23-04-07 22:20

> [...]
> finder for godt. Kender det fra div. It supportere jeg er stødt på
> GAAAP... nørder er der nok af, kompetente It folk er der derimod mangel

Jeg har siddet foran en PC siden jeg var 5 år gammel, stortset. Så lad nu
være med at betvivle min erfaring, for så kommer du ud på så tynd is, at jeg
håber du har redningsvest på.

> [...]
> oftest er uorden i de få jeg kender der render rundt med monster maskiner.

Ja, og dem som uden videre siger "Ja" til alt der popper op, så skal det sgu
gå galt! Det kan tvinge selv store 64-CPU servere i knæ.

Og nej, der er ingen dialogboks der hedder "Vil du fragmentere din
harddisk", så den har de nok ikke sagt ja til.

Gud ved hvad IT-firmaerne og skattevæsenet siger til alt dit sorte arbejde

Troels

Fra : Jack

Dato : 23-04-07 22:28

meddelelse news:462d22e7$0$21927$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Jeg har siddet foran en PC siden jeg var 5 år gammel, stortset. Så lad nu
> være med at betvivle min erfaring, for så kommer du ud på så tynd is, at
> jeg håber du har redningsvest på.

Så er det på tide du kommer ud i den friske luft... ( og du kender stadig
intet til mine erfaringer )

> Ja, og dem som uden videre siger "Ja" til alt der popper op, så skal det
> sgu gå galt! Det kan tvinge selv store 64-CPU servere i knæ.

Nu mener du igen, at vide noget om nogle mennesker du ikke kender, må jeg
anbefale dig at holde op med det ??

> Og nej, der er ingen dialogboks der hedder "Vil du fragmentere din
> harddisk", så den har de nok ikke sagt ja til.

??? hørte jeg nogen sige tynd is ??

> Gud ved hvad IT-firmaerne og skattevæsenet siger til alt dit sorte arbejde

Sort arbejde kræver vist at man bliver betalt for det.... Og IT firmaerne
er jeg lidt ligeglad med.

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 23-04-07 22:36

> Så er det på tide du kommer ud i den friske luft... ( og du kender stadig
> intet til mine erfaringer )

Og du intet til mine.

> Nu mener du igen, at vide noget om nogle mennesker du ikke kender, må jeg
> anbefale dig at holde op med det ??

Lige hvad angår at administrere IT, kender jeg med 99% sikkerhed flere end
dig.

> ??? hørte jeg nogen sige tynd is ??

Hah, læs det lige igen inden du flammer nogen ned ;)

> Sort arbejde kræver vist at man bliver betalt for det.... Og IT firmaerne
> er jeg lidt ligeglad med.

Ok, så stjæler du jo bare arbejde fra firmaerne

Troels

Fra : Jack

Dato : 23-04-07 22:45

meddelelse news:462d268e$0$21927$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

>bla bla bla bla bla

> Ok, så stjæler du jo bare arbejde fra firmaerne

Det har jeg det helt fint med Jeg kalder det nu bare ikke stjæle, men
at hjælpe dem jeg kender.

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 23-04-07 22:52

> Det har jeg det helt fint med Jeg kalder det nu bare ikke stjæle, men
> at hjælpe dem jeg kender.

.... og stjæler potentielle kunder fra IT-branchen.

"de ville aldrig gå til et IT-firma" - Nænæ, men potentialet er der stadig.

Troels

Fra : Jack

Dato : 23-04-07 22:56

meddelelse news:462d2a75$0$21924$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> ... og stjæler potentielle kunder fra IT-branchen.
>
> "de ville aldrig gå til et IT-firma" - Nænæ, men potentialet er der
> stadig.

GAAAAAP det er ikke længere tynd is, du er i den grad gået igennem

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 23-04-07 22:58

> GAAAAAP det er ikke længere tynd is, du er i den grad gået igennem

Ja, du er velsagtens løbet tør for vand fra ørerne, der kunne blive til
is... Suk.

