Spørgsmål om SMS Gateway
Fra : fabian.test@gmail.co~

Dato : 09-04-07 11:42

Hej alle,

Jeg er blevet bedt om at hjælpe en virksomhed som har behov for at
udsende SMS beskeder til danske mobil abonneneter fra en .NET
applikation. Hvis tjenesten bliver en succes vil der i peak perioder
være behov for at udsende ca. 10.000 sms beskeder per time. For god
ordens skyld vil jeg påpege, at det ikke drejer som om spam SMS, men
en bruger tilmeldt tjeneste

Udsendelse af SMS'er i denne skala er ukendt territorie for mig og jeg
håber derfor at i kan hjælpe mig i den rigtige retning. Jeg har
tidligere været involveret i tjenester som udsender mail. Og der
sender man jo bare sin mail videre til en SMTP Server og så kører det.
Man kunne også anvende en mobil telefon men da det tager ca. 3
sekunder at udsende en SMS er det ikke specielt skalerbar.

Hvordan foregår det med en SMS Gateway. Jeg forestiller mig at vi
etablerer en server baseret på Windows 2003 Server og indstallere en
SMS gateway herpå.
Men hvad så? Indstallere man et et GSM modem? ISBN modem? og
tilslutter den til en fastnet telefon? Eller hvordan får man sendt
SMS'en videre fra SMS Gatewayen til sin telefon udbyder. Skal der
laves en aftale med f.eks. TDC for at man etablere en SMS gateway?

Jeg antager at det er billigere pr. SMS at have sin egen gateway end
at købe adgang til en extern hosted SMS gateway.

Any ideas?

På forhånd tak,

Tony

Fra : Niels Andersen

Dato : 09-04-07 13:57

fabian.test@gmail.com wrote:
> [...]
> applikation. Hvis tjenesten bliver en succes vil der i peak perioder
> være behov for at udsende ca. 10.000 sms beskeder per time.

Jeg lavede engang noget i samme størrelsesorden. Det endte med en aftale
med SMS A/S. Jeg kan ikke umiddelbart finde deres hjemmeside (de havde
vist smsas.com og smsland.dk), de er måske lukket/opkøbt/omdøbt i
mellemtiden, men der findes sikkert nogen der tilbyder noget lignende.

Teknisk set fungerede det ved at min applikation sende besked(er) og
telefonnumre pakket ind i noget XML til deres webserver, altså over
HTTP. Et dejligt simpelt API, i forhold til de øvrige SMS gateways jeg
kiggede på.

Der var forskellige priser alt efter som det skulle frem så hurtigt som
muligt, kunne sendes som "B-post" (vist max 3-4 timer), og om afsender
skulle være SMS A/S's 4-cifrede nummer, eller en tekst efter eget valg.

Vi kiggede på aftaler med TDC, Sonofon og én mere, men det var slet ikke
gearet til så lille et behov. Hverken teknisk set (meget komplicerede
løsninger) eller afregningsmæssigt (kæmpe abonnement).

> Jeg har
> tidligere været involveret i tjenester som udsender mail. Og der
> sender man jo bare sin mail videre til en SMTP Server og så kører det.

Min løsning den gang var jo så noget i samme stil.

> Man kunne også anvende en mobil telefon men da det tager ca. 3
> sekunder at udsende en SMS er det ikke specielt skalerbar.

Over GSM: 4 sekunder målte jeg. Over GPRS går det vist noget hurtigere,
men jeg testede det ikke dengang.

> Hvordan foregår det med en SMS Gateway. Jeg forestiller mig at vi
> etablerer en server baseret på Windows 2003 Server og indstallere en
> SMS gateway herpå.

En gateway mellem hvad? Dit software og? :)

Du er nødt til at have en aftale med nogen, som har en rigtig god
forbindelse til mobil-netværkene, for at kunne følge med.
Med et GSM-modem vil det tage over 11 timer at sende 10.000 SMS'er,
ifølge mine målinger.

> Jeg antager at det er billigere pr. SMS at have sin egen gateway end
> at købe adgang til en extern hosted SMS gateway.

At sætte sin egen hjemme-gateway op betyder mig bekendt at du sætter dit
eget GSM-udstyr på. Alternativt er det blot en gateway mellem din
applikation og en andens gateway, og det giver ikke meget mening.

At bruge dit eget GSM-udstyr er nok det dyreste du kan gøre. De
abonnementer du kan få det giver meget billige SMS'er må kun bruges til
personligt brug, sidst jeg tjekkede.

At bruge en gateway a la SMS A/S kostede vist noget i stil med 2/3 af
typisk SMS-takst den gang.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : fabian.test@gmail.co~

Dato : 09-04-07 15:33

Hej Niels,

Tak for dit svar. Ud fra det kan jeg forstå at at vejen frem er at
købe adgang til en gateway ude i byen. Det lyder også alt andet lige
som det nemmest.

Ved du om en gruppe SMS faktureres som 1 sms eller betaler man pr.
modtager. Vi har en behov for at kunne sende den samme sms til grupper
af 5 - 10 telefonnumre og det kunne jo være rart hvis man kunne lave
en slags BCC mail og dermed kun betale for udsendelsen af 1 sms.

Med venlig hilsen

Tony

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 09-04-07 15:39

> Ved du om en gruppe SMS faktureres som 1 sms eller betaler man pr.
> modtager.

Pr. modtager, der ville jo ikke være meget økonomi i det for
leverandøren hvis du f.eks. skulle sende den samme besked til 1.000
modtagere og du kun blev opkrævet f.eks. 10 øre for én SMS.

--
Michael

Fra : Mikael Schøler

Dato : 09-04-07 17:31

check www.unwire.dk.

Fra : glen.mandsberg@gmail~

Dato : 10-04-07 22:01

Du kan også checke http://www.suresms.com/products/suresmshosted/, det
er et SMTP interface med fri afsender adresse.