Java - compiler ??? newbie.
Fra : Jan Andersen

Dato : 03-07-01 10:45

Jeg skal til at lære Java, men mangler en "compiler" (eller hvad man nu
kalder det i Java).

Har downloaded JDK, men har hørt at den er meget svær at starte med. Desuden
kunne jeg ikke finde ud af at starte den...

Hvilke værktøjer kan anbefales og hvor kan man få dem?

Mvh.

Jan

Fra : Karsten

Dato : 03-07-01 11:05

In article <9hs410$2e6$1@sunsite.dk>, "Jan Andersen" <jma73@hotmail.com>
wrote:

> Jeg skal til at lære Java, men mangler en "compiler" (eller hvad man nu
> kalder det i Java).

Helt basalt:

javac navn.java

> Har downloaded JDK, men har hørt at den er meget svær at starte med.
> Desuden kunne jeg ikke finde ud af at starte den...

Helt basalt:

java navn

> Hvilke værktøjer kan anbefales og hvor kan man få dem?

Hvis du tænker på et ide, kunne du jo prøve Forte www.sun.com/forte/. Den
er gratis:)

--
/Karsten

Fra : Jan Andersen

Dato : 03-07-01 14:20

Karsten <karstenNO@spampoulsen.as> skrev i en

> Helt basalt:

> [...]

Ja, det tror jeg at jeg vil prøve.

Jan

Fra : Karsten

Dato : 03-07-01 16:10

In article <9hsgl7$ogv$1@sunsite.dk>, "Jan Andersen" <jma73@hotmail.com>
wrote:

> Ja, det tror jeg at jeg vil prøve.

Hvor meget har du syslet med java? Til at starte med, tror jeg det er
fordel at holde sige til en texteditor og så bare skrive kommandoerne i
en shell.

Hvis du ikke har codet før, får du såmænd hænderne godt fulde af at lære
java - der er ingen grund til at sætte sig ind i et ide, før du når en
vis "tyngde" i dine projekter.

En rigtig god editor (med syntax highlight) er nedit - den kan hentes på
www.nedit.org.

--
/Karsten

Fra : Jan Andersen

Dato : 03-07-01 17:48

> [...]

> Hvis du ikke har codet før, får du såmænd hænderne godt fulde af at lære
> java - der er ingen grund til at sætte sig ind i et ide, før du når en

Jeg kodet en del i C++. Men starter fra bunden med Java. Udover alt det som
er det samme.

> En rigtig god editor (med syntax highlight) er nedit - den kan hentes på
> www.nedit.org.
>
> --
> /Karsten

Jeg vil prøve nogle af disse forslag jeg har fået. Det er nok til at komme
videre lige nu. Tak for hjælpen. Jeg kan desværre ikke svare på indlæg
resten af ugen.

Jan

Fra : Jacob Vandborg

Dato : 04-07-01 07:38

[Snip]

> Hvis du tænker på et ide, kunne du jo prøve Forte www.sun.com/forte/. Den
> er gratis:)
[Snip]

Sun's Forte er en custom af Netbeans, men der kommer ikke så tit som
Netbeans. Derfor vil jeg anbefale Netbeans.

www.netbeans.org

-Jacob

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-07-01 10:21

Jacob Vandborg skrev:

>Sun's Forte er en custom af Netbeans, men der kommer ikke så tit som
>Netbeans. Derfor vil jeg anbefale Netbeans.

Det forstod jeg ikke (en bønne af).

--
Bertel
Min usenetstatistik er blevet opdateret. Se min

Fra : Brian Matzon

Dato : 04-07-01 10:59

"Bertel Lund Hansen" <nospamto@lundhansen.dk> wrote in message

> Det forstod jeg ikke (en bønne af).
Netbeans er et open source udviklings miljø, som er ejet og sponsoreret
af Sun Microsystem.

Sun laver deres egen version, baseret på Netbeans, som de kalder Forte.

"Problemet" med forte er at der ikke er daglige builds, så den er ikke
helt "up-to-date" med Netbeans.

/matzon

Fra : Ulrik Magnusson

Dato : 03-07-01 11:22

Jan Andersen wrote:

> [...]
>
> Har downloaded JDK, men har hørt at den er meget svær at starte med. Desuden
> kunne jeg ikke finde ud af at starte den...

javac.exe i "bin" mappen konstruerer en .class fil ud fra din .java fil. Denne
..class fil
kan køres med java.exe (uden .class efternavnet) - også i "bin" mappen. java.exe
starter
med din "public static void main( String[] args )" metode og brokker sig, hvis
denne ikke
findes.

Gem følgende tekst i MyObject.java:

public class MyObject
{
public static void main( String[] args )
{
System.out.println("Hello world.");
}
}

Oversæt nu denne med javac.exe, hvor det antages at jdk er installeret
i "C:\jdk1.2.2" mappen

C:\jdk1.2.2\bin\javac.exe MyObject.java

Der skulle nu være lavet en MyObject.class fil, som kan køres
med java.exe:

C:\jdk1.2.2\bin\java.exe MyObject

Du kan selvfølgelig med stor fordel tilføje stien til "bin" mappen i
C:\autoexec.bat:

SET PATH=%PATH%;C:\jdk1.2.2\bin;

> Hvilke værktøjer kan anbefales og hvor kan man få dem?

