MS Windows
briani 27239
Skjule bestemte filtyper
Fra : Pipeline

Dato : 15-04-07 12:10

Kan man få WinXP til at skjule bestemte fil-typer?
Kan man f.eks. skjule alle *.mp3-filer på computeren så de ikke kan ses
i Stifinderen, men selvfølgelig stadig tilgåes af div. programmer?
Mvh
Pipeline

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 15-04-07 12:19

Pipeline skrev:
> Kan man få WinXP til at skjule bestemte fil-typer?
> Kan man f.eks. skjule alle *.mp3-filer på computeren så de ikke kan ses
> i Stifinderen, men selvfølgelig stadig tilgåes af div. programmer?

Jeg ved ikke helt hvorfor du måtte ønske det sådan...Men anyway. Hvis du
skjuler en filtype, kan den ikke ses i explorer, og oftest heller ikke i
åben dialogbksen på andre programmer. Så det er nok ikke en smart løsning.

Men du kunne skjule en mappe hvi der ligger dine filer.

Så kan u dog stadig ikke se mappen med explorer eller åben dialogbokse,
men hvis du skriver mappens sti (der hvor du skriver filnavn) så åbnes
mappen, og du kan se indholdet.

Men igen jeg forstår ikke hvrfor du måtte ønske at skjule filerne.

/Andreas

Fra : Pipeline

Dato : 15-04-07 22:49

Andreas Lorensen skrev:

> [...]
> mappen, og du kan se indholdet.
>
> Men igen jeg forstår ikke hvrfor du måtte ønske at skjule filerne.

Det med mp3-filerne var bare et (dårligt) eksempel, så jeg prøver lige
at forklare mig lidt tydeligere.
Mit specifikke problem er at jeg har et DJ-program der scanner mit
mp3-arkiv, og dermed finder tempoet og tonearten på hvert nummer.
Programmet opretter så en *.mxm fil for hver mp3. Denne fil ligger den i
samme mappe som mp3-filen. Hvis jeg f.eks. har et album med ti
mp3-filer, så ligger der også ti mxm-filer.
Jeg kan selvfølgelig søge efter alle mxm-filer, vælge Egenskaber og så
skjule dem, men fremtidige mxm-filer vil så ikke være skjulte.
Så jeg leder efter en funktion der kan skjule nuværende og fremtidige
mxm-filer.

Mvh
Pipeline

Fra : Lone

Dato : 16-04-07 23:37

"Pipeline" <ng4FJERNDETTE@OGDETTEodeu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>og så skjule dem, men fremtidige mxm-filer vil så ikke være skjulte.
> Så jeg leder efter en funktion der kan skjule nuværende og

Et skud i tågen:

Jeg har selv siddet og ledt efter hvordan man kan _ophæve_
at en filer er skjulte..................og faldt så over dette:

I *Kommandolinjeoversigt A-Å* i Hjælp og Support kan du
finde noget om kommandoen "ATTRIB" og +h -h der henhv.
kan tilføje /fjerne 'skjult' vedr. en fils egenskaber.

Det er ikke sikkert det er dén kommando du skal bruge - måske
en anden er mere velegnet.
Og om du kan lave en ændring på maskinen så _alle_ filer med
'efternavnet' .mxm pr. definition skjules skal jeg ikke kunne sige,
måske du kan finde et eller andet 'tweak'program der kan den
slags. Men.......

Mht. dit arkiv:
..1.. du må fx. kunne lave en kommandolinje, der retter sig mod
det arkiv du har (går ud fra det er en art hieraki) , indeholdende
mapper og undermapper m. de filer i, - som du så kan køre for
at skjule de specifikke filer der allerede ér dannet. (og gem den
til den dag hvor du vil ha' alle .mxm gjort synlige igen...det er
måske kun et enkelt parameter (bogstav/tegn) der skal ændres

2 Og så lave en anden kommandolinje, som du så efterfølgende
kan variere mht. mappenavn, og bruge på hver enkelt ny mappe
du laver i dit arkiv (på den måde kan du også lige tjekke at de
ér dannet inden de skjules ;)

Måske kan det laves som batchfiler (mini-programmer du selv laver)
Men du må nok over i programmerings-gruppen og se om nogen
af de garvede dos-nørder vil hjælpe med hvordan det skal skrives.
(fx. her: dk.edb.programmering )
Der må jeg melde pas, - er på totalt 'snublekyse-stadie' hvad det
"dos-sprog" angår

--
vh Lone

Fra : Søren

Dato : 15-04-07 13:27

> Kan man få WinXP til at skjule bestemte fil-typer?
> Kan man f.eks. skjule alle *.mp3-filer på computeren så de ikke kan ses i
> Stifinderen, men selvfølgelig stadig tilgåes af div. programmer?

Hvad med at sætte filen til 'skjult' - hidden? Så kan den ikke ses, men
stadigvæk bruges

-Søren