/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Begroning af log giver
Fra : Ole Pagh


Dato : 09-04-07 19:24

I løbet af sæsonen er det uundgåeligt at loggiveren (møllen) gror til
og sætter sig mere og mere fast.
Tilsyneladende nyder de små bæster både at få gratis karuseltur og
frisk vand serveret direkte fra fadet!

Bortset fra at tage loggen ud og rengøre (med tilhørende
vandpantomime), findes der da et eller andet der kan forhindre at
loggen gror til?
Almindelig bundmaling tror jeg ikke holder på plastik møllen og der er
også så lille spillerum at maling vil blokere møllens frie bevægelse.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)



 
 
Bjarke M. Christense~ (09-04-2007)
Kommentar
Fra : Bjarke M. Christense~


Dato : 09-04-07 19:46

Glæder mig til at høre svarene. Kan man egentligt ikke få bundmaling på
spraydåse ?? Det ville jo være lidt nemmere at male "mølen" uden den "låses"
fast i bundmaling....

??

Bjarke



"Ole Pagh" <olpx@xjyllingesydx.xdk> wrote in message
news:mn.4cc77d7421e47a7c.67063@xjyllingesydx.xdk...
>I løbet af sæsonen er det uundgåeligt at loggiveren (møllen) gror til og
>sætter sig mere og mere fast.
> Tilsyneladende nyder de små bæster både at få gratis karuseltur og frisk
> vand serveret direkte fra fadet!
>
> Bortset fra at tage loggen ud og rengøre (med tilhørende vandpantomime),
> findes der da et eller andet der kan forhindre at loggen gror til?
> Almindelig bundmaling tror jeg ikke holder på plastik møllen og der er
> også så lille spillerum at maling vil blokere møllens frie bevægelse.
>
> --
> hilsen Ole
> (mail: fjern x'erne i mail adr.)
>
>



Per Christiansen (13-04-2007)
Kommentar
Fra : Per Christiansen


Dato : 13-04-07 07:30


"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:461a89fd$0$7603$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Glæder mig til at høre svarene. Kan man egentligt ikke få bundmaling på
> spraydåse ?? Det ville jo være lidt nemmere at male "mølen" uden den
> "låses" fast i bundmaling....
>
> ??
>
> Bjarke
Jo der findes sprymaling.

Brug, prop o drev sprymaling.

Det bruger man til Zdrev mod begroning.



Bjarke M. Christense~ (13-04-2007)
Kommentar
Fra : Bjarke M. Christense~


Dato : 13-04-07 08:04

Og når man så har gjort det i 5 år og de tomme cellestrukturer skal slibes
af, inden man sprøjter ny mailing på ?? Hvordan gør man det ?

Bjarke


"Per Christiansen" <p@lite.dk> wrote in message
news:461f2355$0$192$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
> meddelelse news:461a89fd$0$7603$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> Glæder mig til at høre svarene. Kan man egentligt ikke få bundmaling på
>> spraydåse ?? Det ville jo være lidt nemmere at male "mølen" uden den
>> "låses" fast i bundmaling....
>>
>> ??
>>
>> Bjarke
> Jo der findes sprymaling.
>
> Brug, prop o drev sprymaling.
>
> Det bruger man til Zdrev mod begroning.
>



Lars Kristensen (13-04-2007)
Kommentar
Fra : Lars Kristensen


Dato : 13-04-07 11:23

Bjarke M. Christensen wrote:
> Og når man så har gjort det i 5 år og de tomme cellestrukturer skal slibes
> af, inden man sprøjter ny mailing på ?? Hvordan gør man det ?

Jeg har samme problem, at loghjulet er begroet med ruer. Jeg overvejer
kraftigt at skrabe det af jeg kan og derefter sætter loggen i eddikesyre
eller citronsyre for at tage de sidste kalkrester. Mon det er skadeligt?

Men hvad der derefter skal ske har jeg ikke lige fundet på endnu.

- Lars

Ole Pagh (13-04-2007)
Kommentar
Fra : Ole Pagh


Dato : 13-04-07 15:54

Lars Kristensen tastede følgende:

> Jeg har samme problem, at loghjulet er begroet med ruer. Jeg overvejer
> kraftigt at skrabe det af jeg kan og derefter sætter loggen i eddikesyre
> eller citronsyre for at tage de sidste kalkrester. Mon det er skadeligt?
>
Brug eddike. Det er mindre agressivt, men tager lidt længere tid.
Kan du ikke få selve loghjulet af, og så rense det hele af med en
gammel tandbørste. Det plejer jeg at gøre, efter at det har stået i
eddike i ca. ½ time. Så sidder resterne meget løst.
> Men hvad der derefter skal ske har jeg ikke lige fundet på endnu.
>
En smart metode, som tråden her har afstedkommet er tipset med
zinksalve. Det glæder jeg mig til at prøve.
Måske ideen med spraybundmaling også dur. Det er vel så tyndt at det
ikke blokerer for hjulets rotation.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)



Per Christiansen (13-04-2007)
Kommentar
Fra : Per Christiansen


Dato : 13-04-07 22:06


"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:461f2b67$0$21932$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Og når man så har gjort det i 5 år og de tomme cellestrukturer skal slibes
> af, inden man sprøjter ny mailing på ?? Hvordan gør man det ?

Pil hjulet af og rens det for det gamle lag maling - eller misforstår jeg
dig når du så fint skriver cellestrukturer.



Bjarke M. Christense~ (13-04-2007)
Kommentar
Fra : Bjarke M. Christense~


Dato : 13-04-07 22:50

Jeg mener bare det uvirksomme maling fra året før. Polerende malinger
forsvinder jo af sig selv, men hårde typer skal jo slibes af hvert år det
den uvirksomme del af malingen stadig sidder og fylder ...

Bjarke

"Per Christiansen" <p@lite.dk> wrote in message
news:461ff0c5$0$151$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
> meddelelse news:461f2b67$0$21932$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>> Og når man så har gjort det i 5 år og de tomme cellestrukturer skal
>> slibes af, inden man sprøjter ny mailing på ?? Hvordan gør man det ?
>
> Pil hjulet af og rens det for det gamle lag maling - eller misforstår jeg
> dig når du så fint skriver cellestrukturer.
>



SørenH (09-04-2007)
Kommentar
Fra : SørenH


Dato : 09-04-07 20:20

Ole Pagh skrev:
> I løbet af sæsonen er det uundgåeligt at loggiveren (møllen) gror til og
> sætter sig mere og mere fast.
> Tilsyneladende nyder de små bæster både at få gratis karuseltur og frisk
> vand serveret direkte fra fadet!
>
> Bortset fra at tage loggen ud og rengøre (med tilhørende vandpantomime),
> findes der da et eller andet der kan forhindre at loggen gror til?
> Almindelig bundmaling tror jeg ikke holder på plastik møllen og der er
> også så lille spillerum at maling vil blokere møllens frie bevægelse.
>
Hmmm, - vær radikal som jeg var sidste år(obs ikke Jelved'sk ment!) og
smid loggen ud! Nu ku det sgu være nok med rurer, søgræs osv.
På din GPS/Plotter med EGNOS/WAAS har du en fortrinlig log med fart over
grunden, og der sætter sig garanteret ikke rurer på GPS-antennen!
Og jeg ved godt at alle kap'erne nu siger at man så ikke kan se fart
gennem vandet og dermed måske strøm/afdrift, men pyt, - jeg kapsejler
ikke mere.
Mvh
SørenH
Marie af Næstved

Bjarke M. Christense~ (09-04-2007)
Kommentar
Fra : Bjarke M. Christense~


Dato : 09-04-07 22:59

Herligt vi har så forskellige behov. Det mener jeg virkelig. Tænk at vi kan
have en fælles interesse og et godt miljø; selvom vores behov er så
forskellige.

Jeg har lige taget en velfungerende Silvalog ud af min båd og monteret en
Raymarine log istedet. Udelukkende for at mine vindinstrumenter så kan vise
sand vind og ikke kun relativ vind.... Det er noget af en kontrast ...

Skønt at hygge med jer om aftene. Nu må jeg hellere smutte ind til konen
.....

Bjarke


"SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> wrote in message
news:461a91d5$0$4161$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
snip
> Hmmm, - vær radikal som jeg var sidste år(obs ikke Jelved'sk ment!) og
> smid loggen ud! Nu ku det sgu være nok med rurer, søgræs osv.
> På din GPS/Plotter med EGNOS/WAAS har du en fortrinlig log med fart over
> grunden, og der sætter sig garanteret ikke rurer på GPS-antennen!
> Og jeg ved godt at alle kap'erne nu siger at man så ikke kan se fart
> gennem vandet og dermed måske strøm/afdrift, men pyt, - jeg kapsejler ikke
> mere.
> Mvh
> SørenH
> Marie af Næstved



Ukendt (10-04-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-04-07 08:42

Hej Bjarke og andre,

Det er aldrig lykkedes mig at forstå, hvorfor Raymarines vindinstrument
skal kende farten igennem vandet for at kunne beregne den sande vind ...
Via GPS'en har systemet jo kursen og farten over grunden, og det må vel
være lige så godt - om ikke bedre?

Nogen der har en forklaring, som jeg kan forstå ... ...
(Indrømmet, det kan være en vanskelig udfordring ... men prøv
alligevel!).

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i
en meddelelse news:461acc50$1$7603$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Herligt vi har så forskellige behov. Det mener jeg virkelig. Tænk at
> vi kan have en fælles interesse og et godt miljø; selvom vores behov
> er så forskellige.
>
> Jeg har lige taget en velfungerende Silvalog ud af min båd og monteret
> en Raymarine log istedet. Udelukkende for at mine vindinstrumenter så
> kan vise sand vind og ikke kun relativ vind.... Det er noget af en
> kontrast ...
>
> Skønt at hygge med jer om aftene. Nu må jeg hellere smutte ind til
> konen ....
>
> Bjarke



Leif Langgaard (10-04-2007)
Kommentar
Fra : Leif Langgaard


Dato : 10-04-07 11:18

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
news:461b3f83$0$880$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

>
> Det er aldrig lykkedes mig at forstå, hvorfor Raymarines vindinstrument
> skal kende farten igennem vandet for at kunne beregne den sande vind ...
> Via GPS'en har systemet jo kursen og farten over grunden, og det må vel
> være lige så godt - om ikke bedre?
>

Ja, det er underligt, men hvis der er "medvind" og bådens fart er lig med
vindhastigheden (teoretisk), så vil vindmåleren jo stå på "nul", derfor skal
der vel også regnes med bådens fart gennem vandet?
Hvis man så sejler på tværs af vinden, hvad så?

Hvor er jeg glad for mine GPS'er

--
Leif Langgaard
"Det er blevet vanskeligt at fotografere, alle de gode billeder er jo taget"
(L. Langgaard 2006)
Skandinaviens største fotoarkiv www.fotomedia.se



Ukendt (10-04-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-04-07 11:53


"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse
news:461b6453$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> news:461b3f83$0$880$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>>
>> Det er aldrig lykkedes mig at forstå, hvorfor Raymarines
>> vindinstrument skal kende farten igennem vandet for at kunne beregne
>> den sande vind ... Via GPS'en har systemet jo kursen og farten over
>> grunden, og det må vel være lige så godt - om ikke bedre?
>>
>
> Ja, det er underligt, men hvis der er "medvind" og bådens fart er lig
> med vindhastigheden (teoretisk), så vil vindmåleren jo stå på "nul",
> derfor skal der vel også regnes med bådens fart gennem vandet?
> Hvis man så sejler på tværs af vinden, hvad så?
>

Jeg kan stadig ikke se logikken i, at man absolut skal kende bådens fart
*igennem vandet* ... GPS'en kan beregne bådens fart og kurs *over
grunden*, som jeg mener vil give et helt relevant (og faktisk mere
korrekt) input til vindmålerens observation af vindens relative retning
og hastighed (ift. bådens kurs og fart) for at kunne beregne den sande
vinds retning og hastighed.

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'




Leif Langgaard (10-04-2007)
Kommentar
Fra : Leif Langgaard


Dato : 10-04-07 12:56

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
news:461b6c63$0$884$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>
> Jeg kan stadig ikke se logikken i, at man absolut skal kende bådens fart
> *igennem vandet* ... GPS'en kan beregne bådens fart og kurs *over
> grunden*, som jeg mener vil give et helt relevant (og faktisk mere
> korrekt) input til vindmålerens observation af vindens relative retning og
> hastighed (ift. bådens kurs og fart) for at kunne beregne den sande vinds
> retning og hastighed.
>

Hej

Du har helt ret, at sætte vindmåler og GPS til at "snakke" sammen, må give
den mest korekte vindhastighedsmåling, helt uafhængig af strømforhold,
modsat en log. Nogle vindmålere har da også NMEA indgang.

Kan det være "religion" at "man" ikke vil forlade sin log

--
Leif Langgaard
"Det er blevet vanskeligt at fotografere, alle de gode billeder er jo taget"
(L. Langgaard 2006)
Skandinaviens største fotoarkiv www.fotomedia.se



Ole Pagh (10-04-2007)
Kommentar
Fra : Ole Pagh


Dato : 10-04-07 16:29

Følgende er skrevet af Leif Langgaard:
> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> news:461b6c63$0$884$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>
>>
>> Jeg kan stadig ikke se logikken i, at man absolut skal kende bådens fart
>> *igennem vandet* ... GPS'en kan beregne bådens fart og kurs *over grunden*,
>> som jeg mener vil give et helt relevant (og faktisk mere korrekt) input til
>> vindmålerens observation af vindens relative retning og hastighed (ift.
>> bådens kurs og fart) for at kunne beregne den sande vinds retning og
>> hastighed.
>>
>
> Hej
>
> Du har helt ret, at sætte vindmåler og GPS til at "snakke" sammen, må give
> den mest korekte vindhastighedsmåling, helt uafhængig af strømforhold, modsat
> en log. Nogle vindmålere har da også NMEA indgang.
>
> Kan det være "religion" at "man" ikke vil forlade sin log

Jeg tror at årsagen til at instrumentet benytter logsignalet er at
dette er langt hurtigere opdateret end GPS hastigheden, der ofte er
midlet over 5-10 sekunder.
Især ved sejlads langs med bølger, kan loghastigheden variere fra få
knob til måske 8-10 knob på et par sekunder. Det registrerer loggen,
men ikke GPS'en.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)



Bjarke M. Christense~ (10-04-2007)
Kommentar
Fra : Bjarke M. Christense~


Dato : 10-04-07 17:21

Ja, jeg tror Ole har fat i 1 af de rigtige grunde. GPS'en udvisning er
langsom (typisk kun 1-2 beregninger i sekundet) og kan give lidt falske
signaler som følge at den max præcission der er på en GPS. Til tursejlads er
det ligegyldigt, men hvis man tilfører vindinstrumenterne et signal som i
gennemsnit er rigtigt men som springer lidt fra visning til visning, så vil
det få den effekt at viseren i vindinstrumentet vil give nogle misvisende
udslag. Problem ?? Tjahh det er vel en "skønhedsfejl"

Den anden grund til at bruge loggen og ikke gps'en er at din båd jo ikke en
en bil der kører på grunden. Den sejler i vandet og derfor er den "sande
vind" vinden ift vandoverfladen. At tilføre GPS SOG/COG vil give den sande
vind ift jorden og det er jo mest interessant for landkrabber.

Så hvis du vil have en sand vind ift vandoverfladen og derved kunne vende
optimalt ift mærker (kapsejladsmærker eller waypoints) så skal man bruge log
informationen.

Om det så er *vigtigt*... ja, det afhænger jo af den enkeltes temperament og
lyst til isenkram. Men jeg vil hævde, at i en verden, hvor man lærer
stakkels duelighedsbevis elever at rette for deviation og misvisning og
derefter sender dem ud på en skolebåd hvor man skal være en alm. præcis for
at styre inden for +-5 grader og strømmen tilfører yderligere 5 grader, ja
.... så er loginformationer til vindinstrumenterne af større betydning.

Men jeg havde så'mænt' nok klaret livet uden.- bare med lavere
tilfredsstillelse af mit udstyrsgen ...

Bjarke




"Ole Pagh" <olpx@xjyllingesydx.xdk> wrote in message
news:mn.54197d7444a45f33.67063@xjyllingesydx.xdk...
> Følgende er skrevet af Leif Langgaard:
>> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
>> news:461b6c63$0$884$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>>
>>>
>>> Jeg kan stadig ikke se logikken i, at man absolut skal kende bådens fart
>>> *igennem vandet* ... GPS'en kan beregne bådens fart og kurs *over
>>> grunden*, som jeg mener vil give et helt relevant (og faktisk mere
>>> korrekt) input til vindmålerens observation af vindens relative retning
>>> og hastighed (ift. bådens kurs og fart) for at kunne beregne den sande
>>> vinds retning og hastighed.
>>>
>>
>> Hej
>>
>> Du har helt ret, at sætte vindmåler og GPS til at "snakke" sammen, må
>> give den mest korekte vindhastighedsmåling, helt uafhængig af
>> strømforhold, modsat en log. Nogle vindmålere har da også NMEA indgang.
>>
>> Kan det være "religion" at "man" ikke vil forlade sin log
>
> Jeg tror at årsagen til at instrumentet benytter logsignalet er at dette
> er langt hurtigere opdateret end GPS hastigheden, der ofte er midlet over
> 5-10 sekunder.
> Især ved sejlads langs med bølger, kan loghastigheden variere fra få knob
> til måske 8-10 knob på et par sekunder. Det registrerer loggen, men ikke
> GPS'en.
>
> --
> hilsen Ole
> (mail: fjern x'erne i mail adr.)
>
>



