MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
windows og ram-håndtering
Fra : Kristian Thorbye

Dato : 15-04-07 10:52

Jeg har nu investeret i noget mere ram til min maskine, men følgene
problem er opstået:

Jeg har isat 4*1 GB ram, BIOS finder 4096 MB, men hverken min Windows
XP-pro SP2 eller min Windows Vista Business 32 bit kan se/finde end
3,25 GB (3327 MB)
Nogen der ved hvorfor ??

Min konfiguration er som følger:

Asus M2V MB
AMD 3800+ X2 64 bit
2*1 GB Elexir pc-6400 (800 MHz)
2*1 GB V-data pc-6400 (800 MHz)

brug for flere data, så sig til......

Håber nogen kan give mig en forklaring, og aller bedst en løsning, da
jeg godt vil bruge al den ram jeg har sat i.....

Med venlig hilsen

Kristian

Fra : jørgen

Dato : 15-04-07 11:38

Kristian Thorbye wrote:

> Jeg har isat 4*1 GB ram, BIOS finder 4096 MB, men hverken min Windows
> XP-pro SP2 eller min Windows Vista Business 32 bit kan se/finde end
> 3,25 GB (3327 MB)
> Nogen der ved hvorfor ??

http://support.microsoft.com/kb/929605

Artiklen nævner kun Vista, men det samme gælder for XP 32 bit

Fra : Kristian Thorbye

Dato : 15-04-07 11:54

Vil nu læse artiklen igennem og prøve de muligheder den
foreskriver. Vender tilbage med nyt, hvis det lykkes, eller
mislykkes......

Kristian

Fra : Henning

Dato : 15-04-07 12:25

On Sun, 15 Apr 2007 12:38:08 +0200, jørgen <na@invalid> wrote:

>http://support.microsoft.com/kb/929605

Hvor der bl.a. står at du skal køre 64bit system, for at kunne se og
udnytte 4G ram.

Fra : Kristian Thorbye

Dato : 15-04-07 13:35

Ja, det er korrekt at der står det, men der blev gjort opmærksom på at
dette også gjalt 32 bit system.
Har haft fat i en som ligger inde med en windows XP håndborg, og der
står at XP understøtter op til 4 Gig.

Har nu kigget lidt i BIOS og den understøtter remapping, som artiklen
omtaler, og den var slået til...

Kristian

Fra : jørgen

Dato : 15-04-07 13:52

Kristian Thorbye wrote:
> [...]
> står at XP understøtter op til 4 Gig.
>
> Har nu kigget lidt i BIOS og den understøtter remapping, som artiklen

Det er en udbredt misforståelse hvad Microsoft mener med 4GB
understøttelse. 4GB er det samlede fysiske adresserum. I dette
adresserum skal der være plads til både RAM og bundkortressourcer.

Remapping er kun brugtbart hvis du kører 64 bit Windows

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 15-04-07 11:40

Kristian Thorbye skrev:
> [...]
>

> Håber nogen kan give mig en forklaring, og aller bedst en løsning, da
> jeg godt vil bruge al den ram jeg har sat i.....

Kunne det tænkes at skærmkortet bruger "delt ram" og det var her ramen
"forsvandt"?
Hvordan var et før du isatte nye klodser? passede rammen så?

/Andreas

Fra : Kristian Thorbye

Dato : 15-04-07 11:52

Ja, det kunne godt tænkes, men er ikke tilfællet her.
Mit grafikkort er et Radeon X1950 Pro med egen 256 MB ram

Jeg har prøvet at bytte rundt, parvis, enkeltvis, prøvet alle banker
og alt er som det skal være.....
Men lige så snart alle 4 klodser sidder i, finder de to
windowssystemer så "kun" de 3327 MB (3.25 Gig)

Kristian

Fra : jopa

Dato : 15-04-07 12:39

"Kristian Thorbye" <no-reply@no-reply.com> skrev i meddelelsen

> Jeg har prøvet at bytte rundt, parvis, enkeltvis, prøvet alle banker
> og alt er som det skal være.....

Vista 32 bit kan max køre med 3 gb ram ca

--
Mvh. John

www.jp-web.dk
www.johns-web.dk

Fra : Kristian Thorbye

Dato : 15-04-07 13:37

I Vista håndbogen skulle der stå at 32 bit understøtter op til 4
Gig........

