"Fl. Baumann" <zillyink@fjerndettehotmail.com> skrev i en meddelelse
news:461a9f41$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
> "bj" <b_hoejgaard75@mail.dk> skrev i meddelelsen
> news:461a9574$0$47036$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>> Rent generelt kunne jeg tænke om der var nogle der ville give en
>> brainstorm på hvilke ideer der kommer frem når jeg skriver følgende:
>>
>> Kultur/natur - natur/kultur
>> Det er en emneuge vi skal have på skolen, vi vil naturligvis arbejde med
>> naturen og dens materialer, vi skal udsmukke en forhal, vi skal lave
>> noget mad til alle ugens daeg, vi skal ordne cykelskur og boldmur.
>>
>> Er der nogen der kan hive noget ud af ærmet vil jeg gerne høre.
>
> ------------------------------------------------------------------
>
> Muren 1:
> Noget om den globale opvarmning:
> - Eksempler på hvad vi bruger pr. person pr. dag der bidrager til
> opvarmningen.
> - Eksempler på hvad vi kan gøre mindre af.
> - ...
> Meget aktuelt emne, omend, i denne sammenhæng, måske lidt populistisk.
>
> Muren 2:
> - Lave (male) skydeskiver med miljøbudskaber og point, så dem der rammer
> de miljørigtige får flest point, men uanset om de sigter efter det ene
> eller det andet, så får ungerne en snak og et godt grin. De "voksne" får
> hvad de vil opnå, sneget ind ad bagdøren!
>
> Muren 3:
> - Få nogle "Kool Kidz" til at male noget fed graffitti med budskaber og
> på udvalgte steder sætte hotelklokker op, som ringer når bolden rammen
> palen. (holder sikkert ikke evigt, men skærper knægtenes boldøje)
>
> Maddagene:
> - Mandag: Tyrkisk morgenbord.
> - Tirsdag: Amerikansk morgenbord.
> - Onsdag: Kinesisk morgenbord.
> - Torsdag: Dansk morgenbord.
> - Fredag: Det "gode" morgenbord.
> Her skal ungerne tjekke ud hvad der er almindeligt at spise om morgenen i
> de foreslåede lande, hvad der er kulturelt betinget, noget om
> næringsværdier, traditioner osv. OG I kan få en snak om det vigtige i at
> få et godt og solidt morgenmåltid. (Kjeld Fredens har nogle gode pointer
> om hjernens behov)
> Få aktiveret nogle forældre med det etniske tilhørsforhold, der sammen med
> deres børn, og i samarbejde med resten af eleverne, kan stå for dagens
> morgenmåltid.
>
> Forhallen:
> - Alle får et stykke A4/A3 papir, som udsmykkes med materialer fundet i
> skov, på strand mv.
> Flere kan gå sammen og på hver deres lave noget der sættes sammen med
> andres, til ét stort display.
>
> Cykelskuret:
> - Lav et vægrelief med cykeldele, der er malede i klare farver og skriv
> versene på muren/væggen til "ti små cyklister"
> - Mal væggen og skær fem seks cykler over, sæt dem op så det ser ud som om
> de med stor kraft er kørt ind i væggen og gennembrudt denne. (du ved, lidt
> ligesom Hard Rock Café hvor en flyder er parkeret halvvejs inde i en mur.)
>
> Tænk på -og find dem- om der er "gode billeder" i jeres projekter som I
> kan få de lokale medier til at skrive om og på den måde highlite jeres
> antrengelser. Det giver et ekstra skub! (lidt poppet, men det er min
> erfaring at det fungerer)
> --
>
> Fl. Baumann
hold da op, tak for svaret. Tror vist det lige satte gang i egne tanker også
og vil også tage Arne H. Wilstrups indgang til emneugen med i dette. I et
samsurium er jeg sikker på, at det kan være vejen ind.
Tusind tak begge 2:)
mvh
bj
bj