Problemer med intern brænder
Fra : Mikkel Westh

Dato : 18-04-07 18:13

Hej,

Jeg har haft en eksterne Lacie-brænder, som jeg har brændt en masse med.
Den solgte jeg imidlertid sammen med min Mac mini, da jeg har Superdrive
i min Macbook.
Problemet er bare, at den altid melder fejl når den skal verificere
indholdet af en brændt disk. Det gør den i hvert fald med DVD'er.
Både Disk Utility og Toast (nyeste 7 og nyeste 8) melder også fejl.
Jeg kan sagtens brænde cd'er i iTunes.

Tror i, det er hardware-relateret? For så skal jeg jo have den på
værksted inden garantien udløber (det er snart et år siden, jeg købte den).

Mvh. Mikkel

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-04-07 18:31

Mikkel Westh <mikkelw@gmailfjern.com> wrote:
> [...]

> Tror i, det er hardware-relateret? For så skal jeg jo have den på
> værksted inden garantien udløber (det er snart et år siden, jeg købte den).

nej.

Dine medier duer bare ikke med din brænder, køb nogle producenten
garanterer virker med din brænder.

Fra : Mikkel Westh

Dato : 30-04-07 19:48

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> nej.
>
> Dine medier duer bare ikke med din brænder, køb nogle producenten
> garanterer virker med din brænder.

Men hvis jeg ikke kan finde nogen information herom?
Brænderen er en Matshita UJ-857. Kan ikke finde noget som helst om den.

Mvh. Mikkel

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-04-07 21:19

Hej Mikkel

Mikkel Westh wrote:

> Men hvis jeg ikke kan finde nogen information herom?

Mener du om selve medierne? - eller brænderen? - De fleste medier i dag
er så gode, at det næppe er dem, der er problemet med få undtagelser.
+R/+RW på nogle drev kan give problemer, selvom brænderen er
certificeret til begge typer.

Prøv evt. at købe en enkelt DVD-+R og og +RW, så kan du se, om det er
dér - sammenlignet med en -R/-RW.

Eksisterer problemet også på CD-R/RW?

> Brænderen er en Matshita UJ-857. Kan ikke finde noget som helst om den.

En Google søgning gav disse:
http://www.google.dk/search?hl=en&q=Matshita+UJ-857&btnG=Google+Search

Det ser faktisk ud til, at UJ-857 er et -R only drev. - Matshita
(Matsushita: Technics-Panasonic) regnes ofte for at være blandt de
bedste drev overhovedet. MEN - de er meget kritiske med firmware, så det
er muligt, du skal køre firmwareopdatering ti lden igen, for at det vil
virke.

Jeg har selv haft Matshita, og for at kunne bruge de drev til
musikkopiering, måtte jeg rent faktisk nedgradere firmwaren. Drevet
ville ganske enkelt ikke brænde noget som helst, før nedgradering.

Prøv evt. at søge på Apples topic center med søgeordene 'uj-857 +
firmware + macbook'.

Hvis ikke det giver resultat, så er jeg sikker på, der er noget galt med
selve drevet.

mvh. Erik Richard

<erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter Express - The Future In Multilingual Textprocessing

Fra : Mikkel Westh

Dato : 01-05-07 13:36

Erik Richard Sørensen skrev:

> Prøv evt. at købe en enkelt DVD-+R og og +RW, så kan du se, om det er
> dér - sammenlignet med en -R/-RW.

Har prøvet med både DVD- og +R - samme resultat.

> Eksisterer problemet også på CD-R/RW?

Nej, kun på DVD.

> [...]
> bedste drev overhovedet. MEN - de er meget kritiske med firmware, så det
> er muligt, du skal køre firmwareopdatering ti lden igen, for at det vil

Det er ikke et -R only drev. Systemprofil skriver følgende:

"MATSHITA DVD-R UJ-857:

Firmware-version:   HBE4
Forbindelsetype:   ATAPI
Understøttelse af brænding:   Ja (leveret/understøttet af Apple)
Buffer:   2048 K
Læser dvd:   Ja
CD-Write:   -R, -RW
DVD-Write:   -R, -RW, +R, +RW
Beskyttelse mod underløb ved cd-brænding:   Ja
Beskyttelse mod underløb ved dvd-brænding:   Ja
Skrivestrategier:   CD-TAO, CD-SAO, DVD-DAO
Medier:
Medietype:   Dvd-r
Tom:   Ja
Kan slettes:   Nej
Kan overskrives:   Ja
Kan tilføjes:   Ja"

> Hvis ikke det giver resultat, så er jeg sikker på, der er noget galt med
> selve drevet.

Har intet kunne finde, heller ikke ved tidligere søgninger.

Mvh. Mikkel

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-05-07 14:43

Mikkel Westh wrote:

> Har prøvet med både DVD- og +R - samme resultat.

> Nej, kun på DVD.

> Det er ikke et -R only drev. Systemprofil skriver følgende:

Det står faktisk direkte i et af linkene på google resultatet -
"The Firmware Page - View topic - MATHITA DVD-R UJ-857 FOR MACBOOKPRO"

> [...]
> Beskyttelse mod underløb ved cd-brænding: Ja
> Beskyttelse mod underløb ved dvd-brænding: Ja
> Skrivestrategier: CD-TAO, CD-SAO, DVD-DAO
_______________________
Der _er_ noget galt... - Hvor er 'CD-DAO'? - Alle mine drev fra både
NEC, LiteOn og Pioneer har 'DAO' understøttelse til både CD og DVD. Det
samme har mine to gamle musikbrændee fra LaCie med Matshita brændere...

