| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | windows og ram-håndtering Fra : Kristian Thorbye | 
  Dato :  15-04-07 10:52 |  
  |   
            Jeg har nu investeret i noget mere ram til min maskine, men følgene
 problem er opstået:
 
 Jeg har isat 4*1 GB ram, BIOS finder 4096 MB, men hverken min Windows
 XP-pro SP2 eller min Windows Vista Business 32 bit kan se/finde end
 3,25 GB (3327 MB)
 Nogen der ved hvorfor ??
 
 Min konfiguration er som følger:
 
 Asus M2V MB
 AMD 3800+ X2 64 bit
 2*1 GB Elexir pc-6400 (800 MHz)
 2*1 GB V-data pc-6400 (800 MHz)
 
 brug for flere data, så sig til......
 
 
 Håber nogen kan give mig en forklaring, og aller bedst en løsning, da
 jeg godt vil bruge al den ram jeg har sat i.....
 
 
 Med venlig hilsen
 
 
 Kristian
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           jørgen (15-04-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : jørgen | 
  Dato :  15-04-07 11:38 |  
  |  
 
            Kristian Thorbye wrote:
 > Jeg har isat 4*1 GB ram, BIOS finder 4096 MB, men hverken min Windows
 > XP-pro SP2 eller min Windows Vista Business 32 bit kan se/finde end
 > 3,25 GB (3327 MB)
 > Nogen der ved hvorfor ??
 http://support.microsoft.com/kb/929605
Artiklen nævner kun Vista, men det samme gælder for XP 32 bit
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Kristian Thorbye (15-04-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kristian Thorbye | 
  Dato :  15-04-07 11:54 |  
  |   
            
Vil nu læse artiklen igennem og prøve de muligheder den 
 foreskriver. Vender tilbage med nyt, hvis det lykkes, eller 
 mislykkes......
 Kristian
 >
 > http://support.microsoft.com/kb/929 605
 >
 >Artiklen nævner kun Vista, men det
 >samme gælder for XP 32 bit
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Henning (15-04-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henning | 
  Dato :  15-04-07 12:25 |  
  |  
 
            On Sun, 15 Apr 2007 12:38:08 +0200, jørgen <na@invalid> wrote:
 >Kristian Thorbye wrote:
 >
 >> Jeg har isat 4*1 GB ram, BIOS finder 4096 MB, men hverken min Windows
 >> XP-pro SP2 eller min Windows Vista Business 32 bit kan se/finde end
 >> 3,25 GB (3327 MB)
 >> Nogen der ved hvorfor ??
 >
 >
 > http://support.microsoft.com/kb/929605
>
 Hvor der bl.a. står at du skal køre 64bit system, for at kunne se og
 udnytte 4G ram.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Kristian Thorbye (15-04-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kristian Thorbye | 
  Dato :  15-04-07 13:35 |  
  |  
 
            Ja, det er korrekt at der står det, men der blev gjort opmærksom på at
 dette også gjalt 32 bit system.
 Har haft fat i en som ligger inde med en windows XP håndborg, og der
 står at XP understøtter op til 4 Gig.
 Har nu kigget lidt i BIOS og den understøtter remapping, som artiklen
 omtaler, og den var slået til...
 Kristian
 >> http://support.microsoft.com/kb/92 9605
 >>
 >
 >Hvor der bl.a. står at du skal køre
 >64bit system, for at kunne se og
 >udnytte 4G ram.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             jørgen (15-04-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : jørgen | 
  Dato :  15-04-07 13:52 |  
  |   
            Kristian Thorbye wrote:
 > Ja, det er korrekt at der står det, men der blev gjort opmærksom på at
 > dette også gjalt 32 bit system.
 > Har haft fat i en som ligger inde med en windows XP håndborg, og der
 > står at XP understøtter op til 4 Gig.
 > 
 > Har nu kigget lidt i BIOS og den understøtter remapping, som artiklen
 > omtaler, og den var slået til...
 
 Det er en udbredt misforståelse hvad Microsoft mener med 4GB 
 understøttelse. 4GB er det samlede fysiske adresserum. I dette 
 adresserum skal der være plads til både RAM og bundkortressourcer.
 
