15 britiske soldater
Fra : Ukendt

Dato : 09-04-07 20:06

Er jeg den eneste her i gruppen der sidder og mistænker de 15 soldater for
at lyve om deres ophold i Iran?
På de videofilm jeg har set i TV udsendt af Iran ser det bestemt ikke ud til
at soldaterne har det psykisk skidt som de ellers udtaler de havde.
Med hvilken grund skulle Iran have tilbageholdt og tortureret englænderne
for derefter at frigive dem uden et genkrav?
På mig virker sagen som amatøragtigt vestligt propaganda fordi de blev taget
med fingrene i kagedåsen og var inde i forbudt farvand.

Neuman

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 09-04-07 20:22

"Neuman" <...> skrev i meddelelsen
> [...]
> På mig virker sagen som amatøragtigt vestligt propaganda fordi
> de blev taget med fingrene i kagedåsen og var inde i forbudt

Du er ikke den eneste - læg så mærke til at man også giver dem
lov til at tjene penge på deres "oplevelser" - de har garanteret
af militæret fået at vide, hvad de helst skal sige for at det
skaber opmærksomhed - det er jo ikke så godt at UK har stemt for
sanktioner mod Iran, når de så bliver behandlet med venlighed og
respekt til gengæld - så Blair må naturligvis have noget at have
sine beslutninger i. Jeg tror at det var et komplot - det ville
passe Blair ganske godt, hvis de 15 soldater var blevet slået
ihjel - så havde de haft et påskud for at gå i krig mod landet.
Det skete ikke, så nu må han "nøjes" med den propagandaeffekt
han kan få ud af det hele.

Fra : #2066

Dato : 09-04-07 21:08

On Mon, 09 Apr 2007 21:22:00 +0200, Arne H. Wilstrup wrote:

> [...]
> ihjel - så havde de haft et påskud for at gå i krig mod landet.
> Det skete ikke, så nu må han "nøjes" med den propagandaeffekt

Terry Jones (fra Monty Python) har en syrlig kommentar til
affaeren her:
<http://www.guardian.co.uk/commentisfree/story/0,,2047128,00.html>

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-07 21:26

"Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse
> "Neuman" <...> skrev i meddelelsen

> Du er ikke den eneste

Jeg havde nu satset på svar fra folk der normalt er skeptiske overfor de
mellemøstlige lande. Da du pr. definition ikke kan lide vestlig politik kan
jeg ikke tillægge dine tanker nogen vægt. Undskyld hvis jeg er for direkte.

Fra : @

Dato : 09-04-07 20:29

On Mon, 9 Apr 2007 21:05:58 +0200, "Neuman" <...> wrote:

>Er jeg den eneste her i gruppen der sidder og mistænker de 15 soldater for
>at lyve om deres ophold i Iran?

sikkert ikke da det vil áse fint ind i jeres vrangforestillinger

>På de videofilm jeg har set i TV udsendt af Iran

og iransk fjernsyn er i denne forbindelse en yderst troværdig kilde?

> ser det bestemt ikke ud til
>at soldaterne har det psykisk skidt som de ellers udtaler de havde.

ved du om de blev truet til at optræde i Iransk fjernsyn?

alene det at et lands myndigheder udstiller fanger på fjernsyn burde
da få dig til at indse at det er ren og skær løgn og propagande

udelukkende beregnet på at styrke styret

>Med hvilken grund skulle Iran have tilbageholdt og tortureret englænderne
>for derefter at frigive dem uden et genkrav?

hvad ved du om hvad iranerne har fået af Englænderne evt.
amerikanerne

>På mig virker sagen som amatøragtigt vestligt propaganda fordi de blev taget
>med fingrene i kagedåsen og var inde i forbudt farvand.

du kan slet ikke forestille dig at et regime som før har angrebet
flere landes ambasader i Theran og i et enkelt tilfælde holdt
personalet fra ambasaden som gidsler i flere måneder
kan finde på at begå sørøveri?

du kan slet ikke forestille dig at den iranske ledelse er nødt til at
score nogle indenrigspolitiske point efter at de styrker som hjælper
regeringen i Irak har nappet flere højtstående iranske officerer inde
i Irak

--
Frihed er retten til at fortælle folk det,
som de ikke ønsker at høre

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-07 21:22

> sikkert ikke da det vil áse fint ind i jeres vrangforestillinger

Sædvanligvis er jeg ikke tilhænger af præsestyrer.

