Ytringsfrihed.
Fra : T'abula R'asa

Dato : 03-07-01 11:32

Note: Emnet hoerer ikke laengere hjemme i hverken dk.admin.netmisbrug eller netikette.

Peder Vendelbo Mikkelsen skrev:

> Det er sgu godt nok en kedelig indgangsvinkel du har til det, at du bare traekker paa skuldrene.

Trist var nu reelt nok. Naar kommentaren ikke kan blive laengere, haenger det bl.a. sammen med de betingelser, at jeg ikke kender omtalte personer, end ikke hvorvidt paagaeldendes beretninger er sande. Men foerst og fremmest, saa handler det om, at jeg paa baggrund af min egen sexuelle orientering ikke vil sammenkaedes med andre menneskers traumatiserende oplevelser.

Som jeg har skrevet ved flere lejligheder, saa udspringer sexuelle overgreb mod boern ligesaa lidt af paedofile foelelser, som voldtaegt af kvinder udspringer af heterosexuelle. Sexuelle overgreb af enhver karakter bunder yderst sjaeldent i gerningsmandens sexualitet. Fordi voksne kvinder voldtages, betyder det ikke, at alle maend er lantente voldtaegtsforbrydere. Paa praecis samme maade, som det ikke betyder, at alle paedofile foer eller siden vil voldtage et barn.

Hvorfor jeg ligeledes ikke finder det kraenkende at udtale sig nuanceret om bl.a. paedofile foelelser og boern/voksen-forhold i et forum, hvor personer tilbage i barndommen maatte have haft daarlige oplevelser med voksne.

> Hov, stop lige, hvad daelen har ytringsfriheden med offtopic indlaeg at goere?

Jeg taler ikke om ytringsfrihed i forbindelse med opslaget. Det var off-topic, blev vi enige om. Jeg taler generelt om at ytre holdninger, som ikke deles af flertallet.

Hvad sidstnaevnte angaar, kan det sjaeldent bruges til noget. Historien er fuld af eksempler paa, hvordan almen opfattelse og flokmentalitet ikke taler til individets fornuft eller fordel.

Naar det kommer til emnet her, er det en myte, at alle fagfolk maatte mene, hvad du skriver, at jeg og andre skulle have behov for hjaelp, men som jeg et oejeblik her frygtede, er pressen saerdeles gode til at sortere i artikler og indlaeg, saa man opretholder et ensidigt indtryk, der fastholder eller foroeger laesertal.

> I oevrigt er jeg enig med Brian i, at med ytringsfriheden foelger et ansvar. Du ytrer din mening, men forsoeger at undgaa ansvaret ved at bruge en anonymiseringstjeneste.

Her kunne jeg ikke vaere mere uenig. Forudsaetningen for at kunne tale frit er netop, at man ikke herved bringer sit eget eller andres liv og velfaerd i fare. Saa laenge alle mennesker ikke vil anerkende andres ret til at foele, taenke og tale frit, er det strengt noedvendigt at beskytte sin identitet.

Og det er i oevrigt samme problematik, som goer sig gaeldende i forbindelse med maskeforbudet. Politikerne har vedtaget, at aktivister ikke laengere maa baere masker ved demoer, men glemmer bare, at hovedparten, ganske fredelige mennesker, som netop ikke kaster sten mod betjente og butiksruder, nu bliver registreret i foreninger og partier, som vil dem til livs alene paa baggrund af politisk overbevisning.

Jeg er ikke klar over, hvad du mener med ansvar. Den eneste konsekvens af menneskers ytringsfrihed, dvs. hvor der ikke er tale om handlinger, som forvolder andre skade, boer vaere, at andre maatte give udtryk for divergerende holdninger; at man herigennem selv foeler sig provokeret eller kraenket.

Hilsener
PSW / T'R'
TabulaRasa@nym.alias.net

Fra : Hanne L

Dato : 03-07-01 14:36

T'abula R'asa" <tabularasa@nym.alias.net> skrev i en meddelelse news:20010703103213.12920.qmail@nym.alias.net...

> Note: Emnet hoerer ikke laengere hjemme i hverken dk.admin.netmisbrug eller netikette.

Men kommer hellere aldrig til at høre hjemme i dss, selvom
det bliver genudsendt flere gange!
Dette indlæg er en diskussion mellem dig, Peder samt
efterhånden adskillige andre i .netmisbrug og .netiketten,
hvor du har indrømmet, at du ikke skrev et debatoplæg,
men kun ønskede kontakt med ligesindede.
Derfor kan jeg kun opfordre dig til at lave dit opslag, hvor
det hører hjemme.
Her i dss debatterer vi.

Hanne L

FUT dk.admin.netikette og dk.admin.netmisbrug

Fra : Brian Jensen

Dato : 03-07-01 18:56

"Hanne L" <maanelys@mail.dk> skrev:

>Men kommer hellere aldrig til at høre hjemme i dss

Hvorfor mener _du_ at emnet ikke hører til i dss?

Klip [...]
>Derfor kan jeg kun opfordre dig til at lave dit opslag, hvor
>det hører hjemme.
>Her i dss debatterer vi.

Det indlæg du her besvarer, er så vidt jeg kan bedømme ikke et opslag,
men et debatindlæg på flere emner deriblandt pædofili, som efter min
vurdering er et emne som burde kunne debateres i dss.

De emner som ikke har noget med dss at gøre, kan besvares i et indlæg
for sig selv, med FUT til mere relevant gruppe.

>FUT dk.admin.netikette og dk.admin.netmisbrug

Hvorfor nu det?
dk.admin.netikette er til diskussion af brud på netiketten.
dk.admin.netmisbrug er til diskuskussion af netmisbrug.
Hvis du ikke kender forskellen, kan du spørge i _en_ af de to grupper!
Jeg ser ingen grund til at du sætter FUT til begge grupper samtidig!

--
Mvh Brian Jensen

Fra : "Trine Stubbe Teglbj~

Dato : 03-07-01 21:05

In article <9j04kt0pvlhh6e00ts3efnct1h6moquuuu@news.inet.tele.dk>, "Brian
Jensen" <brian.nospam@jensen.mail.dk> wrote:

> Hvorfor mener _du_ at emnet ikke hører til i dss?

   Det startede som et opslag.

> [...]
> kender forskellen, kan du spørge i _en_ af de to grupper! Jeg ser ingen
> grund til at du sætter FUT til begge grupper samtidig!

   Såmen fordi det er der det indlæg der er futtet til dss kommer fra -
begge grupper! Og derfor sendes det tilbage dertil.

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Hanne L

Dato : 03-07-01 20:28

Brian Jensen skrev i en meddelelse news:9j04kt0pvlhh6e00ts3efnct1h6moquuuu@news.inet.tele.dk...

Hej Brian

T'abula R'asa skrev

Hanne L skrev:

> Hvorfor mener _du_ at emnet ikke hører til i dss?

Jeg mener for såvidt godt, emnet kan debatteres i dss,
hvis der er nogen, der ønsker det, da det jo er et seksuelt
relateret emne. Men T'abula R'asa har selv givet udtryk
for, at han ikke ønskede at debattere emnet, kun søge
kontakt med ligesindede. Derfor skrev jeg, som jeg gjorde,
da det i så tilfælde er et opslag.

> [...]

> men et debatindlæg på flere emner deriblandt pædofili, som efter min
> vurdering er et emne som burde kunne debateres i dss.

Det er jeg enig med dig i. Men jeg opfatter ikke hans indlæg
som et debatoplæg, da han har givet udtryk for andet. Det
er, IMO, et svar til Peder, som hører hjemme andetsteds.

> De emner som ikke har noget med dss at gøre, kan besvares i et indlæg
> for sig selv, med FUT til mere relevant gruppe.

Jeg mener stadig, det hele skulle futtes, da det ikke er
ment som et debatoplæg.

> Hvorfor nu det?
> dk.admin.netikette er til diskussion af brud på netiketten.

Hvilket det, IMO, er fortsat at poste en diskussion om noget,
der var ment som et opslag, i dss.

> dk.admin.netmisbrug er til diskuskussion af netmisbrug.

Der var jeg lidt for hurtig, indrømmet.

> Hvis du ikke kender forskellen, kan du spørge i _en_ af de to grupper!

Jeg kender forskellen.

> Jeg ser ingen grund til at du sætter FUT til begge grupper samtidig!

Enig.

Mvh.
Hanne L