Hvad giver I det "nuprede" dæk?
Fra : Ukendt

Dato : 07-04-07 20:07

Nu er alle blanke flader renset og poleret, men jeg har bare vasket det
"nuprede" dæk af. For at undgå at dækket og andre trædeflader bliver
glat, ville jeg gerne give det en overfladebehandling, som beskytter
uden at det bliver "glat som skøjtebane".

Hvilken behandling anbefaler/bruger du?

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Hanne og Hans

Dato : 08-04-07 11:18

Jeg tror ikke at du kan give det noget uden det bliver glat.
Jeg har aldrig gjort andet end at vaske det med autoshampo og det holder
pænt.
Hans.

Fra : Claus

Dato : 08-04-07 14:12

"Hanne og Hans" <urd@spamoncable.dk> wrote in news:4618c145$0$6695
$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> Jeg tror ikke at du kan give det noget uden det bliver glat.
> Jeg har aldrig gjort andet end at vaske det med autoshampo og det holder
> pænt.
> Hans.

Nu er jeg lidt usikker på om det er det du efterspørger, men Hempel laver
nogle glasperler man f.eks. kan blande i noget polybest og gør at
overfladen bliver skridsikkert.

Mvh Claus

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-07 17:23

"Claus" <noo@thx.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> laver
> nogle glasperler man f.eks. kan blande i noget polybest og gør at

Næh, jeg har ingen intention om at gøre noget "drastisk"; dækket er
sådan set helt i orden, men jeg søger bare et middel, der kan beskytte
den eksisterende overflade og gøre den lidt mere "smudsafvisende" end
den er nu, den er nyvasket ... Lidt a la brugen af håndlotion, når man
skal arbejde med "skrappe sager" ...

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-07 17:18

"Hanne og Hans" <urd@spamoncable.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg tror ikke at du kan give det noget uden det bliver glat.
> Jeg har aldrig gjort andet end at vaske det med autoshampo og det
> holder pænt.
> Hans.
Jeg har skyllet efter med højtryksrenseren efter at have gået dækket
over med en tynd blanding grundrens med "skrubben", så nu er det rent
.... men jeg forestiller mig, at dækket nu er ret modtageligt for skidt
og møg ... og synes det "fortjener" et beskyttende lag "et-eller-andet",
som ikke gør dækket til en glidebane ... Men det ser ikke ud til, at
dette "vidundermiddel" findes?

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 08-04-07 15:57

Hej Flemming,

Det er helt OK blot at vaske dækket med den type overflade du
har på dækket.
Jævnlig vask med lidt boat shampo i er tilstrækkeligt, det især
for at undgå at der kommer begyndende algevækst i de
lavtliggende dele af dækkets overflade.
Mange tror fejlagtigt at dæksmønsteret er begyndt at krakkelere
og begynder at tænke på en gennemgribende renovering af dækket.
Algerne fjernes med algerens eller med en nål som prikker dem op
om der ikke er for mange, efterfulgt af en kraftig børstning og
rigeligt vand.
At give overfladen f.eks. voks vil kun nedsætte friktionen.
Selvfølgelig vil overfladen ikke kunne holde evigt; men det er
der mange år til.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-07 17:31

Hej Harding,

Jeg er nok "vaccineret" fra barnsben (træbådenes "æra"): Alle flader på
et skiv skal overfladebehandles! ... Og nu har køl og bund fået sit,
fribordet og alle glatte flader noget andet, træværket lidt med en
olievædet klud og skødespillene lidt olie og masten lidt Alu Guard ...
(teak'en dog ingenting andet end en let børste på tværs af årerne) - og
så synes jeg til slut, at dækket bør have noget beskyttende ... Men det
lyder som om det er mig, der er på vildveje, og jeg bare kan slappe af
og vaske det af ind imellem ... som jeg iøvrigt plejer ...

I min fantasi, forestiller jeg mig et beskyttende lag, der ikke gør
dækket glat ... Det lyder ikke som om dette "vidundermiddel" findes i
virkeligheden ...

--

"Harding E. Larsen (slet 7JBPU)" <harding@7JBPUlarsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11760445570.323220248397927@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 09-04-07 09:54

Hej Flemming,

Den almindelige afvaskning med boat shampoo vil efterlade en
lille film. Skal du gøre lidt mere ud af det så findes der voks-
shampoo. den skulle ikke efterlade en grå film, som voks jo
normalt efterlader hvis der ikke poleres efter; men en ugentlig
afvaskning med boat shampoo skulle være tilstrækkeligt.

Mvh/Harding

Flemming Torp <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev: beskyttende

Fra : Per Nordahl

Dato : 09-04-07 13:59

"Harding E. Larsen (slet HWTT1)" <harding@HWTT1larsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11761091580.0504808683669999@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> normalt efterlader hvis der ikke poleres efter; men en ugentlig
> afvaskning med boat shampoo skulle være tilstrækkeligt.

Hej Harding samt Flemming Torp.

Bruger selv boat shampoo m/ voks, virker helt fint hos mig.
Nu er der jo forskel på "nupret dæk". Mit er rimelig grov i strukturen -
og oplever ikke at det bliver glat efter vask.

Mvh. "Thulfen"

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-07 16:15

Tak til Jer begge. Jeg har forstået at nogen større proces ikke skulle
være nødvendig ... Jeg vil prøve den "nemme løsning" med bådshampo med
lidt voks, da mit dæk er lyst gråt, så skulle der blive en lille rest
synligt voks, vil det næppe betyde noget ... Tak for input.

Fra : Per Nordahl

Dato : 09-04-07 16:47

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> [...]
> synligt voks, vil det næppe betyde noget ... Tak for input.
>
> - Bruger selv boat shampoo m/ voks, virker helt fint hos mig.

Mit dæk er ligeledes, "lyst gråt" og det giver alså ikke noget synligt
voks.

Bare vask og vedligehold - ganske almindelig. Så skal det såmænd nok
forblive pænt

Mvh. "Thulfen"