> og iransk fjernsyn er i denne forbindelse en yderst troværdig kilde?

Ikke specielt, men de glade grimme briters ansigter fortæller da en del.

> ved du om de blev truet til at optræde i Iransk fjernsyn?

Jeg vil tro det er umådeligt svært at se så glad og ubekymret ud som de
gør - har du set det?

> alene det at et lands myndigheder udstiller fanger på fjernsyn burde
> da få dig til at indse at det er ren og skær løgn og propagande

jaeh...det ved jeg ikke hvad jeg skal sige til.

> hvad ved du om hvad iranerne har fået af Englænderne evt.
> amerikanerne

Mon ikke de vestlige lande havde slået stort op hvis der havde været tale om
løsesum?

> du kan slet ikke forestille dig at et regime som før har angrebet
> flere landes ambasader i Theran og i et enkelt tilfælde holdt
> personalet fra ambasaden som gidsler i flere måneder
> kan finde på at begå sørøveri?

Jo, men lige præcis denne sag stinker IMHO.

Fra : Alucard

Dato : 09-04-07 23:40

On Mon, 9 Apr 2007 22:22:24 +0200, "Neuman" <...> wrote:

>Ikke specielt, men de glade grimme briters ansigter fortæller da en del.

Det er du da vist ikke kvalificeret til at udtale dig om....

>Jeg vil tro det er umådeligt svært at se så glad og ubekymret ud som de
>gør - har du set det?

Så de da glade og ubekymrede ud...??? Det synes jeg ikke....

>jaeh...det ved jeg ikke hvad jeg skal sige til.

Det er nok også klogt....

>Mon ikke de vestlige lande havde slået stort op hvis der havde været tale om
>løsesum?

Nej tværtimod.... Så ville de jo indrømme at de gav efter for
kriminelle kidnappere og det er jo stik imod deres principper....

>Jo, men lige præcis denne sag stinker IMHO.

Det er bare de forkerte du beskylder for at stinke....

Fra : Kim2000

Dato : 09-04-07 20:30

"Neuman" <...> skrev i en meddelelse
> [...]
> På mig virker sagen som amatøragtigt vestligt propaganda fordi de blev
> taget med fingrene i kagedåsen og var inde i forbudt farvand.

De flinke iraner kunne da aldrig nogensinde finde på at behandle fanger
dårligt....

suk

mvh
Kim
--
På DaMat er der masser af gratis hæfter og blade, nogle skal du betale for,
men de fleste er gratis.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 09-04-07 20:40

"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i meddelelsen

> De flinke iraner kunne da aldrig nogensinde finde på at
behandle fanger
> dårligt....
>
> suk

Den flinke og pålidelige Blair kunne da aldrig nogensinde finde
på at lyve over for offentligheden eller lave andre
skurkestreger...

Suk!

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-07 21:28

"Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> wrote in message

> Den flinke og pålidelige Blair kunne da aldrig nogensinde finde på at lyve
> over for offentligheden eller lave andre skurkestreger...
>
> Suk!

Med alt den utilfredshed du ytrer omkring Danmarks regering, Vesten og dens
millitære alliancer, kan jeg ikke forstå hvorfor du ikke rykker teltpælene
op og flytter til Mellemøsten eller et kommunistisk land, vis regering du jo
kaster dig i næsegrus beundring overfor. Det ville også unægteligt være til
gavn for visse elever på en vis skole...

/Kim

Fra : Alucard

Dato : 09-04-07 23:43

On Mon, 9 Apr 2007 21:39:56 +0200, "Arne H. Wilstrup"
<nix@invalid.com> wrote:

>behandle fanger

>Den flinke og pålidelige Blair kunne da aldrig nogensinde finde
>på at lyve over for offentligheden eller lave andre
>skurkestreger...

Selvfølgelig kunne han da det, men i mine øjne er det da tydeligt at
Iran har lavet dette "stunt" for at score en propaganda-sejr og det er
jo lykkedes rimeligt godt for dem (hvor mange har snakket om Iran's
atomvåben udvikling på det sidste).....???

Fra : John

Dato : 09-04-07 23:56

"Alucard" <alucard44@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> jo lykkedes rimeligt godt for dem (hvor mange har snakket om
> Iran's
> atomvåben udvikling på det sidste).....???

Jup, og Neuman hopper glad lige i islam-fascisternes
propaganda-gynge :)

John

Fra : Ukendt

Dato : 10-04-07 00:02

> Jup, og Neuman hopper glad lige i islam-fascisternes propaganda-gynge :)

Fordi jeg sætter spørgsmålstegn ved sagen beskyldes jeg for at sympatisere
med muhammedanere. Ærlig talt, må man ikke have kritisk sans overfor vesten
uden at skulle høre den slags? Desuden hører vi da rigeligt om deres
atomprogram i TV.

Fra : John

Dato : 10-04-07 00:18

"Neuman" <...> skrev i en meddelelse

> Fordi jeg sætter spørgsmålstegn ved sagen beskyldes jeg for at
> sympatisere med muhammedanere. Ærlig talt, må man ikke have
> kritisk sans overfor vesten uden at skulle høre den slags?

Jow da! Og heldigvis for det!

Måske har jeg ikke været opmærksom nok, men jeg mener at have
opfattet, at:

Du sætter spørgsmålstegn ved briternes rolle i sagen, ikke
iranernes?

John

Fra : Ukendt

Dato : 10-04-07 06:38

> Du sætter spørgsmålstegn ved briternes rolle i sagen, ikke iranernes?

Jeg er så sandelig ganske åben overfor oplysninger der kan medvirke til hvad
jeg skal tro.

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 10-04-07 07:24

"Neuman" <...> writes:

> "John" <nogen@pladderballe.ok> skrev i en meddelelse

> Jeg er så sandelig ganske åben overfor oplysninger der kan medvirke til hvad
> jeg skal tro.

Er du?

Det vir4ker som om du fra start har besluttet at du vil holde fast på
en position, hvor det er Iranerne der har ret, medmindre du kan
tvinges væk derfra.

Eksempel: Britiske embedsmænd der udtaler at Iranerne har
offentliggjort to forskellige sæt koordinater afviser du som
partsindlæg. Iransk TV er derimod så neutralt som noget kan være, og
du anlægger ikke nogen (synlig) kildekritik overfor de optagelser du
har set der.

PÃ¥ den baggrund virker det ret omsonst at diskutere med dig.

--
// Wegge
<http://geowiki.wegge.dk/wiki/Forside> - Alt om geocaching

Fra : Ukendt

Dato : 10-04-07 09:51

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@obelix.wegge.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Eksempel: Britiske embedsmænd der udtaler at Iranerne har
> offentliggjort to forskellige sæt koordinater afviser du som

Det jeg efterlyste var en officiel udmelding fra den iranske side hvor de
efter sigende skulle have opgivet koordinater i irakisk farvand. Jeg er
ligeglad med alle andre udsagn end den oprindelige udmelding vedrørende
koordinatsættet. En britisk embedsmand har intet incitament for at få Iran
til at fremstå i korrekt lys såfremt de har ret.

Fra : @

Dato : 10-04-07 17:35

On Tue, 10 Apr 2007 07:37:56 +0200, "Neuman" <...> wrote:

>"John" <nogen@pladderballe.ok> skrev i en meddelelse

>Jeg er så sandelig ganske åben overfor oplysninger der kan medvirke til hvad
>jeg skal tro.

en part påstår en ting en anden part påstår noget andet

du vælger at tro udelukkende på den ene

du kan jo prøve at tækne lidt over hvad briterne kunne opnår ved at
sejle ind i iransk farvand

og så på den anden side hvad iranerne opnår rent politisk og
propagandemæssigt ved at vise både venner og fjender at de tør snuppe
15 britiske soldater

Fra : Jens G

Dato : 10-04-07 07:35

On Tue, 10 Apr 2007 00:43:04 +0200, Alucard <alucard44@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>jo lykkedes rimeligt godt for dem (hvor mange har snakket om Iran's
>atomvåben udvikling på det sidste).....???