Kristian

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-04-07 14:01

On 15 Apr 2007 10:52:27 GMT, Kristian Thorbye <no-reply@no-reply.com>
wrote:

> [...]
>og alt er som det skal være.....
>Men lige så snart alle 4 klodser sidder i, finder de to
>windowssystemer så "kun" de 3327 MB (3.25 Gig)

Det er et helt generelt problem som har været oppe i gruppen talrige
gange...

En 32-bit windows understøtter i princippet 4 GB RAM, men da bundkort
resourcerne anvender områder af adresserummet ligger grænsen reelt
omkring 3 - 3½ GB.

Det kan der ikke rigtig ændres ved før vi overgår til 64-bit windows -
og det ligger nok alligevel 1 - 2 år ude i fremtiden...

Anyway: Har du virkelig brug for 4 GB RAM ??

Mit forslag er at du returnere halvdelen af RAM'en. Og derefter får
strømlinet din windows opsætning så hukommelsesforbruget holder sig
jævnt på den lave side af de 2 GB....

Fra : Kristian Thorbye

Dato : 15-04-07 17:16

ok.

Jeg kiggede gruppen igennem og kunne ikke finde noget om emnet.

Jeg ved ikke om jeg har brug for 4 gig, men nu har jeg
opgraderet min maskine, for at den skulle være klar til Vista.
Og da jeg havde fået at vide at den var "ram-tung" ville jeg
ikke mangle, og købte 4 klodser for at være
lidt "fremtidsikret". De var jo ikke så dyre.
Og nu har jeg så fået fat i en 64 bit version af Vista fra mit
arbejde, og resten af mit systemet er også 64 bit. Så er det
bare at få det instl.

Jeg undrede mig bare over at de to andre systemer ikke
kunne "håndtere" mere end de 3.25 gig.

Men tak for svaret, det gav lidt mening.

Kristian

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-04-07 17:44

On 15 Apr 2007 16:15:33 GMT, Kristian Thorbye <no-reply@no-reply.com>
wrote:

>Og nu har jeg så fået fat i en 64 bit version af Vista fra mit
>arbejde, og resten af mit systemet er også 64 bit. Så er det
>bare at få det instl.

Held og lykke med 64-bit Vista...

Håber ikke det giver dig for mange problemer. Det kan vist fortsat
være vanskeligt at finde drivere til selv ganske almindelig standard
hardware...

<mlr>

Fra : Kristian Thorbye

Dato : 16-04-07 17:20

øhhh..... jo tak *ggg*

Har leget lidt med 32 bit-version som jeg fik fra arbejdet.....
Selv så simple drivere som mit SB-Live (eller også var det et
128.....) findes ikke, ej heller til mit Logitek webcam...... så
det tager nok lidt tid før den er helt oppe at køre....

Kristian

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-04-07 13:32

On 16 Apr 2007 16:19:44 GMT, Kristian Thorbye <no-reply@no-reply.com>
wrote:

> [...]
> 128.....) findes ikke, ej heller til mit Logitek webcam...... så
> det tager nok lidt tid før den er helt oppe at køre....

Det kan man næppe laste Microsoft for - Jeg har meget dårlige
erfaringer med Creative / Sound Blaster og deres driver support. De
har produceret et væld af lydkort i utallige incompatible hardware
versioner. Det er altid et større detektiv arbejde at finde en
fungerende driver, når man reinstallerer windows på en maskine med SB
lydkort....

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 15-04-07 12:48

Kristian Thorbye skrev:

> Jeg har isat 4*1 GB ram, BIOS finder 4096 MB, men hverken min
> Windows XP-pro SP2 eller min Windows Vista Business 32 bit kan
> se/finde end 3,25 GB (3327 MB)

Det samme er tilfældet på min computer med et Intel D975XBX2-
bundkort. WinXP MCE 2005 kan kun se 3.25 GB, men Vista Ultimate
kan se alle 4 GB.

I BIOS'en på visse bundkort har man mulighed for at ændre på det,
men det kan man ikke i min.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 15-04-07 12:59

Thomas G. Madsen skrev:

> WinXP MCE 2005 kan kun se 3.25 GB, men Vista Ultimate kan se
> alle 4 GB.

Vista Ultimate 64, skulle der have stået.

--
Hilsen
Madsen