Ukendt (10-04-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-04-07 17:56

Hej Bjarke,

Jeg havde ikke set dit svar, da jeg skrev min replik til Ole. Men jeg er
heller ikke sikker på, at jeg forstår dit argument ... ... Jeg sagde
også, at det ville blive svært!

Men måske, vi bruger ordene forskelligt? For mig er der ikke forskel på
at være landkrabbe eller sejler, når man taler om den sande vind ... Den
måles efter min opfattelse af et instrument, der står fast forankret et
eller andet observationssted ...

Sejler du i stærk strøm, har du vel i realiteten mere brug for at kende
VMG - og det kan GPS'en gøre for dig ... ikke loggen, som lader sig
"narre" af strømforhold ... For at holde et bestemt mærke op, har du vel
også mest glæde af at kende VMG/COG ... ikke? (forudsat at du mener du
sejler optimalt ift. vinden). Mærkerne følger jo ikke strømmen, men har
en fast position ...

Noget helt andet er, at jeg som sejl-sejler har mere nytte af at kende
den relative vind, for det er typisk den, jeg i praksis sejler efter ...
Men som kontrol af krydsben, vindspring og sejlføring og til almindelig
orientering for mig selv og besætningen er det da meget sjovt at få
information om den sande vind ...

Dine afsluttende kommentarer kan jeg i øvrigt helt tilslutte mig, selv
om vi jo helst vil optræde som "rational man" - også på vandet ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'


"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i
en meddelelse news:461bb97c$0$21929$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Ja, jeg tror Ole har fat i 1 af de rigtige grunde. GPS'en udvisning er
> langsom (typisk kun 1-2 beregninger i sekundet) og kan give lidt
> falske signaler som følge at den max præcission der er på en GPS. Til
> tursejlads er det ligegyldigt, men hvis man tilfører
> vindinstrumenterne et signal som i gennemsnit er rigtigt men som
> springer lidt fra visning til visning, så vil det få den effekt at
> viseren i vindinstrumentet vil give nogle misvisende udslag. Problem
> ?? Tjahh det er vel en "skønhedsfejl"
>
> Den anden grund til at bruge loggen og ikke gps'en er at din båd jo
> ikke en en bil der kører på grunden. Den sejler i vandet og derfor er
> den "sande vind" vinden ift vandoverfladen. At tilføre GPS SOG/COG vil
> give den sande vind ift jorden og det er jo mest interessant for
> landkrabber.
>
> Så hvis du vil have en sand vind ift vandoverfladen og derved kunne
> vende optimalt ift mærker (kapsejladsmærker eller waypoints) så skal
> man bruge log informationen.
>
> Om det så er *vigtigt*... ja, det afhænger jo af den enkeltes
> temperament og lyst til isenkram. Men jeg vil hævde, at i en verden,
> hvor man lærer stakkels duelighedsbevis elever at rette for deviation
> og misvisning og derefter sender dem ud på en skolebåd hvor man skal
> være en alm. præcis for at styre inden for +-5 grader og strømmen
> tilfører yderligere 5 grader, ja ... så er loginformationer til
> vindinstrumenterne af større betydning.
>
> Men jeg havde så'mænt' nok klaret livet uden.- bare med lavere
> tilfredsstillelse af mit udstyrsgen ...
>
> Bjarke
>
>
>
>
> "Ole Pagh" <olpx@xjyllingesydx.xdk> wrote in message
> news:mn.54197d7444a45f33.67063@xjyllingesydx.xdk...
>> Følgende er skrevet af Leif Langgaard:
>>> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
>>> news:461b6c63$0$884$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>>>
>>>>
>>>> Jeg kan stadig ikke se logikken i, at man absolut skal kende bådens
>>>> fart *igennem vandet* ... GPS'en kan beregne bådens fart og kurs
>>>> *over grunden*, som jeg mener vil give et helt relevant (og faktisk
>>>> mere korrekt) input til vindmålerens observation af vindens
>>>> relative retning og hastighed (ift. bådens kurs og fart) for at
>>>> kunne beregne den sande vinds retning og hastighed.
>>>>
>>>
>>> Hej
>>>
>>> Du har helt ret, at sætte vindmåler og GPS til at "snakke" sammen,
>>> må give den mest korekte vindhastighedsmåling, helt uafhængig af
>>> strømforhold, modsat en log. Nogle vindmålere har da også NMEA
>>> indgang.
>>>
>>> Kan det være "religion" at "man" ikke vil forlade sin log
>>
>> Jeg tror at årsagen til at instrumentet benytter logsignalet er at
>> dette er langt hurtigere opdateret end GPS hastigheden, der ofte er
>> midlet over 5-10 sekunder.
>> Især ved sejlads langs med bølger, kan loghastigheden variere fra få
>> knob til måske 8-10 knob på et par sekunder. Det registrerer loggen,
>> men ikke GPS'en.
>>
>> --
>> hilsen Ole
>> (mail: fjern x'erne i mail adr.)
>>
>>
>
>



Bjarke M. Christense~ (10-04-2007)
Kommentar
Fra : Bjarke M. Christense~


Dato : 10-04-07 18:22

Ja, det er ikke simpelt, men det det bunder, som du skriver, i definitionen
af "sand". For mig er "sand" ift vandoverfladen for det er den jeg sejler i
og det er den der afgører hvornår det er optimalt for mig at vende. At
fastlandet så har besluttet sig til at "flyde" i modsat retning af hvad
landkrabber kalder "strøm" det er ikke interessant før jeg skal ramme en
havn ( -det kan dog være ganske irriterende, hvis havnen flyde væk fra
mig...).

<smile>

Mht "Et hypotetisk eksempel kan være at du kommer tonsende ned igennem
Isefjorden for en lænser ... ind i mellem kommer du op at ride på en bølge
og farten øges kraftigt, mens vinden er uforandret ... Den hurtige
opdatering af logdata, vil så give en lavere sand vind ... hvilket ikke er
"sandt" ... det vil GPS'en også, men næppe med så store udsving ... "
- fra dit forrige indlæg, så er jeg uenig. Hvis man nu siger man er på en
halvvind, så er det nemmere at forklare.Problemet når du tonser ned af en
bølge, er jo at den relative vind ikke er uforandret, men spidser. Så ser
det ud på vindinstrumentet som om vinden spidser, men det gør den jo ikke.
Trækker du loghastigheden fra, så vil den "sande" vind stå klippe stabilt
når du skøjter nedad. Bruger du en GPS' SOG, så vil den "sande" vind først
spidse (gps'en har endnu ikke opdaget fartforøgelsen), så vil den
stabilisere sig (GPS'en har opdaget farten) og til sidst vil den kortvarigt
blive mere agten (GPS'en tror stadig vi sejler stærkt) indtil den har
stabiliseret sig. - fordi GPS'en er lidt tid om at registrere fart
forøgelsen.

Bjarke


"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote in message
news:461bc14d$0$844$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej Bjarke,
>
> Jeg havde ikke set dit svar, da jeg skrev min replik til Ole. Men jeg er
> heller ikke sikker på, at jeg forstår dit argument ... ... Jeg sagde
> også, at det ville blive svært!
>
> Men måske, vi bruger ordene forskelligt? For mig er der ikke forskel på at
> være landkrabbe eller sejler, når man taler om den sande vind ... Den
> måles efter min opfattelse af et instrument, der står fast forankret et
> eller andet observationssted ...
>
> Sejler du i stærk strøm, har du vel i realiteten mere brug for at kende
> VMG - og det kan GPS'en gøre for dig ... ikke loggen, som lader sig
> "narre" af strømforhold ... For at holde et bestemt mærke op, har du vel
> også mest glæde af at kende VMG/COG ... ikke? (forudsat at du mener du
> sejler optimalt ift. vinden). Mærkerne følger jo ikke strømmen, men har en
> fast position ...
>
> Noget helt andet er, at jeg som sejl-sejler har mere nytte af at kende den
> relative vind, for det er typisk den, jeg i praksis sejler efter ... Men
> som kontrol af krydsben, vindspring og sejlføring og til almindelig
> orientering for mig selv og besætningen er det da meget sjovt at få
> information om den sande vind ...
>
> Dine afsluttende kommentarer kan jeg i øvrigt helt tilslutte mig, selv om
> vi jo helst vil optræde som "rational man" - også på vandet ...
>
> --
> Flemming Torp
> 'kun en tåbe frygter ikke haven'
>
>
> "Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
> meddelelse news:461bb97c$0$21929$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>> Ja, jeg tror Ole har fat i 1 af de rigtige grunde. GPS'en udvisning er
>> langsom (typisk kun 1-2 beregninger i sekundet) og kan give lidt falske
>> signaler som følge at den max præcission der er på en GPS. Til tursejlads
>> er det ligegyldigt, men hvis man tilfører vindinstrumenterne et signal
>> som i gennemsnit er rigtigt men som springer lidt fra visning til
>> visning, så vil det få den effekt at viseren i vindinstrumentet vil give
>> nogle misvisende udslag. Problem ?? Tjahh det er vel en "skønhedsfejl"
>>
>> Den anden grund til at bruge loggen og ikke gps'en er at din båd jo ikke
>> en en bil der kører på grunden. Den sejler i vandet og derfor er den
>> "sande vind" vinden ift vandoverfladen. At tilføre GPS SOG/COG vil give
>> den sande vind ift jorden og det er jo mest interessant for landkrabber.
>>
>> Så hvis du vil have en sand vind ift vandoverfladen og derved kunne vende
>> optimalt ift mærker (kapsejladsmærker eller waypoints) så skal man bruge
>> log informationen.
>>
>> Om det så er *vigtigt*... ja, det afhænger jo af den enkeltes temperament
>> og lyst til isenkram. Men jeg vil hævde, at i en verden, hvor man lærer
>> stakkels duelighedsbevis elever at rette for deviation og misvisning og
>> derefter sender dem ud på en skolebåd hvor man skal være en alm. præcis
>> for at styre inden for +-5 grader og strømmen tilfører yderligere 5
>> grader, ja ... så er loginformationer til vindinstrumenterne af større
>> betydning.
>>
>> Men jeg havde så'mænt' nok klaret livet uden.- bare med lavere
>> tilfredsstillelse af mit udstyrsgen ...
>>
>> Bjarke
>>
>>
>>
>>
>> "Ole Pagh" <olpx@xjyllingesydx.xdk> wrote in message
>> news:mn.54197d7444a45f33.67063@xjyllingesydx.xdk...
>>> Følgende er skrevet af Leif Langgaard:
>>>> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
>>>> news:461b6c63$0$884$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>>>>
>>>>>
>>>>> Jeg kan stadig ikke se logikken i, at man absolut skal kende bådens
>>>>> fart *igennem vandet* ... GPS'en kan beregne bådens fart og kurs *over
>>>>> grunden*, som jeg mener vil give et helt relevant (og faktisk mere
>>>>> korrekt) input til vindmålerens observation af vindens relative
>>>>> retning og hastighed (ift. bådens kurs og fart) for at kunne beregne
>>>>> den sande vinds retning og hastighed.
>>>>>
>>>>
>>>> Hej
>>>>
>>>> Du har helt ret, at sætte vindmåler og GPS til at "snakke" sammen, må
>>>> give den mest korekte vindhastighedsmåling, helt uafhængig af
>>>> strømforhold, modsat en log. Nogle vindmålere har da også NMEA indgang.
>>>>
>>>> Kan det være "religion" at "man" ikke vil forlade sin log
>>>
>>> Jeg tror at årsagen til at instrumentet benytter logsignalet er at dette
>>> er langt hurtigere opdateret end GPS hastigheden, der ofte er midlet
>>> over 5-10 sekunder.
>>> Især ved sejlads langs med bølger, kan loghastigheden variere fra få
>>> knob til måske 8-10 knob på et par sekunder. Det registrerer loggen, men
>>> ikke GPS'en.
>>>
>>> --
>>> hilsen Ole
>>> (mail: fjern x'erne i mail adr.)
>>>
>>>
>>
>>
>
>