 Remapping er kun brugtbart hvis du kører 64 bit Windows
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Andreas Lorensen (15-04-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Andreas Lorensen | 
  Dato :  15-04-07 11:40 |  
  |   
            Kristian Thorbye skrev:
 > Jeg har nu investeret i noget mere ram til min maskine, men følgene
 > problem er opstået:
 > 
 > Jeg har isat 4*1 GB ram, BIOS finder 4096 MB, men hverken min Windows
 > XP-pro SP2 eller min Windows Vista Business 32 bit kan se/finde end
 > 3,25 GB (3327 MB)
 > Nogen der ved hvorfor ??
 > 
 > Min konfiguration er som følger:
 > 
 > Asus M2V MB
 > AMD 3800+ X2 64 bit
 > 2*1 GB Elexir pc-6400 (800 MHz)
 > 2*1 GB V-data pc-6400 (800 MHz)
 > 
 > brug for flere data, så sig til......
 > 
 > 
 > Håber nogen kan give mig en forklaring, og aller bedst en løsning, da
 > jeg godt vil bruge al den ram jeg har sat i.....
 > 
 Kunne det tænkes at skærmkortet bruger "delt ram" og det var her ramen 
 "forsvandt"?
 Hvordan var et før du isatte nye klodser? passede rammen så?
 
 /Andreas
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Kristian Thorbye (15-04-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kristian Thorbye | 
  Dato :  15-04-07 11:52 |  
  |   
            Ja, det kunne godt tænkes, men er ikke tilfællet her.
 Mit grafikkort er et Radeon X1950 Pro med egen 256 MB ram
 
 Jeg har prøvet at bytte rundt, parvis, enkeltvis, prøvet alle banker
 og alt er som det skal være.....
 Men lige så snart alle 4 klodser sidder i, finder de to
 windowssystemer så "kun" de 3327 MB (3.25 Gig)
 
 Kristian
 
 
 
 
 >Kunne det tænkes at skærmkortet
 >bruger "delt ram" og det var her ramen 
 >"forsvandt"?
 >Hvordan var et før du isatte nye
 >klodser? passede rammen så?
 >
 >/Andreas
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            jopa (15-04-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : jopa | 
  Dato :  15-04-07 12:39 |  
  |  
 
            "Kristian Thorbye" <no-reply@no-reply.com> skrev i meddelelsen 
 news:11766346580.1158749704828@dtext.news.tele.dk...
 >
 > Jeg har prøvet at bytte rundt, parvis, enkeltvis, prøvet alle banker
 > og alt er som det skal være.....
 Vista 32 bit kan max køre med 3 gb ram ca
 -- 
 Mvh. John
 www.jp-web.dk
www.johns-web.dk 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Kristian Thorbye (15-04-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kristian Thorbye | 
  Dato :  15-04-07 13:37 |  
  |  
 
            I Vista håndbogen skulle der stå at 32 bit understøtter op til 4 
 Gig........
 Kristian
 >
 >Vista 32 bit kan max køre med 3 gb ram ca
 >
 >-- 
 >Mvh. John
 >
 > www.jp-web.dk
> www.johns-web.dk 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Michael Rasmussen (15-04-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Michael Rasmussen | 
  Dato :  15-04-07 14:01 |  
  |   
            On 15 Apr 2007 10:52:27 GMT, Kristian Thorbye <no-reply@no-reply.com>
 wrote:
 
 >Ja, det kunne godt tænkes, men er ikke tilfællet her.
 >Mit grafikkort er et Radeon X1950 Pro med egen 256 MB ram
 >
 >Jeg har prøvet at bytte rundt, parvis, enkeltvis, prøvet alle banker
 >og alt er som det skal være.....
 >Men lige så snart alle 4 klodser sidder i, finder de to
 >windowssystemer så "kun" de 3327 MB (3.25 Gig)
 
 Det er et helt generelt problem som har været oppe i gruppen talrige
 gange...
 
 En 32-bit windows understøtter i princippet 4 GB RAM, men da bundkort
 resourcerne anvender områder af adresserummet ligger grænsen reelt
 omkring 3 - 3½ GB.
 
 Det kan der ikke rigtig ændres ved før vi overgår til 64-bit windows -
 og det ligger nok alligevel 1 - 2 år ude i fremtiden...
 
 Anyway: Har du virkelig brug for 4 GB RAM ??
 
 Mit forslag er at du returnere halvdelen af RAM'en. Og derefter får
 strømlinet din windows opsætning så hukommelsesforbruget holder sig
 jævnt på den lave side af de 2 GB....
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Kristian Thorbye (15-04-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kristian Thorbye | 
  Dato :  15-04-07 17:16 |  
  |   
            ok.
 
 Jeg kiggede gruppen igennem og kunne ikke finde noget om emnet.
 
 Jeg ved ikke om jeg har brug for 4 gig, men nu har jeg 
 opgraderet min maskine, for at den skulle være klar til Vista. 
 Og da jeg havde fået at vide at den var "ram-tung" ville jeg 
 ikke mangle, og købte 4 klodser for at være 
 lidt "fremtidsikret". De var jo ikke så dyre.
 Og nu har jeg så fået fat i en 64 bit version af Vista fra mit 
 arbejde, og resten af mit systemet er også 64 bit. Så er det 
 bare at få det instl.
 
 Jeg undrede mig bare over at de to andre systemer ikke 
 kunne "håndtere" mere end de 3.25 gig.
 
 Men tak for svaret, det gav lidt mening.
 
 
 
 Kristian
 
 
 >Det er et helt generelt problem
 >som har været oppe i gruppen talrige
 >gange...
 >
 >En 32-bit windows understøtter i
 >princippet 4 GB RAM, men da bundkort
 >resourcerne anvender områder af
 >adresserummet ligger grænsen reelt
 >omkring 3 - 3½ GB.
 >
 >Det kan der ikke rigtig ændres ved
 >før vi overgår til 64-bit windows -
 >og det ligger nok alligevel 1 - 2
 >år ude i fremtiden...
 >
 >Anyway: Har du virkelig brug for 4 GB RAM ??
 >
 >Mit forslag er at du returnere
 >halvdelen af RAM'en. Og derefter får
 >strømlinet din windows opsætning
 >så hukommelsesforbruget holder sig
 >jævnt på den lave side af de 2 GB....
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Michael Rasmussen (15-04-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Michael Rasmussen | 
  Dato :  15-04-07 17:44 |  
  |   
            On 15 Apr 2007 16:15:33 GMT, Kristian Thorbye <no-reply@no-reply.com>
 wrote:
 
 >Og nu har jeg så fået fat i en 64 bit version af Vista fra mit 
 >arbejde, og resten af mit systemet er også 64 bit. Så er det 
 >bare at få det instl.
 
 Held og lykke med 64-bit Vista...
 
 Håber ikke det giver dig for mange problemer. Det kan vist fortsat
 være vanskeligt at finde drivere til selv ganske almindelig standard
 hardware...
 
 <mlr>
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Kristian Thorbye (16-04-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kristian Thorbye | 
  Dato :  16-04-07 17:20 |  
  |   
            øhhh..... jo tak *ggg*
 
 Har leget lidt med 32 bit-version som jeg fik fra arbejdet..... 
 Selv så simple drivere som mit SB-Live (eller også var det et 
 128.....) findes ikke, ej heller til mit Logitek webcam...... så 
 det tager nok lidt tid før den er helt oppe at køre....
 
 
 
 Kristian
 
 
 >Held og lykke med 64-bit Vista...
 >
 >Håber ikke det giver dig for mange problemer. Det kan vist 
 fortsat
 >være vanskeligt at finde drivere til selv ganske almindelig 
 standard
 >hardware...
 >
 ><mlr>
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Michael Rasmussen (28-04-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Michael Rasmussen | 
  Dato :  28-04-07 13:32 |  
  |   
            On 16 Apr 2007 16:19:44 GMT, Kristian Thorbye <no-reply@no-reply.com>
 wrote:
 
 >> Held og lykke med 64-bit Vista...
 >> Håber ikke det giver dig for mange problemer. Det kan vist 
 >> fortsat være vanskeligt at finde drivere til selv ganske almindelig 
 >> standard hardware...
 
 > Har leget lidt med 32 bit-version som jeg fik fra arbejdet..... 
 > Selv så simple drivere som mit SB-Live (eller også var det et 
 > 128.....) findes ikke, ej heller til mit Logitek webcam...... så 
 > det tager nok lidt tid før den er helt oppe at køre....
 
 Det kan man næppe laste Microsoft for - Jeg har meget dårlige
 erfaringer med Creative / Sound Blaster og deres driver support. De
 har produceret et væld af lydkort i utallige incompatible hardware
 versioner.  Det er altid et større detektiv arbejde at finde en
 fungerende driver, når man reinstallerer windows på en maskine med SB
 lydkort....
 
 >mlr>
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Thomas G. Madsen (15-04-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thomas G. Madsen | 
  Dato :  15-04-07 12:48 |  
  |   
            Kristian Thorbye skrev:
 
 > Jeg har isat 4*1 GB ram, BIOS finder 4096 MB, men hverken min
 > Windows XP-pro SP2 eller min Windows Vista Business 32 bit kan
 > se/finde end 3,25 GB (3327 MB)
 
 Det samme er tilfældet på min computer med et Intel D975XBX2-
 bundkort. WinXP MCE 2005 kan kun se 3.25 GB, men Vista Ultimate
 kan se alle 4 GB.
 
 I BIOS'en på visse bundkort har man mulighed for at ændre på det,
 men det kan man ikke i min. 
 
 -- 
 Hilsen
 Madsen
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Thomas G. Madsen (15-04-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thomas G. Madsen | 
  Dato :  15-04-07 12:59 |  
  |   
            Thomas G. Madsen skrev:
 
 > WinXP MCE 2005 kan kun se 3.25 GB, men Vista Ultimate kan se
 > alle 4 GB. 
 
 Vista Ultimate 64, skulle der have stået.
 
 -- 
 Hilsen
 Madsen
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |