Opfølgning på mit vejrfax/navtex projekt
Fra : Ukendt

Dato : 10-04-07 20:02

Hej gruppe,

for noget tid siden spurgte jeg om emnet - fik nogle gode links og råd om
det - og købte så en kortbølgemodtager.

Og nu... efter at have skiftet til ny pc og langt om længe fået afprøvet det
hjemkøbte grej er her en konklussion som andre måske kan have nytte af:

Radioen, en Nasa HF 3 vejrfax kortbølgemodtager blev anskaffet i UK til ca.
2000 - hertil anskaffede jeg en aktiv antenne til ca. 300

Om radioen: aldeles glimrende SSB modtager til prisen - der er ikke så meget
lir på den, men alt fungerer rigtigt fornuftigt.

Om det at hente vejrfax: det er enkelt... og alligevel lidt nørdet... d.v.s.
at hvis man bare vil have et apparat der tændes og derefter virker, så er
dette ikke sagen.
Man skal så absolut have lyst til at "pille og nusse" (med radioen ...
men så virker det også fint.
Vejrfaxmodtagelse er ellers meget nem - frekvensen er meget "bred"... d.v.s.
at man ikke skal justere så meget fra gang til gang.

Navtex: også dette virker upåklageligt - dog synes jeg at man skal
"fin-tune" for meget fra gang til gang - min erfaring er at navtex
modtagelsen er mere følsom overfor at man står en lille smule skævt på
frekvensen - så det er ikke noget jeg har kunnet lade passe sig selv - lidt
ærgeligt.

Tilslutningen til pc foregår enormt nemt - det medfølgende kabels ene ende
sættes i modtagerens bagside... den anden ende sættes i pcéns
lydkortindgang... man installerer den medfølgende software og så kører det.

Jeg har som et led i afprøvningen hentet en del rigtigt fine vejrfax kort -
og kun eet er svært at aflæse og det skyldtes mildest talt umulige
modtageforhold. Når jeg fik fintunet lidt, røg også navtex meddelelser
perfekt ind.

Alt ialt er jeg ret glad for modtageren - den fylder ikke ret meget, er
rimelig i pris, kan det meste man kan forlange af såån een... og frem for
alt... hvis man er en smule skudt i teknik så er det bare sagen ... og så
får man jo en bonus i form af spændende stationer på kortbølgebåndet - den
gør det godt.

Ulemper ?... well, der er jo dét at man er nødt til at have en pc i nærheden
for at kunne bruge resultaterne - og efter min opfattelse ville en modtager
med indbygget printer, navtex og vejrfax virkeligt "sparke mås"... de fåes
sikkert, men nok i et prisleje jeg ikke opererer i.

Sjov, spændende og fuldt ud pengene værd - dét er den altså !

venlig hilsen

JN