Montering af håndlister
Fra : Hundehandleren

Dato : 10-04-07 20:11

Hej gruppe,

Jeg kunne godt bruge et råd om montering af håndlister på ruffet.

jeg har afmonteret de gamle da der kom vand ind ved skruehullerne. De gamle
håndlister har været monteret gennem ruffet med fladhovede skruer.

Jeg har fået et par råd om at det er bedre at lukke de gamle skrue huller
med Epoxy, og så montere håndlisterne fra oven ved at skrue den ned i
sandwichdækket - og så lukke med en prop.

Jeg føler mig ikke tryg ved at montere en håndliste med selvskærende skruer.
Den skulle jo også gerne holde til hårdt vejr!

Har i andre kunne få håndlister tæt med skruer gennem dækket og så en
Sikaflex pakning? - der er jo mulighed for en del træk i sådan en håndliste

Mvh.

Bent
Hinrichsen 34 "Sequoia
DEN 383

Fra : Ukendt

Dato : 10-04-07 20:28

Vi skruede vores nye håndlister fast nedefra med kraftige skruer efter
at de gamle huller var fyldt ud med epoxy og dertil godt med sikaflex og
det holdt og var tæt. Vi overvejede at sætte gevind ind i håndlisten og
bruge maskinskruer nedefra, men valgte den "nemme løsning" - det var på
en Ballad.

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Hundehandleren

Dato : 12-04-07 10:40

Er det forsvarligt at montere fra oven?
Det mener værftet hvor den er "staldet op" og som er ved at fræse mine nye
håndlister

Bent

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 12-04-07 17:57

Hvis der allerede er huller, så er det da tosset ikke at bruge dem. Det
bliver *meget* stærkere og en skønne dag (i dårligt vejr) så skal den
håndliste måske redde dig fra en hængetur i livlinen. Jeg opfatter det som
"springe over hvor gærdet er lavest" at skrue dem på udefra. Jeg ved godt
grunden. De er for dovne til at fjerne indtrækket så de kan komme til fra
bagsiden. Men sejlads handler ikke om dovenskab. Det handler om kvalitet og
sikkerhed.

Der er ingen tvivl om hvorledes den slags skal laves på min båd. Jeg er ikke
en "Hr godt-nok" (Husker I ham ?)

Bjarke