Ukendt (10-04-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-04-07 17:37


"Ole Pagh" <olpx@xjyllingesydx.xdk> skrev i en meddelelse
news:mn.54197d7444a45f33.67063@xjyllingesydx.xdk...
> Følgende er skrevet af Leif Langgaard:
>> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
>> news:461b6c63$0$884$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
SNIP
> Jeg tror at årsagen til at instrumentet benytter logsignalet er at
> dette er langt hurtigere opdateret end GPS hastigheden, der ofte er
> midlet over 5-10 sekunder.
> Især ved sejlads langs med bølger, kan loghastigheden variere fra få
> knob til måske 8-10 knob på et par sekunder. Det registrerer loggen,
> men ikke GPS'en.

Hej Ole,

Det kan være et argument ... Men desværre ikke et, jeg forstår ... .

Den information man ønsker, er den sande vinds hastighed og retning.

Og den kan jeg ikke umiddelbart forstå skulle blive mere præcis af, at
man får en hurtig registrering af *bådens* bevægelser igennem vandet
(også påvirket af bølger) ... Et hypotetisk eksempel kan være at du
kommer tonsende ned igennem Isefjorden for en lænser ... ind i mellem
kommer du op at ride på en bølge og farten øges kraftigt, mens vinden er
uforandret ... Den hurtige opdatering af logdata, vil så give en lavere
sand vind ... hvilket ikke er "sandt" ... det vil GPS'en også, men næppe
med så store udsving ... Et andet eksempel: Hvis vinden øger
midlertidigt i et pust, vil vindmåleren registrere det og selvom bådens
hastighed også øges, vil GPS data - efter min opfattelse - stadig være
de mest valide for beregning af den sande vind ...

Vindmåleren opfanger ændringer i den samlede effekt: Bådens fart (ikke
blot igennem vandet, men over grunden) og kurs (ikke blot heading, men
beholden kurs) og den relative vindhastighed og -retning samt
ændringerne i disse ...

I min optik vil GPS'en stadig give et mere relevant input til
bestemmelse af den sande vind end loggen (som jo også bliver påvirket af
afdrift og strøm i vandet) ...

At GPS'ens signal er lidt forsinket (og en gennemsnitsberegning) kan jeg
ikke umiddelbart se, skulle være et problem ... næsten tværtimod ... og
iøvrigt er en log-visning jo også et gennemsnit - men godt nok beregnet
over et kortere tidsinterval (hvad man jo i mange tilfælde selv kan
bestemme afhængigt af loggens egenskaber).

Den "sande vind" er jo også et middeltal beregnet over et veldefineret
tidsinterval ...

Jeg indrømmer blankt:
Jeg forstår stadig ikke hvorfor Raymarine kun bruger logdata til at
beregne den sande vinds karakteristika ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'




Harding E. Larsen (18-04-2007)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 18-04-07 14:15

Hej,

Her er lidt info om true wind:

http://www.coaps.fsu.edu/WOCE/truewind/paper/

Mvh/Harding

Flemming Torp <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev:
>Hej Bjarke og andre,
>
>Det er aldrig lykkedes mig at
>forstå, hvorfor Raymarines
>vindinstrument
>skal kende farten igennem vandet for
>at kunne beregne den sande vind ...
>Via GPS'en har systemet jo kursen og
>farten over grunden, og det må vel
>være lige så godt - om ikke bedre?
>
>Nogen der har en forklaring, som jeg
>kan forstå ... ...
>(Indrømmet, det kan være en
>vanskelig udfordring ... men prøv
>alligevel!).
>
>--
>Flemming Torp
>'kun en tåbe frygter ikke haven'
>
>"Bjarke M. Christensen"
><bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmar k> skrev i
>en meddelelse
>news:461acc50$1$7603$157c6196@dreade
>r2.cybercity.dk...
>> Herligt vi har så forskellige
>>behov. Det mener jeg virkelig. Tænk at
>> vi kan have en fælles interesse og
>>et godt miljø; selvom vores behov
>> er så forskellige.
>>
>> Jeg har lige taget en
>>velfungerende Silvalog ud af min
>>båd og monteret
>> en Raymarine log istedet.
>>Udelukkende for at mine
>>vindinstrumenter så
>> kan vise sand vind og ikke kun
>>relativ vind.... Det er noget af en
>> kontrast ...
>>
>> Skønt at hygge med jer om aftene.
>>Nu må jeg hellere smutte ind til
>> konen ....
>>
>> Bjarke



Bjarke M. Christense~ (18-04-2007)
Kommentar
Fra : Bjarke M. Christense~


Dato : 18-04-07 19:59

OK... det er ikke for begyndere. kigger lidt på det ....

