Ekkolod fejlsøgning
Fra : Rasmus Riis

Dato : 14-04-07 20:59

Hej,

Jeg har et problem med mit ekkolod af mærket Humminbird 425sx.
Transduceren blev sidste sæson monteret i bunden med en silikoneklat, og
fungerede perfekt hele sæsonen.
Men nu viser instrumentet konsekvent 0,9m uanset indstillet følsomhed. Lige
når man tænder den, og i få korte intervaller under sejlads, viser den
rigtig dybde. Ellers kun 0,9m.
Når instrumentet afprøves i anden båd med samme installation virker det
perfekt.
Det må således være transduceren det må være galt med? Skal jeg hive den af
silikonen og prøve at dybbe den ned i vandet, eller er det måske en anden
fejlkilde jeg skal undersøge først? Tranduceren sidder nemlig meget
beskyttet monteret (læs: meget besværlig adgang), og sidder tilsyneladende
fint fast. Ledningen har ikke umiddelbart fået knæk eller kraftige træk.
Gode råd?

MVH
Rasmus Riis

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 14-04-07 21:12

Hvad slags silikone brugte du ?? Der er jo syre i noget af det ....

Bjarke

Fra : Rasmus Riis

Dato : 15-04-07 07:39

Nu husker jeg ikke lige præcist silikonemærket. Det var den klare
standardtube fra bådbiksen (ikke sikaflex). Hvordan kan det have betydning
at der er syre i den?

Mvh
Rasmus

"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:462138ba$0$7611$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 15-04-07 07:56

For at være ærlig så ved jeg det ikke, men syre kan jo ødelægge meget. Min
reaktion er præget af at jeg netop er ved at montere en Raymarine/Airmar log
og i monteringsvejledningen står der at plastikken (specielt den flade hvor
signalet kommer ud) ikke tåler opløsningsmidler. - og så tænke jeg at den
sikkert heller ikke havde godt af syre ....

Fra : Ole Pagh

Dato : 15-04-07 09:10

Det er kun under afhærdningen at sciliconen afgiver eddikesyre dampe.
Derfor er den type silicone normalt uanvendeligt til elektronik, men en
ekkolog tranducer er (forhåbentlig) helt tilstøbt i elektronikken og
den har deror næppe taget skade.

Hvis siliconetypen er den slags der afgiver eddikesyre, er man slet
ikke i tvivl om dette ved brug.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Steffen Skov

Dato : 15-04-07 11:50

Hej
Er transduceren monteret ved gennemføring eller indvendig i skroget? Er det
en ny installation og har den nogen sinde virket?
Hilsen
Steffen
--
"Havet bringer hvert menneske nyt håb, som
søvnen bringer drømme."

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-04-07 19:59

Hej Rasmus,

Det er ikke usædvanligt at silicone slipper fladerne hvis de er
udsat for saltvand.
Tag transduceren af og test den direkte i vandet. Virker den
her, så monter et rør, som transduceren kan være i, med
sikaflex. Når sikaflexen er tør så fyld noget amerikansk olie i
røret således ar selve transduceren er neddyppet.
Inden transduceren nedsænkes så smør "underfladen" med olien
først, spledes ar der ikke fra begyndelsen vil være luftblærer
på undersiden. Det nedsætter effekten.
Oophæng transducerens skaft i en "prop" med hul i midten til
skaftet.
Det er en noget bedre løsning end at sætte transduceren fast i
en klump silicone.

Mvh/Harding

Fra : Jens

Dato : 15-04-07 21:11

Dit problem kunne være et næsten fladt batteri efter vinteren.

mvh Jens

Fra : christian

Dato : 19-04-07 00:02

Montering i en silikoneklat er nu ikke så ringe endda og holder oftest i
mange år, det er nemt og virker det ikke kan det forholdvis nemt
fjernes/flyttes igen.

Prøv evt. at bruge Tec7 - det hærder ved fugtighed og har stor styrke efter
hærdning, og endnu bedre det kan påføres direkte på våde flader- ja endda
under vand.

MVH

Christian

Fra : Lennart Sellman

Dato : 22-04-07 22:38

Hej!
Jag har köpt en Humminbird Fishfinder 525.
I monteringsanvisningen upplyses om att om man vill montera lodgivaren
inombords måste man använda en rejäl klick epoxilim. Silikon och annat mjukt
lim reflekterar signalerna.
Med vänlig hälsning
Lennart Sellman