Det er ikke til at vide hvad baggrunden er for at briterne ser så
glade ud på de optagelser iranerne viste. Måske har de lige fået at
vide at alt nu er OK og de skal hjem om få timer og derfor lige kan
hygge sig sammen? Vi ved det ikke.

Til gengæld synes jeg det var en noget truende tale den iranske leder
holdt omkring Irans atomplaner. Det ender galt.

--
Jens G
Kan anbefale http://www.everlove.dk til IP telefoni.

Fra : Ukendt

Dato : 10-04-07 09:52

"Jens G" <nospam061106@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> glade ud på de optagelser iranerne viste. Måske har de lige fået at
> vide at alt nu er OK og de skal hjem om få timer og derfor lige kan

Enig

> Til gengæld synes jeg det var en noget truende tale den iranske leder
> holdt omkring Irans atomplaner. Det ender galt.

Dobbelt enig

Fra : Frank

Dato : 09-04-07 21:05

Hej

"Neuman" <...> skrev i meddelelsen
> Er jeg den eneste her i gruppen der sidder og mistænker de 15 soldater for
> at lyve om deres ophold i Iran?

Næppe.

> På de videofilm jeg har set i TV udsendt af Iran ser det bestemt ikke ud
> til at soldaterne har det psykisk skidt som de ellers udtaler de havde.

Jeg kan huske nogle video'er udsendt af Saddam ifm. den første golfkrig hvor
han sat og hyggede sig med en masse vestlige gæster. Nogle af disse
utaknemmelige skarn udtalte også bagefter at de var tilbageholdt imod deres
egen vilje. Det viste video'erne jo ikke noget om, så det kan jo ikke passe.

> Med hvilken grund skulle Iran have tilbageholdt og tortureret englænderne
> for derefter at frigive dem uden et genkrav?

Den Iranske ambassadør i London har udtalt at Storbritanien nu skylder at
vise taknemmelighed....

Og det er ikke første gang at Iranerne tilbageholder britiske søfolk taget
som gisler i irakisk farvande.

Derud over er der meget der tyder på at det ikke var hele det Iranske styre
der stod bag gisseltagningen, men at det var revolutionsgarden der står bag.

> På mig virker sagen som amatøragtigt vestligt propaganda fordi de blev
> taget med fingrene i kagedåsen og var inde i forbudt farvand.

Sjovt nok viste de første GPS-koordinater iranerne offentligtgjorde at
Britterne var i Irakisk farvand, ikke i Iransk. Da det blev påpeget fik
iranerne travlt med at trække koordinaterne tilbage og offentligtgøre nogle
nye der viste at de britiske søfolk var i Iransk farvand. Det er
amatøraktigt.

Mvh
Frank

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-07 21:31

"Frank" <Frank@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> iranerne travlt med at trække koordinaterne tilbage og offentligtgøre
> nogle nye der viste at de britiske søfolk var i Iransk farvand. Det er

Har du et link til disse første fremlagte koordinater? Det vil nok stille
sagen i et andet lys for mit vedkommende.

Fra : Frank

Dato : 09-04-07 21:47

Hej

"Neuman" <...> skrev i meddelelsen

> Har du et link til disse første fremlagte koordinater? Det vil nok stille
> sagen i et andet lys for mit vedkommende.

Hvad med http://www.ft.com/cms/s/59a4e844-dd1a-11db-8d42-000b5df10621.html

Hvor der står:

"He added that Iran had provided two separate sets of co-ordinates for the
location of the incident, the first of which, provided on Saturday, lay
within Iraqi territorial waters. "It is hard to understand the reason for
this change of co-ordinates," he said. "We unambiguously contest both the
positions provided by the Iranians.""

Mvh
Frank

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-07 21:55

> "Neuman" <...> skrev i meddelelsen

> Hvad med http://www.ft.com/cms/s/59a4e844-dd1a-11db-8d42-000b5df10621.html

Hmm...næh det er jo bare en brite der udtaler sig. Jeg tror mere jeg ønsker
den officielle udmelding fra Iran. Briten er vel ikke upartisk i denne
sammenhæng.

Fra : @

Dato : 10-04-07 16:35

On Mon, 9 Apr 2007 22:55:07 +0200, "Neuman" <...> wrote:

> [...]
>den officielle udmelding fra Iran. Briten er vel ikke upartisk i denne

du har altså lagt dig fast på din helt egen version

hvorfor?

Fra : @

Dato : 10-04-07 16:32

On Mon, 9 Apr 2007 22:31:20 +0200, "Neuman" <...> wrote:

>"Frank" <Frank@nospam.dk> skrev i en meddelelse
>>
>Har du et link til disse første fremlagte koordinater? Det vil nok stille
>sagen i et andet lys for mit vedkommende.

de har været bragt

hvorfor interesserer de dig først nu?

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 09-04-07 21:34

Neuman wrote:
> Er jeg den eneste her i gruppen der sidder og mistænker de 15
> soldater for at lyve om deres ophold i Iran?

Næppe, men at flere skribenter herinde grundet deres generelle politiske
aversioner imod Vesten måtte være enige med dig beviser heller ikke ligefrem
noget...

> På de videofilm jeg har set i TV udsendt af Iran ser det bestemt ikke
> ud til at soldaterne har det psykisk skidt som de ellers udtaler de
> havde.

Alene det at de bliver filmet er en temmelig klar overtrædelse af
Genevekonventionerne, ifølge hvilke tilfangetagne soldater netop ikke har
pligt til andet end at oplyse navn, rang og nummer, herunder da SLET ikke at
deltage i fjentlig propaganda rettet imod deres eget land.

Da der desuden i allerhøjeste grad er tale om redigerede optagelser fra
regeringskontrolleret iransk statsfjernsyn, aner du selvsagt intet om, hvad
der er foregået bag kulisserne af trusler og lignende. En anden skribent har
tidligere nævnt gidslerne, som Saddam Hussein tog umiddelbart op til
Operation Desert Storm (Første Golfkrig) og eksemplet er ganske nærliggende.

> Med hvilken grund skulle Iran have tilbageholdt og tortureret
> englænderne for derefter at frigive dem uden et genkrav?

Dèr tager du grumme fejl: Iranerne er nemlig så perverst forskruede, at de
nu tilmed i deres uhyrlige hedningefrækhed ligefrem "kræver goodwill" fra
England til gengæld for at frigive disse gidsler, de jo selv som aggressorer
har taget i første omgang!

> På mig virker sagen som amatøragtigt vestligt propaganda fordi de
> blev taget med fingrene i kagedåsen og var inde i forbudt farvand.
>
> Neuman

Iranerne har tydeligvis ikke engang i flere forsøg kunne blive enige med sig
selv om, hvor de overhovedet tog disse gidsler henne, og desuden har
iranerne en lang historie for slet ikke at respektere begrebet
"internationalt farvand" i den Persiske Golf: Du kan jo altid prøve at
snakke med folk herhjemme, der har sejlet dernede dengang i '80'erne, hvor
de konstant lå og truede internationale civile handelsfartøjer med deres
kanonbåde...

HVIS der virkelig havde været tale om at man - uden nogen som helst
modstand, vel at mærke! - skulle have tilfangetaget et kontingent toptrænede
SAS-soldater med fuld krigsudrustning kunne jeg MÅSKE tro på historierne om
at briterne skulle have "brændt nallerne", men disse tilfangetagne briter -
og Faye Turney især - slår mig nu altså ikke lige som krigshærdede
kommandosoldater trænet til at forsvare sig på liv og død og i værste fald
udholde systematisk tortur under tilfangetagelse, men tværtimod som nogle
relativt middelmådige britiske flådesøfolk, som i fuld overensstemmelse med
den officielle britiske udlægning udelukkende har sejlet på almindelige
inspektionspatruljer i farvandet ud for den irakiske kyst.