> Medier:
> Medietype: Dvd-r
___________________
Læg lige mærke til, hvad der står dér. Drevet _er_ til brug med '-R' medier.

> Tom: Ja
> Kan slettes: Nej
> Kan overskrives: Ja
> Kan tilføjes: Ja"

> Har intet kunne finde, heller ikke ved tidligere søgninger.

Det er tilsyneladende blevet fjernet fra Apple Forums siderne. Et af
linkene ti Google søgningen henviser til, at Apple har fjernet det. -
Underligt...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-05-07 21:22

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Det står faktisk direkte i et af linkene på google resultatet -
> "The Firmware Page - View topic - MATHITA DVD-R UJ-857 FOR MACBOOKPRO"

hvilke links? drevet kan selvfølgelig fint håndtere såvel -R som +R
skiver.

> [...]
> NEC, LiteOn og Pioneer har 'DAO' understøttelse til både CD og DVD. Det
> samme har mine to gamle musikbrændee fra LaCie med Matshita brændere...

Men det har apples drev ikke med apples device profil. Det har ingen
indflydelse mht brænding af DVD skiver.

> ___________________
> Læg lige mærke til, hvad der står dér. Drevet _er_ til brug med '-R' medier.

Nej, der står at der sidder en dvd-r skive i drevet.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-05-07 21:15

Mikkel Westh <mikkelw@gmailfjern.com> wrote:

> Har intet kunne finde, heller ikke ved tidligere søgninger.

Hint du skal søge efter "media code

giver dette ikke noget hits hos dig?

<http://www.google.com/search?hl=en&client=safari&rls=en&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=media+code+UJ-857&spell=1>"

Selvfølgelig kan dun brlnder brænde, men du skal bruge de rigtige
medier og du skal muligvis sætte hastigheden manuelt.

Fra : Mikkel Westh

Dato : 02-05-07 08:02

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Hint du skal søge efter "media code
>
> giver dette ikke noget hits hos dig?

Ikke noget med information om denne brænders disk-præferencer. Det ser
ellers ret lovende ud her: http://kortlink.dk/3u8c, men der er ingen
resultater når man søger på (Panasonic) UJ-857.

> Selvfølgelig kan dun brlnder brænde, men du skal bruge de rigtige
> medier og du skal muligvis sætte hastigheden manuelt.

Ja, det skulle jeg også mene.. Prøver lige med et TDK-medie.

Mvh. Mikkel

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-04-07 21:50

Mikkel Westh <mikkelw@gmailfjern.com> wrote:

> Men hvis jeg ikke kan finde nogen information herom?

Så må du enten finde en anden producent eller prøve dig frem.

> Brænderen er en Matshita UJ-857. Kan ikke finde noget som helst om den.

Det er medierne du skal kigge på.

alternativt kan du jo forsøge at brænde lidt langsommere.

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 01-05-07 05:25

Mikkel Westh <mikkelw@gmailfjern.com> wrote:

> Men hvis jeg ikke kan finde nogen information herom?
> Brænderen er en Matshita UJ-857. Kan ikke finde noget som helst om den.
>
> Mvh. Mikkel

Uha, samme brænder har jeg: Den kan IKKE lide diske hurtigere end 8X.
Mit drev fejler hver eneste gang den skal brænde dvd'er hvis de f.eks.
er 16X. CD'er brændes fint. Og der ikke fejl på diskene - jeg har nået
at købe en ekstern LaCie brænder (DL) som lystigt brænder de skiver det
indbyggede MatSHITa spytter ud.
Selv Apple-support kender ikke denne fejl - de gav mig et rep.nr. på en
garatireparation af drevet (har ikke benyttet mig af det)

--
MA @ 55.01.43N/11.50.36E www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse
-- and don't forget to boogie

Fra : Mikkel Westh

Dato : 01-05-07 13:38

Martin Ammentorp skrev:

> [...]
> Selv Apple-support kender ikke denne fejl - de gav mig et rep.nr. på en
> garatireparation af drevet (har ikke benyttet mig af det)

Ok. Har lige "stjålet" et medie fra et familiemedlem, kan jo være, at de
denne gang lykkes. Har nemlig også haft en ekstern lacie-brænder, som
jeg solgte, men som uden problemer brændte hvad som helst.

Hvordan får jeg i et rep. nr? Synes ikke, Apples supportside er til
nogen stor hjælp. Vil nemlig gerne have den afsted snarest, skal snart
til eksamen.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-05-07 14:47

Mikkel Westh wrote:

> Ok. Har lige "stjålet" et medie fra et familiemedlem, kan jo være, at de
> denne gang lykkes. Har nemlig også haft en ekstern lacie-brænder, som
> jeg solgte, men som uden problemer brændte hvad som helst.

Det gør mine 3 LaCie brændere også...

> Hvordan får jeg i et rep. nr? Synes ikke, Apples supportside er til
> nogen stor hjælp. Vil nemlig gerne have den afsted snarest, skal snart
> til eksamen.

Ring på 70102007

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-05-07 21:10

Martin Ammentorp <martinx@yzammentorp.org> wrote:

> Uha, samme brænder har jeg: Den kan IKKE lide diske hurtigere end 8X.
> Mit drev fejler hver eneste gang den skal brænde dvd'er hvis de f.eks.
> er 16X.

prøv at sætte hastigheden manuelt, såfremt brænderen understøtter dette.