CSS - Top og center problem
Fra : SpookiePower

Dato : 16-04-07 12:58

Jeg er ny indenfor CSS og er løbet ind i et, sikkert,
simpelt problem.

Jeg har en overskrift jeg gerne vil have centreret
i midten af skærmen og så rykket 100 px ned fra toppen.
Det har jeg gjort på følgende måde -

..Overskrift {
   font-size: 80px;
   text-align: center;
   top:100px
}

Men det virker ikke. Teksten bliver centreret på skærmen,
men ikke rykket de 100px ned. Tilføjer jeg position:absolut;
så rykker den 100px ned, men holder sig så ude til venstre.

Hvordan klar jeg den ?

Resten ser således ud.

Fra : per christoffersen

Dato : 16-04-07 14:26

"SpookiePower" <boxjunk2600@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> simpelt problem.
>
> Jeg har en overskrift jeg gerne vil have centreret
> i midten af skærmen og så rykket 100 px ned fra toppen.

Ret 'top' til 'margin-top'.

'Top' refererer til positionering (Position:relative el. absolute). Det
bruger du ikke i din style, og derfor giver det ikke nogen ændring.

'Margin-top' derimod lægger en margin uden på elementet, som netop får det
til at rykke sig ned. Det skulle fungere fint (hvis jeg ikke har overset
noget).

/Per

Fra : SpookiePower

Dato : 16-04-07 17:04

per christoffersen wrote:

> [...]
> til at rykke sig ned. Det skulle fungere fint (hvis jeg ikke har overset

Det var jo lige det der skulle til. Mange tak :)