Anders Peter Johnsen

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-07 23:24

meddelelse news:461aa348$0$52172$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> pligt til andet end at oplyse navn, rang og nummer, herunder da SLET ikke
> at deltage i fjentlig propaganda rettet imod deres eget land.

Jeg aner ikke om Iran har skrevet under på den konvention. Men hvis der
overtrædes regler må der jo også være retningslinier for hvad sanktionerne
skal være ved en overtrædelse. Længere er dén vel ikke?

> [...]

> iranerne en lang historie for slet ikke at respektere begrebet
> "internationalt farvand" i den Persiske Golf:

Jeg synes da også selv at Iran har en noget broget fortid, men det gør dem
vel ikke automatisk til syndebuk. Jeg forholder mig udelukkende til den
seneste sag. Ja - kald mig bare blåøjet

Fra : Jens Bruun

Dato : 10-04-07 07:53

> Ja - kald mig bare blåøjet

Du er vist alt andet end blåøjet. Politisk naiv ud i det ekstreme, så det
burde forbydes ved lov, og særdeles kold og beregnende, når du manipulerer
fakta, så de passer ind i dit verdensbillede. Vi kender jo typen. Så
blåøjet? Nej, dén kan du ikke gemme dig under.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ukendt

Dato : 10-04-07 09:54

> [...]
> fakta, så de passer ind i dit verdensbillede. Vi kender jo typen. Så
> blåøjet? Nej, dén kan du ikke gemme dig under.

Jeg spørger til om der er andre end mig der sidder med opfattelsen af at vi
her i vesten er blevet ført bag lyset og udbeder mig saglige beretninger om
hvorfor Iran ikke har ret, og så bliver jeg kaldet kold og beregnende. Tak
for komplimenten, men det er slet ikke så kompliceret.

Fra : Notion

Dato : 10-04-07 13:16

> [...]
> beretninger om hvorfor Iran ikke har ret, og så bliver jeg kaldet kold og
> beregnende. Tak for komplimenten, men det er slet ikke så kompliceret.

Ja, hvis du mener, at det du har set på TV er sandt, så er du ført bag
lyset.

Fra : John

Dato : 09-04-07 22:36

"Neuman" <...> skrev i en meddelelse

> På mig virker sagen som amatøragtigt vestligt propaganda fordi
> de blev taget med fingrene i kagedåsen og var inde i forbudt
> farvand.

Følger du overhovedet med i noget som helst?

Der er jo ingen krig mod Iran! Briterne burde slet ikke være
taget til fange, heller ikke, hvis de virkelig befandt sig i
iransk farvand! Det er stik imod enhver international praksis!

Derfor blev briterne taget med bukserne om hælene, uforberedte på
iranske slyngelstreger!

Som jeg citerede andetsteds:

".. de fangne soldater er blevet brikker i hvad der ligner en
intern magtkamp i Iran mellem udenrigsministeriet, den
republikanske garde og præstestyret .."
http://www.berlingske.dk/udland/artikel:aid=879496

Prøv om du kan fatte det: Briterne burde ikke være taget til
fange under nogen omstændigheder!

John

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-07 23:14

?

> Der er jo ingen krig mod Iran! Briterne burde slet ikke være taget til
> fange, heller ikke, hvis de virkelig befandt sig i iransk farvand! Det er
> stik imod enhver international praksis!

Jeg er da godt klar over at det ikke er almen praksis at tage trespassers
til fange, men nu er det jo et land fyldt med gedekneppere, og i sidste ende
er det vel deres regler man skal spille efter hvis man ønsker at sætte sine
fødder der. Jeg mener, de har vel lov til at gøre hvad de vil med uindbudte
gæster.

> Derfor blev briterne taget med bukserne om hælene, uforberedte på iranske
> slyngelstreger!

Ja det er jo så mit egentlige spørgsmål om der var en slyngelstreg fra
iran´s side.

> ".. de fangne soldater er blevet brikker i hvad der ligner en
> intern magtkamp i Iran mellem udenrigsministeriet, den
> republikanske garde og præstestyret .."
> http://www.berlingske.dk/udland/artikel:aid=879496

Livet er for kort til den slags spekulationer som vi ikke aner noget om.

> Prøv om du kan fatte det: Briterne burde ikke være taget til fange under
> nogen omstændigheder!

Ja det kan vi godt blive enige om, men hvis de var i iransk farvand er det
vel Iran der kan bestemme den slags.

Fra : John

Dato : 09-04-07 23:39

"Neuman" <...> skrev i en meddelelse

> hvis de var i iransk farvand er det vel Iran der kan bestemme
> den slags.

Ikke ifølge internationale regler.

Husk også på, at briterne befandt sig i området på vegne af FN,
ikke på vegne af Tony Blair.

John

Fra : Ukendt

Dato : 10-04-07 00:06

> Ikke ifølge internationale regler.

Så giv dem straffen på at forbryde sig mod reglerne? Eller er virkeligheden
at der ikke er nogen straf men kun politiske næser eller andet blødsødent
shit?

> Husk også på, at briterne befandt sig i området på vegne af FN, ikke på
> vegne af Tony Blair.

Ligegyldigt hvem de er ansat for er de sgu for dumme at nærme sig
mellemøstlige og tilbagestående lande.

Fra : John

Dato : 10-04-07 00:25

"Neuman" <...> skrev i en meddelelse

> Så giv dem straffen på at forbryde sig mod reglerne?

Jamen der ER netop ingen straf! Praksis ville være at eskortere
briterne ud af området, simple as that!

> Ligegyldigt hvem de er ansat for er de sgu for dumme at nærme
> sig mellemøstlige og tilbagestående lande.

Ganske enig! Briterne burde have været forberedt på
slyngelstreger! Iranerne har jo tidligere taget gidsler..

John :)

Fra : Poul E Hansen

Dato : 09-04-07 22:40

On 9 Apr., 21:05, "Neuman" <...> wrote:
> [...]
> På de videofilm jeg har set i TV udsendt af Iran ser det bestemt ikke ud til
> at soldaterne har det psykisk skidt som de ellers udtaler de havde.
De blev sikkert heller ikke udsat for den værste tortur iran bruger.
I hvert fald i én af scenerne (så ikke allesammen) var det tydeligt at
ham der sad og undskyldte havde det dårligt med det - dvs. han var
blevet tvunget til det.
I et andet smilte (grinte) den kvindelige fange, mens en anden fange
dygtigt skuespillende pegede på kortet på det sted i iransk farvand de
angiveligt skulle være blevet opbragt.
> Med hvilken grund skulle Iran have tilbageholdt og tortureret englænderne
> for derefter at frigive dem uden et genkrav?
Det første: uden grund. De ville nok opleve det som et nederlag bare
at frigive dem nu de havde beskyldt dem for at have krænket dere
søterritorie . Men de vidste nok, de ikke ville opnå noget med at
stille krav for frigivelsen.

Fra : Martin

Dato : 09-04-07 23:09

On 9 Apr., 22:26, "Neuman" <...> wrote:

> [...]
> jeg ikke tillægge dine tanker nogen vægt. Undskyld hvis jeg er for direkte.

Thank God, du kan se at AHW er gal.
Nu må du i gang med lidt introspektion, så skal du nok komme til at se
lys for enden af tunnelen.

Mvh
Martin

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-07 23:29

"Martin" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
Martin: Thank God, du kan se at AHW er gal.
---------
Neuman: Det kan de fleste vist.
---------
Martin: Nu må du i gang med lidt introspektion, så skal du nok komme til at
se
lys for enden af tunnelen.
Neuman: Den forstår jeg ikke - jeg sætter bare spørgsmål ved om de blege
soldater taler sandt?

Fra : John

Dato : 09-04-07 23:53

"Neuman" <...> skrev i en meddelelse

> jeg sætter bare spørgsmål ved om de blege soldater taler sandt?

Det kan vi ikke vide, og det er i den aktuelle sag også ganske
uinteressant.

John