JDK og notepad til at starte med - så har du fuld kontrol over
dine filer og bliver ikke forvirret/irriteret over alle projektfilerne som
større IDE'er gerne laver. Senere kan du måske bruge Forte (jeg
bruger stadig JDK samt en teksteditor med syntaks-highlight - se
fx http://www.ultraedit.com ).

Ulrik Magnusson

--
"Patriotism is the virtue of the vicious"
Oscar Wilde

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 03-07-01 13:15

> [...]
> større IDE'er gerne laver. Senere kan du måske bruge Forte (jeg
> bruger stadig JDK samt en teksteditor med syntaks-highlight -

Ultraedit er en fed editor, men det er noget hurtigere at bruge
forte, da man kan debugge osv direkte fra editoren på en meget
mere gennemført måde end i ultraedit.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069
http://www.disky-design.dk/fish

Fra : The MaXx

Dato : 04-07-01 19:26

Hvis du vil bruge en IDE, kan jeg anbefale Kawa.
Den er simpel. Der er ikke en masse projekt-filer (kun en), og man kan vælge
at arbejde uden om projekter.
Den er let at håndtere mange filer med.
Den farver og inrykker syntaxen godt... osv.

http://www.allaire.com/products/kawa/index.cfm

The MaXx

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-07-01 21:16

The MaXx skrev:

>Hvis du vil bruge en IDE, kan jeg anbefale Kawa.

Det kan jeg ikke.

>Den er simpel.

Det synes 30 datamatikerstuderende på mit hold ikke. Naturligvis
kan vi alle sammen finde ud af den, men den er drilagtig indtil
den er sat rigtigt op.

En virkelig simpel shell er JCreator som endda er gratis. Den har
dog ikke så omfattende hjælp som Kawa.

   http://jcreator.com/

Fra : The MaXx

Dato : 04-07-01 22:37

> Det synes 30 datamatikerstuderende på mit hold ikke. Naturligvis
> kan vi alle sammen finde ud af den, men den er drilagtig indtil
> den er sat rigtigt op.

Hvor læser du? Jeg læser i Esbjerg hvor vi også bruger den, men der har vi
en IT-administration der har sat den totalt latterlig op.
Hvis du installerer den derhjemme og fortæller den hvor din JDK ligger, så
kører det bare.

The MaXx

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-07-01 06:45

The MaXx skrev:

>Hvor læser du?

I Horsens.

>Jeg læser i Esbjerg hvor vi også bruger den, men der har vi
>en IT-administration der har sat den totalt latterlig op.

Vi skal skam selv sætte vores programmer op.

>Hvis du installerer den derhjemme og fortæller den hvor din JDK ligger, så
>kører det bare.

Hm. Vores undervisere bander over Kawa når den laver knuder.

Fra : Flemming K. Jensen

Dato : 05-07-01 10:51

On Wed, 04 Jul 2001 22:15:37 +0200, Bertel Lund Hansen
> [...]

>Det synes 30 datamatikerstuderende på mit hold ikke. Naturligvis
>kan vi alle sammen finde ud af den, men den er drilagtig indtil

Nu ved jeg ikke hvad det er I har haft problemer med at sætte
op, men jeg skal da nok kunne finde et par hundrede af mine
egne studerende der synes den er meget enkel at arbejde
med.

Du kan evt. se i DocJava:

http://oracleda.ikasths.dk/intranet/teachers/fkj/docjava/

under afsnittet:

Forskelligt
-> JDK og Kawa

Det er den vejledning i at bruge Kawa som jeg giver mine egne
studerende - og den opsætning jeg anbefaler og selv bruger.

/Flemming Jensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-07-01 11:08

Flemming K. Jensen skrev:

>Nu ved jeg ikke hvad det er I har haft problemer med at sætte
>op

Det ved jeg heller ikke; jeg foretrækker altid mindre programmer,
så jeg kastede mig over JCreator så snart jeg fandt den. Men jeg
vil da huske dit link og give det videre til andre på skolen.

>Du kan evt. se i DocJava:

Tak for det.

Fra : Lars Hansen

Dato : 05-07-01 06:57

Hivs du vil have et IDE, der klarer det meste for dig, så kan du med fordel
kigge
på Visual Age for java fra ibm. Den er god for begyndere, og den vil også
opfylde
dine behov når du begynder på mere kompleks udvikling

/Lars Hansen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 30-07-01 00:48

Lars Hansen wrote:

> [...]
> opfylde
> dine behov når du begynder på mere kompleks udvikling

Ikke enig.

Visual Age er ikke god til selvstudie, og den er ekstrem tung at arbejde
med.

http://bigfoot.com/~thunderbear