Bjarke


"Harding E. Larsen (slet 1SIMI)" <harding@1SIMIlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11769024210.821752518086523@dtext.news.tele.dk...
> Hej,
>
> Her er lidt info om true wind:
>
> http://www.coaps.fsu.edu/WOCE/truewind/paper/
>
> Mvh/Harding
>
> Flemming Torp <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev:
>>Hej Bjarke og andre,
>>
>>Det er aldrig lykkedes mig at
>>forstå, hvorfor Raymarines
>>vindinstrument
>>skal kende farten igennem vandet for
>>at kunne beregne den sande vind ...
>>Via GPS'en har systemet jo kursen og
>>farten over grunden, og det må vel
>>være lige så godt - om ikke bedre?
>>
>>Nogen der har en forklaring, som jeg
>>kan forstå ... ...
>>(Indrømmet, det kan være en
>>vanskelig udfordring ... men prøv
>>alligevel!).
>>
>>--
>>Flemming Torp
>>'kun en tåbe frygter ikke haven'
>>
>>"Bjarke M. Christensen"
>><bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmar k> skrev i
>>en meddelelse
>>news:461acc50$1$7603$157c6196@dreade
>>r2.cybercity.dk...
>>> Herligt vi har så forskellige
>>>behov. Det mener jeg virkelig. Tænk at
>>> vi kan have en fælles interesse og
>>>et godt miljø; selvom vores behov
>>> er så forskellige.
>>>
>>> Jeg har lige taget en
>>>velfungerende Silvalog ud af min
>>>båd og monteret
>>> en Raymarine log istedet.
>>>Udelukkende for at mine
>>>vindinstrumenter så
>>> kan vise sand vind og ikke kun
>>>relativ vind.... Det er noget af en
>>> kontrast ...
>>>
>>> Skønt at hygge med jer om aftene.
>>>Nu må jeg hellere smutte ind til
>>> konen ....
>>>
>>> Bjarke
>
>



sailor99 (09-04-2007)
Kommentar
Fra : sailor99


Dato : 09-04-07 20:42


"Ole Pagh" <olpx@xjyllingesydx.xdk> skrev i en meddelelse
news:mn.4cc77d7421e47a7c.67063@xjyllingesydx.xdk...
>I løbet af sæsonen er det uundgåeligt at loggiveren (møllen) gror til og
>sætter sig mere og mere fast.
> Tilsyneladende nyder de små bæster både at få gratis karuseltur og frisk
> vand serveret direkte fra fadet!
>
> Bortset fra at tage loggen ud og rengøre (med tilhørende vandpantomime),
> findes der da et eller andet der kan forhindre at loggen gror til?
> Almindelig bundmaling tror jeg ikke holder på plastik møllen og der er
> også så lille spillerum at maling vil blokere møllens frie bevægelse.
>
> --
> hilsen Ole
> (mail: fjern x'erne i mail adr.)

Hej Ole!

Som jeg skrev for et par år siden tager jeg hjulet ud efter sæsonen og
vasker det i opvaskebaljen. Inden søsætningen smører jeg det grundigt ind i
zinksalve (som vi i de unge dage brugte til børnenes røde numser), monterer
det, og har...... en hel sæson uden problemer.
Mvh
Georg




Ole Pagh (10-04-2007)
Kommentar
Fra : Ole Pagh


Dato : 10-04-07 16:51

sailor99:
>
> Som jeg skrev for et par år siden tager jeg hjulet ud efter sæsonen og vasker
> det i opvaskebaljen. Inden søsætningen smører jeg det grundigt ind i
> zinksalve (som vi i de unge dage brugte til børnenes røde numser), monterer
> det, og har...... en hel sæson uden problemer.
> Mvh
> Georg
Det lyder spændende. Det skulle man måske have i skibsapoteket, så kan
man også få glæde af det en dag hvor solen bager og snudespidsen er
blevet lidt for rød (af sol, altså) :D
Mon man også kan bruge det på skruen, eller vil det konflikte med
tærezinken?

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)



TOSB (09-04-2007)
Kommentar
Fra : TOSB


Dato : 09-04-07 20:48

Ole Pagh wrote:
> I løbet af sæsonen er det uundgåeligt at loggiveren (møllen) gror til
> og sætter sig mere og mere fast.
> Tilsyneladende nyder de små bæster både at få gratis karuseltur og
> frisk vand serveret direkte fra fadet!
klip

Det kan da godt være, at der er forskel på "møllerne". Jeg nøjes med at give
min "mølle" en gang alm. bundmaling (Mille Extra med en lille pensel).
De sidste par sæsoner har kun en enkelt rur formastet sig til en nogle
gratis karuselture, og loggen har virket upåklageligt - undtaget når den er
blevet viklet ind i søgræs, som til gengæld heldigvis er forsvundet af sig
selv under den videre sejlads.

Mvh
Torben
--
Husk at hvis du vågner, så er det den første
dag i resten af dit liv ELLER: Lev livet i dag,
for du ved ikke, om du har det i morgen!





Torben Henriksen (09-04-2007)
Kommentar
Fra : Torben Henriksen


Dato : 09-04-07 21:12

Hej Ole

Jeg har præcis det samme problem (lige som mange andre)
Da jeg kom på land i efteråret sad der som sædvanlig noget
rur på møllen, ikke større end fint sandkorn og meget nemt
at få af, gned med fingrene på plasticmøllen og væk var det.
det er bare hammer irriterende når man ser loggen blive
ustabil.
Jeg spurgte mig for og fik det råd, at smøre et tyndt lag
vandfedt (det hedder vist sådan noget lignede) på møllen
samt på skruen, det kan ikke forhindre rur, men udsætte
angrebet 2 - 3 md. Jeg vil prøve det i sommer.