Troels

Fra : Rado

Dato : 24-04-07 01:39

On Mon, 23 Apr 2007 22:54:31 +0200, "Jack" <gopot@***hotmail.com>
wrote:

> [...]
>
> Tror nu nærmere det er jer der er uden for nogen rækkevide overhovedet.. .
>i påstulere kraftigt, men undebygger ikke ret meget.

Det er teknisk umuligt at fragmentering alene kan få en disk til at
holde op med at fungere, medmindre der er fejl i firmwaren i disken.
Det har simpelthen noget at gøre med hvordan disken fungerer.

At sende en disk på markedet uden at der var taget højde for et så
elementært og banalt problem ville svare til at en bilfabrikant sendte
en bil på markedet der ikke havde nogen bremser. Det vil simpelthen
være ganske utænkeligt.

Fra : Jack

Dato : 24-04-07 14:11

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> holde op med at fungere, medmindre der er fejl i firmwaren i disken.
> Det har simpelthen noget at gøre med hvordan disken fungerer.

Så har jeg jo altså oplevet det tekniske umulige... næppe.

Den startede ikke op, fordi den ikke kunne komme i kontakt med os, og at
flytte den til en anden pc som slave og defrak. virkede. Lænegere er den så
ikke... (lille harddisk fuldstændig farkmenteret)

Fra : Rado

Dato : 24-04-07 15:45

On Tue, 24 Apr 2007 15:10:31 +0200, "Jack" <gopot@***hotmail.com>
wrote:

>"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Så har jeg jo altså oplevet det tekniske umulige... næppe.

Nej det har du næppe. Du har bare oplevet noget andet som du ikke er
klar over hvad var, og som du derfor tilskriver defragmentationen.

Muligvis det jeg skrev om i en anden post, citat:

"Men til gengæld fandt jeg en anden mulig forklaring på hvorfor et
malfungerende filsystem kan komme til at fungere igen efter defrag:
mange defragprogrammer laver en scandisk før de går i gang, og det kan
jo så i nogle tilfælde fixe det problem der er årsagen til
malfunktionen."

>Den startede ikke op, fordi den ikke kunne komme i kontakt med os, og at
>flytte den til en anden pc som slave og defrak. virkede. Lænegere er den så
>ikke... (lille harddisk fuldstændig farkmenteret)

Hvis man ikke kan komme i kontakt med en disk kan man jo heller ikke
defragmentere den?

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 24-04-07 17:05

> Hvis man ikke kan komme i kontakt med en disk kan man jo heller ikke
> defragmentere den?

Jojo, for defragmenteringsværktøjer er magiske!

Troels

Fra : Jack

Dato : 24-04-07 17:46

> Hvis man ikke kan komme i kontakt med en disk kan man jo heller ikke
> defragmentere den?

Den kunne ikke komme i kontakt med OS og derfor ikke boote....
Min antagelse her er, at der ikke var den fornødne plads tilbage til, at den
kunne boote op da jeg går ud fra, at det også kræver plads på harddisken som
al andet. Jeg er af den overbevisning, at den fornødne plads til at rokere
rundt på div. filer ved opstart osv kom ved at defrakmentere den.
Det skal så igen nævnes, at der er snak om en lille harddisk 20 Gb med xp
pro og div spil. og hvad ungerne ellers ligger ind på de pcére. Jeg vil
holde på, at det var defrakmentationen der hjalp. Om det så var fordi den
som en påpeger scanner for fejl elle hvad det var, er i realiteten
ligegyldigt, det var stadig defrakmentations pgr. der fik liv i disken, oge
fejlen var rimeligvis ikke opstået, hvis jeg havde gjort det i god tid.

Derudover mener jeg det stadig klart, at en pc bliver mærkbart hurtigere i
opstart af div pgr. incl. os ved en defrakmentation. Det er så muligt at
monstermaskiner på de nævnte 3+ Ghz med oceaner af plads og ram ikke er så
berørte af problemet.... Endnu :-/ det kommer i takt med, at producenterne
af software smækker mere og mere på. Eller hvad du bruger den til, en nævnte
noget om film m.m film redigerer du på et mere profesionelt plan og roder
med megen tung grafik, tror jeg også på det er en klar fordel, at maskinen
er optimeret mest muligt, incl defrak.

Og så ikke mere om defrakmentation.....

Fra : Jack

Dato : 23-04-07 21:42

> On Sun, 22 Apr 2007 21:09:57 +0200, "Jack" <gopot@***hotmail.com>
> wrote:
>

> Fragmentering alene kan ikke få den til at holde op med at fungere,
> det kan kun gøre den langsommere.

En lille hardisk, og total frakmentering kan... så kan du påstå hvad du
vil. Har set det, og redet den ve, at sætte den som slave og defrakmentere
den... så kørte den igen

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 23-04-07 22:20

> En lille hardisk, og total frakmentering kan... så kan du påstå hvad du
> vil. Har set det, og redet den ve, at sætte den som slave og defrakmentere
> den... så kørte den igen

Ja, eller også er du nødt til at lukke vand ud nu, fordi du ikke vil give
dig.

Du ved velsagtens ikke hvad en "jumper" er.

Troels

Fra : Jack

Dato : 23-04-07 22:33

meddelelse news:462d2304$0$21928$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Ja, eller også er du nødt til at lukke vand ud nu, fordi du ikke vil give
> dig.
>
> Du ved velsagtens ikke hvad en "jumper" er.

Så skraber vi vist bunden....

Det er en hest.............. hvis du spiller skak

Og nej jeg hælder ikke vand ud, jeg fortæller bare hvad jeg har oplevet,
mere end en gang. Og jeg er slet ikke "nød" til noget som helst.

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 23-04-07 22:36

> Så skraber vi vist bunden....

Det bliver man NØDT til at for at følge med dig

> Og nej jeg hælder ikke vand ud, jeg fortæller bare hvad jeg har oplevet,
> mere end en gang. Og jeg er slet ikke "nød" til noget som helst.

Det hedder "nødt".

Jamen det er fint at du på din egen 286'er engang har oplevet at defrag
hjalp, men velkommen til 2007

Troels

Fra : Jack

Dato : 23-04-07 22:50

meddelelse news:462d26bf$0$21927$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Det bliver man NØDT til at for at følge med dig

> Det hedder "nødt".

> Jamen det er fint at du på din egen 286'er engang har oplevet at defrag
> hjalp, men velkommen til 2007

Du er vist ikke helt rask ...

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 23-04-07 22:53

> Nå
> Du er vist ikke helt rask ...

Hvis du bedømmer raskhed på hvor ofte man defragmenterer, så nej.

Troels

Fra : jørgen

Dato : 23-04-07 22:46

Troels Plougmann-Olsen wrote:

> Du ved velsagtens ikke hvad en "jumper" er.

Inden du falder ned og slår dig, så bør du vel, med dine mange år i
branchen og diverse Microsoft certificeringer, kunne komme med nogle
tekniske begrundelser for hvorfor defragmentering er irrelevant.

Tidligere i tråden påstod du at antallet af GHz, det fysiske
transportbånd mellem harddisk og bundkort + nordbroen (disk controlleren
sidder i sydbroen) havde direkte betydning for harddiskens søgetid. Det
er sådanne udtalelser der får mig til at betivivle hvad du ved om emnet

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 23-04-07 22:57

> Inden du falder ned og slår dig, så bør du vel, med dine mange år i
> branchen og diverse Microsoft certificeringer, kunne komme med nogle
> tekniske begrundelser for hvorfor defragmentering er irrelevant.

MSCE indeholder nu ikke det vilde om defragmentering. Det var mere for at
understrege jeg har en uddannelse bag mig. Det er ikke for ingenting man kan
få papir på sin viden

> [...]
> sydbroen) havde direkte betydning for harddiskens søgetid. Det er sådanne
> udtalelser der får mig til at betivivle hvad du ved om emnet

Jeg siger ikke det har betydning for søgetiden. Søgetiden er udelukkende
"placeret" i harddiskens specifikationer. Og ja, den ligger på sydbroen,
ligesom andre langsommere standarder som PCI og det efterhånden hedengangne
ISA.

Når jeg snakker nordbro mener jeg at prefetching efterhånden er kommet så
langt at en stor del af hvad man normalt foretager sig på en PC nutildags,
foregår i RAM'en, i CPU'ens L1 samt L2 cache, og i selve CPU'en, at
harddisken efterhånden ikke bliver brugt så synderligt meget længere.

Og nu når han foreslår defragmentation på en PC der bruges til
tekstbehandling, små spil (7-kabale, minestryger, edderkoppen o.l. går jeg
ud fra) samt surfing, er vi alligevel ude i en PC der ikke rigtig bliver
kørt i knæ af fragmentering.

Hvis en PC døjer med konstant at læse/skrive på harddisken, ligger problemet
vidst lige så meget i den tilgængelige mængde systemhukommelse.

Troels

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 23-04-07 23:33

> [...]
> går jeg ud fra) samt surfing, er vi alligevel ude i en PC der ikke
> rigtig bliver kørt i knæ af fragmentering.

Her er jeg så ganske enig. Den blev blot trukket frem for at
tilbagevise dit udsagn om at defragmentering betød at man ikke kunne
bruge computeren imens.

Det er ikke særlig tit min bærbare bliver defragmenteret, for jeg laver
netop ikke noget der er specielt harddiskhastighedsafhængigt. Min TV-
optager bliver derimod defragmenteret dagligt (ugentligt ville nu
sikkert være nok). De rigtige værktøjer til de rigtige problemer.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 23-04-07 23:38

> Her er jeg så ganske enig. Den blev blot trukket frem for at
> tilbagevise dit udsagn om at defragmentering betød at man ikke kunne
> bruge computeren imens.

Ja, og jeg beklager at jeg fik generaliseret SÅ meget.

Troels

Fra : Rado

Dato : 24-04-07 01:57

On Mon, 23 Apr 2007 22:41:59 +0200, "Jack" <gopot@***hotmail.com>
wrote:

> [...]
>vil. Har set det, og redet den ve, at sætte den som slave og defrakmentere

Jeg vil gætte på at disken blot har været fyldt op, det kan godt få
forskellige programmer og måske også OSet til at holde op med at
fungere, når der ikke længere kan skrives til disken.

Men det er i så fald ikke defragmenteringen der har skabt problemet,
men mangelen på plads. Og defragmentering frigiver netop en del plads,
og dermed er problemet løst. Mon ikke det er det der er tale om her?

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 24-04-07 06:57

Rado wrote:

> [...] Og defragmentering frigiver netop en del plads, [...]

Nej.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Rado

Dato : 24-04-07 14:59

On 24 Apr 2007 05:57:28 GMT, Toke Eskildsen <darkwing@daimi.au.dk>
wrote:

>Nej.

Det ser ud til du har ret. Jeg mente der blev frigivet noget plads ved
reduktion af cluster slack, men det gør der åbenbart ikke.

Men til gengæld fandt jeg en anden mulig forklaring på hvorfor et
malfungerende filsystem kan komme til at fungere igen efter defrag:
mange defragprogrammer laver en scandisk før de går i gang, og det kan
jo så i nogle tilfælde fixe det problem er årsagen til malfunktionen.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 22-04-07 16:07

Bertel Lund Hansen wrote:

> Defragmentering er spild af tid.

Kommer an på hvad du bruger harddisken til.

> Det var vigtigt i de dage hvor en 286'er var state of the art.
> Der kunne man mærke forskel med det samme når der var
> defragmenteret. Det kan man ikke i dag.

Prøv at optage TV med to tunere samtidig, ned i MPEG2, hvor 1 time
fylder ca. 2GB. Læg dertil at en tidligere optaget fil afspilles
samtidig med.

Det er sådan noget jeg gør på daglig basis. Det kan lade sig gøre på en
enkelt harddisk, hvis ellers den ikke er alt for fragmenteret (Athlon
2400+, 1GB RAM, 250GB SATA NTFS, 20-50GB fri). I starten
defragmenterede jeg ikke, hvilket betød at der oftere og oftere kom
fejl i optagelserne, fordi harddisken ikke kunne følge med. En kontrol
af filerne viste at de snildt kunne være splittet i et par tusind
fragmenter.

Man kan indvende at det sikkert er mit program MediaPortal, der ikke er
godt nok til at meddele systemet at det forventer at lave store filer,
men det er næppe det eneste program der er ringe på det punkt.

NTFS har den fordel, frem for f.eks. FAT32, at programmer kan meddele
hvor store filerne forventes at blive, når de gemmer dem. Derved
pladsudnyttelsen optimeres i gemningsøjeblikket. Men det sikrer ikke
mod fragmentering, der udskyder blot tilsandingen.

Det går (logisk nok) rigtig galt, når der er meget lidt plads tilbage
på harddisken. Måske er det det, der er sket for Jørgen?

> Og når der lige er defragmenteret, går der en hulens tid [1] med
> at flytte alle småfilerne igen når de ved brug skal være lidt
> større fordi de lige blev pakket supertæt.

Hvis man har mange småfiler, der ofte ændrer størrelse ved at der
tilføjes på filniveau (som f.eks. ved logfiler), så ja. Men er det ikke
et specialtilfælde? Normalt ændres små filer ved at der gemmes en ny
udgave, hvilket ikke tager ekstra tid når drevet er defragmenteret -
tværtimod, hvis ellers deframgenteringsprogrammet sørger for at lægge
den frie plads i en eller få store dele.

Nogen defragmenteringsværktøjer er smarte nok til at lægge gamle filer
(altså filer, hvor det er lang tid siden de blev ændret sidst) i
starten, derefter nyere filer og til sidst den frie plads. Det gør det
statistisk set meget billigere at lave senere defragmenteringer.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Ole Christiansen

Dato : 23-04-07 07:22

> [...]
> erfaringer, evt. med Windows' defragmenteringsprogram,
> eller blot en forklaring på, hvordan det kan gå til?

Skriv til Iolo.com., eller kør en defrag mere.
Jeg har ikke oplevet tilsvarende med SysMec7. Jeg sætter den til at køre
defrag automatisk.
Har brugt System Mecahnic i årevis.

Mvh Ole

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 23-04-07 23:11

> Nu, mindre end en uge efter, rapporterer System
> Mechanic, at tre af mine drev, herunder C-drevet,
> er mere end 15 % fragmenteret.

Hvis du kører Vista, kan dette være dig god læsning:

http://shor.ter.dk/346911932

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 24-04-07 11:31

> Hvis du kører Vista, kan dette være dig god læsning:
>
> http://shor.ter.dk/346911932

Det gør jeg nu ikke, jeg holder mig til xp
indtil jeg en gang får lidt mere power på
maskineriet.

Men jeg blev da en smule klogere - her er
da dokumentation for, at der ingen gevinst
er ved at defragmentere filer større en 64 MB,
mens det kan afledes (?) at der er en gevinst
ved at defragmentere mindre filer.

Eftersom der åbenbart er nogle, der mener
noget seriøst om defragmentering er det
vel svært blot at afskrive det. "Jeg har
aldrig defragmenteret" er jo ikke noget
argument for nogetsomhelst. "Jeg formatterer
disken i stedet" er der heller ikke der kan
bruge til noget i en diskussion om emnet
defragmentering.

Et mundheld rinder mig ihu: "Danskerne er
karakteristiske ved at snakke mest om det de
ved mindst om"

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 24-04-07 11:44

Jørgen Farum Jensen wrote:

> Men jeg blev da en smule klogere - her er
> da dokumentation for, at der ingen gevinst
> er ved at defragmentere filer større en 64 MB,

Artiklen angiver at der ikke er mærkbar gevinst ved at defragmentere
yderligere, når _fragmenterne_ er større end 64MB. Så store filer skal
fortsat defragmenteres, bare ikke i bund.

Dels bevirker så også at der ikke behøver at være så meget fri plads på
harddisken (der skal ikke længere findes så store områder med
sammenhængende fri plads), hvilket logisk nok også angives som en
fordel ved Vista defrag.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/