Mac Mini som HTPC
Fra : Johansen

Dato : 13-04-07 18:45

(også postet i dk.teknik.htpc) men uden respons, tror der er flere
deciderede Mac genier her

Jeg har tidligere spurgt HTPC gruppen vedr. køb af HTPC
Dengang fik jeg nogle rigtig gode råd om at købe en Mac Mini - Core Duo som
lille HTPC med lavt strømforbrug og smart design

Jeg har ikke lige fået bestilt den endnu...., i mellem tiden er der dukket
et par spørgsmål op, som jeg vil høre jer til

1. Kan Front Row afspille vob/ifo?
Jeg har efterhånden de fleste af mine film, musik, billeder på eksterne USB
diske (WD MY BOOK)
Filmene er rippet så de ligger i foldere indeholdende vob,ifo filer (rippet
med DVD Decrypter)
Hvis ikke hvad gør jeg så?

2. Hvad hedder den dims jeg skal købe til Mac Mini for at kunne optage/se
DVB-t med danske undertekster / EPG?
Går ud fra det er en ekstern TV boks af en art. og virker den så kun under
MAC ?

3. Kan Mac Mini "se" min NAS server som understøtter UPnP?
Det er en Synology 106J
http://www.synology.com/enu/products/DS106serise/index.php
Under Windows præsenterer den sig på netværket med et drev til "musik",
"film", "billeder" og et offentligt drev

4. Skal mine USB diske være formateret i et bestemt filformat ?
Pt. er de FAT32 formaterede dur det?

5. Jeg vil købe den lille Core Duo med 1GB ram
Er der meget vundet ved at købe den med 2GB ram i stedet?

6. CNET kritisere DVI output kvaliteten voldsomt - er det sandt ?
http://www.cnet.com.au/desktops/pcs/0,239029439,240060763,00.htm
Jeg skal bruge den på en LG 32" LCD med 1366 x 768 1:1 pixelmapping
er det bare et spørgsmål om grafik driveren at få et godt signal ud?
--
Vh. Jens

Fra : Per Rønne

Dato : 13-04-07 20:07

Johansen <Skriv_i_gruppen@eller_sp¯rg_efter_min_mailadresse.dk> wrote:

> [...]
> Under Windows præsenterer den sig på netværket med et drev til "musik",
> "film", "billeder" og et offentligt drev

Jeg har selv en Synology 101g+, og det du nævner kan jeg se på min
G4/867 Mac.

> 4. Skal mine USB diske være formateret i et bestemt filformat ?
> Pt. er de FAT32 formaterede dur det?

MacOS X kan skrive og læse FAT32. Den kan også læse NTFS, men kører
ellers sit eget operativsystem.

> 5. Jeg vil købe den lille Core Duo med 1GB ram
> Er der meget vundet ved at købe den med 2GB ram i stedet?

Tjae, jeg har i hvert fald lige bestilt en MacBook 2 GHz med 2 GiB RAM.
Men jeg skal også kunne køre to OSer samtidig, med Parallels.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Johansen

Dato : 13-04-07 23:20

Hej Per
Tak for svarene!

Så mangler jeg bare at finde ud af om Front Row afspiller vob/ifo filer som
alle mine DVD ligger gemt i?
eller hvad jeg gør for at kunne?

Samt hvad den dims hedder, jeg skal købe, før Mac Mini kan optage / se
TV via DVB-t med danske undertekster og måske mulighed for EPG?
Går ud fra det er en ekstern TV boks af en art.

VH. Jens

Fra : Karl Antz

Dato : 14-04-07 00:01

> [...]

> TV via DVB-t med danske undertekster og måske mulighed for EPG?
> Går ud fra det er en ekstern TV boks af en art.

Elgato har forskellige eyetv-apparater til formålet - hvis du vælger
denneher:

<http://www.elgato.com/index.php?file=products_eyetvmain2&countrytogo=13
&signal=ditvan>

kan du ovenikøbet tage både analog og dvb-t
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Johansen

Dato : 14-04-07 09:36

"Karl Antz" <karl@antz.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> &signal=ditvan>
> kan du ovenikøbet tage både analog og dvb-t

Hej Karl
Tak for linket

God weekend
Jens

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-04-07 15:51

> [...]

> diske (WD MY BOOK)
> Filmene er rippet så de ligger i foldere indeholdende vob,ifo filer (rippet

Så længe de er organiseret i Video_TS mapper er det ikke et problem,
men jeg ved ikke om frontrow kan identificere dem. Apples DVD player
kan åbne Video_TS mapper.

> 2. Hvad hedder den dims jeg skal købe til Mac Mini for at kunne optage/se
> DVB-t med danske undertekster / EPG?
> Går ud fra det er en ekstern TV boks af en art.

Elgato har en bred vifte af løsninger og et stykke fornuftigt PVR
software, men det er ikke integreret med Frontrow frontenden. Den
indeholder kun Quicktime Player, itunes, iPhoto og DVD Player.

Hvis du vil have en alt i et løsning skal du installer Windows eller
Linux på boxen.

> og virker den så kun under MAC ?

oftest: ja

> [...]
> Under Windows præsenterer den sig på netværket med et drev til "musik",
> "film", "billeder" og et offentligt drev

Mac OS X har en samba client/server installtion så: ja

> 4. Skal mine USB diske være formateret i et bestemt filformat ?
> Pt. er de FAT32 formaterede dur det?

Mac OS X har en read/write fat32 driver, NFTS driveren er readonly.
Mac OS X bruger HFS+ filsystem og håndterer derudover HFS og en UFS
implementering native..

> 5. Jeg vil købe den lille Core Duo med 1GB ram
> Er der meget vundet ved at købe den med 2GB ram i stedet?

Det kommer an på havd du skal bruge den til, hvis du vil installere
Vista på den er 1Gb for lidt.

> [...]
> Jeg skal bruge den på en LG 32" LCD med 1366 x 768 1:1 pixelmapping
> er det bare et spørgsmål om grafik driveren at få et godt signal ud?

Nej, de kritiserer DVD playeren's deinterlacer og MPEG2 decoder. 3:2
pulldown har du kun brug for til NTSC materiale. I europa er
materialet PAL. Apples DVD Player er i øvrigt den eneste applikation
der har adgang til grafikkortets MPEG2 decoder og til hørende hardware
postprocessing (herunder deinterlacing). MPEG2 streams optaget med
Elgatos SW afspilles af libav uden hardware assistance.

Når det er sagt tror jeg de har glemt at slå deinterlacing til i
playeren fra menuen "Video -> Deinterlacing". MPEG2 decoderen er af
rimelig kvalitet, men når ikke nvidia eller ATi's løsninger på windows
til sokkeholderne.

Fra : Johansen

Dato : 14-04-07 21:35

>"Morten Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk

Hej Morten, MANGE tak for dine svar!

Jeg har fundet ud af Apple tilbyder Studie rabat, så nu er det bare at få
bestilt en

Jens

Fra : Ukendt

Dato : 16-04-07 13:58

Hej Johansen.

Lad os endelig høre om dit resultat med løsningen hen ad vejen...

- Martin

"Johansen" <Skriv_i_gruppen@eller_spørg_efter_min_mailadresse.dk> wrote in
message news:46213acd$0$7603$157c6196@dreader2.cybercity.dk...