Mvh/Torben H

"Ole Pagh" <olpx@xjyllingesydx.xdk> skrev i en meddelelse
news:mn.4cc77d7421e47a7c.67063@xjyllingesydx.xdk...
>I løbet af sæsonen er det uundgåeligt at loggiveren (møllen) gror til og
>sætter sig mere og mere fast.
> Tilsyneladende nyder de små bæster både at få gratis karuseltur og frisk
> vand serveret direkte fra fadet!
>
> Bortset fra at tage loggen ud og rengøre (med tilhørende vandpantomime),
> findes der da et eller andet der kan forhindre at loggen gror til?
> Almindelig bundmaling tror jeg ikke holder på plastik møllen og der er
> også så lille spillerum at maling vil blokere møllens frie bevægelse.
>
> --
> hilsen Ole
> (mail: fjern x'erne i mail adr.)
>
>



Ukendt (09-04-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-04-07 21:46

Efter at have prøvet fedt, oliefri vaseline og bundmaling (VC17, som er
meget tyndflydende og Trilux) har jeg opgivet ... og accepterer
"Vandpantomimen" nogle gange i løbet af sæsonen ... Men jeg er meget
spændt på, om "nano-et-eller-andet" eller et andet tip kan redde os fra
alt det vandpjaskeri ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'


"Ole Pagh" <olpx@xjyllingesydx.xdk> skrev i en meddelelse
news:mn.4cc77d7421e47a7c.67063@xjyllingesydx.xdk...
>I løbet af sæsonen er det uundgåeligt at loggiveren (møllen) gror til
>og sætter sig mere og mere fast.
> Tilsyneladende nyder de små bæster både at få gratis karuseltur og
> frisk vand serveret direkte fra fadet!
>
> Bortset fra at tage loggen ud og rengøre (med tilhørende
> vandpantomime), findes der da et eller andet der kan forhindre at
> loggen gror til?
> Almindelig bundmaling tror jeg ikke holder på plastik møllen og der er
> også så lille spillerum at maling vil blokere møllens frie bevægelse.
>
> --
> hilsen Ole
> (mail: fjern x'erne i mail adr.)
>
>



Ukendt (09-04-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-04-07 22:20


"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
news:461aa5b8$0$880$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Efter at have prøvet fedt, oliefri vaseline og bundmaling (VC17, som
> er meget tyndflydende og Trilux) har jeg opgivet ...

Sludder og vrøvl ... : Syrefri vaseline ... sorry ...



Poul Bak (09-04-2007)
Kommentar
Fra : Poul Bak


Dato : 09-04-07 22:14

Jeg ar forsøgt med Trilux prop o drev i år ,virkede udmærket på
foldepropellen sidste år, så i år har loggen også fået en tur + s-drevet
indvendigt, nu må vi se hvordan det går, men loggen virker da pt.

MVH

Poul Bak

"Ole Pagh" <olpx@xjyllingesydx.xdk> skrev i en meddelelse
news:mn.4cc77d7421e47a7c.67063@xjyllingesydx.xdk...
>I løbet af sæsonen er det uundgåeligt at loggiveren (møllen) gror til og
>sætter sig mere og mere fast.
> Tilsyneladende nyder de små bæster både at få gratis karuseltur og frisk
> vand serveret direkte fra fadet!
>
> Bortset fra at tage loggen ud og rengøre (med tilhørende vandpantomime),
> findes der da et eller andet der kan forhindre at loggen gror til?
> Almindelig bundmaling tror jeg ikke holder på plastik møllen og der er
> også så lille spillerum at maling vil blokere møllens frie bevægelse.
>
> --
> hilsen Ole
> (mail: fjern x'erne i mail adr.)
>
>



Bjarke M. Christense~ (09-04-2007)
Kommentar
Fra : Bjarke M. Christense~


Dato : 09-04-07 22:55

ER "Trilux prop o drev " hård eller blød/polerende maling ??

Bjarke

"Poul Bak" <Poul_bak*fjern*@pc.dk> wrote in message
news:461aac93$0$6276$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Jeg ar forsøgt med Trilux prop o drev i år ,virkede udmærket på
> foldepropellen sidste år, så i år har loggen også fået en tur + s-drevet
> indvendigt, nu må vi se hvordan det går, men loggen virker da pt.
>
> MVH
>
> Poul Bak
>
> "Ole Pagh" <olpx@xjyllingesydx.xdk> skrev i en meddelelse
> news:mn.4cc77d7421e47a7c.67063@xjyllingesydx.xdk...
>>I løbet af sæsonen er det uundgåeligt at loggiveren (møllen) gror til og
>>sætter sig mere og mere fast.
>> Tilsyneladende nyder de små bæster både at få gratis karuseltur og frisk
>> vand serveret direkte fra fadet!
>>
>> Bortset fra at tage loggen ud og rengøre (med tilhørende vandpantomime),
>> findes der da et eller andet der kan forhindre at loggen gror til?
>> Almindelig bundmaling tror jeg ikke holder på plastik møllen og der er
>> også så lille spillerum at maling vil blokere møllens frie bevægelse.
>>
>> --
>> hilsen Ole
>> (mail: fjern x'erne i mail adr.)
>>
>>
>
>



Poul Bak (10-04-2007)
Kommentar
Fra : Poul Bak


Dato : 10-04-07 08:31

"Hård" maling, men nem at skrabe af, havde været lige lovlig grundig, måtte
fjerne det igen i bladgaffelen for at propellen kunne åbne sig
uproblematisk.Hvis i vælger denne løsning så husk at købe den rigtige
primer, er også på spraydåse.

Poul Bak


"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:461acc50$0$7603$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> ER "Trilux prop o drev " hård eller blød/polerende maling ??
>
> Bjarke



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste